Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen
Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.
Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.
Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.
Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.
Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.
Kommentit (377)
Mä mietin kanssa jossain kohtaa Borgin kurssia. Laitoin hänelle viestin, että kumpi kurssi kannattaisi ottaa, mutta hän ei sitten koskaan vastannut. Nyt on sit toi pt-valmennus.
Pienin askelin eteen päin, vai mitä Laku ja muut.
Sinulle Laku suosittelisin, että kokeilisit tehdä vaikka kyykkyjä, punnerruksia ja tuolia vasten ojentajapunnerruksia, niin tulisi vähän lihaskuntoakin. Kävelykin on tietty aina hyvästä.
Olen miettinyt, että pitäisikö pitää yksi täysin lepopäivä viikossa, mutta nyt on ollut niin nättejä kelejä, että kävelylenkki kutsuu.
Ap
Mulla on mennyt liikunnan kanssa hyvin, oon innostunut käymään kahtena päivänä viikossa ryhmäliikunnassa, jossa pyritään kehittämään voimatasoja. Se on 45 minuutin tunti, jossa käy usein samoja tyyppejä ja tulee olo, että on osa porukkaa, mikä lisää motivaatiota. Mulla on koko lapsuus- ja osa aikuisikääkin ollut ajatus itsestäni huonokuntoisena ja kömpelönä. Noilla tunneilla on taas tullut olo, että osaan ja voin kehittyä. Melkein nolottaa kuinka kivalta tuntui kun valittelin ohjaajalle, että sairausjakson jälkeen piti vähentää painoja ja tämä totesi, että "sä olet niin hyväkuntoinen, että kyllä ne pian taas nousee". Kukaan ei ole ikinä kutsunut minua hyväkuntoiseksi aiemmin! :')
Toinen kiva tunti missä olen alkanut käydä on pilates perjantaisin töiden jälkeen. Tämän lisäksi käyn myös satunnaisesti muilla tunneilla tai tekemässä salitreenin ja kävelyillä.
Syöminen tuntuu taas menevän aalloissa. Olen jonkinasteinen tunnesyöjä. Teidän kokemuksesta, että auttaisi säännöllinen ateriarytmi jne. mutta aivoissani asuu joku pieni kapinoija, jota ei aina huvita koostaa aterioita kunnolla. Siis tiedän, että kunnon ateria olisi parempi, mutta silti napsin jotain suklaakarkkeja nälkääni! En edes noudata mitään dieettiä tai yritä rajoittaa syömistä, mutta joku siinä on että tasaisin väliajoin teen tätä. Ja yleensä juuri silloin kun on hankala olo, tunnen riittämättömyyttä tai on huono fiilis.
- Hattara
Meditoinnin avulla pystyn itse pitämään paastoja välillä : ) kannattaa kokeilla, katso esim. Eckhart Tollen videoita youtubesta.
Tulihepalla tuli pääsiäisen ja sitten flunssan takia parin viikon tauko, jolloin ei päässyt liikkumaan ja ruokailutkin eivät olleet niin täsmällisiä. Mutta nyt on taas palattu ruotuun eikä painokaan ole tuosta 68 kilosta mihinkään muuttunut. Ne viimeiset 4 kg odottaa tiputtamistaan ja palataan normaaliin ainakin 3 liikuntakerran viikossa rytmiin. Tsemppiä taas kaikille haasteisiin!
Mulla otettiin tänään pt-studiolla kehonkoostumusmittaus. Tulos oli vähän pettymys. Jotenkin ajattelin, että kun kuntosaliharjoittelu on nousujohteista, olisi tullut vähän lihasta, mutta samassa oli kuin aiemminkin. Painosta pois -900g kahdessa kuukaudessa. No olihan se tietty koko -900g rasvaa.
Nyt viikon sisään on tullut parina päivänä lipsumista kaloreissa, mutta muuten on mennyt mallikkaasti. Voisi tietty paremmin kiinnittää huomiota, että kalorit tulisivat ravinnerikkaista aineksista. Nyt menee edelleen liikaa herkkuja ja sitten tulee nipistettyä niistä terveellisistä vaihtoehdoista. Seuraan kaloreita ja proteiinin saantia. Rasvat ja hiilarit sitten tulee miten tulee.
Ap
Keskustelu taitaa hiipua.
Mulla meni taas perjantai ja lauantai isoilla plussakaloreilla. Tämä elämäntapamuutos tuntuu olevan ainaista oppimista. Paino on kuitenkin tippunut -200g viikontakaisesta.
Ap
Mulla ei oikeastaan mitään päivitettävää, vaihteeksi kovemman kivun kausi kropassa ja se johtaa siihen että työpäivät väsyttää enemmän, lenkkeily on raskasta laahustamista eikä lihaskuntoa pysty kivun takia tekemään. Ja tämä kaikki taas johtaa siihen että herkuttelen aivan liikaa, en jaksa välittää terveellisestä ruoasta koska yritän vaan pystyä olemaan. Koko kroppa turvoksissa, ei kannata edes mittailla itseään.
Täytyy sanoa kulunut lause: kukaan muu kuin toinen kivun kanssa taisteleva ei voi käsittää, mitä helvettiä se on kun koko ajan sattuu. Ja mun tapaus on vielä lievimmästä päästä. Kaikki sympatiat on hermosärkypotilaiden puolella.
Ikävää nuo kivut #368. Toivottavasti ne helpottaisi pian.
Mulla meni vappu herkutellessa. Tuli kaloreita yhdelle päivää +2000kcal ja parina muunakin päivänä meni yli tavoitteen. Tänään oli kuitenkin paino ekaa kertaa uudella kymmenluvulla 69,9kg. On sitä odotettukin.
Miten muilla menee?
Ap
Uusi viikko alussa. Paino ei laske. Tosin en ole pysynyt ihan kaloritavoitteessa. Katsoin vielä Yaziosta, että päivittäistä kalorimäärää pitäisi pienentää, kun paino on laskenut.
Muutama ihminen on sanonut, että mun ei tarvitsisi laihduttaa enempää, mutta kun mä haluan.
Kirjoittelin PT:n kanssa, että jos pitäisin taukoa laihdutuksesta ja keräisin uutta motivaatiota pitäen huolta, että paino ei nouse. Jos ensi kuussa panostaisi taas painonpudotukseen.
Yazio näyttää, että ylläpitokalorit olisi vähän vajaa 2000kcal. Suunnittelin, että söisin 6x1800 kcal ja pe 2200 kcal. Ja kuitenkin pitäisin mielessä aiemmat kalorimäärät, sillä viimeistään tässä vaiheessa on opittava, että turha sitä on syödä "liikaa" pelkästään syömisen ilosta.
Ap
Mulla ei suju yhtään mikään nyt. Varmaan kaksi kuukautta jo taistellut aivan valtavan makeanhimon kanssa. (Ja hävinnyt joka erän.)
Tunnistan kyllä syyn, nyt on työstressi päässyt niin pahaksi että itken työmatkat mennen tullen ja toivon, että loukkaisin itseni tai sairastuisin, että pääsisin hetkeksi lepäämään. Mutta ärsyttää silti, että teen sitten huonoja valintoja oman terveyteni suhteen tunnesyömällä.
Vaa'alla en viitsi edes käydä. Voiko tämä oikeasti olla minun elämää? Mihin katosi se elämänmyönteinen ihminen joka joskus olin?
Onnea ap saavutuksestasi, kannattaa kuitenkin muistaa, että mikään kilomääre ei sinällään tee onnelliseksi, mutta itse varmasti parhaiten tiedät, mikä on sinulle sopiva kehonmuoto.
Laku
Tuliheppa täällä pitkästä aikaa! On ollut touhuisa kevät ja töitä on ollut riittävästi samoin hieman sairastelua. Edelleen olen mukana, paino nyt 67 kg, eli vielä se 3 kg minulla tavoitteeseen. Treeniä edelleen tavoitteella 3 kertaa liikuntaa viikossa, kuntosaliohjelmaa olen pyrkinyt tekemään. Ruokailut eivät ole olleet ihan niin kurillisia, olen jopa syönyt hedelmiä :D. Mutta pääpiirteittäin pyrkinut pitämään rutiinit kunnossa, joskus olen sortunut naposteluun kun en ole huolehtinut päivän muista aterioista tarpeeksi huolella. Samoin on ollut välillä vaikea löytää aikaa ruokien laittoon ja sitten syönyt melko paljon salaatteja ja valmisruokia, joita on pirun vaikea löytää ilman lisättyä sokeria. Koska olen vältellyt leipää niin välillä olen herkutellut silläkin. Peruna on edelleen vältettävien listalla myös.
Kaiken kaikkiaan, fyysinen kuntoni on noussut ja jaksan paremmin, sydämen rytmihäiriöt välillä haittaavat ja yliviritteisyys, yritän rauhoittaa elimistöäni, verenpainelääkkeitä en enää tarvitse. Ajattelin nyt loppurutistusta kesäkuun loppuun asti, josko tuon painotavoitteen saavuttaisi. Olisin normaalipainoinen viimeinkin!
Ikävä juttu Laku, että työt kuormittaa. Olisikohan mahdollista käydä juttelemassa tilanteesta työterveydessä. Jotain muutosta tuo tilanne kaipaisi.
Hyvin olet Tuliheppa saanut painosi pysymään samassa. Voi kunpa minäkin onnistuisin siinä.
Viime viikon söin vähän vapaammin ja paino hätyyttelee taas 71 kilon rajapyykkiä (ylöspäin). Mut olen miettinyt et löysäilen vielä ainakin tämän viikon.
Naapuri lähtee tänään salille mun kanssa. Luulen että seura piristää ja vaihtelu virkistää. Ollaan käyty lenkillä yhdessä melkein viikottain.
Mites muut?
Joo, olen itseasiassa menossa työterveyteen, mutta harmi kyllä tiedän kokemuksesta, ettei sieltä oikein apua saa. Masennuslääkeresepti ja kehoitus vaihtaa työpaikkaa. Jälkimmäinen on hyvä neuvo, mutta hankala toteuttaa...
Kuinka usein ap käyt vaa'alla? Mietin, että meneekö sinun painonvaihtelut normaaliin päivittäiseen muutokseen? Mulla ainakin vaihtelee tosi paljon esim turvotus sen mukaan, olenko pystynyt nukkumaan, mitä olen syönyt ja mikä aika kuusta on. Eli sellaista "vakiotilaa" ei oikeastaan ole.
Laku
Terveisiä, koeta jaksaa ketoruokavaliolla itselläni on vaikeuksia nostaa painoani yli 63 kg, teen lihaskuntoiluaq ja esim olen syönyt aamuisin 5-6 luomumunaa koostra riippuen, päälle katkarapuja, hapamkaalia , yrttejä ja vapaalla kädellä oliiviöljyä. paistan munat kookosöljyllä tai voilla. päälle raakamaitojuustoa, joiden päälle reipas, paksu voilastu. mustikkaa noin 100g. illalla 400 -600g naudanlihaa, joskus valkoista kalaa paksussa voissa, lisukkeena vaikka Antti Heikkilän kirjoista löytyvä kaali, avocado jne salaatti. päälle juustoa voita jos maistuu. Reippaasti oliiviöljyä joukkoon yrttien kera. Antti Heikkilä kertoo HIIT kuntoilun olevan tehokkain mielialalle ja laihduttamiseen, hänen kirjoissaan hyvät ohjeet lähtötason mukaan. jos jaksaa käyttää vielä ruokailun tauotusta, esim 12-14 tuntia syömättä, itse juuri opettelen tätä, ensimmäiset pari päivää pää hiukan särki, kolmantena alkaa tulla energiaa enemmän koko päiväksi. Antti Heikkilän mukaan maksa on se joka laihduttaa, eli alkoholi pitää jättää kokonaan ja hiilihydr alle 50g/ vrk, vinkiksi makean himoon, syö voita. Katsoin Anthony Chaffeen neuvoa youtubesta, jos pelkää voin lihottavan, koeta syödä aivan liian paljon, ylimääräinen tulee tummana vetenä ulos, kokeilin, näin kävi.
PT ei ilmeisesti oikein tykkää siitä, että löysäilen nyt. Hän ehdotti että otettaisiin kehonkoostumusmittaus eilen perjantaina. Tulos oli, että reilussa kuukaudessa paino oli tippunut 200g, mutta rasvamassa oli pienentynyt 700g ja lihasmassa kasvanut 400g. Viimeinen 100g oli ilmeisesti nesteitä. Ei sitten ihan turha tulos.
Maanantaina lähden muutamaksi päiväksi maalle mummolaan. Siellä on hirveän hankala pitää kiinni kaloreista ja varsinkin proteiininsaannista. Mutta se on vain neljä päivää. Sittenhän seuraavalla viikolla vaihtuu jo kuu ja ajattelin palata taas takaisin kurinalaisempaan ruokailuun.
Ap
Viime viikolla olin reissussa ja syömisistä oli tosi hankala pitää kiinni. Koko kuu meni vähän vähemmän pingottaen ja painoakin tuli 400g lisää. Se taitaa kyllä mennä normaaliin vaihteluun. Nyt on sitten tarkoitus palata suunniteltuihin kaloreihin. Parin viikon päästä on vielä toinen reissu. Saa nähdä miten se menee. Tämä noin -20 kiloa on jo hyvä saavutus. Ei varmaan haittaisi pysähtyäkään tähän kohtaan ja viettää kesää rennommin. Siitä pitää toki pitää huolta, että paino ei käänny nousuun.
Ap
Pakko vastata vielä tähän. Tunnistan itsessäni, että jatkuva popsiminen lisää nälkää. Minulle ei todellakaan sovi parin tunnin välein syöminen. Toki johtuu ehkä siitäkin, että en treenaa kovaa mitään, pelkkää tylsää kävelemistä vain harrastan.
Helpointa on niinä päivinä, kun ei ole mitään tapaamisia ym ja saa aikatauluttaa ruokailut sopivin välein. Tänään en pystynyt, ja kun iltasyöminen venyy liian myöhäiseen niin sitä on vaikea lopettaa. Mupeltaa vain kaikkea, vaikkei ole enää edes nälkä. No, en aio ruoskia itseäni, kuivatut hedelmät on parempi vaihtoehto kuin suklaa:)
Täytyy ehkä oikeasti harkita johonkin Borgin kurssille osallistumista, kun nuo hänen näkemyksensä tuntuvat osuvan hyvin yhteen sen kanssa, mikä itselleni tuntuu sopivalta.
Laku