Minua ei keskituloisena kiinnosta kuluttaa, koska hinnat ovat aivan sairaat
Minulla olisi rahaa kuluttaa, mutta en kuluta.
Kävin ennen säännöllisesti kahviloissa. Nykyisin ei kiinnosta käydä, kun hinnat ovat ihan älyttömiä. Peruspullasta tai croissantista saatetaan pyytää vitonen, kakkupala tai jäätelöannos voi maksaa lähemmäs kympin. Laadustakaan ei aina voi mennä takuuseen, vaikka hinta olisi kallis. Mieluummin ostan marketin paistopisteeltä pullan, kylmäkaapista juoman ja istahdan ulos kahville tai sitten kahvittelen kotona.
Kävin ennen elokuvissa. Lippuja sai kohtuullisella hinnalla, päälle kympillä. Toisinaan oli jotain alepäiviä, jolloin saattoi päästä vitosella leffaan. Nykyisin taas leffaliput saattavat olla jopa 20 euroa tai yli. Miksi ihmeessä maksaisin tuollaista summaa, kun samalla hinnalla sai ennen leffan omaksi? Eikä edes kallis hinta takaa sitä, että elokuvissa saisi olla rauhassa. Nykyään saa uutisista lukea kaikenlaisista leffahäiriköistä.
Vaatteiden laatu on mennyt paikoitellen ihan surkeaksi. Kankaista näkyy läpi ja laatu on huono. Välillä on ollut pakko ostaa jotain ja todeta, että surkeaa on nykyään. Monet vaatteet nukkaantuvat heti ensimmäisessä pesussa, siinä missä 20 v vanha vaate ei mene miksikään. Ja siitä uudesta vaatteesta saatetaan pyytää ihan posketon hinta laatuun nähden. Painelen sitten menemään vanhoissa, hyvälaatuisissa mutta epätrendikkäissä vaatteissa.
En näe mitään syytä sille, miksi pitäisi maksaa älyttömiä summia asioista, joiden pitäisi olla keski- ja pienituloisten saatavilla.
Kommentit (287)
Nää palstan lainaukset on surkeita. Se joka kirjoitti:
80-luvulla täällä ei ollut tulijoita, joiden kotimaassa ei ole juurikaan järviä ja jokia, joissa olisivat oppineet uimaan. Mistäpä he osaisivat opettaa uimataitoa lapsilleen ja osa ei ennen viime aikoja ole ymmärtänyt, että vesi on vaarallinen elementti, jonne voi hukkua.
Vastaukseni on: He tietysti maksavat itse omista rahoista uimaopetuksesta, jos eivät opi muuten. Joku opetteli reippaana uimaan YouTubesta. Missään tapauksessa ei ole meidän veronmaksajien asia kustantaa yhtään kenenkään uimakoulussa muutoin kuin normaalin koululiikunnan yhteydessä. Ihme juttu kun kaikkeen pitää huudella maksajaksi muita ihmisiä. En minä toivottavasti maksa naapurin heppatunteja, sählyä tai kitaransoittoa sen enempää kuin uimista.
Vierailija kirjoitti:
Monet ehkä ostaisivat, jos niitä olisi tarjolla. Kun huomaa, että vaate kestää kauan eikä tarvitse tuskailla vaatekaupan sovituskopissa. Korkeampi hinta korvautuu sillä, että vaate pysyy hyvän näköisenä pitekään sekä kestää pesua ja käyttöä. Nuorelle polvelle tämä on kenties täysin vieras ajatusmaailma? Ympäristöä ajattelevat varmaan ostaisivat parempaa, jos sitä saisi.
Kyllä niitä on tarjolla, mutta ei marketeissa. Myyvät usein suoraan tai omissa kaupoissa, jolloin pystyvät pitämään hinnat kurissa ilman jälleenmyyjän välistä vetoa.Laita Googleen: suomessa valmistetut vaatteet ja saat brändejä. Mulla on vain hyviä kokemuksia näistä.
No Tamsilkin, Noukin ja Mellin mallit on sellaisia etten yhdestäkään maksaisi 80-155e! Paapiin kankaiden ap ei mainittu
jne
Mekkoja tykkään käyttää mutta en tuollaisia. Miksi maksaisin älyttömiä summia vaatteista joista en pidä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hinnat ovat pilvissä. Tässä maassa emme kuluta kuin se mikä on pakko. Muut ulkomailta
Onko täällä ulkosuomalaisia? Onko muualla maailmassa näin sairaan kallista kuin Suomessa?
Italiassa hinnat ovat kallistuneet jonkin verran vuodessa. Esim kahvipaketti oli ennen 2,85e ja nyt 4,18e.
Fiorentina pihvin tai muunkaan lihan hinta ei ole paljoa noussut - fiorentina 26e/kg > 27e
Kilon orata-kalaa saa 10e yhä. Oliiviöljyn hinta laski.
Toisaalta ravintolahinnat nousseet pari euroa per 3-4 rl menu. Espressokupponen maksoi ennen 1,10e, nyt 1,20e
Viinit tuntuvat kallistuneen - laatuviinit ylitti 20e hinnan mutta erittäin hyviä saa yhä n 10e/pll jopa halvemmalla
Jep. Siksi säästän lomabudjettini Italiaan. Samalla rahalla niin paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä on paluuta vanhaan aikaan, jolloin kahvi ja konvehdit olivat ylellisyyksiä?
Kahvia on kyllä lipitetty joka tuvassa ja torpassa ihan 40-luvullakin että..
Kahvi oli sodan aikana kortilla, jos sitä ylipäätään oli kaupoissa. Siitä oli pulaa vielä sodan jälkeenkin. Helsingin sanomat kertoi kerran hauskati, miten pohjoisessa oli salakuljetettu kahvia Suomeen hevoskyydillä ja tullimiehet jahtasivat pyssyjen kanssa salakuljettajia. Kuljetus tapahtui kai talvella meren jäällä tai joen yli.
Veikkaan, että kohta eletään taas jotain salakuljettajien aikaa, kun ei niitä töitä ole, tuet leikattu, elämisen hintaa nostettu hullun lailla ja jostain sitä yhä tarvii saada rahat elämiseen. Salakuljetuksella tulee moni varmaan elantonsa hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä on paluuta vanhaan aikaan, jolloin kahvi ja konvehdit olivat ylellisyyksiä?
Kahvia on kyllä lipitetty joka tuvassa ja torpassa ihan 40-luvullakin että..
Kahvi oli sodan aikana kortilla, jos sitä ylipäätään oli kaupoissa. Siitä oli pulaa vielä sodan jälkeenkin. Helsingin sanomat kertoi kerran hauskati, miten pohjoisessa oli salakuljetettu kahvia Suomeen hevoskyydillä ja tullimiehet jahtasivat pyssyjen kanssa salakuljettajia. Kuljetus tapahtui kai talvella meren jäällä tai joen yli.
Veikkaan, että kohta eletään taas jotain salakuljettajien aikaa, kun ei niitä töitä ole, tuet leikattu, elämisen hintaa nostettu hullun lailla ja jostain sitä yhä tarvii saada rahat elä
Ihmiset ostaa kaiken Virosta, Saksasta, eBaysta, Temusta, AliExpressistä ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ehkä ostaisivat, jos niitä olisi tarjolla. Kun huomaa, että vaate kestää kauan eikä tarvitse tuskailla vaatekaupan sovituskopissa. Korkeampi hinta korvautuu sillä, että vaate pysyy hyvän näköisenä pitekään sekä kestää pesua ja käyttöä. Nuorelle polvelle tämä on kenties täysin vieras ajatusmaailma? Ympäristöä ajattelevat varmaan ostaisivat parempaa, jos sitä saisi.
Kyllä niitä on tarjolla, mutta ei marketeissa. Myyvät usein suoraan tai omissa kaupoissa, jolloin pystyvät pitämään hinnat kurissa ilman jälleenmyyjän välistä vetoa.Laita Googleen: suomessa valmistetut vaatteet ja saat brändejä. Mulla on vain hyviä kokemuksia näistä.
No Tamsilkin, Noukin ja Mellin mallit on sellaisia etten yhdestäkään maksaisi 80-155e! Paapiin kankaiden ap ei mainittu
jne
Mek
Tamsilkiä nyt muutenkaan ostaisi toimitusjohtajan sekoilujen jälkeen. Noissakin on lisäksi laatu nykyään huono.
melkein 100 euron kaupasta ostettuihin keskihintaisiin mekkoihin tulee heti reikiä. Kankaat ovat niin huonolaatuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomihinnat, mutta laatu kaikessa kuraa. Kesälomalla meni tonni alle viikon pohjoisen reissuun. Tuolla hinnalla olisi saanut 2 viikon loman palmun alla lämpimässä. Ymmärrän, jos porukka lähtee mieluummin muualle kuluttamaan rahansa.
Toisaalta siellä palmun alla voi joutua paikallisten mielenosoittajien ympäröimäksi ja kokea olevansa ei-toivottu vieras, kun astuu sisälle ravintolaan. Joissakin turstipaikoissa paikalliset ovat kyllästyneet valtaviin turistimääriin. Lisöksi airbnb-asuminen on vienyt paikallisilta mahdollisuuden päästä asumaan vuokra-asuntoon, jonka hinnan pystyy maksamaan.
On sitä muitakin lomakohteita, kun aurinkorannikko, Kanaria tai Turkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hinnat ovat pilvissä. Tässä maassa emme kuluta kuin se mikä on pakko. Muut ulkomailta
Onko täällä ulkosuomalaisia? Onko muualla maailmassa näin sairaan kallista kuin Suomessa?
Italiassa hinnat ovat kallistuneet jonkin verran vuodessa. Esim kahvipaketti oli ennen 2,85e ja nyt 4,18e.
Fiorentina pihvin tai muunkaan lihan hinta ei ole paljoa noussut - fiorentina 26e/kg > 27e
Kilon orata-kalaa saa 10e yhä. Oliiviöljyn hinta laski.
Toisaalta ravintolahinnat nousseet pari euroa per 3-4 rl menu. Espressokupponen maksoi ennen 1,10e, nyt 1,20e
Viinit tuntuvat kallistuneen - laatuviinit ylitti 20e hinnan mutta erittäin hyviä saa yhä n 10e/pll jopa halvemmalla
Jep. Siksi säästän lomabudjettini I
Täällähän mekin vietämme lomat, itse lähes puolet vuodesta.
Rakastan ruoka-aineiden tuoreutta ja makua! Aitoa lähiruokaa jonka hinta ei ole 3x markettihinta. Lisäksi tietty kaikki herkut mitä oma piha tuottaa!
Vierailija kirjoitti:
Ennen viitsi käydä kahvilla kun parilla eurolla sai pari suhteellisen isoa kuppia hyvän makuista kahvia. Nykyään saat maksaa 5-10 että saat yhden pienen kupin halvinta mahdollista pahan makuista kahvia. Kahvilat saa itseään syyttää siittä että.ovat korvanneet laadun ja maun maksimaalista katteella
Minä käyn ravintolakaffella Ikeassa ja Biltemassa. Ikeassa ostan euron pehmiksen tai hodarin.
Kahviloihin ja kampaamoihin ja ulkona syömiseen ja elokuviin ja vastaaviin saa kyllä upotettua ihan älyttömästi rahaa, jos alkaa listaamaan kaiken ylös. Pienistä puroista kertyy suuret virrat. Sillä hinnalla saa jo monta kunnon talvitakkia (kun joku kauhisteli talvitakkien hintoja tuossa. Mutta yhtä voi sentään pitää vuosia). Leivokset on vielä epäterveellisiäkin. Samoin hiusten värjääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen viitsi käydä kahvilla kun parilla eurolla sai pari suhteellisen isoa kuppia hyvän makuista kahvia. Nykyään saat maksaa 5-10 että saat yhden pienen kupin halvinta mahdollista pahan makuista kahvia. Kahvilat saa itseään syyttää siittä että.ovat korvanneet laadun ja maun maksimaalista katteella
Minä käyn ravintolakaffella Ikeassa ja Biltemassa. Ikeassa ostan euron pehmiksen tai hodarin.
Biltema cafen mutakakku pehmiksellä on aivan ihana, hintaa 1,50 euroa, oliko kahvin kanssa 2 euroa. Oma suosikkini halpakahviloiden tuotteista.
Ei kyllä hyvää lupaa Suomen tulevaisuudelle, kun suomalaiset vie rahansa ulkomaille. Meidän pitäis pikemminkin keksiä keinoja miten saatais rahaa ulkomaalaisilta Suomeen. Mutta sitä ei taida osata tehdä kuin lappilaiset. Parantamisen varaa on kyllä vielä niilläkin, kun myyvät kuulemma kiinaroinaa kiinalaisille. Suomessa tehtyähän sitä pitäis myydä.
Puuvillan laatu on heikentynyt. Siksi kalliimmatkin vaatteet on nykyään huonompia kuin ennen, kun hyvää puuvilla ei enää saa mistään. Toki on ne kalliimmat silti parempia kuin joku temun muovimyrkkyrätti.
Minä kulutan, mutta tietyllä tapaa. Kampaamoon menee 2 x vuodessa 300 e (ekokampaamo, hiusten kasviväri ja leikkaus) ja ratsastus noin 3000 -4000 e/vuosi. Ravintolassa useamman kerran vuodessa, mutta ehkä noin 300 e/v (tosin joskus enemmän), teatterissa alkanut käymään ja tuonne ehkä 300 e/v. Just ostettiin liput Moulin Rouge 30.12 n.100e/lippu.
Nuo asiat minulle tärkeitä. Tuo teatteri tullut ihan viime vuoden aikana. Samoin useammin ravintolassa käyminen. Johtuen ihan siitä, että ei kerta kaikkiaan ole järkeä istua sohvan nurkassa tekemässä töitä eikä muuta tee kuin töitä, nuku ja ratsasta. Teatteri on kiva lisä.
Ulkomailla tänä vuonna käynnyt Egyptissä ja Tallinnassa pitkän viikonlopun.
Varmaan aika lailla samaa mallia jatkuu. Teen itse ruokaa tosi paljon, koska tykkään siitä. Nyt viikonloppuna vuorossa pitkästä aikaa janssoninkiusaus. Mutta välillä on kiva käydä kaverin kanssa ulkona.
Menee rahaa muuhunkin, mutta samalla olen aika säästeliäs. Maksan asuntolainaa, ostan harvoin vaatteita.
Mutta. Tiedän. Olen hyvässä asemassa. Voin tehdä elää näin. Teen kyllä tähän töitäkin aika railakkaasti. Vuodessa täysin vapaita päiviä ehkä 5-7.
asianajaja, N54
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan, mutta tietyllä tapaa. Kampaamoon menee 2 x vuodessa 300 e (ekokampaamo, hiusten kasviväri ja leikkaus) ja ratsastus noin 3000 -4000 e/vuosi. Ravintolassa useamman kerran vuodessa, mutta ehkä noin 300 e/v (tosin joskus enemmän), teatterissa alkanut käymään ja tuonne ehkä 300 e/v. Just ostettiin liput Moulin Rouge 30.12 n.100e/lippu.
Nuo asiat minulle tärkeitä. Tuo teatteri tullut ihan viime vuoden aikana. Samoin useammin ravintolassa käyminen. Johtuen ihan siitä, että ei kerta kaikkiaan ole järkeä istua sohvan nurkassa tekemässä töitä eikä muuta tee kuin töitä, nuku ja ratsasta. Teatteri on kiva lisä.
Ulkomailla tänä vuonna käynnyt Egyptissä ja Tallinnassa pitkän viikonlopun.
Varmaan aika lailla samaa mallia jatkuu. Teen itse ruokaa tosi paljon, koska tykkään siitä. Nyt viikonloppuna vuorossa pitkästä aikaa janssoninkiusaus. Mutta välillä on kiva käydä kaverin kanssa ulkona.
Menee rahaa
Jos on hyvä palkka tai muuten rahaa, niin on se hyvä että sitä kuluttaa, niin että se menee Suomeen ja suomalaisille. Eipä sitä rahaa kuoltuaankaan mukaan saa, niin turhaa sitä liikaa hilloaa ja ite säästää ja kurjistelee, kun vois nauttia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta on että myös kirppareilla hinnat pilvissä. Lasten hupparit 15€, t-paidat 8€ käytettyinä. Kuka tälläisiä maksaa?
Jos olit itsepalvelukirpparilla, niin siellä on isot pöytämaksut. Omia tavaroita myyvä saa todennäköisesti hyvin vähän voittoa. Jos se oli jokin muu kirppis, niin siellä on varmaan vuokra ja muut kulut nousseet. Olen itse pannut merkille saman, että ei aina voi ostaa sieltäkään.
Meidän kirppiksellä joutui aikaisemmin jonottamaan ainakin 2-3 viikkoa ennen kuin sai pöydän vuokrattua. Hintakorotuksen jälkeen joka kolmas pöytä on tyhjillään. Taitaa uusi hintakorotus tulossa vuodenvaihteen jälkeen tyhjien pöytäpaikkojen kattamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Teinini tykkää leipoa. Välillä on pakko todeta, että tehdääs jotain halvempaa. 😅 Levy taloussuklaata maksaa vitosen (patukkakin kaksi euroa), noin esimerkiksi. Tulee nopeasti kallis herkutteluhetki...
Ostaa kaakaojauhetta suklaan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portugalin hintataso on Suomen luokkaa. Palkkataso 2/3 Suomen palkoista.
Ei ole. Portugalissa jopa turisti ravintoloissa esim. lasi viiniä (joka 16-20cl) maksoi 4e. Ravintolaruoka turistiravintoloissakin 10-15e ja silloin joku ihan asiallinen liharuoka, pihvi yms.
Vaatteet ja kengät huimasti halvempia. Käsintehtiä nahkakenkiä esim 20-50e pari.
T.hiljattain tultiin Portugaliatai