Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua ei keskituloisena kiinnosta kuluttaa, koska hinnat ovat aivan sairaat

Vierailija
15.10.2025 |

Minulla olisi rahaa kuluttaa, mutta en kuluta.

Kävin ennen säännöllisesti kahviloissa. Nykyisin ei kiinnosta käydä, kun hinnat ovat ihan älyttömiä. Peruspullasta tai croissantista saatetaan pyytää vitonen, kakkupala tai jäätelöannos voi maksaa lähemmäs kympin. Laadustakaan ei aina voi mennä takuuseen, vaikka hinta olisi kallis. Mieluummin ostan marketin paistopisteeltä pullan, kylmäkaapista juoman ja istahdan ulos kahville tai sitten kahvittelen kotona.

Kävin ennen elokuvissa. Lippuja sai kohtuullisella hinnalla, päälle kympillä. Toisinaan oli jotain alepäiviä, jolloin saattoi päästä vitosella leffaan. Nykyisin taas leffaliput saattavat olla jopa 20 euroa tai yli. Miksi ihmeessä maksaisin tuollaista summaa, kun samalla hinnalla sai ennen leffan omaksi? Eikä edes kallis hinta takaa sitä, että elokuvissa saisi olla rauhassa. Nykyään saa uutisista lukea kaikenlaisista leffahäiriköistä.

Vaatteiden laatu on mennyt paikoitellen ihan surkeaksi. Kankaista näkyy läpi ja laatu on huono. Välillä on ollut pakko ostaa jotain ja todeta, että surkeaa on nykyään. Monet vaatteet nukkaantuvat heti ensimmäisessä pesussa, siinä missä 20 v vanha vaate ei mene miksikään. Ja siitä uudesta vaatteesta saatetaan pyytää ihan posketon hinta laatuun nähden. Painelen sitten menemään vanhoissa, hyvälaatuisissa mutta epätrendikkäissä vaatteissa.

En näe mitään syytä sille, miksi pitäisi maksaa älyttömiä summia asioista, joiden pitäisi olla keski- ja pienituloisten saatavilla.

Kommentit (287)

Vierailija
261/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä on paluuta vanhaan aikaan, jolloin kahvi ja konvehdit olivat ylellisyyksiä?

Kahvia on kyllä lipitetty joka tuvassa ja torpassa ihan 40-luvullakin että..

Kahvi oli sodan aikana kortilla, jos sitä ylipäätään oli kaupoissa. Siitä oli pulaa vielä sodan jälkeenkin. Helsingin sanomat kertoi kerran hauskati, miten pohjoisessa oli salakuljetettu kahvia Suomeen hevoskyydillä ja tullimiehet jahtasivat pyssyjen kanssa salakuljettajia. Kuljetus tapahtui kai talvella meren jäällä tai joen yli. 

Veikkaan, että kohta eletään taas jotain salakuljettajien aikaa, kun ei niitä töitä ole, tuet leikattu, elämisen hintaa nostettu hullun lailla ja jostain sitä yhä tarvii saada rahat elä

Ei itseasiassa edes huono idea. Olisin valmis maksamaan jollekin trokarille isommasta määrästä hyvää kahvia koska tahansa.

Vierailija
262/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen menemään muuten kahville muuten kalliiseen Citymarketiin :D Meidän lähicittarissa oli kuppi kahvia 0,50e kuppi ja esim pieniä munkkeja sai 0,8e kappale. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Hinnat ovat kohtuuttomia ja se rajoittaa kuluttamista 

Tämä on totta ja aina pitää olla uudempaa ja hienompaa. Esim. Finnkinon liput nousseet, kun 3D- elokuvat tulivat ja kankaita uusitaan. Itse taas en pidä lasien kanssa elokuvien katsomisesta ja kotonakin tyydytään 2D. Näin ollen on nostanut hintoja aivan turhaan. 

Vierailija
264/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kulutan, mutta tietyllä tapaa. Kampaamoon menee 2 x vuodessa 300 e (ekokampaamo, hiusten kasviväri ja leikkaus) ja ratsastus noin 3000 -4000 e/vuosi. Ravintolassa useamman kerran vuodessa, mutta ehkä noin 300 e/v (tosin joskus enemmän), teatterissa alkanut käymään ja tuonne ehkä 300 e/v. Just ostettiin liput Moulin Rouge 30.12 n.100e/lippu.

Nuo asiat minulle tärkeitä. Tuo teatteri tullut ihan viime vuoden aikana. Samoin useammin ravintolassa käyminen. Johtuen ihan siitä, että ei kerta kaikkiaan ole järkeä istua sohvan nurkassa tekemässä töitä eikä muuta tee kuin töitä, nuku ja ratsasta. Teatteri on kiva lisä. 

Ulkomailla tänä vuonna käynnyt Egyptissä ja Tallinnassa pitkän viikonlopun.

Varmaan aika lailla samaa mallia jatkuu. Teen itse ruokaa tosi paljon, koska tykkään siitä. Nyt viikonloppuna vuorossa pitkästä aikaa janssoninkiusaus. Mutta välillä on kiva käydä kaverin kanssa ulkona.

Menee rahaa

Jos on hyvä palkka tai muuten rahaa, niin on se hyvä että sitä kuluttaa, niin että se menee Suomeen ja suomalaisille. Eipä sitä rahaa kuoltuaankaan mukaan saa, niin turhaa sitä liikaa hilloaa ja ite säästää ja kurjistelee, kun vois nauttia elämästä. 

Kommentoin.

Kiitos että ymmärrät. Kiertoon nuo rahat menee. Paitsi ulkomaanreissut.

Ei minulla hyvät tulot muutoin olisi, mutta asianajaja-yrittäjänä, jolla vuodessa täysin vapaapäiviä 5-7 vuodessa se mahdollista. Pitää vaan hyväksyä jokapäiväiset työt, myös lomilla ja viikonloppuisin. Lisäksi pitää hyväksyä myös ikuinen työstressi ja riittämättömyydentunne. 

Näiden vastapainoksi haluaa välillä irrottautua. Ratsastus on täysin irrottautumista töistä. Teatteri uusi kiinnostus. Hiusväri turhamaisuutta. Ravintolat kaverin kanssa ajan viettämistä. 

Kaikki nämä tuhlaamani rahat menee kiertoon. Itse en koe noita tuhlaamisena, vaan elämisenä. Mitä he l vettiä töitä teen joka ikinen päivä vuodessa, jos en koskaan saa niitä käyttää???

asianajaja, N54

ps. veroja maksan kiitettävästi. 

Vierailija
265/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahviloihin ja kampaamoihin ja ulkona syömiseen ja elokuviin ja vastaaviin saa kyllä upotettua ihan älyttömästi rahaa, jos alkaa listaamaan kaiken ylös. Pienistä puroista kertyy suuret virrat. Sillä hinnalla saa jo monta kunnon talvitakkia (kun joku kauhisteli talvitakkien hintoja tuossa. Mutta yhtä voi sentään pitää vuosia). Leivokset on vielä epäterveellisiäkin. Samoin hiusten värjääminen.

Ot mutta hiuksia voi värjätä myös kasviväreillä joiden väri kestää aivan tosi paljon synteettisiä paremmin, ja kasvivärit ovat myös sekä terveydelle että luonnolle parempia.

Vierailija
266/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuluta suomessa jos ei ole pakko. Onneksi voi ostaa suoraan ulkomailta

Vierailija
267/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
268/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

''Leffaan en myöskään mene. Kuka maksaa leffalipusta parikymppiä, että saa kuunnella sitä rapistelua ja mässytystä? Pistän senkin rahan esim johonkin klassiseen konserttiin kerran pari vuodessa.''

Minustakin saisi näillä nykyisillä leffalipun hinnoilla olla tarjolla myös rapina- ja mässytysvapaita näytöksiä. Ei ole kauaa siitä, kun meinasi mennä Finnkinolla hermo, kun parin penkin päässä yksi söi popcornia suu auki oikein leukaluut löysällä koko näytöksen ajan, ihan hirveän kuuloista. Kyllä julkisilla paikoilla kuuluisi pureskella ruokaa suu kiinni.

Vierailija
269/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

melkein 100 euron kaupasta ostettuihin keskihintaisiin mekkoihin tulee heti reikiä. Kankaat ovat niin huonolaatuisia. 

Mistä kaupasta? Nuorten vaatteita myyvien ketjuliikkeiden laatu on huonoa, mutta että kalliimpienkin vaatteiden laatu on huonoa 

Vierailija
270/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviloihin ja kampaamoihin ja ulkona syömiseen ja elokuviin ja vastaaviin saa kyllä upotettua ihan älyttömästi rahaa, jos alkaa listaamaan kaiken ylös. Pienistä puroista kertyy suuret virrat. Sillä hinnalla saa jo monta kunnon talvitakkia (kun joku kauhisteli talvitakkien hintoja tuossa. Mutta yhtä voi sentään pitää vuosia). Leivokset on vielä epäterveellisiäkin. Samoin hiusten värjääminen.

Ot mutta hiuksia voi värjätä myös kasviväreillä joiden väri kestää aivan tosi paljon synteettisiä paremmin, ja kasvivärit ovat myös sekä terveydelle että luonnolle parempia.

Kommentoin.

Olen käynyt erittäin vakavan allergisoitumisen vuoksi ekokampaamossa jo lähes 20 vuotta. Kasviväreillä värjäys. maksaa 250 - 300 e/kerta. Kestää pitkiin hiuksiin noin 6kk. Pitempään, jos ei haittaa tyvikasvu. 

Minulla mustat hiukset, niin näkyy nopeammin. Vaaleissa hiuksissa voi kestää tietty pidempään.

Kaupan kasvivärejä en suosittele. Itse allergisoiduin erittäin rajusti hiusväreistä. Äiti välillä värjäsi kaupan väreillä ja välillä kampaamossa. Sitten yhden kampaamoreissun jälkeen pää turposi, päänahka kutisi ja iho irtosi, ja tyynyliina yön aika tarttui päähän päästä valuvan nesteen vuoksi. Tätä jatkui pari viikkoa. Lääkäriin. Allergia. 

Parantumisen jälkeen myöhemmin kampaamaan ja kerroin tilanteesta. Käytettiin kertomastani huolimatta vääränlaisia aineita. Sama homma. Pää aukesi, tyynyliina päässä kiinni jumittuneena joka aamu. 

Tuolloin etsin ekokampaamoa ja aikani etsittyäni löysin. Menin ja kerroin ensin tilanteestani. Lupasivat, että tämmöistä ei enää minulle tule. Eikä tullut.

Tästä syystä olen valmis maksamaan 300 e/kerta kampaamoon. En vaihda enää.

Joillekin rahamenoille on syynsä

N54

Vierailija
271/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kulutan, mutta tietyllä tapaa. Kampaamoon menee 2 x vuodessa 300 e (ekokampaamo, hiusten kasviväri ja leikkaus) ja ratsastus noin 3000 -4000 e/vuosi. Ravintolassa useamman kerran vuodessa, mutta ehkä noin 300 e/v (tosin joskus enemmän), teatterissa alkanut käymään ja tuonne ehkä 300 e/v. Just ostettiin liput Moulin Rouge 30.12 n.100e/lippu.

Nuo asiat minulle tärkeitä. Tuo teatteri tullut ihan viime vuoden aikana. Samoin useammin ravintolassa käyminen. Johtuen ihan siitä, että ei kerta kaikkiaan ole järkeä istua sohvan nurkassa tekemässä töitä eikä muuta tee kuin töitä, nuku ja ratsasta. Teatteri on kiva lisä. 

Ulkomailla tänä vuonna käynnyt Egyptissä ja Tallinnassa pitkän viikonlopun.

Varmaan aika lailla samaa mallia jatkuu. Teen itse ruokaa tosi paljon, koska tykkään siitä. Nyt viikonloppuna vuorossa pitkästä aikaa janssoninkiusaus. Mutta välillä on kiva käydä kaverin kanssa ulkona.

Menee rahaa

Varmaan kivan näköinen semmonen 6 kuukauden juurikasvu asianajajalla :D

Vierailija
272/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä tähän päivään mennessä kuullutkaan hiusväristä jolla värjäytyy jopa hiukset jotka eivät vielä edes kasvaneet. Tosi kiva että väri kestää paremmin, mutta eikö värjäyksen säännölinen tarve yleensä tule siitä että useimmat eivät halua mitään törkeää puolen pään juurikasvua.

Vierailija
273/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista on ja usein joutuu pettymään laatuun. Käytiin pitkästä aikaa pari kertaa ravintolassa ja kävin myös kosmetologilla. Rahoille ei tullut vastinetta, joten kulutus loppuu taas hetkeksi.

Vierailija
274/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole paljoa mitä kuluttaa. Mutta näin +40v ja Koronan jälkeen ei enää edes kiinnosta ravintolassa/baarissa käyminen. Alkoholin olen kokonaan lopettanut. Minua ei siis kiinnosta mitkään huvit joihin liittyy alkoholi. Leffat katson ennemmin kotisohvalta ja ystävät pyydän kahville kotiini tai esim metsäkävelylle jonne otamme termarit mukaan. Tykkään kokata itse joten eipä ravintolatkaan kiinnosta. Mulle on tärkeää tietää ruuan raaka-aineiden laatu ja lähde. Tuntuu vaivalloiselta lähteä jonnekkkin lähtemisen vuoksi. Isot massatapahtumat kuten festarit ei kiinnosta yhtään. Ennemmin menen lähimetsään sienestämään tai kävelylle. Muutenkin tuntuu että hidastaminen on mun juttu. Yhdet pikkujoulut on tiedossa, mutta en tiedä jaksanko vaivautua kun ei siellä jaksa kuin pari ekaa tuntia ja sitten onkin jo parempi porukat ilakoimaan keskenään. Kait onnekasta tässä on se että en kaipaa kulutusjuhlia enää.

Vierailija
275/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä tähän päivään mennessä kuullutkaan hiusväristä jolla värjäytyy jopa hiukset jotka eivät vielä edes kasvaneet. Tosi kiva että väri kestää paremmin, mutta eikö värjäyksen säännölinen tarve yleensä tule siit

Riippunee ihmisestä. Itse värjään sävyllä joka on hyvin lähellä omaa väriäni niin juurikasvu ei näy. Saan kasviväriltä peittoa harmaille (olen alle 40v mutta harmaita löytyy jo sieltä, täältä), parempaa hiusten rakennetta ja myös kiiltoa ja imartelevampaa väriä kuin oma maantien värini.

Vierailija
276/287 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

''Leffaan en myöskään mene. Kuka maksaa leffalipusta parikymppiä, että saa kuunnella sitä rapistelua ja mässytystä? Pistän senkin rahan esim johonkin klassiseen konserttiin kerran pari vuodessa.''

Minustakin saisi näillä nykyisillä leffalipun hinnoilla olla tarjolla myös rapina- ja mässytysvapaita näytöksiä. Ei ole kauaa siitä, kun meinasi mennä Finnkinolla hermo, kun parin penkin päässä yksi söi popcornia suu auki oikein leukaluut löysällä koko näytöksen ajan, ihan hirveän kuuloista. Kyllä julkisilla paikoilla kuuluisi pureskella ruokaa suu kiinni.

Ihmeellistä miten jengillä ei ole enää mitään käytöstapoja. Ällöttävää mässyttää suu auki ruokaansa. Pitäisiköhän alkaa huomauttelemaan asiasta. Kumma ettei ole kukaan muu kommentoinut asiaa, jos on kyse aikuisesta ihmisestä.

Lapsenkin voi kyllä opettaa syömään suu kiinni. Oli pakko lähteä lähipizzeriasta joku aika sitten pois, kun siellä oli äiti kahden poikansa kanssa ja molemmat pojat söivät suu ammollaan mässyttäen. Parin pöydän päähän näin, kuinka möyhensivät sitä ruokaansa poskesta toiseen. Melkein tuli oksu. Pyysin sitten oman ruokani mulaan ja häivyin pikapikaa paikalta. Tuossa tekee vanhempi aikamoisen karhunpalveluksen, hos ei opeta pöytätapoja lapselleen. Johan tuollaiselta kaveritkin kaikkoaa.

Itsekin voisin mennä leffaan, jos siellä olisi sellaisia näytöksiä, jossa ei saa syödä tai mölytä. Parilla kympillä saa leffan omaksikin, niin jotain lisäarvoa noiden teattereiden pitäisi pystyä tuottamaan, että siitä "ilosta" tekisi mieli maksaa. 

Vierailija
277/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä rahasi apteekissa! Jospa ne hinnatkin siitä paranisivat.

Vierailija
278/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä sama mutta olen hyvätuloinen (kolmen lapsen yh niin menojakin paljon) ja jotenkin koen että puoliväkisin on kulutettava, vietävä perhe sushibuffaan ja muihin ravintoloihin viikonloppuna, sinne kahvilaankin. Ostetaan mitä tarvitaan mutta ei toki syydetä rahaa holtittomasti. Käytän paikallisia palveluita, hierojaa ja kampaajaa. Just vein ompelijalle vaatteita korjattavaksi vaikka uuttakin ostetaan tarpeeseen.

Ostin just uuden auton, talonrakennus olis haaveissa parin vuoden päästä. Tuntuu että jos minäkin ja minunlaiseni jättävät palvelut käyttämättä ja kulutuksen ihan minimiin niin tää maa ja yhteiskunta romahtaa ihan lopullisesti. Tilannetta pitää toki harkita uudelleen jos jäisi vaikka työttömäksi, sitten menee toki hanat totaalisesti kiinni mullakin.

N47

Vierailija
279/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa taas on mennyt se vähäkin mielenkiinto kuluttamiseen. Aina olen suosinut itse tekemistä, korjaamista, loppuun saakka käyttämistä ja kierrätystä, mutta tämä nykyinen kaiken paskuutus eli aivan kaiken hinta-laatusuhteen muuttaminen alati huonommaksi samalla kun ylikulutus on tekemässä maailmasta suurta Tiimaria (veetit googlatkoot) on vienyt innon hankkia yhtään mitään ja lähinnä kasvattanut kaipuuta hitaaseen ja yksinkertaiseen elämään perusasioiden äärellä. Olen siinä onnellisessa tilanteessa, että sen toteuttaminen on aika pitkälle mahdollista. Pois sälä, tilalle mielenrauha, sitä kohti.

Vierailija
280/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen ostin fazerin suklaapatukan, sellaisen 5-palaisen. Viimeksi ostaessani pari vuotta sitten hinta oli alle euron, nyt 1.65€. Joki vetää hyvin välistä.