Saako mielestäsi lapset juosta ja huutaa sisällä? Mikä olet koulutukseltani?
Kommentit (80)
Kirjastonhoitaja ja jossain määrin, varsinkin pienimmät, saavat tehdä näin kotonaan, mutta eivät kirjastossa:)
Lähtökohtaisesti eivät, mutta vaikea niitä on estääkään tekemästä niin. Viimeksi tällä viikolla näin kun joku varhaiskasvatusyksikkö tuli kirjastoon vierailemaan ja ei kauaakaan mennyt, kun lapsilla (noin 20 kpl) oli hippaleikki menossa hyllyjen välissä.
Kyllä, johonkin rajaan asti. Mutta saavat kotonaan leikkiä villejäkin leikkejä, joissa juostaan ja kiljutaan. Mulle on tosi tärkeää että lapset saa olla lapsia ja riehuakin kotonaan, ja tämä onkin yksi tärkeä syy miksi asumme omakotitalossa. Koulutus kauppatieteiden maisteri.
Ei saa. Ulkona saa juosta ja huutaminen ei ole muuten kuin hätätilanteessa sallittua.
Miten koulutus vaikuttaa tuohon?
Lapset tarvitsevat ulkoilua päivittäin aamupäivällä ja iltapäivällä useita tuntea. Sisällä ei juosta eikä huudeta. Olen kolmen lapsen äiti ja sairaanhoitaja.
Eivät saa. Täytyy olla kuin kusi sukassa.
Lukio koulutus.
"Mikä olet koulutukseltani?"
Tiettävästi et ole minua kouluttanut.
Saavat, ehdottomasti. Se on lapsille luontaista, eikä niitä voi tuoliinkaan teipata kiinni tai niiden suutansa teipata kiinni. Myöskään ihan kokoajan ei ole mahdollista olla ulkona, kun on asioita, joita voi hoitaa vain sisätiloissa. Suomalaiset ovat ihan tarpeeksi liikunnallisesti passiivisia ilman, että jo lapsiakin pyydetään jatkuvasti olemaan paikoillaan. Kyllä se vauhti siitä väistämättä rauhoittuu, kun ikää tulee riittävästi. Olen sairaanhoitaja.
Saavat päiväsaikaan. Olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja lastensuojelun sosiaalityöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Ulkona saa juosta ja huutaminen ei ole muuten kuin hätätilanteessa sallittua.
Miten koulutus vaikuttaa tuohon?
Vastaa nyt vaan siihen kysymykseen.
Kyllä saavat. Lapset ovat lapsia. Myös koira saa leikkiä ja juosta mukana.
Koulutukseni on FM (pääaine englantilainen filologia)
Lapset jo aikuisia. Eivät saaneet riehua sisällä, helsingissä, kerrostalo. Ulkoiltiin ihan todella paljon.
Sosiologi, 57v ja edelleen helsingissä asun.
Eivät todellakaan saa. Sisätiloissa ollaan rauhassa ja lapset osaavat sen kyllä kun ne kasvatetaan, meillä on myös ADHD joten ei ole sekään tekosyynä etteikö osaisi käyttäytyä. Lukevat kirjoja ja leikit ovat sellaisia, että ei riehuta. Olisi aivan kamalaa elämä jos olisi kiljuvia lapsia samassa huushollissa. Ulkona sitten voivat huutaa sielunsa kyllyydestä jos on tarve. Eipä sielläkään tosin ole ollut tarve kun eivät ole huutamiseen ja kiljumiseen oppineet. Kykenevät kommunikoimaan aivan normaalilla äänellä.
Molemmat vanhemmat DI, toinen tuotantotekniikka ja toinen materiaalitekniikka.
Vierailija kirjoitti:
Saavat, ehdottomasti. Se on lapsille luontaista, eikä niitä voi tuoliinkaan teipata kiinni tai niiden suutansa teipata kiinni. Myöskään ihan kokoajan ei ole mahdollista olla ulkona, kun on asioita, joita voi hoitaa vain sisätiloissa. Suomalaiset ovat ihan tarpeeksi liikunnallisesti passiivisia ilman, että jo lapsiakin pyydetään jatkuvasti olemaan paikoillaan. Kyllä se vauhti siitä väistämättä rauhoittuu, kun ikää tulee riittävästi. Olen sairaanhoitaja.
Kurinpito voisi auttaa. Myös lasten valjaat on keksitty eli ei tarvitse teippiä käyttää jos karkailun kanssa on ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, johonkin rajaan asti. Mutta saavat kotonaan leikkiä villejäkin leikkejä, joissa juostaan ja kiljutaan. Mulle on tosi tärkeää että lapset saa olla lapsia ja riehuakin kotonaan, ja tämä onkin yksi tärkeä syy miksi asumme omakotitalossa. Koulutus kauppatieteiden maisteri.
Meillä mentiin lasten kanssa säällä kuin säällä ulos juoksemaan ja kiljumaan eli riehumaan, sisällä rauhallisempia leikkejä. Koulutus sähköalan pt tietoliikennetekniikka
Silloin, kun sain lapset niin mun koulutus oli peruskoulu. Sisällä ei juosta, huudeta, hypitä eikä pelata pallopelejä. Hyvin meni perille ainakin omalle jälkikasvulle.
Vierailija kirjoitti:
Eivät todellakaan saa. Sisätiloissa ollaan rauhassa ja lapset osaavat sen kyllä kun ne kasvatetaan, meillä on myös ADHD joten ei ole sekään tekosyynä etteikö osaisi käyttäytyä. Lukevat kirjoja ja leikit ovat sellaisia, että ei riehuta. Olisi aivan kamalaa elämä jos olisi kiljuvia lapsia samassa huushollissa. Ulkona sitten voivat huutaa sielunsa kyllyydestä jos on tarve. Eipä sielläkään tosin ole ollut tarve kun eivät ole huutamiseen ja kiljumiseen oppineet. Kykenevät kommunikoimaan aivan normaalilla äänellä.
Molemmat vanhemmat DI, toinen tuotantotekniikka ja toinen materiaalitekniikka.
Ohis, mutta kai ADHD-lapsen vanhempana tiedät, ettei ADHD tarkoita välttämättä, että lapsi olisi hyperaktiivinen?
Olin kotiäitinä vuosia. Aamulla heräiltiin ja syötiin aamupala. Siinä 10 aikaan aina alkoi vauhti kiihtymään, joten ulos mentiin. Ulkona pari tuntia. Sisälle syömään ja päivälepo. Iltapäivällä toinen ulkoilu. Meillä ei ole saanut sisällä huutaa tai juosta.
Saa!
Olen sisätautien erikoissairaanhoitaja.
Mikä olet koulutukseltani?
Aika vaikea kysymys.