Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen
Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.
Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.
Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.
Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.
Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.
Kommentit (418)
Hyvä Laku että asiat ovat järjestyneet ja olet saanut huilitauon työelämästä. Ehdottaisin että jätät mahdollisen tunnollisuuden tunteen narikkaan ja otat lepoa niin pitkään kuin oikeasti tarvitset. Kivut jo itsessään ovat tosi kuormittavaa. Toksinen työympäristö ei tilannetta paranna.
Hyvä tavoite saada edes yksi terveellinen ateria ja kasviksia ruokavalioon. Pienilläkin teoilla on merkitystä. :)
Vierailija kirjoitti:
Huh, kuulostaa tosi kurjalta tollainen jojoilu, ja varmaan olisin itse samassa tilanteessa jos en olisi lopettanut lääkkeen käyttöä. Musta tuntuu etten omalla kohdallani saanut mitään tukea terveydenhuollosta painonnousuun, lääkäri totesi vain sen legendaarisen "ei se pieni pilleri lihota". Itse en tiennyt näistä hölkäsenpöläystä. No, nykyään tiedän enemmän ja koska unettomuuteen ei tarjota kuin lihottavia. masennuslääkkeitä niin valvotaan sitten... Minulla oli mirtazapin unilääkkeenä.
Minulle vaihdettiin se doksepiiniin, joka ei aiheuta samanlaisia hiilari- eikä muitakaan himoja. Paino lähti laskemaan varmaan senkin vuoksi, että olen pystynyt nukkumaan doksepiinin avulla 6-8 tunnin yöunia.
Tuliheppa sinnittelee elämäntapamuutoksessaan, paino on nyt 66 kg, ja kävin kehonkoostumusmittauksessa taas. Edellinen mittaus oli 3 kk sitten. Kaikki paino lähtenyt rasvasta! Olen kyllä huomannut kunnon ja lihasvoiman kasvun ja se on saanut tsemppaamaan itseäni liikkeelle, odotan jo kesälomaa, jolloin saan taas aikaa keskittyä myös ravintoon. Nyt on ollut niin hektiset ajat töissä, ettei ole pystynyt keskittymään aterioiden valmistamiseen joka päivä. Positiivisia uutisia oli täällä muillakin, sitkeästi vaan eteenpäin! Kesällä on salin lisäksi puistojumppia, vesijuoksua avovesissä, tuoreita kasviksia ja vihanneksia, loma-aikaa ja rentoutumista. Selvisin keväästä, onnistuin työssäni ja pysyin elämäntapamuutos tavoitteessani, tuntuu hyvältä. Ihan en kesäkuun loppuun mennessä saavuta tavoitettani 64kg, mutta mahdollisesti pääsen lähelle :).
Sä, tuliheppa, olet lähempänä tavoitetta kuin mä. Vaaka jumittaa edelleen 70 kilossa.
Tämä viikko tulee olemaan haastava. Ruokapuoli on lyöty lukkoon ja siitä ei ole mahdollista kiristää. Toinen jalka vihoittelee, joten ehkä tarttee himmata vähän liikunnastakin. Mut tosiaan PT:n kanssa sovittiin, et otan nyt kesän rennommin. Kuitenkin niin, että paino ei pääsisi nousemaan. Sitten syksyllä voi yrittää kiristellä loput kuusi kiloa.
Olen miettinyt, et jatkan PT-studiolla kunnes saavutan tavoitteen ja ainakin puoli vuotta sen jälkeen. Sitten katson olenko valmis yrittämään omillani.
Ap
Kyllä se paino Ap sinullakin alaspäin tulee ja onhan se tullutkin hurjasti! Minulla jo paino kolistellut 65 kg mutta ei vielä vakiintunut. Se mistä olen todella onnellinen on aineenvaihdunnan toimiminen, olen ihan hikinen treenatessa ja tunnen poltteen lihaksissa, ihan mahtava olo tulee! Nyt opettelen käymään aamusalilla, olisi kyllä huippua, jos päivän treenit ehtisi ennen töitä tehdä. Ruokavalioon olen tehnyt hienosäätöä ja hyvin tuntuu toimivan, jätin kaiken tärkkelyksen pois.
Tuliheppa
Kävin maanantaina kehonkoostumusmittauksessa. Painoa oli lähtenyt kuukaudessa -600g ja se oli rasvasta. Mutta lihaksistossa on nyt kilon vähemmän nestettä. Jos nestetasapaino olisi kunnossa, niin olisi tullut kilo lisää lihasta. No silloin toki painokin olisi eri.
Liikunta ei kiinnosta nyt sitten pätkääkään. Tällä viikolla käyn vielä perjantaina toisen kerran PT-studiolla, mutta ihan toivotonta yrittää saada itseä nyt tänään salille. Mieskään ei ole tsemppaamassa vaan nukkuu kaiket päivät. Toivottavasti yhteistreeni naapurin kanssa onnistuu ensi maanantaina, niin pääsisin taas salitreenin makuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kävin maanantaina kehonkoostumusmittauksessa. Painoa oli lähtenyt kuukaudessa -600g ja se oli rasvasta. Mutta lihaksistossa on nyt kilon vähemmän nestettä. Jos nestetasapaino olisi kunnossa, niin olisi tullut kilo lisää lihasta. No silloin toki painokin olisi eri.
Liikunta ei kiinnosta nyt sitten pätkääkään. Tällä viikolla käyn vielä perjantaina toisen kerran PT-studiolla, mutta ihan toivotonta yrittää saada itseä nyt tänään salille. Mieskään ei ole tsemppaamassa vaan nukkuu kaiket päivät. Toivottavasti yhteistreeni naapurin kanssa onnistuu ensi maanantaina, niin pääsisin taas salitreenin makuun.
Ap
Jos sali ei nappaa, niin käy puolen tunnin kävelyllä, se on hyväksi rasvanpoltolle. Minun on pitänyt opetella, että ei ainoastaan hikipäässä täysillä riehuminen ole oikeaa liikuntaa, tarvitaan niitä rauhallisiakin kävelylenkkejä yms. Itse olen suht motivoitunut salilla käymään, olen nyt muutaman kerran käynyt Body Pump Heavyssa, joka muistuttaa salitreeniä. Se on hyvä silloin kun tuntuu, ettei jaksa itse tsempata, ohjaaja hoitaa homma :D.
Meillä on myös kaupungin puistojumppia tarjolla, ajattelin jonain mukavana iltana käväistä niissäkin. Aika mukavaa on lempeässä kesäillassa jumpata. Mietin myös, pitäisikö ottaa kesäloman ajaksi Less Millsin ohjelmat, mökillä on myös kiva treenata ulkona. Nyt kun ajattelen, niin minulla on jaksaminen ja kunto noussut kyllä kohisten!
Tuliheppa
Kävin mä nyt sit kuitenkin viime keskiviikkona salilla. Ja tänäänkin, vaikkei naapuri päässytkään mukaan. Muutama kerta nyt vaan putkeen, niin se on taas rutiini.
Käyn kyllä lenkillä niinä päivinä kun ei ole salitreeniä. Ja PT-studiolle kävelen, siinä tulee matkaa reilu puoli tuntia suuntaansa. Tänään menen salitreenistä huolimatta lenkille, kun tyttö pyysi. Äiti-tytär aikaa ilman ruutuja.
Paino näytti tänä aamuna 69 kiloa. Epäilen, että vaaka näytti omiaan. Paino olisi laskenut 1,5 kiloa kuukaudessa. Iloitsen vasta huomenna, jos vaaka näyttää suurin piirtein saman.
Ap
Paino ei ole tippunut, mutta muuten on mennyt ihan ok. Olen jaksanut käydä lenkillä ja ruokailutkin sujuivat esimerkillisesti.
Päätin lisätä kaloreita niin, että laskennallisesti painon pitäisi tippua 500g sijasta 400g viikossa. Tämä painonpudotustavoitehan ei siis toteudu, mutta kuitenkin pieni muutos kaloreissa (uusi 1680kcal edellisen 1620kcal sijasta) tekee sen, että ruokien valinta helpottuu ja kaloritavoitteessa on helpompi pysyä. Se tuo lisää onnistumisen kokemuksia.
Ajattelin syödä ma, ti, ke ja la 1860kcal sekä to ja su 1400kcal. Se jättää perjantaille 2200kcal.
Mites muut?
Ap
Tuliheppa on viettänyt kesälomaa mutta yrittänyt pysyä uudessa ruokavaliostaan ja pitänyt liikuntakertojen tavoitteesta kiinni, toki lomalla tulee muutenkin liikuttua enemmän. Kävin tänä aamuna vaaalla ja se näytti tavoitepainoa 64kg! Tämä lupaa hyvää, että vähemmän tarkemmallakin kontrollilla paino on elämäntapojen muutoksen seurauksena jatkanut laskuaan. Minullahan insuliiniresistenssi piti elimistöä vankinaan. Olen jättänyt tärkkelyksen ja sokerin pois ruokavaliosta, en ketoile mutta yritän syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa, hyviä proteiineja, paljon niitä kasviksia jotka sopivat ja terveellisiä rasvoja. Tsemppiä muillekin, jo tämä ihana keskikesän aika tuo positiivisen fiiliksen!
Vierailija kirjoitti:
Mun ruuat on kanssa aika samaa rataa. Aamupalaksi ruispuuroa ja raejuustoa. Lounaaksi kaksi voileipää kinkulla tai juustolla ja proteiinijuoma 45 grammasta heraproteiinia. Päivälliseksi normaalia kotiruokaa ja iltapalaksi mansikoita ja maitorahkaa.
Illaksi ennen nukkumaan menoa sinun pitää ottaa leipää kaksi palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ruuat on kanssa aika samaa rataa. Aamupalaksi ruispuuroa ja raejuustoa. Lounaaksi kaksi voileipää kinkulla tai juustolla ja proteiinijuoma 45 grammasta heraproteiinia. Päivälliseksi normaalia kotiruokaa ja iltapalaksi mansikoita ja maitorahkaa.
Illaksi ennen nukkumaan menoa sinun pitää ottaa leipää kaksi palaa.
? Miksi hänen pitää ottaa kaksi palaa leipää, ennen nukkumaanmenoa. Itse en useinkaan syö iltapalaa, mutta jos keho on eri mieltä, niin saatan syödä vaikka banaanin. Nälkäisenä ei ole kivaa mennä nukkumaan. Nälkä saattaa omakohtaisena kokemuksena häiritä myös unensaantia. Voileivät jätän kuitenkin seuraavalle aamupävälle. Mutta mun valinnat ei välttämättä sovi/kelpaa kaikille, joten valinnanvapaus on parhainta oman hyvinvoinnin vaalimista. Tsemppiä, ei hassumpi ketju. Kiva kun ap on edelleen kuvioissa mukana. Sitä ei useinkaan tapahdu. 🤗
No itse asiassa olen syönytkin nyt useammin iltapalaksi leipää maitorahkan lisäksi. Mahtuu useimmiten kaloreihin.
Paino junnaa edelleen siinä 69 kilossa. Tosi moni hokee, että mä olisin jo hoikka, mut ei tunnu maharellukan kanssa siltä. Tahdon ne viimeiset viisi kiloa pois.
Hiilareiden vähentäminen voisi tehdä minullekin hyvää, mutta en ole jaksanut panostaa. Katson vain että proteiinia tulee tarpeeksi.
Salitreenitkin on jääneet nyt kesällä vähemmälle ja kävelylenkit myös, kun jalka kipeytyi.
Elämä tasoittuu nyt ensi kuun alussa, kun mies palaa työelämään. Pitää yrittää ottaa itsekin ryhtiliike siinä kohtaa.
Ap
Minulla on vielä ensi viikko lomaa, sitten pitäisi suunnitella päivän ateriat hyvissä ajoin ja valmistaa ne, eniten pelottaa, miten saan kaiken aikataulutettua, teen vaativaa asiantuntijan työtä ja päivät ovat melko hektisiä. Haaveilen siitä, että pääsisin pari kertaa viikossa aamusalille ajoissa ennen töitä! Se on vaan pakko yrittää, näin saisin enemmän liikuntakertoja itselleni kun ei olisi niin isoa painetta sitten alkuillasta lopettaa töitä. Kaiken kaikkiaan, olo on todella pirteä ja levännyt vaikka lomastakin alku kului työtehtävien selvittelyyn melko intensiivisesti.
Kannattaa ap kokeilla hiilareiden vähentämistä, voi auttaa junnaavaan painoon.
Täällä yksi jonka on nyt tehtävä muutos. Olo on ollut paksu ja väsynyt mutta kyllä järkytyin kun punnitsin lomalle lähtiessä laukun lisäksi itseni - 78 kg????????? Viimeksi kun kävin vaa'alla, se näytti 70 ja sekin oli jo 162-senttiselle aivan liikaa. Vielä koronavuonna painoin 63 ja silloin koin olevani hyvässä kunnossa, 6 vuodessa siis 15 kiloa täysin huomaamatta???
Olen oikeasti sanaton. En olisi ikinä uskonut että mulle käy näin ja lihon hups vaan vaikka elämässä mikään ei muutu (paitsi että olen LISÄNNYT liikuntaa) enkä mätä ruokaa kaksin käsin... Kaloreita tulee silti yksinkertaisesti liikaa. Onko se ikä sitten, nyt 43 ja hormonit on ainakin ihan vinksallaan. Nukun kyllä paljon ja hyvin eli edes yksi asia on kunnossa.
No, lähden urakkaan ihan ummikkona sillä en ole ikinä laihduttanut. Olen koko ikäni pysynyt samassa painossa Alan kokeilla erilaisia ruokia ja ensisijaisesti punnitsen ja lasken kaloreita. Punnitsen myös itseni joka päivä, koska en ota vaihtelusta paineita ja seuraan vain pitemmän ajan käyrää, ja koska mun on nähtävä tuo järkyttävä totuus joka päivä. Olen oikeastaan aika innokkaalla mielellä. Tästä se lähtee!
Mä en tiedä "397" luitko koko keskustelun. Mut mä ap olen kanssa 162 cm ja painoin tämän elämäntapamuutoksen alussa 90 kiloa. Hui kauhistus.
Mä olen laihduttanut vuoden 2018 alusta asti. Silloin lähtöpaino oli 76 kiloa. Olin hoikimmillani kesällä 2021, jolloin painoin 66 kiloa. Sen jälkeen tuli 24 kiloa 2,5 vuodessa. Eli keskimäärin lähes kilo kuukaudessa. Välillä lähti muutama kilo pois ja sit tuli uusia tilalle. Lääkityksen epästabiilisuutta syytän muutoksesta. Nyt on lääkekokeilut takana, ja on opittava elämään nykyisen lääkityksen kanssa. Olen itseeni tosi tyytyväinen, että olen saanut jo sen 21 kiloa pois. Kaikista vastoinkäymisistä huolimatta, mitä lääkitys minulle yrittää aiheuttaa.
Mut kovasti tsemppiä sulle ja kaikille muille. Mä ainakin käyn usein kurkkimassa, et onko tänne tullut uusia viestejä. Olisi kiva jos keskustelu pysyisi aktiivisena.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä "397" luitko koko keskustelun. Mut mä ap olen kanssa 162 cm ja painoin tämän elämäntapamuutoksen alussa 90 kiloa. Hui kauhistus.
Mä olen laihduttanut vuoden 2018 alusta asti. Silloin lähtöpaino oli 76 kiloa. Olin hoikimmillani kesällä 2021, jolloin painoin 66 kiloa. Sen jälkeen tuli 24 kiloa 2,5 vuodessa. Eli keskimäärin lähes kilo kuukaudessa. Välillä lähti muutama kilo pois ja sit tuli uusia tilalle. Lääkityksen epästabiilisuutta syytän muutoksesta. Nyt on lääkekokeilut takana, ja on opittava elämään nykyisen lääkityksen kanssa. Olen itseeni tosi tyytyväinen, että olen saanut jo sen 21 kiloa pois. Kaikista vastoinkäymisistä huolimatta, mitä lääkitys minulle yrittää aiheuttaa.
Mut kovasti tsemppiä sulle ja kaikille muille. Mä ainakin käyn usein kurkkimassa, et onko tänne tullut uusia viestejä. Olisi kiva jos keskustelu pysyisi aktiivisena.
Ihan kaikkea ehtinyt lukea mutta joo, todella hienosti olet onnistunut! Tulen kyllä päivittämään kuulumisia sitten kun on jotain kerrottavaa 💪.
Tässäpä erilainen hoikistumistarina. Tulin kokeilleeksi erästä vanhaa mekkoani, jota aioin käyttää tietyssä tilaisuudessa. Se ei mahtunut päälle. Otin tavoitteeksi mahtua siihen kesällä.
En omista vaakaa, joten mittasin vyötärönympärykseni. Jatkoin sen mittaamista kerran viikossa. Kolmessa kuukaudessa lähti 5 cm vyötäröltä. Näin onnistuin:
Syön jo valmiiksi paljon kasviksia, n. 300-500 g päivässä ja hyvin vähän lihaa. Vähensin paistamiseen käyttämäni öljymäärän puoleen. Lakkasin pääosin syömästä karkkia ja muuta makeaa. Söin kuitenkin yhden leivonnaisen viikossa mielenterveyssyistä. Söin päivän viimeisen aterian klo. 19 enkä sen jälkeen mitään, vaikka olisi ollut kuinka nälkä.
Muita muutoksia en tehnyt. Tästä on nyt vuosi, ja vyötärönympärys on pysynyt samana. Syön enemmän makeaa, ehkä noin 3 kertaa viikossa.
Mä luen, mutta itselläni ei ole mitään kerrottavaa :D
Ap, kuulostaa hyvältä! Varsinkin tuo ettet stressaa asiaa liikaa. Tai ainakin itse ajattelen että paras olisi tietoisuus siitä, mitä syö, mutta ei hysteeristä kontrollointia jokaisesta suupalasta tai grammasta.
Omassa elämässä vihdoin seesteisempi kausi. Hinta oli kova; olen sairaslomalla. Mutta jotenkin onnellisempi kuin aikoihin, kun minulta ei vaadita koko ajan enemmän kuin mihin pystyn ja saan olla sellaisten ihmisten seurassa jotka arvostavat minua ja saan olla myös paljon yksin. Kivut ovat koko ajan läsnä mutta nekin on helpompi kestää näin. Kaikki vaakaan liittyvät asiat on kuitenkin nyt paussilla. Keskityn siihen että palautuisin. Liikun minkä jaksan ja yritän syödä päivittäin edes yhden terveellisen aterian. Minullahan on ollut koko kevään ongelmana ahmiminen pahaan oloon. Liikunta tuntuu kyllä tosi hyvältä vaikka sattuukin. Kasviksia pyrin syömään paljon, ne maistuvat. Proteiinkn kanssa on hiukan painimista, kun en eettisistä syistä syö kanaa enkä ole oikein lihankaan ystävä.
Ehkä minun elämäntapamuutokseni siirtyykin emnemmän henkiselle tasolle: kuinka selvitä (työ)elämästä hengissä :)
Laku