Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen

Vierailija
13.10.2025 |

Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.

Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.

Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.

Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.

Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.

 

Kommentit (386)

Vierailija
381/386 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen, mutta itselläni ei ole mitään kerrottavaa :D

Ap, kuulostaa hyvältä! Varsinkin tuo ettet stressaa asiaa liikaa. Tai ainakin itse ajattelen että paras olisi tietoisuus siitä, mitä syö, mutta ei hysteeristä kontrollointia jokaisesta suupalasta tai grammasta.

Omassa elämässä vihdoin seesteisempi kausi. Hinta oli kova; olen sairaslomalla. Mutta jotenkin onnellisempi kuin aikoihin, kun minulta ei vaadita koko ajan enemmän kuin mihin pystyn ja saan olla sellaisten ihmisten seurassa jotka arvostavat minua ja saan olla myös paljon yksin. Kivut ovat koko ajan läsnä mutta nekin on helpompi kestää näin. Kaikki vaakaan liittyvät asiat on kuitenkin nyt paussilla. Keskityn siihen että palautuisin. Liikun minkä jaksan ja yritän syödä päivittäin edes yhden terveellisen aterian. Minullahan on ollut koko kevään ongelmana ahmiminen pahaan oloon. Liikunta tuntuu kyllä tosi hyvältä vaikka sattuukin. Kasviksia pyrin syömään paljon, ne maistuvat. Proteiinkn kanssa on hiukan painimista, kun en eettisistä syistä syö kanaa enkä ole oikein lihankaan ystävä.

Ehkä minun elämäntapamuutokseni siirtyykin emnemmän henkiselle tasolle: kuinka selvitä (työ)elämästä hengissä :)

Laku

Vierailija
382/386 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Laku että asiat ovat järjestyneet ja olet saanut huilitauon työelämästä. Ehdottaisin että jätät mahdollisen tunnollisuuden tunteen narikkaan ja otat lepoa niin pitkään kuin oikeasti tarvitset. Kivut jo itsessään ovat tosi kuormittavaa. Toksinen työympäristö ei tilannetta paranna.

Hyvä tavoite saada edes yksi terveellinen ateria ja kasviksia ruokavalioon. Pienilläkin teoilla on merkitystä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/386 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, kuulostaa tosi kurjalta tollainen jojoilu, ja varmaan olisin itse samassa tilanteessa jos en olisi lopettanut lääkkeen käyttöä. Musta tuntuu etten omalla kohdallani saanut mitään tukea terveydenhuollosta painonnousuun, lääkäri totesi vain sen legendaarisen "ei se pieni pilleri lihota". Itse en tiennyt näistä hölkäsenpöläystä. No, nykyään tiedän enemmän ja koska unettomuuteen ei tarjota kuin lihottavia. masennuslääkkeitä niin valvotaan sitten... Minulla oli mirtazapin unilääkkeenä. 

Minulle vaihdettiin se doksepiiniin, joka ei aiheuta samanlaisia hiilari- eikä muitakaan himoja. Paino lähti laskemaan varmaan senkin vuoksi, että olen pystynyt nukkumaan doksepiinin avulla 6-8 tunnin yöunia.

Vierailija
384/386 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliheppa sinnittelee elämäntapamuutoksessaan, paino on nyt 66 kg, ja kävin kehonkoostumusmittauksessa taas. Edellinen mittaus oli 3 kk sitten. Kaikki paino lähtenyt rasvasta! Olen kyllä huomannut kunnon ja lihasvoiman kasvun ja se on saanut tsemppaamaan itseäni liikkeelle, odotan jo kesälomaa, jolloin saan taas aikaa keskittyä myös ravintoon. Nyt on ollut niin hektiset ajat töissä, ettei ole pystynyt keskittymään aterioiden valmistamiseen joka päivä. Positiivisia uutisia oli täällä muillakin, sitkeästi vaan eteenpäin! Kesällä on salin lisäksi puistojumppia, vesijuoksua avovesissä, tuoreita kasviksia ja vihanneksia, loma-aikaa ja rentoutumista. Selvisin keväästä, onnistuin työssäni ja pysyin elämäntapamuutos tavoitteessani, tuntuu hyvältä. Ihan en kesäkuun loppuun mennessä saavuta tavoitettani 64kg, mutta mahdollisesti pääsen lähelle :). 

Vierailija
385/386 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä, tuliheppa, olet lähempänä tavoitetta kuin mä. Vaaka jumittaa edelleen 70 kilossa. 

Tämä viikko tulee olemaan haastava. Ruokapuoli on lyöty lukkoon ja siitä ei ole mahdollista kiristää. Toinen jalka vihoittelee, joten ehkä tarttee himmata vähän liikunnastakin. Mut tosiaan PT:n kanssa sovittiin, et otan nyt kesän rennommin. Kuitenkin niin, että paino ei pääsisi nousemaan. Sitten syksyllä voi yrittää kiristellä loput kuusi kiloa.

Olen miettinyt, et jatkan PT-studiolla kunnes saavutan tavoitteen ja ainakin puoli vuotta sen jälkeen. Sitten katson olenko valmis yrittämään omillani.

Ap

Vierailija
386/386 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se paino Ap sinullakin alaspäin tulee ja onhan se tullutkin hurjasti! Minulla jo paino kolistellut 65 kg mutta ei vielä vakiintunut. Se mistä olen todella onnellinen on aineenvaihdunnan toimiminen, olen ihan hikinen treenatessa ja tunnen poltteen lihaksissa, ihan mahtava olo tulee! Nyt opettelen käymään aamusalilla, olisi kyllä huippua, jos päivän treenit ehtisi ennen töitä tehdä. Ruokavalioon olen tehnyt hienosäätöä ja hyvin tuntuu toimivan, jätin kaiken tärkkelyksen pois. 

Tuliheppa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan