Tykkäisitkö jos saisit joululahjaksi kassillisen kuivaelintarvikkeita ja pesuaineita?
Sellaisia joista lahjanantaja tietää että käytät. Olisi shampoota, suihkusaippuaa, pyykinpesuaineita ja niitä suosikkielintårvikkeitasi.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen olisi ihan hyvä lahja, varsinkin jos on vähävarainen.
Pienituloiset osaavat arvostaa käytännöllisiä lahjoja. Itse tehdyt villasukatkin ovat tosi hyvä lahja monien mielestä.
Mä tienaan reilusti yli keskipalkan (ja mediaanin) ja pidän villasukista tms. lahjana, mutta joku perus-kuivaelintarvikepaketti olisi kyllä vähän "vittuilua".
Eli on kivoja käytännöllisiä lahjoja ja ei niin kivoja käytännöllisiä lahjoja. Ja oli sitten kyseessä käytännöllinen tai turhamainen tai mikä tahansa lahja, niin tunne henkilö, jolle lahjaa olet hankkimassa. Se, mistä yksi pitää, ei sovikaan sitten kaikille.
Tarkoitin tässä niitä köyhimpiä ihmisiä jotka hyötyvät vaikka ruoka-avusta. Enpä itsekään ostaisi sellaista lahjaa huvin vuoksi mutta mielelläni silloin jos tiedän että lahjan saajan kuukausi saattaisi vaikka pelastua tämän takia. Monilla on tiukkaa rahasta joten ruoka-apu olisi hyväksi.
Jaa. En ole köyhä lainkaan, mutta minäkin tykkäisin tuollaisesta. Jotkut ihmiset tykkäävät antaa koriste-esineitä tms. mitkä pitää sitten sovittaa omaan elämään tai kierrättää jonnekin. Sitten saattavat vielä kysellä perään, että missä se posliinikissa on.
Tämän lahjan ongelma on siinä, että miten saat kattavan tiedon siitä, mitä tuotteita lahjan saaja käyttää. Ja mitkä niistä ovat sellaisia, että henkilö haluaa vielä käyttää niitä eikä käytä niitä vain olosuhteiden pakosta, esimerkiksi koska ei ole rahaa ostaa muuta.
Eli jos annat sitä samaa skeidaa mitä hän muutenkin joutuu käyttämään, niin eipä siinä oikein juhlan tuntua tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka jouluksi kokoan tuollaisen "käyttötavara"paketin. Vaihdellen erilaisia tuotteita oliiveja, oliiviöljyä, pestoa, pastaa (mustaapastaa, orzoa tms.), riisiä (villiriisiä, mustaariisiä), suklaata, kahvia pienpaahtimolta, mausteita...
Suihkuvaahtoja ja saippuoitakin on monenlaisia ekotuotteista luksusmerkkeihin.
Kun vähän näkee vaivaa ja valitsee laadukkaita tuotteita, niin varmasti kelpaa!
Tämä menee enemmän sellaiseen "herkkukori" kategoriaan kuin "tavallisia kuivaelintarvikkeita" -pakettiin.
Eli tää on jo hyvä lahja.
Mutta jos nämä ovat niitä tuotteita, joita lahjansaaja yleensä käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka jouluksi kokoan tuollaisen "käyttötavara"paketin. Vaihdellen erilaisia tuotteita oliiveja, oliiviöljyä, pestoa, pastaa (mustaapastaa, orzoa tms.), riisiä (villiriisiä, mustaariisiä), suklaata, kahvia pienpaahtimolta, mausteita...
Suihkuvaahtoja ja saippuoitakin on monenlaisia ekotuotteista luksusmerkkeihin.
Kun vähän näkee vaivaa ja valitsee laadukkaita tuotteita, niin varmasti kelpaa!
Tämä menee enemmän sellaiseen "herkkukori" kategoriaan kuin "tavallisia kuivaelintarvikkeita" -pakettiin.
Mutta jos nämä ovat niitä tuotteita, joita lahjansaaja yleensä käyttää?
Kyllä, siltikin siis. Eli tarkoitan, että jos joku tykkää käyttää artesaanileivän päällä tapenadea, mutta ostaa silti kaurahiutaleita puuroa varten tai syö välillä hernekeittoa, niin se artesaanileipä ja tapenade on parempi lahjaidea kuin paketti Eloveenaa ja purkki Jalostajaan hernaria.
Hieno idea oli rikas tai köyhä. On mukavaa saada vanhan ajan lahjoja jouluna. Kuten yöpuku tai lämpökerrasto , kylpytakki. Samoin kuin peltirasia keksiä tai suklaata . Tai kuten ennen annettiin jouluna lahjaksi kahvia ja teetä. Myös hunajaa. Hunaja on hyvä lahja myös työkavereille kuin synttäreinä. Sitten on hyvä viini pullo ja hajuvedet. Kuin posliini esine minkä sisällä on suklaata. Sellainen mukava punoskori, missä on sekä teetä , että hunajaa kuin keksejä ja juustoja on kiva. Ja hilloja. Eri makuisia hilloja , ne on hyvä lahja. Kuin tietysti aamutossut sisäkäyttöön. Paitulit oli joskus muotia antaa lahjaksi kuin joku hyvä kirja. Pesuaineita on aina annettu jouluna lahjaksi siten että kun on käyty kylässä on viety mennessä WC paperia , kahvia ja vaikka purkki omoa. Mutta ihan lahjamielessä on annettu tuoksu saippuoita. Kuin tuoksu shampoo, kylpyvaahto tai saunatuoksuja. Suihkusaippua tai hajuvesi kuin huonetuoksuja. Elikkä joulukukka hyasintti on hajuste. Tuoksukynttilät on kivoja lahjoja. Kuin myslipaketti ja isot keksipaketti. Myös ruokaohjekirjat. Mehupullot on ollut suosittuja lahjoja. Niihin laitetaan koristettu joku nauha jne. Kuivaelintarvike on hyvä lahja mutta jouluna mikä on juhla aikaa , voi antaa riisipuuro paketin ja pari mehukeitto purkkia. Kuin pari litraa maitoa jos ajattelee vähävaraisten joulua. Myös tuttaville voi antaa puuroriisi paketin tai valmista puuroa. Pipareita ja kahvia. Oikein hyvin sopii niin köyhälle kuin rikkaalle. Sekahedelmä pussi kuin karkkipussit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin lahjakortti Prismaan. Voi ostaa juuri niitä elintarvikkeita ja pesuaineita, joita käyttää ja tarvitsee.
Lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia? Aloittajahan mainitsi että vain sellaisia tuotteita, joita lahjan saaja käyttää.
Tunnetko tuttujesi siivouskaapin sisällön ja ruokavalion niin tarkkaan, että todella osaisit ostaa vain saajan käyttämiä tuotteita? Ja tiedät etukäteen, mitä saaja tulee tarvitsemaan?
Aika holhoava ja ylimielinen ajattelutapa. Aikuisesta lahjansaajasta kai kuitenkin on kyse, ei mistään teinistä.
En tunne kenenkään siivouskaapin sisältöä mutta mulla on suu, jolla kysyä, mitä tuotteita käyttää ja tarvitseeko jotain. Läheisten ruokavaliot sen sijaan tiedän. Mitä ylimielistä on ostaa tarpeeseen tai holhoavaa miettiä että joku tarvitsee perustarvikkeita? Harvempi teini tarvitsee siivoustarvikkeita tai kuivaelintarvikkeita kun ei ole sitä omaa talouttakaan. Ja aikuiset ei tarvitse mitään joululahjoja ylipäätään mutta itse haluan ilahduttaa yhtä aikuista ihmistä, jolla on tiukkaa ostaa edes ruokaa. Sinä voit halutessasi puhua holhoamisesta, minä puhun lähimmäisen rakkaudesta.
Todellakin tykkäisin. Tosi kiva ja hyödyllinen lahja.
HerraJumala kun on joitakin uskosta osattomia ryhmiä joilla ei ole joulua ollenkaan. Heitä ei kannata ärsyttää eikä huomioida ettei turhaan hermostu. Monessa hindujen uskonnossa on muut jogamenot. Tai muita bileitä kuten meditaatio. Ne ei liity mitenkään jouluun. Eikä joulun teemaan. Hyvää joulua kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En
Mielummin sitten käytät omat rahat samoihin tuotteisiin?
Olen tottunut elämään omillani rahoillani enkä olemaan käsi ojossa toisten suuntaan.
Kiva, et sitten odota lahjoja lainkaan. Aikuismaista käytöstä.
Lahjakortti on monelle paras lahja.
Kerran saatiin työpaikasta ruokakori. Oli joulukukka ja säilykkeitä hilloja kuin taatelia ja kuivahdelmiä kuin mausteita ja glögi pullo sekä pipareita. Oikein kiva yllätys oli ! Tuoksusaippuat ja kynttilät on kivoja.
Anna mieluummin nätisti laitettu paketti (esim. kori ja sellofaani), jossa on parempaa kahvia, teetä ja joku hienompi keksipaketti sekä sekaan kuoressa loppuraha s-ketjun lahjakorttina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen olisi ihan hyvä lahja, varsinkin jos on vähävarainen.
Pienituloiset osaavat arvostaa käytännöllisiä lahjoja. Itse tehdyt villasukatkin ovat tosi hyvä lahja monien mielestä.
Mä tienaan reilusti yli keskipalkan (ja mediaanin) ja pidän villasukista tms. lahjana, mutta joku perus-kuivaelintarvikepaketti olisi kyllä vähän "vittuilua".
Eli on kivoja käytännöllisiä lahjoja ja ei niin kivoja käytännöllisiä lahjoja. Ja oli sitten kyseessä käytännöllinen tai turhamainen tai mikä tahansa lahja, niin tunne henkilö, jolle lahjaa olet hankkimassa. Se, mistä yksi pitää, ei sovikaan sitten kaikille.
Tarkoitin tässä niitä köyhimpiä ihmisiä jotka hyötyvät vai
Voi helvetti. Eli hyväosaisella on oikeus vaatia herkkukoria, kun taas köyhemmille pitää kelvata kaurahiutaleetkin?
En todellakaan, en halua joululahjoja, enkä varsinkaan kaurahiutaleita, sämpyläjauhoja tai jotain Sertoa. Ostan kyllä itse mitä tarvitsen.
No mä olen realisti ja käytännön ihminen, joten ilahtuisin kyllä, vaikka pystyn ostamaan päivittäistavarat itsekin. Olisi se kuitenkin säästöä.
Tuntemattomalle en tuollaista lahjaa antaisi, koska joku voi tosiaan loukkaantua, ja tuntea itsensä hyväntekeväisyyskohteeksi. Tuntemattomalle kannattaisi antaa vähemmän, mutta laadukkaampaa.
Jos tarkoitus olisi siis antaa vähävaraiselle tuo lahja, niin kyllä minä antaisin tuon paketin jo ennen joulua ihan lahjoituksena ja siellä olisi sitten erikseen joku pieni lahja luksusta - vaikka joku parempi kahvipaketti ja parempilaatuinen suklaa jne.
Vaikka ajatuksena se on kiva, mielestäni lahjaksi tuo on jotenkin vähän tökerö. Jos haluaa avustaa köyhää, niin avustaa lahjan ulkopuolella eikä anna avustusta itse lahjaksi.
Ilman muuta tykkäisin, mutta niiden pitäisi ehdottomasti olla tuotteita joita muutenkin käytän eikä mitään alekorista päiväysvanhaa ruokaa jota en allergioiden vuoksi voi käyttää.
Toinen mistä syttyisi silmät loistamaan olisi muovikassillinen lankaa neulottavaksi ja virkattavaksi. Niillä saattaisi jopa tienata pari euroa.
Joku tuossa yllä kommentoi, että on yli keskituloinen eikä pitäisi lahjasta ja kokisi sen olevan vittuilua.
Itse olen hyvätuloinen, ja pitäisin lahjasta erittäin paljon - ap:hän tarkensi, että tarkoittaa tuotteita mitä muutenkin tietää saajan käyttävän. Tuollainen lahjahan kertoo siitä, että antaja on miettinyt lahjan juuri saajan tarpeisiin, enkä muutenkaan pidä mistään joulukrääsästä tai turhasta tavarasta vaikka minulla ei olekaan taloudellisesti tiukkaa millään tavalla. En silti pidä kerskakulutuksesta, ja hyvin mietitty, saajan elämää heijastava lahja on aina kivempi kuin persoonaton tavara, vaikka se olisikin jotain merkkitavaraa. Ilahdun paljon, paljon enemmän jonkun itse tekemästä hillosta tai aloittajan ehdottomasta lahjasta, joka on aidosti käyttöön menevää. Persoonallisuus on mielestäni aitoa luksusta, ei hintalappu.
Minä köyhä työtön ilahtuisin valtavasti tuollaisesta lahjasta. Kun on nälkä niin kaikki ruoka käy ja kun tarttee pestä niin kaikki pesuaineet käy. Jotku koriste-esineet pistän eteenpäin muitten riesaksi.
Tykkäisin koska väsyneenä ja tavarasta ahdistuvana ja toisaalta lievänä hamstraajana en edes mitään muuta joululahjaa haluaisi kuin kuluvaa käyttötavaraa. En edes jaksa käydä läpi nykyisiä omia tavaroita ja vaatteita.