Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua ei keskituloisena kiinnosta kuluttaa, koska hinnat ovat aivan sairaat

Vierailija
15.10.2025 |

Minulla olisi rahaa kuluttaa, mutta en kuluta.

Kävin ennen säännöllisesti kahviloissa. Nykyisin ei kiinnosta käydä, kun hinnat ovat ihan älyttömiä. Peruspullasta tai croissantista saatetaan pyytää vitonen, kakkupala tai jäätelöannos voi maksaa lähemmäs kympin. Laadustakaan ei aina voi mennä takuuseen, vaikka hinta olisi kallis. Mieluummin ostan marketin paistopisteeltä pullan, kylmäkaapista juoman ja istahdan ulos kahville tai sitten kahvittelen kotona.

Kävin ennen elokuvissa. Lippuja sai kohtuullisella hinnalla, päälle kympillä. Toisinaan oli jotain alepäiviä, jolloin saattoi päästä vitosella leffaan. Nykyisin taas leffaliput saattavat olla jopa 20 euroa tai yli. Miksi ihmeessä maksaisin tuollaista summaa, kun samalla hinnalla sai ennen leffan omaksi? Eikä edes kallis hinta takaa sitä, että elokuvissa saisi olla rauhassa. Nykyään saa uutisista lukea kaikenlaisista leffahäiriköistä.

Vaatteiden laatu on mennyt paikoitellen ihan surkeaksi. Kankaista näkyy läpi ja laatu on huono. Välillä on ollut pakko ostaa jotain ja todeta, että surkeaa on nykyään. Monet vaatteet nukkaantuvat heti ensimmäisessä pesussa, siinä missä 20 v vanha vaate ei mene miksikään. Ja siitä uudesta vaatteesta saatetaan pyytää ihan posketon hinta laatuun nähden. Painelen sitten menemään vanhoissa, hyvälaatuisissa mutta epätrendikkäissä vaatteissa.

En näe mitään syytä sille, miksi pitäisi maksaa älyttömiä summia asioista, joiden pitäisi olla keski- ja pienituloisten saatavilla.

Kommentit (287)

Vierailija
221/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kallistuu ja hinta-laatusuhde heikkenee.  Kahvilan pitäjän on turha uskotella itselleen,  että hintaa nostamalla laatukin nousisi.  Sama koskee muitakin yrittäjiä.  Varsinkin niitä,  joiden tuote tai palvelu ei ole millään tavalla välttämätöntä.  Jos kotona itse tehden saa vähintään yhtä hyvän tai jopa paremman, miksi maksaisi enemmän ja pahimmillaan huonommasta?

Vierailija
222/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus, saatikka yksikään politiikko, ei mahda tilanteelle yhtään mitään, koska ihmiset eivät ole valmiita niihin muutoksiin, joita nyt tarvittaisiin. Kaikkien terveiden aikuisten pitäisi yksinkertaisesti ottaa suurempi vastuu omasta elämästään, mutta omassa mukavuudenhalussamme emme siihen vaan pysty. Olemme luoneet kulttuurin, joka viettelee ihmiset syyttämään omista ongelmistaan muita sen sijaan että ottasimme itse vastuun omista asioistamme. 

Meillä on muodostunut yhteiskunta jossa odotetaan jonkun muun maksavan ja järjestävän kaiken. Maailman suurin julkinen sektori ja päälle veroilla kustannettu kolmas sektori. Ne kaikki killingit on vedettävä heidän taskusta jotka vielä tienaavat jotain ja taakka on käynyt aivan liian suureksi. 

80-luvulla täällä ei ollut tulijoita, joiden kotimaassa ei ole juurikaan järviä ja jokia, joissa olisivat oppineet uimaan. Mistäpä he osaisivat opettaa uimataitoa lapsilleen ja osa ei ennen viime aikoja ole  ymmärtänyt, että vesi on vaarallinen elementti, jonne voi hukkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ehkä ostaisivat, jos niitä olisi tarjolla. Kun huomaa, että vaate kestää kauan eikä tarvitse tuskailla vaatekaupan sovituskopissa. Korkeampi hinta korvautuu sillä, että vaate pysyy hyvän näköisenä pitekään sekä kestää pesua ja käyttöä. Nuorelle polvelle tämä on kenties täysin vieras ajatusmaailma? Ympäristöä ajattelevat varmaan ostaisivat parempaa, jos sitä saisi.

Kyllä niitä on tarjolla, mutta ei marketeissa. Myyvät usein suoraan tai omissa kaupoissa, jolloin pystyvät pitämään hinnat kurissa ilman jälleenmyyjän välistä vetoa.

Laita Googleen: suomessa valmistetut vaatteet ja saat brändejä. Mulla on vain hyviä kokemuksia näistä. 

Vierailija
224/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laatu on romahtanut monessa asiassa. Vaatteita ei löydy kunnollisia ei halvoista eikä kalliista. Yksi hyvä esimerkki on nykyinen farkkukangas. Elastaank saa ne hajoamaan haaroista parissa vuodessa. Olen heittänyt sen vuokdi roskiin monet muuten ehjät farkut.

Vielä 90-luvulls farkut kestivät lähes ikuisesti. Ne haalistuivat lähes valkoisiksi mutta kangas ei antautunut. Tpaidat nykyään ohutta kangasta joka venyy kauluksesta itsestään ja vaikka käyn pesulla joka päivä tarttu kauluksen kohdille pinttynyttä likaa. Ei näin käynyt ennen. Minulla on vanhoja jo kuluneita paitojakin jotka ovat vielä muodossaan. 

sitä ihmettelen minäkin, 199e talvitakki laadultaan huono, ja mistään ei löydy niitä kunnon takkeja enää. olen lopettanut kaiken ostamisen enkä osta mitään kuin pakko syystä.

Vierailija
225/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ennen säännöllisesti kahviloissa. Nykyisin ei kiinnosta käydä, kun hinnat ovat ihan älyttömiä. Peruspullasta tai croissantista saatetaan pyytää vitonen, kakkupala tai jäätelöannos voi maksaa lähemmäs kympin. Laadustakaan ei aina voi mennä takuuseen, vaikka hinta olisi kallis. Mieluummin ostan marketin paistopisteeltä pullan, kylmäkaapista juoman ja istahdan ulos kahville tai sitten kahvittelen kotona.

SAMA! meidän lähi kahvila teki pieniä muutoksia ja kyllä kiinnostus päättyi siihen. minä en ainakaan enää mene! nostakoot hintoja ja huonontakoot laatua jos luulee että se saa enemmän asiakkaita. 

Vierailija
226/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on törkeän kova hintataso ja kovat verot.

Kovat verot johtaa siihen että ihmisille jää palkasta vähemmän käteen. Kun pakko saada elanto jostain, on pakko nostaa hintoja. Korkeat verot johtavat korkeaan hintatasoon. Siksi veroja pitäisi laskea. Monet vauraimmista maista (USA, Sveitsi yms) eivät verota kansalaisiaan puolikuoliaaksi kuten Suomessa.

Myytti USAsta alhaisen verotuksen maana elää sitkeästi. USA:ssa on piiloveroja, ja veroluonteisia maksuja, ja kaikki tietävät, mitä masilman kallein terveydenhuoltojärjestelmä tarkoittaa perusjenkeille. Perheellisen keskituloisen jenkin terveydenhuoltovakuutusmaksu (jota työnantaja sponssaa!!!) on tonnin verran kuussa, eikä sillä saa "ilmaista" sairaanhoitoa, vaan silti joutuu maksamaan noin 5-10x omavastuun v

Uutisten mukaan USA:ssa on kiristetty terveysvakuutuksesta saatavia etuja. Ei ole enää varmaa, että vakuutusyhtiö korvaa kaiken, joten usein asiakas joutuu etukäteen selvittämään, mitä kuluja leikkauksesta tai muusta hoidosta koituu hänelle itselleen. Hoitoonpääsy voikin jäädä siihen.

Vierailija
227/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Suomessa ole vaatetuotantoa enää juuri lainkaan! 

Nyt riittää "kotimaisuuteen" se että joku on piirtänyt kaavun mallin paperille ja vaate tehdään vinkuintiassa sikäkäisestä kankaasta. Sitten toimitus Suomeen ja niskalappuun suomenlippu! "Designed in Finland" ei ole tae kotimaisuudesta.

On täällä vaatetuotantoa ja siitä on ollut monta hyvää ketjua. Ostan Suomessa tehtyä monelta firmalta. Skippaan tietysti Designed in Finland. 

Yritinpä googlata "kotimaiset naisten vaatteet".

Outoja kaapuja, rumia värejä kalliilla hinnalla!?

Yksi löytyi mutta kas - olikin valmistettu Portugalissa! Hinta 119e. Ja Kaikoa mainostetaan kotimaisena...

https://www.mieladesignroom.fi/collections/mekot/products/soft-wrap-dre…

Samoin "kotimainen" NOSH valmistaa Portugalissa...

"Kotimainen"

No onhan se jhyvä, että jotain tehdään Euroopassa ja tännekin jää rahaa.

Vierailija
228/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatu on romahtanut monessa asiassa. Vaatteita ei löydy kunnollisia ei halvoista eikä kalliista. Yksi hyvä esimerkki on nykyinen farkkukangas. Elastaank saa ne hajoamaan haaroista parissa vuodessa. Olen heittänyt sen vuokdi roskiin monet muuten ehjät farkut.

Vielä 90-luvulls farkut kestivät lähes ikuisesti. Ne haalistuivat lähes valkoisiksi mutta kangas ei antautunut. Tpaidat nykyään ohutta kangasta joka venyy kauluksesta itsestään ja vaikka käyn pesulla joka päivä tarttu kauluksen kohdille pinttynyttä likaa. Ei näin käynyt ennen. Minulla on vanhoja jo kuluneita paitojakin jotka ovat vielä muodossaan. 

sitä ihmettelen minäkin, 199e talvitakki laadultaan huono, ja mistään ei löydy niitä kunnon takkeja enää. olen lopettanut kaiken ostamisen enkä osta mitään kuin pakko syystä.

Onko takiisi tehty materiaaleista, joista osa on uudelleenkäytetty? 

Vierailija
229/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oikeasti keskituloisena ei ole mitään ongelmaa kuluttaa näillä hinnoilla.

Vierailija
230/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja.

Yhden lapsen kasvatus 18 vuotiaaksi maksaa noin 150 000€ missä tahansa länsimaassa. Näin kertoo monen maan tilastokeskuksen/vast. tiedot. Miksi hankkia lapsia jos ei ole varaa lapsiin? Onko oikein lasta kohtaan?

Yksi auto kuluttaa kuukaudessa jopa satoja euroja pelkästään kulutukseen ja ylläpitoon. Ja sitten pitäisi vielä maksaa auto, joka maksaa tuhansia lähtökohtaisesti. Onko auto pakollinen vai voisiko liikkua enemmän jalan/pyörällä/bussilla?

Röökit ja viinat, niistä tuskin tarvitsee erikseen edes mainita.

Mun tupakan poltto jäi siihen, kun ollessani 12-vuotias, koulukaveri tarjosi minulle tupakkaa. Vuosi oli siis 83. Sain siitä ekasta imaisusta hirveän yskän ja se maistui ihan hirveälle ja siitä jäi suuhun viipymään pitkäksi aikaa paha maku. Siihen jäi tupakan poltto, ei tarvinut niin huonoa tuotetta ruveta itse ostelemaan eikä alaikäisenä ruveta keksimään vilppiä, joilla saa haltuunsa tupakkaa. Se kaveri puolestaan, joka sitä tupakkaa siellä metsäpolulla minulle tarjosi, niin siitähän tuli heti ekan tupakkakokeilun myötä täysi ketjupolttaja. Ikää kaverilla 12 ja aina sillä näkyi rööki huulessa. Idiootit vanhemmat sille sitä osteli, kun kerran poika oikein itse halusi.

Sama juttu olisi saanut käydä alkoholin kanssa, että kun sitä ekan kerran maistoi, niin olisi todennut sen olevan niin pahaa, että se olisi ollut siinä sitten ja raittiina loppuelämä. Mutta kun perinnöllinen alttius sairastua alkoholismiin, niin kuinkas siinä olisi niin päin päässyt käymään? Ei muuta kuin vaikeimman mahdollisen kautta. Kymmenen vuotta meni elämästä hukkaan sen takia. 17 vuotta olen nyt elänyt ilman alkoholia, kun siitä sitten lopulta onnistuin pääsemään eroon. Valtava loppulasku tuli siitä "lystistä". Mainehaitat, seuraukset ja sen sellaiset, niin eihän niille voi mitään rahallista summaa laittaa, että kuinka paljon tullut maksamaan, koska ei niitä asioita tekemättömiksi saada.

Kaikki meni miten meni, mutta sen verran se kaikki on opettanut, että ymmärtää pysyä alkoholista erossa ja sen kautta niitä menneisyyden paskoja ei tarvitse nyt eikä tulevaisuudessa lähteä uudelleen kokemaan. Menneitä tekoja ei voi muuttaa, mutta nyt ja tulevaisuudessa omia tekojaan voi valita. Ennen ei ymmärtänyt, mutta nykyään ymmärtää ja tietää, niin osaa toimia viisaammin. 

Mähän olin sellainen alkoholisti, jolla alkoi heti heittää päässä, kun vähänkin jotain alkoholia sai suuhunsa. Miten sellaisessa tilassa oleva ihminen voi toimia fiksusti ja kykenee hallitsemaan elämäänsä? Kun eihän sitä ihminen sairaana pysty siihen mihin terveenä. 

Vierailija
231/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä pientuloisilta leikattiin ja kas kummaa: kulutus lakkasi. Onkohan näillä orpourpoilla käynyt mielessä, että pientuliiset myös kuluttavat kaikki roponsa lue:pitävät kansatalouden pyörimässä, kun rikkaat jemmaa rahansa veroparatiiseihin. 

Vierailija
232/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia

Ei tupakointia/alkoholia

Ei autoa

Näillä nikseillä pääsee jo pitkälle.

Mulla nää. Ja tiukkaa silti. 

Vierailija
233/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta vanhat kunnon Levikset? 

Levistenkään farkkukangas ei ole enää kunnollista. Samaa pehmeää, ohutta pskaa kuin muutkin. Hinta vaan on töykeä, merkki maksaa.

Tämä muuten totta. Vaate, joka ennen kesti mitä vain, ei kestä siistiä arkikäyttöä kuin ehlä vuoden. 

Vierailija
234/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kuluttaa Suomessa jollei ole pakko. Kivastihan ne tuotteeni löytävät perille Eu-maista. 

Vierailija
235/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatua ei saa enää rahallakaan, valitettavasti. Teen itse parempaa pullaa kuin mitä kahviloissa saa ja sumpit voin keittää kotona.

Vierailija
236/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta vanhat kunnon Levikset? 

Levistenkään farkkukangas ei ole enää kunnollista. Samaa pehmeää, ohutta pskaa kuin muutkin. Hinta vaan o

Mulla ei kestä vuottakaan.

Vierailija
237/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä mikä sun mielestäsi on kunnon talvitakki? 

Vaihtoehtoja löytyy: Parkaa, untuvaa, perinteistä toppatakkia tai villakangasta.

Vierailija
238/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tupakkaa.

Ei alkoholia.

Ei kirkollisveroa.

Ei ammattiliittomaksuja.

Noilla jo nousee elintaso.

Vierailija
239/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Suomessa ole vaatetuotantoa enää juuri lainkaan! 

Nyt riittää "kotimaisuuteen" se että joku on piirtänyt kaavun mallin paperille ja vaate tehdään vinkuintiassa sikäkäisestä kankaasta. Sitten toimitus Suomeen ja niskalappuun suomenlippu! "Designed in Finland" ei ole tae kotimaisuudesta.

On täällä vaatetuotantoa ja siitä on ollut monta hyvää ketjua. Ostan Suomessa tehtyä monelta firmalta. Skippaan tietysti Designed in Finland. 

Yritinpä googlata "kotimaiset naisten vaatteet".

Outoja kaapuja, rumia värejä kalliilla hinnalla!?

Yksi löytyi mutta kas - olikin valmistettu Portugalissa! Hinta 119e. Ja Kaikoa mainostetaan kotimaisena...

https://www.mieladesignroom.fi/collections/mekot/products/soft-wrap-dre…

Samoin "kotimainen" N

"Kaikon tuotteet on suunniteltu rakkaudella Suomessa, valmistettu vastuullisesti Portugalissa."

Heh heh, työtä suomalaisille...

Vierailija
240/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä pientuloisilta leikattiin ja kas kummaa: kulutus lakkasi. Onkohan näillä orpourpoilla käynyt mielessä, että pientuliiset myös kuluttavat kaikki roponsa lue:pitävät kansatalouden pyörimässä, kun rikkaat jemmaa rahansa veroparatiiseihin. 

Olen pienituloinen ja minulta ei ole leikattu. Miten sinulta on? Verohelpotusten myötä pienestä palkasta jää vähän enemmän käteen ja bensan hinta on laskenut paljon Marinin ajoista, ja siten töissä käyminen on halvempaa. 

inflaatio ja alv on toki nostanut kaiken hintoja mutta tää on ollut tätä jo Marinin kaudella. Pienituloisena toivon ettei ainakaan nosteta yhtään enää veroja, vaan leikataan turhasta. Orpo on ollut täysi nyhverö pääministerinä.