Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkäisitkö jos saisit joululahjaksi kassillisen kuivaelintarvikkeita ja pesuaineita?

Vierailija
14.10.2025 |

Sellaisia joista lahjanantaja tietää että käytät. Olisi shampoota, suihkusaippuaa, pyykinpesuaineita ja niitä suosikkielintårvikkeitasi.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran saatiin työpaikasta ruokakori. Oli joulukukka ja säilykkeitä hilloja kuin taatelia ja kuivahdelmiä kuin mausteita ja glögi pullo sekä pipareita. Oikein kiva yllätys oli !  Tuoksusaippuat ja kynttilät on kivoja. 

Tuoksukynttilät ovat saatanasta, en ole edes allerginen, mutta en voi käydä kylän kivassa aitta kaupassa kun siellä lemuaa tuoksukynttilät.

Muutenkin nuo herkkukorit ovat sellaisia, että aina niistä jää joku kuivakeksipaketti tai glögipullo seuraavana jouluna pois heitettäväksi. 

Vierailija
62/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran saatiin työpaikasta ruokakori. Oli joulukukka ja säilykkeitä hilloja kuin taatelia ja kuivahdelmiä kuin mausteita ja glögi pullo sekä pipareita. Oikein kiva yllätys oli !  Tuoksusaippuat ja kynttilät on kivoja. 

"Kuin"- täti tullut palstalle. Sinun kommenttisi tunnistaa kuin-sanasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa lähinnä lahjalta, jonka antajalle tulee parempi mieli kuin saajalle. Hyvän ihmisen esitys.

Minusta taas kuulostaa ihmiseltä joka haluaa käyttää rahansa järkevästi eikä ostaa lahjaa joka menee heti kiertoon tai kaatikselle.

Vierailija
64/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuossa yllä kommentoi, että on yli keskituloinen eikä pitäisi lahjasta ja kokisi sen olevan vittuilua. 

Itse olen hyvätuloinen, ja pitäisin lahjasta erittäin paljon - ap:hän tarkensi, että tarkoittaa tuotteita mitä muutenkin tietää saajan käyttävän. Tuollainen lahjahan kertoo siitä, että antaja on miettinyt lahjan juuri saajan tarpeisiin, enkä muutenkaan pidä mistään joulukrääsästä tai turhasta tavarasta vaikka minulla ei olekaan taloudellisesti tiukkaa millään tavalla. En silti pidä kerskakulutuksesta, ja hyvin mietitty, saajan elämää heijastava lahja on aina kivempi kuin persoonaton tavara, vaikka se olisikin jotain merkkitavaraa. Ilahdun paljon, paljon enemmän jonkun itse tekemästä hillosta tai aloittajan ehdottomasta lahjasta, joka on aidosti käyttöön menevää. Persoonallisuus on mielestäni aitoa luksusta, ei hintalappu. 

Minusta lahjan pitää olla jotain harmaasta kaurapuuroarjesta erottuvaa, en tiedä ketään kenelle veisin yleispuhdistusainetta tai tiskiharja tai kaurahiutaleita, ettei minulle tulisi oloa että toinen ajattelee hänen olevan likainen tai kauraryynien arvoinen.

Lahja saa olla halpa kunhan se tosiaan on ajateltu, lomamatkalta löysin vanhan esineen 2€ ja tiedän tuliaisen saaneen arvostaneen sitä todella paljon oli etsinyt sellaista pitkään. Samoin  askartelin käytännössä roskasta kransdin, jonka vein äidilleni nimipäivälahjaksi tämä on säilyttänyt sitä kunniapaikalla vuosia, välillä olen huomauttanut että sen voi kyllä jo heittää roskiin, hän sanoo pitävänsä siitä niin ettei raaski luopua. 

Vierailija
65/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa lähinnä lahjalta, jonka antajalle tulee parempi mieli kuin saajalle. Hyvän ihmisen esitys.

Minusta taas kuulostaa ihmiseltä joka haluaa käyttää rahansa järkevästi eikä ostaa lahjaa joka menee heti kiertoon tai kaatikselle.

Muita vaihtoehtoja ei siis ole kuin kuivaelintarvikkeet tai turha krääsä?

Ehkä joidenkin on parempi olla antamatta lahjoja ollenkaan.

Vierailija
66/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tärkeää on tosiaan tuo, että osaa ostaa varmasti niitä mitä toinen käyttää. Itsellä on tarkka ruokavalio ja samaten pesuaineiden ja hiustenhoitoainesuhteen olen tarkka siitä mitä käytän, joten jos ei ole ennalta otettu selville menisi moni tuote varmasti hukkaan.

Vierailija
67/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jollekin todella vähävaraiselle olisi hyvä, kyllä muuten tuntuisi hieman kummalta saada jotain tiskiainetta lahjaksi.

Vierailija
68/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen olisi ihan hyvä lahja, varsinkin jos on vähävarainen.

Pienituloiset osaavat arvostaa käytännöllisiä lahjoja. Itse tehdyt villasukatkin ovat tosi hyvä lahja monien mielestä.

Mä tienaan reilusti yli keskipalkan (ja mediaanin) ja pidän villasukista tms. lahjana, mutta joku perus-kuivaelintarvikepaketti olisi kyllä vähän "vittuilua". 

Eli on kivoja käytännöllisiä lahjoja ja ei niin kivoja käytännöllisiä lahjoja. Ja oli sitten kyseessä käytännöllinen tai turhamainen tai mikä tahansa lahja, niin tunne henkilö, jolle lahjaa olet hankkimassa. Se, mistä yksi pitää, ei sovikaan sitten kaikille.

