Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen

Vierailija
13.10.2025 |

Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.

Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.

Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.

Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.

Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.

Kommentit (336)

Vierailija
321/336 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua normaalipainoiseksi, koska ei tule onnistumaan. Miten on, voiko laihduttaa esim kymmenen kiloa, pysyykö paino siinä sitten? Koska nyt jumittanut samassa viisi vuotta, ei noussut, koska en päästä, mutta en myöskään laihdu ilman dieettiä. Vähän voisi pudottaa.

Haluat laihtua ,mutta et halua syödä vähemmän....

Näinhän se menee yleensä.

Vierailija
322/336 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niinkö? Erikoinen tulkinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/336 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopa on taas kommentointia. 

Mä luulen, että jos voisi tinkiä päivittäisestä syömisestä vaikka vain 50-100kcal esim. vaihtamalla jotain kasviksiin, vähärasvaisempaan tuotteeseen tms. tai vaihtoehtoisesti keventää päivän tai parin ruokailuja, niin voisi hitaasti laihtua useammankin kilon kunnes on saavutettu uusi tasapaino. Tässä painossa pitäisi sitten pysyä, kun jatkaa samalla linjalla. Muutoksen pitää tällöin olla tarpeeksi helppo toteuttaa ja ylläpitää.

Olipa ylipainoa vähän tai paljon niin jokainen laihduttu kilo on kotiin päin.

Vierailija
324/336 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että ikäkin vaikuttaa siihen, että paino ei putoa. Olen jättäny ruokavaliosta pois punaisen lihan, juuston ja makkarat, ja lisännyt kasviksia. Sokerinhimo on laantunut. Ylipainoa on 30kg. Joulun jälkeen lähtenyt pari kiloa. 

Vierailija
325/336 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja piti vielä lisätä, että sitäkin voi pitää saavutuksena, että paino ei ole noussut viiteen vuoteen. Helposti se paino nousee salakavalasti pari kiloa vuodessa. Se tekee jo 10 kiloa viidessä vuodessa. Siispä hienosti olet pärjännyt!

Vierailija
326/336 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onnistuu painon pudotus, jopa kilpirauhasongelmaisella, olen siitä elävä esimerkki. Tosin hitaasti ja enempi sillä tyylillä että läski vaihtuu lihakseksi. Eli vaaka ei kerro koko totuutta, vyötärönympärys (-9 cm nyt viime syyskuusta) ja vaatekoko enemmän. Kasviksia vähintään puoli kg päivässä, mieluusti paljon enemmän. Proteiinia riittävästi mutta ei liikaa. Säännöllinen ateriarytmi. Kaikkea saa syödä kohtuudella; seuraan kuitenkin päivittäisiä kilokaloreita finelissä. Liikuntaa vähintään kolme kertaa viikossa eri tavoilla. Ei mitään lötköttelyä vaan pilatesta, salia, uintia, reipasta kävelyä jne. Tämä systeemi jatkuu edelleen, eikä ole mikään dieetti.

Vierailija
327/336 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yaziossa pääsee usein eteen päin kun Androidissa painaa neliötä, swaippaa ylöspäin ja käynnistää Yazion uudelleen. 

Tänään Yazio meinasi, että mun pitäisi saavuttaa tavoite 72 -> 64 kg toukokuussa. Se on kyllä ollut alusta asti aivan ylioptimistinen.

Viikon tulos oli parisataa grammaa vähemmän kuin arvioin eli +600g. Tästä on vain yksi suunta -- alaspäin.

Ap

Yaziossa pääsee usein eteen päin kun Androidissa painaa neliötä, swaippaa ylöspäin ja käynnistää Yazion uudelleen. 

Kiitos vinkistä ap, ainakin illallisella pääsin ilman ulkopuolisia mainoksia.

Vierailija
328/336 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Ja toisella kokeilukerralla ei toiminut, mutta huvittavasti mainoksena oli Foodvisor, joka taitaa olla jokin kilpaileva tuote :). T. Hulailija

Vierailija
329/336 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa. Olen 161,5cm pitkä.  Olin lapsuuden normaalipainoinen, kunnes sain kystisen aknen takia e-pillerit ja niistä tuli hirveä olo ja lopetin ne. Parin kuukauden päästä paino nousi 95 kiloon, parin kuukauden aikana.

En syönyt sitä painoa. Ihmettelin ja tutkin netistä mikä voisi olla syynä. Ensin löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta. 

Jostain syystä sain kortisonin joka kasvatti vyötärön 135cm, etu painotteisesti.

Sitten todettiin pcos sekä ahdistushäiriö.

Vuosia yritin laihduttaa tuloksetta.

Olen nyt 39. 

Ja yhden asian muuttamalla ruokavaliosta sain painoa tippumaan = kaikki maitotuotteet pois.

Tiputtaa ihan itsestään. Iskee paniikki kun tippuu niin.

Uskon että vie lihakset ja jättää rasvan...

Kun olen maidottomalla, kystinen akne on myös poissa.

Kuntoilen kävelymaton avulla kotona.

Koitan tehdä kehonpainotreeniä.

Salille haluaisin, mutta iskee paniikki sinne menosta. Ehkä joskus minäkin sinne pääsen.

Täällä on hienosti edenneet elämänmuutokset.

Luin alusta asti.

-Kuu

Vierailija
330/336 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, 

Kuulle haluan toivottaa tsemppiä, ei nämä painonhallintaan ja iho-ongelmiin liittyvät jutut ole helppoja eikä yhdenmukaisia juttuja. Yhdelle toimii yksi, toiselle toinen. 

Itse olen aloittanut nyt sairastelukierteen. Meillä on työpaikalla sellaisia sankareita, jotka ovat omasta mielestään korvaamattomia ja näin ollen on ihan ok tulla töihin yskimään ja räkimään ja valittamaan kuinka on kipeä olo mutta tulinpa kuitenkin keräämään papukaijamerkit pomolta... argh. Olin just muutama viikko sitten kipeä, tarttui työpaikalla. Ja nyt sama juttu, pari päivää kipeän työkaverin kanssa, nyt kuume nousee. 

No, ei voi mitään. Itselleni liikunta olisi tärkeää koska silloin kun liikun, teen myös muita parempia elämänvalintoja. Mutta kun viikonloput on jatkuvasti flunssassa ja työviikot vievät energiatasot vähiin, niin karkkihyllyjen ohittaminen on vaikeaa, minun tapauksessani suorastaan mahdotonta :)

Laku

Vierailija
331/336 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, nämä ovat jokaiselle henkilökohtaisia asioita, mikä toimii toiselle ei välttämättä käy muille. Minulle sopii sokerin ja nopeiden hiilareiden välttely,

Kävin kehonkoostumusmittauksessa ja rasvaa oli keskivartalolla pudotettavana, paino on nyt 69 kg, joten suunta on edelleen alaspäin. Ruokavalio on suht pitänyt, kalorit maks 1500/vrk, pikkuhiljaa alan oppimaan oikeaa ruokarytmiä ja ateriakoostumusta. 

Luin, että paino voi pitkäänkin junnata paikoillaan vaikka kroppa pienenisi, eli ei kannata heti heittää pyyhettä kehään :).

Tsemppia kaikille vkolopun houkutuksiin! 

Tuliheppa

Vierailija
332/336 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimästi tervetuloa uudet!

Mulla ei ole valitettavasti uutta kerrottavaa. Motivaatio on edelleen hukassa. Painoa on ehkä tippunut -200g. Eilen tuli syötyä kaikkea suolaista, niin varmaan huomenna vaaka näyttää taas vähän vähemmän. Mietin että pyydänkö kehonkoostumusmittauksen perjantaille, saisi tavallaan taas uuden starttitilanteen.

Miten muilla menee? Toivottavasti paremmin.

Ap

Vierailija
333/336 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen

Näläntunne ei kenenkään painoa nosta, vaan se, mitä syö siihen näläntunteeseensa. 

Jos lääke aiheuttaa näläntunnetta, niin syömällä mahdollisimman ei-lihottavaa ei lihoa. Ei se näläntunne käske lihottavaa ruokaa syömään, se valinta tapahtuu oman käden kautta.

Vierailija
334/336 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on pidetty hyvin kiinni salitreeneistä, 4 kertaa viikossa olen käynyt. Tänään vaihtuu saliohjelma ja lisään aerobista viikkoon. En punnitse itseäni, enkä ole mittaillutkaan mutta vatsa on pienentynyt, kasvoista, kaulasta ja rinnasta on lähtenyt läskiä, mieskin sanoi viikonloppuna, että muutoksen huomaa. Tällä on hyvä jatkaa, olen paaaljon pirteämpi kuin aikoihin. 

Vierailija
335/336 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töräytin Google geminillä itselleni ruokavalion painonpudotus tarkoituksessa, ja on aika kätevää kun kaveri laskee kaikki tarvittavat ravintoaineet ja muut vitamiinit esim. virallisten ravintosuositusten perusteella. Suunnittelee tarvittaessa myös ostoslistan tuotteista ja laskee tarvittavat määrät halutulle ajanjaksolle. On se kyllä kova, taidan kysyä jatkossa kaikki neuvoni keinoälyltä.

Vierailija
336/336 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly taipuu moneen. Kuulostaa järkevältä. Me vaan syödään aina samoja perusruokia.

Tänään muistin, että olen ennen syönyt aamupuuroa (ja raejuustoa). Jossain kohtaa se on unohtunut ja vaihtunut voileipiin. Nyt kaloreita vähentääkseni ajattelin palata puuroon. 

Tänään on taas salipäivä. Ei yhtään huvittaisi lähteä mutta lähden kuitenkin. Kyllä se treeni sitten kuitenkin kulkee, kun eka saa salin oven auki. Se on kotioven lisäksi päivän tärkein treeniliike.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän