Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen
Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.
Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.
Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.
Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.
Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Oon 1000 kilokalorilla laihduttanut kirjoittaja. Tuollainen malli jossa toisina päivinä herkuttelee ja toisina syö tosi vähän on kyllä mitä suurinta itsensä kiduttamista. Tiedän sen kokemuksesta, koska tuli mullekin tuon puolen vuoden aikana päiviä, joina söin reilusti (juhannus, synttärini jne) ja niiden mässypäivien jälkeen oli aina ihan hirveä nälkä tuhanteen kaloriin palatessa. Sen sijaan 1000 kcal/pv pystyi olemaan kuukausia putkeen vallan mainiosti nälättä kunhan piti sen kalorimäärän koko ajan samana.
Eli mä suna ap ottaisin loppuvuoden chillisti enkä kantaisi syömisestä huonoa omaatuntoa. Voihan sitä aloittaa vuoden alussa tiukan kuurin ja olla sillä pari kolme viikkoa ennen kuin astuu lainkaan vaa'alle: näin mä aion tehdä. Mutta älä suotta kiusaa itseäsi pitämällä itseäsi nälässä tuolla vaihtelusysteemillä joulunpyhien välissä! Tuskin oot tässä missään jäniksen selässä kumminkaan, vai mitä?
Sairasta touhua laihduttaa 1000kca:lla.
<
"Sairasta touhua laihduttaa 1000kca:lla"
-> Haluatko täsmentää miten niin sairasta? Laihdutin puoli vuotta, laihduin 21 kiloa ja saavutin tavoitepainoni 58 kg jossa olen nyt sen jälkeen jämptisti pysynyt. Millä lailla tämä nyt sitten oli "väärin laihdutettu"? Osoittautui itselleni varsin toimivaksi tavaksi. Kehonkoostumusmittauksen mukaan myös lihasmassa on pysynyt hyvällä tasolla koko ajan.
Älä suotta dumaa toisten tapaa laihduttaa: yhdelle sopii yksi, toiselle toinen. Minulle sopi tämä tapa.
Vierailija kirjoitti:
"Sairasta touhua laihduttaa 1000kca:lla"
-> Haluatko täsmentää miten niin sairasta? Laihdutin puoli vuotta, laihduin 21 kiloa ja saavutin tavoitepainoni 58 kg jossa olen nyt sen jälkeen jämptisti pysynyt. Millä lailla tämä nyt sitten oli "väärin laihdutettu"? Osoittautui itselleni varsin toimivaksi tavaksi. Kehonkoostumusmittauksen mukaan myös lihasmassa on pysynyt hyvällä tasolla koko ajan.
Älä suotta dumaa toisten tapaa laihduttaa: yhdelle sopii yksi, toiselle toinen. Minulle sopi tämä tapa.
Vielä helpommin tuomitaan, kun sanoo, että on laihduttanut liikunnalla. Ruokavaliotakin korjasin, mutta liikunnasta tuli min. 800 kcal vaje päivässä. Ja kolmen vuoden jälkeen paino pysynyt kolmanneksen entistä alempana ja hyvät lihakset ja kunto.
PT:ltä tuli käsky, että jouluaattona ja joulupäivänä ei saa kirjata syömisiä yazioon.
Mulle on sopinut hyvin tämä syklitys. Kun arkena katsoo että syö matalan energiatiheyden ruokia, niin ei jää nälkää. Sitten viikonloppuna voi syödä vapaammin herkkujakin. Onpahan aina mitä odottaa.
Mun mielestä olisi kiva, jos ketju pysyisi positiivisena. Onhan 1000 kcal tosi vähän, mutta kukin laihduttaa sillä tavalla mikä kullekin sopii. Mä olen joskus aikoinaan laihduttanut 1200 kcal dieetillä, mutta siihen en ole nyt lähtenyt. Ja silläkään kalorimäärällä ei tarvinnut nälkää nähdä.
ap
KIitos toivotuksista ja tsemppiä kaikille jouluun!
Itsehän olen pääosan ajasta tehnyt sellaista syklitystä, että lähityöpäivien lounasbuffeteissa, pikkujouluissa, mökkitalkoissa yms mitä nyt milloinkin on ollut, niin näissä olen syönyt kaloreita laskematta ja yli tarpeen. En tietty olekaan nyt laihtunut, kun ei ole ollut riittävästi liikuntaa kompensoimaan näitä, vaikka kävelenkin aika paljon, normiruokavalio kun ei ole hirmu niukka.
Olen kuitenkin saanut toissakesästä painoa pois kivasti ja jonkin verran viime joulustakin, joten viesti on, ettei ole niin vakavaa, jos välillä ottaa eri tavalla, elämää se on sekin. Joulunpyhien jälkeen viikonloppuna sitten taas Yaziot esiin. Ja kyllä suunnitelmissa on ottaa mukaan termariin hyvä lounassoppa ja voileipä, jos suinkin vain tavaroihin mahtuu, niin ettei aaton pöytään tarvii käydä sudennälkäisenä tai kompensoida karkeilla pelkästään.
Jotenkinhan se paino pitää onnistua stabiloimaan laihdutuksen jälkeen. Tilanne on jo ihan hyvä, jos paino ei nouse.
Hyvää joulua kaikille!
ap
Hyviä välipäiviä kaikille! Yritättekö nyt joulun ja uudenvuoden välillä pitää dieettiruokavaliota yllä, vai vasta uudenvuoden jälkeen? Itse yritän tänään ekaa kertaa syödä noin 1000-1200 kcal/pv ja jösses että on joulun herkutteluiden jälkeen sudennälkä! Vissyä ja kurkkua kuluu, yritän täyttää niillä mahaa aterioiden välissä.
Normaalisti menisin joka maanantaiaamu vaakaan mutta huomenna en yksinkertaisesti pysty/halua. Menen vaakaan sitten vasta kun uskon lukeman olevan sama kuin ennen joulua eli ehkä noin kolmen viikon päästä.
Tsemppiä kaikille välipäiviin ja hyvää uutta vuotta!
Mulla oli tarkoitus palata 1300kcal dieettiin jo tapaninpäivänä mutta mies toi kaupasta lakuja. Kalorit jäi kuitenkin alle 1700kcal. Lauantaina pääsin taas tavoitekaloreihin. Tarkoitus olisi syödä 1300kcal la-ti ja uudenvuodenaattona sitten enemmän. Ja sen jälkeen 1.1. jo takaisin ruotuun.
Punnituspäivä on maanantai. Huomenna vaaka näyttää ehkä kilon enemmän kuin ennen joulua. Se olisi vielä vuoden viimeinen punnitus, mutta otan varmaan painon 31. päivän aamuna. Toivoisin painon olevan silloin 73 kiloa mutta sen näkee sitten. Tällöin paino olisi pudonnut vuodessa 11,4 kiloa ja viimeisen puolen vuoden aikana 7,2 kiloa.
Ap
Sokeriton rasvaton kasvis sosekeitto lähes suolaton , on ainoa laihduttaja ja vesi . Vesilasi ensin kun tulee nälän tunne . Useimmat juo huonelämmintä vettä mitä pitää kannussa. Aamulla heti lasillinen . Aina ennen kasviskeittoa lasillinen ja välillä omena . Nopeasti laihtuu , sitten voi siirtyä vaikka päärynä ja MUSTIKKAKEITTO kuin puuro juttuihin. Hitaasti. ( Joku söi energiapatukoita laiduttaessa mutta kuten nimikin jo kertoo niistä saa kauheasti kaloreita ). Niissä on öljyä rasvaa kuin suklaapötkössä . Suklaapatukassa on palmuöljyä muita öljyjä ja rasvoja kuin pähkinässä on rasvaa . Laihtuminen perustuu siihen että et syö mitään kuin hiukan . Että vartalosi alkaa käyttää sitä varastorasvaa sinussa . Joten lisää liikuntaa. Juo vettä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tarkoitus palata 1300kcal dieettiin jo tapaninpäivänä mutta mies toi kaupasta lakuja. Kalorit jäi kuitenkin alle 1700kcal. Lauantaina pääsin taas tavoitekaloreihin. Tarkoitus olisi syödä 1300kcal la-ti ja uudenvuodenaattona sitten enemmän. Ja sen jälkeen 1.1. jo takaisin ruotuun.
Punnituspäivä on maanantai. Huomenna vaaka näyttää ehkä kilon enemmän kuin ennen joulua. Se olisi vielä vuoden viimeinen punnitus, mutta otan varmaan painon 31. päivän aamuna. Toivoisin painon olevan silloin 73 kiloa mutta sen näkee sitten. Tällöin paino olisi pudonnut vuodessa 11,4 kiloa ja viimeisen puolen vuoden aikana 7,2 kiloa.
Ap
1300 ON SAMA KUIN JUUSTORASVAPEPPERONIPIZZA PÄIVÄSSÄ. JOS HALUAT HOIKISTUA SÄ ET SYÖ MITÄÄN KUIN PORKKANAA JA VETTÄ.
Siis täysijärkisten laihdutus on kaloreiden kuluttamista pois mitä on ahminut . Ajattelusi on väärä.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä välipäiviä kaikille! Yritättekö nyt joulun ja uudenvuoden välillä pitää dieettiruokavaliota yllä, vai vasta uudenvuoden jälkeen? Itse yritän tänään ekaa kertaa syödä noin 1000-1200 kcal/pv ja jösses että on joulun herkutteluiden jälkeen sudennälkä! Vissyä ja kurkkua kuluu, yritän täyttää niillä mahaa aterioiden välissä.
Normaalisti menisin joka maanantaiaamu vaakaan mutta huomenna en yksinkertaisesti pysty/halua. Menen vaakaan sitten vasta kun uskon lukeman olevan sama kuin ennen joulua eli ehkä noin kolmen viikon päästä.
Tsemppiä kaikille välipäiviin ja hyvää uutta vuotta!
Kiitos samoin ja tsemppiä muillekin!
Itselläni oli neljän päivän tauko kirjaamisista, oli tarkoituskin jättää joulunpyhät väliin (kävin hotelliaamiasilla ja söin joulupöydissä yms). Sitten taas tosiaan normisyömisiin. Satuin vielä sairastumaan, joten ei ollut mitään ongelmia palata terveelliselle polulle, kun ei paljon maistakaan. Harmillisesti ei tietysti pysty juuri ulkoilemaankaan nyt, mutta onneksi joulunviettooni kuului myös aika paljon kävelyä eri paikkoihin.
Ei ole tiedossa uudenvuodenbileitäkään, joten voi olla, että pysyttelen silloinkin ihan kaidalla tiellä, ts. kun en niin kauhean niukkaa ruokavaliota muutenkaan noudata, niin perunasalaatit sun muut kyllä mahtuu siihen tarvittaessa.
Yleensä tykkään käydä vaa'alla omana punnituspäivinäni, se tavallaan nollaa tilanteen. Mutta joskus harvoin olen myös jättänyt väliin ja sekin on ollut ihan hyvä ratkaisu silloin. Minulla tosiaan on vähän sellainen ongelma, että paino vaihtelee myös jonkin luultavasti hormoneihin liittyvän jutun takia (olen siinä iässä, että kuukautisten pitäisi jo loppua) ja sen takia vaaka ei ihan kerro totuutta myöskään viikkotasolla. Esim. ihmettelin, miksi paino oli hiukan noussut ennen joulua, mutta sittenpä ne kuukautiset taas tuli jouluna ja ymmärsin. (hulailija/Yatzion käyttäjä, nyt kyllä en ole hulaillutkaan joulun ja sairastumisen takia)
Hulailuista: itselläni on hulavanne jota en ole vielä edes purkanut paketista, on pölyttynyt vuosikaudet varastossa samoin edelleen paketissa olevan kahvakuulan vierellä. 😀 On se kumma kuinka vastenmielistä liikunta itselleni on, löytyy myös kuntopyörä joka toimii vaatetelineenä. Ja noin kymmenen käyttämätöntä jumppanauhaa. On kiva kuulla kuinka te muut saatte itsestänne aikaiseksi liikkumista, itselle liikunta on sellaista tervanjuontia ja itsekuri pientä että jää väliin. (Olen siis se 21 kg tuhannella päiväkcal / ilman liikuntaa laihduttanut kirjoittaja.)
Toki kävelen n. 10-16 000 askelta päivittäin, siis normaalisti: nyt paukkupakkasilla en. Kauhulla katsoin juuri ylihuomisia aaton pakkaslukemia, käääk.
Mutta ehkä (vain ehkä) saan nyt kaivettua sen hulavanteen esille. Voi olla että aloittaessa tulee mustelmia vyötärölle (näin olen lukenut) mutta sou not. Uutenavuotena aion mässätä mutta muuten olen nyt palannut tuhanteen päiväkcal, joulun katumusharjoituksena.
Mulla on siis myös parikymmentä vuotta sitten todettu ADD jonka (amfetamiinijohdannaiset) lääkkeet vievät sivuvaikutuksena ruokahalua. Olen ollut siitä sivuvaikutuksesta näin joulun välipäivinä todella kiitollinen, muuten vatsa kurnisi kyllä päivin öin, kiitos joulun mässäämisen.
Hyvää uutta vuotta kaikille!
Jaana (helpompi kertoa nimi kuin toistella aina "olen se tuhannella kcal laihduttanut" 😀) Ehkä olen jatkossa "Jaana 1000kcal"
Luulisin, että useimmilla meistä on jotain vähälle käytölle jääneitä kuntovälineitä kaapissa, se on aika inhimillistä. Nehän voi lahjoittaa vaikka kierrätyskeskukseen, jos tuntuu, ettei koskaan niitä tulee käytettyä.
Sinällään kyllä kantsii kokeilla sitä hulavannetta ihan huvin vuoksi ensin. Ehkä saat siitä jotain iloa, tai turhautumista, tai ainakin uusia kokemuksia, jos et ole ennen hulaillut. Tuskin moni jaksaa sitä jatkuvasti pyöritellä, mutta sellaisena kuurina ei ole niin paha, koska riittää joku 10-15 minuuttia päivässä ja mieluusti siinä samalla voi katsoa vaikka jotain videota, niin ei käy aika pitkäksi. Eli tuo ei ole pois mistään, jos on tapana muutenkin päivittäin katsoa tv:tä tai videoita. Eräs pieni ongelma tekniikan ohella on sen tilantarve, pitää olla reilusti vapaata tilaa ympärillä.
Itselläni siis tuon käytön syynä on vyötärörasva, joka ei katoa ollenkaan samassa suhteessa kuin mahdollinen laihtuminen.
Sitten kyllä itsellänikin on kävelylenkkeily ollut pääasiallinen liikuntamuoto viime aikoina, ja mielestäni se on hyvää liikuntaa sekä helppoa ja mukavaa hommaa, kunhan ei ole kauhean liukasta tai muita ääriolosuhteita. Säästää myös rahaa, jos joukkoliikennematkan sijasta kävelee. Tykkään pyöräilystä myös paljon, mutta en teknisestä puolesta, pyörän kunnossapidosta (aiempi hulailija).
Olen aina ollut hoikka, mutta neuvon silti.
- Älä juo kaloreita tai keinomakeutettuja juomia (koskee myös smoothieita)
- Jos repsahdat, niin älä ajattele, että kaikki on pilalla (ja ahmi koko karkkipussia samaan rahaan)
- Muista syödä, kiljuva nälkä on pahin vihollinen
- Älä yritä muuttaa koko elämää kerralla
Mä (ap) yritän käydä 2x viikossa salilla. Sali on melkein naapurissa mutta viimeajat on ollut isoa hankaluutta saada itsensä sinne. Olen sitten saanut motivoitua itseäni sillä, että olen päättänyt päivät ja että kävelen sinne ja teen vaikka yhden laitteen mutta väliin en treeniä jätä. Niin aika hyvin olen saanut itseni sinne raahattua ja ihan hyvät treenitkin tehtyä.
Mulla loppui kehitys niin tein välillä pidempiä sarjoja ja palasin nyt sitten noin 10 toiston sarjoihin vain todeten, että voimatasot on heikentyneet. Mutta motivoivaa jos tässä nyt taas kehitystä alkaa tapahtua.
Hyvää alkanutta vuotta kaikille! Olkoot se painonhallinnan kannalta menestyksekäs.
Painoni oli vuoden lopussa 73,6 kiloa ja painoa tippui vuodessa 10,7 kiloa. Se ei ole paljoa mutta oikeaan suuntaan kuitenkin.
Haaveilin, että paino olisi ensi kesänä 64 kiloa, mutta vuosi on varmaan realistisempi tavoite. En käsitä, miksi paino ei tipu nopeammin, kun kehonkoostumusmittaukset kertoo, että lihastakaan ei ole tullut.
Millaisia tavoitteita muilla on tälle vuodelle?
Ap
Samoin hyvät uudetvuodet kaikille ja jatketaan hyviä elämäntapoja!
Itselläni tosiaan paino heilahtelee, mutta vuodenvaihteiden välisissä lukemissa oli pudotusta 8,4 kiloa, mikä on kuitenkin ihan jees, vaikka ei niin häikäisevä tulos olekaan. Pidän ap:n saavutusta oikein hyvänä, vaikka ymmärränkin turhautumisen tunteetkin.
Normaalipainon ylärajoille olisi matkaa pari kiloa ja pitkän tähtäimen suunnitelma olisi olla 3-4 kiloa kevyempi kuin nyt. En pistä mitään erityisiä vuosi- tai aikatavoitteita tähän. Juhlia ei ole tässä kuussa tiedossa, joten ruokavalion noudattamiseen lähiaikoina ei ole näkyvissä esteitä.
En muista, että vuosi sittenkään olisin erityisesti pitänyt merkkipaaluna vaihtuvaa vuotta, mutta toiveissa oli saada painoa pois ennen hiihtolomaa, koska piti ostaa uudet sukset ja monot. Paino ei kauheasti pudonnut alkuvuonna, mutta ostin sukset sitten sen hetkisen painon mukaan, ja ne toimivat hyvin ja oli kiva hiihdellä. Toivon, että pärjään noilla vielä tänä vuonnakin, kun niissä on kuitenkin säädettävät siteetkin. Nyt pääsee varmaan täällä pääkaupunkiseudullakin kokeilemaan, kun lunta tulee ja kunhan tästä flunssasta toipuu.
Syksyllä jo mielessä pyöri jonkinlaiset omat enkat kävely- ja pyöräilymatkoissa, vaikken mitään kokeiluja tehnytkään. Jo 150 km pyöräilyä yhtenä päivänä ja kävelyssä 30 km päivässä saattaisi olla sellaiset matkat, joita en välttämättä ole ylittänyt ainakaan pitkään aikaan (joo-o, ei mitään maratonmatkoja edes). Ja toisena tavoitteena olisi edelleen lisätä kasvisten käyttöä.
Kerrassaan mainioita kilometrejä. Ja hiihto on hyvä talviurheilulaji.
Mulla jää liikkumiset kävelyyn ja salitreeneihin. Kehonhuollon voisi kyllä ottaa taas ohjelmaan.
Tänään tein ensimmäisen salitreenin tälle vuodelle. Jonkun verran oli enemmän ihmisiä salilla kuin aiemmin, mutta hyvin pystyi tekemään halutut laitteet.
Paino oli aamulla 73 kiloa eli se on palautunut joulua edeltävään tasoon. Tästä sitten suunta alaspäin.
Ap
Oon 1000 kilokalorilla laihduttanut kirjoittaja. Tuollainen malli jossa toisina päivinä herkuttelee ja toisina syö tosi vähän on kyllä mitä suurinta itsensä kiduttamista. Tiedän sen kokemuksesta, koska tuli mullekin tuon puolen vuoden aikana päiviä, joina söin reilusti (juhannus, synttärini jne) ja niiden mässypäivien jälkeen oli aina ihan hirveä nälkä tuhanteen kaloriin palatessa. Sen sijaan 1000 kcal/pv pystyi olemaan kuukausia putkeen vallan mainiosti nälättä kunhan piti sen kalorimäärän koko ajan samana.
Eli mä suna ap ottaisin loppuvuoden chillisti enkä kantaisi syömisestä huonoa omaatuntoa. Voihan sitä aloittaa vuoden alussa tiukan kuurin ja olla sillä pari kolme viikkoa ennen kuin astuu lainkaan vaa'alle: näin mä aion tehdä. Mutta älä suotta kiusaa itseäsi pitämällä itseäsi nälässä tuolla vaihtelusysteemillä joulunpyhien välissä! Tuskin oot tässä missään jäniksen selässä kumminkaan, vai mitä?
Kivaa joulua!