Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen

Vierailija
13.10.2025 |

Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.

Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.

Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.

Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.

Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.

Kommentit (313)

Vierailija
301/313 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toimi parhaiten seuraava systeemi:

Ekojen kolmen viikon aikana mennään ihan tarkoituksella ilman mitään laihdutusfiilistä. Ajatuksena on vain syöminen sovitulla kalorimäärällä ja kropan reaktion seuraaminen normaalissa arjessa. Safkan osalta panostus sellaiseen ruokaan, joka oikeasti pitää nälän poissa paljon määrää, mutta vähän energiaa, kuten perunaa, vihanneksia ja vähärasvaista proteiinia. Vaaan heilahtelujen suhteen ei hätiköintiä, koska pienet muutokset päivästä toiseen ovat täysin normaaleja. Kesken jakson ei siis mitään säätöä tai kikkailua, vaan tekemisen pitäminen tasaisena. Kolmen viikon täyttyessä rauhallinen tilannekatsaus ja kalorien säätö vasta sen perusteella, jos siihen on oikeasti tarvetta.

Eli se 3 viikkoa on sellainen aika aluksi, jona ei laihdutetan, vaan tsekataan sen normaali kulutus. Jos paino vaihtuu 2 kg suuntaan tai toiseen, se on täysin merkityksetöntä (mm. glykokeenin ja nesteiden vuoksi paino vaihtelee muutenkin paljon). Mulla se alkumittari oli noin 3000 kcal päivässä. Sitten tuolla selvitin, että normaali kulutukseni oli noin 3300 kcal päivässä, niin 3 viikon jälkeen otin tosta sellasen -500 kcal kalorivajeen.

Eli unohtakaa kaikki dieetit! 0,5 kg peru 10 päivää (3 viikon jälkeen) on loistava tahti. 

Ja jos syöt vaikka 2000 ta 2500 kcal päiväss, saa siihen ladattu valtavan määrän, kilokaupalla terveellistä, hyvää ruokaa. Kyllä kanalle, perunalle, pakastevihanneksille, ei sipseille, pullille ja muulle.

Ja ehdoton ei tietenkään tarvitse olla (jos käy kavereiden kanssa syömässä tai kahvilla, mutta kotona on hyvä olla jämpti.

Vierailija
302/313 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tsemppiä Ap, kyllä se ihan varmasti tästä urkenee. Mieti, kuinka valtavan pitkän tien oot tullut ja kuinka paljon sun keho ja olo on muuttuneet sinä aikana! Ja kyllähän sitä oikeansuuntaiselta kehitystä on nytkin koko ajan tapahtunut, vaikka hitaamminkin, eikö niin. 
Menkkaturvotus voi vaikuttaa painoon (ja housujen napin singahtamiseen) paljon!! Sama pätee, jos on muuten vaan turvotusherkkä (änkyrä ruuansulatus jne). Minä näytän välillä tosi rajulta ja mikään vetskarillinen vaate ei mee kiinni. 
-piki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/313 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulabulailija-Yatzionisti täällä taas välillä ilmoittelee itsestään. Olen ennenkin kertonut, että minulla paino heilahtelee tosi paljon. Pidän siis kirjaa syömisistäni Yatziolla 5-6 päivää viikossa ja sitten on välipäiviä, jolloin syön yli kulutukseni, esim. käyn lähityöpäivänä työpaikalta lounasbuffetissa ja illallakin syön suklaata, keksejä yms. Mutta riippumatta siitä, että tekeminen on ollut jonakin viikkona samantapaista kuin edellisenä, niin paino on voinut joskus nousta ja joskus laskea, kun kerran viikossa punnitsen itseni. Ja liittynee nimenomaan hormoneihin, tietysti syömisestäkin voi aiheutua liikaenergian lisäksi myös nesteen keräytymistä välillä.

Esimerkiksi ennen joulua paino oli noususuunnassa, vaikka olin pystynyt maltilliseen ruokavalioon ja kävellyt varsin paljon. Sitten jouluna alkoi kuukautiset ja huolimatta neljän päivän herkutteluista paino oli seuraavalla viikolla taas laskenut tuosta joulua edeltävästä huipusta melkein kilon :D.  

Vielä rajumpaa tämä oli tammikuussa, jolloin sivusin jo viime vuoden alhaisinta lukemaa (67.5), mutta sitten paino hivuttautui ylös ja lopulta vaaka näytti jopa 71.4 kg kolmen viikon päästä. Tämä viimeinen jo ihan oikeasti nauratti. Toki jos noin helposti tulisi pysyvää painoa, niin se ei huvittaisi ollenkaan, mutta tuosta tuli sitten viikossa jo taas laskua yli 2 kg. Ehkä hulailun tai talven takia en edes tuntenut oloani mitenkään kauhean turpeaksi edes.

Katsoin jonkun laihdutusvalmentajan videon kanssa tässä näihin aikoihin, jossa hänellä oli yhtenä teemana, että vaakalukema on vain dataa. Eli yksittäisistä mittauksista ei kannattaisi panikoida. Olenkin välillä uteliaisuuttani käyttänyt vaakaa muutaman kerran viikossa, vaikken ihan niin neutraaliin fiilikseen ole päässyt, että huvikseni tarkkailisin, miten tankkauspäivä siinä näkyy.

Tämä siis pitempänä vastauksena tuohon painon vaihteluun. Osan aikaa kyllä lukemat muuttuu ihan linjassa edeltävän elämän kanssa. Ja esim. tuo ap:n lähes pari kiloa joulusta on oikeasti hyvin, kun painonpudotusta on jo paljon takana. Itsekin olen nyt viime tiedon mukaan pari kiloa kevyempi kuin jouluna ja se on minusta hyvä muuten, paitsi tuo heilunta sotkee.

Vierailija
304/313 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista tuo painon vaihtelu. Itselläkin paino on vaihdellut yleensä päivittäin parin kilon välillä mutta nyt kun olen laskenut kalorit ja yrittänyt syödä oikein ravinteet, ei paino juurikaan ole heilunut. Sitten huomasin, että jos oli edellisenä päivänä "kovempaa" treeniä, paino oli aamulla noussut sen 0,5-1 kg, palatakseen sitten takaisin seuraavana päivänä, nyt ei oikein sellaistakaan ole tapahtunut vaan esim. koko tämän viikon paino on ollut 70 kg aamuisin. Foodvisorille merkkaan painon päivitäin.

Itse olen nimeni mukaisesti syntynyt tulihepan vuonna, eli 60 vuotta kolkuttelee ihan nurkan takana, hormonaaliset muutokset kuukautiskiertoineen eivät siis enää sotke niin paljon elimistöä. 

Lomaviikko on sujunut leppoisasti kisoja katsoen ja joka päivä minulla on ollut myös fyysinen aktiviteetti oman kunnon mukaan, salia, kävelyä ja jopa hiihtolenkinkin tein! Loppuajan olen kokkaillut ruokia, jotka sopivat kalorimääriini. Harjoitellut siis rauhassa elämäntapamuutostani ja analysoinut ruokailutapojani, jotka aiheuttavat lihoamista tai ainakin ylipainon ylläpitoa. Annoskoot ovat olleet aivan liian suuria, samoin kun leivän tms. puputtaminen iltaisin (luin, että suositellaan keittämään leivän sijaan puuroannos, sitä ei tule naposteltua ja haettua lisää loppuillan aikana :D), napostelu iltaisin, epäsäännöllinen ruokailurytmi, liian kaloripitoisten ruokien syonti, proteiinin vähäinen saanti. Lisäksi jatkuva stressitila hektisen työn vuoksi (teenkö itse sen hektiseksi?), ja liiallinen kortisolin tuotanto. 

Foodvisorista sen verran, että antaa kyllä mielestäni liian korkeat kulutuslukemat liikunnalle, ei 45 min. body pumpissa mielestäni pala yli 400 kcalia. 

Tsemppiä kaikille loppuviikoksi, ja ap, älä ole huolissasi, suuntana sinullakin on alaspäin painon osalta. Minulla varmasti auttaa se, että tosiaan jo 1,5 vuotta sitten lopetin lisätyn sokerin syönnin tasapainoittaakseni insuliiniresistenssiäni. Minulta on tuon seurauksena sulanut keskivartalosta "raskausvatsa", vyötärön ympärys on tällä hetkellä 79 cm, toki onhan tuossakin vielä parannettavaa.. kuitenkin terveys on ollut se tärkein kannustin tähän elämäntapamuutokseen, juuri mietin, että jos en olisi lopettanut sokerin syöntiä, todennäköisesti painaisin yli 80 kg ja minulla olisi 2.tyypin diabetes verenpainetaudin ohella sekä kolesterolilääkitys. Nyt on jo verenpainelääkkeetkin lopetettu eikä vielä ole tarvinnut kolesterolilääkkeita aloittaa. Nyt vielä jaksan yrittää muutosta mutta 5- vuoden päästä se olisi ehkä liian myöhäistä. 

Vierailija
305/313 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuo "elämäntapamuutos" taitaakin olla taulukoita ja kalorinlaskentaa ja loputonta laihduttamista. Silti juodaan alkoholia ja syödään makeusia ja sipsejä..

Olisiko linjoilla joku jolla olisi jotain muutakin kerrottavaa?

Vierailija
306/313 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla viimeisin ei sitten ollut mitään kerrottavaa.

Vierailija
307/313 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, voitko 305 kertoa miten sinä toteutat elämäntapamuutosta? Me muutkin voisimme saada sinulta mahdollisimman paljon hyviä vinkkejä!

Tuliheppa

Vierailija
308/313 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin muuten jossain Patrik Borgin haastattelun, jossa Borg kertoi, että aamiaisen pitäisi olla 300-500kcal ja lounaan 500-800kcal, jotta vältettäisiin mieliteot illalla. Tämä nyt ei ole sitä mitä 305 haluaisi kuulla.

Mulla on jäänyt usein aamupala tai lounas tai molemmat liian pieniksi. Nyt kun syön enemmän kaloreita niin tulee syötyä myös aamulla/päivällä enemmän.

305:lle vielä , että mitä siitä, vaikka joisi alkoholia tai söisi karkkia tai sipsejä. Eiköhän kaikkien tavoite ole löytää sellainen muutos, jonka voi pitää myös sitten, kun paino on tavoitteessa. 

Ap

Vierailija
309/313 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäistä painoa on oikeasti turha seurata, se on vain glykogeenin ja nesteiden aiheuttamaa liikettä eikä kerro rasvan lähtemisestä ollenkaan. Parin viikon keskiarvo paljastaa kehon todellisen suunnan eli mitä sen kahden viikon aikana on todellisuudessa tapahtunut.

Vierailija
310/313 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 309, miten muuten toteutat tuon kahden viikon keskiarvon seurannan? Kuinka usein punnitset itsesi, lasketko liukuvan keskiarvon vai esimerkiksi kuun alku ja sitten kuun loppu erikseen vai miten? Ja minkälaisia havaintoja olet tuosta tehnyt?

t. hulailija

Vierailija
311/313 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toimii ketogeeninen ruokavalio, koska siinä saa syödä kunnolla ja hyvää ruokaa. Viime vuosi oli melko vaikea, ja lihoin vuoden aikana 64 kilosta 79 kiloon (olen 168cm). Kilot kerääntyivät, koska energiaa liikkumiseen ei ollut, lähinnä söin pizzaa ja muuta paskaruokaa (hiilareita) ja join. Eli tietoisesti itseaiheutettua. Nyt päätin vuoden alusta ryhdistäytyä (aasian reissukin tulossa maaliskuussa, jee), ja palasin ketogeeniseen takaisin pitkän tauon jälkeen. Vatsa kiittää, olo kiittää ja unenlaatu kiittää. Vuoden alusta lähtenyt noin 6 kiloa paskaa kehosta, vain ruokavalioilla, liikuntaa en ole lisännyt.  Näläntunnetta ei ole, koska verensokerit eivät heittele. Kannattaa tutustua ketogeeniseen ruokavalioon, ja jos kiinnostus herää, niin ottaa joku alotuskurssi siihen, että tietää mitä tekee. Tsemppiä aloittajalle. 

Vierailija
312/313 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin perjantaina kehonkoostumusmittaus. Noin kuukaudessa oli lähtenyt painoa kilo, rasvamassaa 700g ja lihasta 300g. Lihasmassan määrä on vaihdellut eri mittausten välillä. Edellisessä mittauksessa oli +500g.  

Nyt olisi tarkoitus pysyä 1700kcal joka päivä. Perjantaina tuli 2000kcal ja eilen huomattavasti enemmän. Oli kahdet syntymäpäiväjuhlat. Heti aamusta päätin, että en ala laskemaan syömisiä. Illalla söin vielä pussillisen sokeroituja salmiakkikarkkeja. Ne olisi tietenkin voinut jättää syömättä.

Nyt ei ole tiedossa mitään tavallisuudesta poikkeavaa, niin yritän päästä taas ruotuun. Kun tavoite on 1700kcal, niin siihen saa syödä ihan tarpeeksi (herkkujakin vähän).

Ap

Vierailija
313/313 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin kehonkoostumusmittauksen mukaan paino oli laskenut kuukaudessa -1 kg, mutta omissa mittauksissa kuukaudessa oli tullut painoa lisää +100g. Oli miten oli, mutta nyt on taas vähän enemmän motivaatiota tarkkailla kaloreita, kun tietää, että voi syödä 1700 kcal, mutta ei ole pakko tietenkään. Eilen tuli 1423 kcal ja siihen sai jo syödä paljon. Mites muut?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän