Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen
Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.
Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.
Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.
Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.
Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.
Kommentit (350)
Lähtöpainoni oli suunnilleen sama kuin sinulla. Onnistuin aiemmin muutanan kilon karistamisella vhh avulla, mutta painon pudotus tyssäsi muutaman viikon jälkeen. Huomasin kyllä, että kehossa tapahtui silti hyviä asioita, vaikka paino junnasi pitkään paikallaan. Lisäsin pikkuhiljaa liikunnan määrää ja opettelin yksi tapa kerrallaan muuttamaan elämäntapojani.
Vhh ja keto tuntuu itselle liian raskailta, koska en halua mitään ehdotonta linjaa vetäp kuitenkaan.
Olen ravinnon suhteen noudattanut melko löyhää linjaa, tosin olen karsinut minimiin esim valkoisen jauhon ja sokerin. Kaikissa ruuissa, joista perheessä pidetään, olen reseptejä soveltamalla löytänyt terveellisemmät ja vähärasvaisemmat vaihtoehdot.
Fatsecret sovelluksesta on ollut tosi paljon apua ja olen sen avulla löytänyt piileviä rasvalähteitä ja riittävän proteiinitasapainon.
Nyt on lähtenyt 500g-1kg viikossa ja kiinteytymistä on tapahtunut liikunnan myötä lisää. Nyt tämä tuntuu jopa helpolta, miksi en aiemmin huomannut näitä keinoja.
Kiva että olet löytänyt sopivan systeemin mikä toimii. Fatsecret on näppärä sovellus. Kirjaan sinne edelleen viikottain painoni. Minulla on painodataa vuoden 2018 alusta asti, jolloin aloitin laihduttamisen. Jossain kohtaa kirjasin sinne myös kalorit, mutta se jäi.
PT oli tehnyt minulle uuden treeniohjelman. Kiva huomata, että lihaskunnossa on tapahtunut selkeää edistymistä. Miten muilla menee?
Tulihepalla on paino tipahtanut 68 kg pitkän junnauksen jälkeen! Työssä on ollut kiirettä ja pitkää päivää, mutta olen saanut edelleen sen kolme kuntosalipäivää eri liikuntamuodoilla tehtyä, harmittaa, että muiden päivien puolen tunnin kävely yms. liikuntaan ei ole ollut paukkuja. Mutta yritän!
Ruokavalio on joinain päivinä lipsunut, mutta aina seuraavana päivänä olen palannut ruotuun.
Tärkeintä olisi, että päivän ruuat olisi helposti saatavilla jo jääkaapissa, ehtii siitä sitten työn lomassa syömään rytmitetysti. Minullahan on tuo napostelu ongelma, kun on stressi, nälkä, kiukku niin napostelen! Se pysyy kurissa ruoka-aikoja noudattamalla, lisäksi siihen pitää kiinnittää huomiota kun käsi käy suun suuntaan :D.
Tsemppiä vkoloppuun kaikille, kesä on tulossa :D
En ole hetkeen kirjoitellut.
Uusi kuukausi, uudet kujeet... Tai jotain sinnepäin 😅
Maaliskuu näyttää minulla yaziossa, öö, hyvin mielenkiintoiselta. Paino ei kyllä ole noussut, enkä tajua että miten ei, koska ruokavalio on ollut hyvin pasta-, riisi -ja juustokakku(🙈)painotteista, eikä ainakaan täällä meilläpäin olleiden liukkaiden kelien aikana tullut mitään hyötyliikuntaa harjoitettua ulkona tai koiria lenkitettyä. Jumpatkin jäi ja mitähän vielä.
Mies nyt pistänyt jonkun tehovaihteen päälle omissa treeneissä ja jossain kohtaa tuolla kotisalilla katselin hänen treenejään samalla itse kirjaimellisesti juustokakkua syöden. Huoh. Ei siinä, kyllähän silmä lepää kun treenaavaa miestä katsoo 😅
Nyt kuitenkin alkaa juoksutreenit kun maa on viimein ollut pari päivää sen verran sula, ettei teillä ole jäätä ! Ei niitä tarvitse ihan alusta puurtaa, hyvältä tuntui juoksukunto tähän laiskiaisen talvielämään nähden kun kävin pienellä lenkillä eilen.
Enkä siis täysin toimeton ole treenien osalta ollut ja lisätyt kalorit ovat tuoneet sen, ettei kertaakaan ole heikottanut voimatreenien aikana tai jälkeen.
Mies myös kehuu asennettani treeniin (vaikka omasta mielestäni olen laiska?), hän sanoo että pitää todella paljon siitä miten täysillä ja loppuun asti teen, ettei toiminta ole mitään himmailua ja että minulla on asennetta. Jännä että hän näkee sen noin, mutta hänellä nyt toki on enemmän kokemusta. Tai siis tosi paljonkin.
Kuukemma naisilla olisi yleistä, ettei uskota itseensä ja varotaan tekemästä "liikaa". No, tunnistan tuon ehkä joistain sukulaisnaisista, että silloinkin kun tarkoitus olisi saada voimaa niin lähinnä jumppaillaan pienillä painoilla, vaikka ei ole mitään fyysisiä rajoitteita 🤔
Jatkan näillä ja koitan muistaa raportoida aina välillä. Itselläni ainakin valon lisääntyminen ja se ettei ulkona liu'u pitkin poikin jäisessä sohjossa jonnekin pimeyteen, on auttanut mielialaan ja motivaatioon! Tsemppiä muillekin kevääseen!
-333
Vein tiistaina ystäväni tutustumaan kuntosalille, jolla käyn. Olin ihan varma, että joutuisin pitämään pitkän palopuheen kuntosaliharjoittelun hyödyistä, mutta hänhän sanoi lyhyen laitteisiin tutustumisen jälkeen, että ehdottomasti ottaa salijäsenyyden. Lupasin, että treenataan yhdessä tai jos joku treenipäiväni ei sovi, niin voin mennä seuraksi toisena ajankohtana, vaikken itse mitään tekisikään. Mutta siis tosi kiva saada treenikaveri :)
Paino on taas laskusuunnassa. Uusi ateriarytmi tuntuu toimivan. Vaihdoin 1300kcal:n päivän tiistaista tälleen torstaihin. Tulee sunnuntain kanssa vähän tasaisemmin viikkoon.
Hienoa 333, että ei ole tullut takapakkia. Nyt sitten vaan kaikki ilo irti keväästä. Ja tulihepallahan on hyvä draivi päällä, jatka samaan malliin.
Ap
Jännä tuo kaveritreenaaminen, itse en haluaisi mistään hinnasta kaveria salille mukaan :D. Sali on minun ihka omaa aikaa, jossa voin keskittyä itseeni, mutta tietty, ihmisillä on omia tarpeita ja tapoja, jotka eivät ole kanssani yhteneväisiä.
Tuossa viikolla kun kävin treenaamassa, oli nuori nainen puhelin kaiuttimella kälättämässä koko treenin kavereidensa kanssa, alkoi kyllä todella pahasti nyppimään, kälkätys kuului kuulokkeiden läpikin vaikka raskas metallimusiikki täytti luurini. Yritin sinnikkäästi keskittyä itseeni :D. Muutoin on viikko mennyt hyvin, nyt pääsiäisenä on paljon juhlia, joten rentudutaan niiden parissa.
Tsemppiä kaikille ja hyvää pääsiäistä!
Tuliheppa
Itse aloitin painon pudotukseni 82 kilosta viisi vuotta sitten elämäntapamuutoksella. Paino putosi 1,5-2 kiloa kuukautta kohti ja tavoitteeni -20 kg saavutin n. vuodessa. Koska tekemäni ruokavalio- ja muut muutokset olivat pysyviä painon pudottaminen ei tuntunut vauhtiin päästyäni miltään laihdutuskuurilta vaan normaalilta elämäntavalta ja painon pysyminen tavoitelukemissa ei ole myöskään tuottanut mitään vaikeuksia. En ole noudattanut mitään erityisruokavaliota vaan söin ja syön edelleen ravintosuositusten mukaista ruokaa ja pyrin jakamaan päivän syömiset 3 pääaterian ja 2-3 välipalaan, kalorimäärä oli painoa pudotraessa hieman pienempi kuin nyt. Netistä löytämälläni painonpudotuslaskurilla laskin millä kalorimäärällä paino putoaa ja Finelin ruokapäiväkirjaa käytin kalorien laskemiseen kunnes opin arvioimaan syömäni kalorit ja vaakahan sen kertoo onko kalorien saanti kohdallaan. Keskityin aluksi vain ruokavalio- ja ruokailurytmimuutoksiin ja painon pudotuksen ollessa hyvällä mallilla aloin lisätä liikuntaa ja aluksi liikunta oli vain kävelyä, mutta myöhemmin mukaan tuli kuntosalitreeni 2 kertaa viikossa ja tässä muodossa ja määrissä liikuntani jatkuu edelleen. Sen voiko syödä ja kuinka paljon ruokavalioon muuten kuulumattomia "herkkuja" oppii jokainen kyllä itse arvioimaan omaa kroppaa tarkkailemalla ja vakaa lukemalla, täysin herkutonta elämää ei tarvitse kenenkään elää.
Yleensä näissä haasteissa tavoitepainot asetetaan aivan liian ankariksi, niitä parikymppisen mittoja ei pidä edes yrittää, ainakin kymmenen kiloa tulee luonnostaan kolmenkympin jälkeen ja sille syynsä että ylipäätään lihoo iän myötä. Siihen voi toki päästä mutta aiheuttaa sen katastrofin että palautuu sitten takaisin lähtötilanteeseen koska ei vastaa muuttunutta elämäntilannetta verrattuna siihen nuoruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Olenko kertonut motiiviani. Mun mielestä mulla on ihan hyvä motiivi. Haluan normaalipainoiseksi. Samalla elämä kevenee, kun mukana raahattavaa painoa on vähemmän.
Otan ilolla vastaan kaikenlaiset kommentit. :)
Tuo on oikea motiivi. Ja ainoa oikea.
Ja sinä etenet juuri oikein, hitaasti, muuttaen elämäntapojasi pikkuhiljaa.
PT oli huolissaan, että 5:2 pätkäpaasto aiheuttaa lihaskatoa. Hän kirjoitti näin:
"Yksi keskeinen syy tähän liittyy lihasten proteiinisynteesiin. Proteiinisynteesi tarkoittaa prosessia, jossa keho rakentaa ja korjaa lihaskudosta. Kun treenaat, prosessi aktivoituu ja voi olla koholla jopa 2448 tuntia. Jotta lihasmassa säilyy, kehon pitäisi saada riittävästi proteiinia tämän ajanjakson aikana, siis päivittäin, ei vain niinä päivinä kun treenaat. Jos proteiinia ja energiaa tulee liian vähän (kuten 500 kcal päivinä), keho ei pysty ylläpitämään lihaskudosta optimaalisesti.
Tämä liittyy myös aineenvaihduntaan. Lihasmassa on yksi keskeinen tekijä perusaineenvaihdunnassa. Jos lihasmassaa menetetään, energiankulutus laskee jopa satoja kaloreita per päivä. Se tekee pitkällä aikavälillä sekä painonpudotuksesta että tavoitepainon ylläpitämisestä vaikeampaa.
Haluan myös muistuttaa, että olet itsekin huomannut jo noin 1300 kcal päivät vaikuttavat negatiivisesti voimatasoihin. 500 kcal päivät ovat huomattavasti matalammat, joten on käytännössä varmaa, että ne heikentävät palautumista ja suorituskykyä. Vaikka et treenaisi juuri sinä päivänä, vaikutus näkyy koko viikossa, palautuminen jää vajaaksi ja treenit kärsivät koko dieetin ajan.
Tutkimuksissa 5:2-mallilla on saatu painoa alas, mutta samalla on raportoitu myös haittavaikutuksia paastopäivinä, kuten väsymystä, palelua, päänsärkyä, keskittymisvaikeuksia ja unihäiriöitä."
Mä olen laihduttanut aiemmin 16:8 pätkäpaastolla ilman kaloreiden tarkkailua 16 kiloa. Olen miettinyt sitä ratkaisuksi nytkin, mutta kun pitää syödä ennen salitreeniä niin illalla paasto alkaisi liian aikaisin. Ja sen toimivuus taitaa perustua siihen, että 8 tunnin aikana ei ehdi syödä yhtä paljon. Juurikin noin kuten sinä laku teet, että voi syödä aamupalan, lounaan ja päivällisen. Tällöin yhden aterian kalorit jää saamatta.
Tänään paino oli uudella kiloluvulla (70,8 kiloa). 70 kilon haamuraja lähestyy. Päivän kokemuksen perusteella tuntuu, että mulla on motivaatiota uudistettuun ravintosuunnitelmaan ja ilmeisesti aineenvaihdunnan hidastuminen on selätetty.
Ap