Tarkoitin tässä niitä köyhimpiä ihmisiä jotka hyötyvät vaikka ruoka-avusta. Enpä itsekään ostaisi sellaista

Näille kannattaa antaa esite jollekin Marttojen taloudenhoitokurssille. Ei lahjaruoka auta yhtään mitään, jos ihmisellä ei ole käsitystä taloudenpidosta.

Vierailija
69/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin vaikken ole ns köyhä, puuroa syön joka aamu, leivon melkein viikoittain jne 

Vierailija
70/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaljupäinen mieskin siellä inisee. Ei shampoot, hoitoaineet ja suihkugeelit ole "turhaa krääsää", ei ainakaan sellaiselle joka tykkää pitää itsensä puhtaana, ja on hiukset päässä joita pestä.

Vierailija
71/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon parempi lahja kuin esim. joku hajuvesi, koru, vääränlaiset alusvaatteet, huivit, koriste-esineet tai vaikka kodinkone, jos en ole erikseen sellaista toivonut.

Parhaat lahjat ovat käyttötavaraa, syötävää, juotavaa tai muuten kuluvaa. Olen saanut lahjaksi suomalaista luonnonkosmetiikkaa, käsin tehtyjä saippuoita ja palasampoota ym., ja ne ovat aivan mainioita lahjoja, tulevat käyttöön.

Hyvä lahja olisi myös teatteri- tai elokuvalippu ja seuraa katsomoon, pieni reissu vaikka kotimaassa johonkin kaupunkiin ja kierros paikallisissa museoissa ym.

Vierailija
72/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin lahjakortti Prismaan. Voi ostaa juuri niitä elintarvikkeita ja pesuaineita, joita käyttää ja tarvitsee.

Lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia? Aloittajahan mainitsi että vain sellaisia tuotteita, joita lahjan saaja käyttää.

Se että se shampoo on mun kylppärissä tai kahvipaketti kaapissa, ei tarkoita että ostaisin kyseistä merkkiä enää ikinä vaikka kärvistelenkin paketin loppuun. Eli kysymättä et tiedä mitä haluan, ja siinähän se yllätys sitten menikin.

Vierailija
73/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta lahjan pitää olla jotain harmaasta kaurapuuroarjesta erottuvaa, en tiedä ketään kenelle veisin yleispuhdistusainetta tai tiskiharja tai kaurahiutaleita, ettei minulle tulisi oloa että toinen ajattelee hänen olevan likainen tai kauraryynien arvoinen.

Lahja saa olla halpa kunhan se tosiaan on ajateltu, lomamatkalta löysin vanhan esineen 2€ ja tiedän tuliaisen saaneen arvostaneen sitä todella paljon oli etsinyt sellaista pitkään. Samoin askartelin käytännössä roskasta kransdin, jonka vein äidilleni nimipäivälahjaksi tämä on säilyttänyt sitä kunniapaikalla vuosia, välillä olen huomauttanut että sen voi kyllä jo heittää roskiin, hän sanoo pitävänsä siitä niin ettei raaski luopua."

--------

No just nämä "tein roskasta kranssin" -lahjat ovat niitä, joita en ottaisi edes maksua vastaan. Tietysti jos oma lapsi tekisi niin suhtautuisin toisin, mutta tässä ei käsittääkseni puhuta lapsen ja vanhemman välisestä lahjasta.

Lapsellenikin veisin mieluummin kassillisen herkkuja ja kodintarvikkeita kuin roskakranssin. Uskon, että hän myös arvostaisi sitä.

Vierailija
74/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just ajattelin toivoa lahjaksi D vitamiinia ja kalkkitabletteja. Niitäkin pitää aina ostaa eikä ole ihan halpoja.

Vierailija
75/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietiin sukulaisperheelle laatikollinen viime jouluna käyttötavaroita. Okei, tulihan sieltä se naurun hörähdys ruoka-avusta, mutta uskon että ymmärsivät ettei se ollut ajatuksena, vaan heillä on useampi lapsi ja ajat on tiukat vaikka he töissä käyvätkin. Oli suolakurkkuja, kahvia, suklaata, keksejä, shampoota, tuikkuja jne. Tuon kokoisessa porukassa uskon kaikille tuotteille löytyvän käyttöä, vaikkei heidän normaalisti käyttämiä tuotteita ja merkkejä ollakaan kyylätty. Ajatus oli että kun teineihin menee rahaa kuitenkin niin hetken pääsevät halvemmalla ja helpommalla edes joidenkin käyttötavaroiden suhteen.

Vierailija
76/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä arvostaisin, olen pieni tuloinen eläkeläinen eikä pienen eläkkeen lisäksi tule mitään tukia, tai avustuksia mistään, kun en ole niitä edes anonut. Aina itse omat menot maksettu ilman keloja sun muita, kun on tulojen mukaan eletty.

Vierailija
77/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, voin itse ostaa ne. Jos ei keksi mitä ostaa niin antaa lahjakortin.

Vierailija
78/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, on sitä muutakin mtä voi antaa lahjaksi.

Vierailija
79/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä arvostaisin, olen pieni tuloinen eläkeläinen eikä pienen eläkkeen lisäksi tule mitään tukia, tai avustuksia mistään, kun en ole niitä edes anonut. Aina itse omat menot maksettu ilman keloja sun muita, kun on tulojen mukaan eletty.

Ei lapsilisää tai opintotukea aikoinaan, ei reseptilääkkeitä, ei mitään sairauskuluja pl. käsikauppalääkkeet? Good for you. Kukas sun eläkkeen maksaa... ettei vaan kela?

Vierailija
80/90 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjakortti on hyvä lahja 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi