Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mielestäsi lapset juosta ja huutaa sisällä? Mikä olet koulutukseltani?

Vierailija
12.10.2025 |

Ev

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuvat omakotitalossa niin sit varmaan. 

Vierailija
62/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona saa hetken joskus, ei koko aikaa. Joskus pitää saada riehua, jopa sisällä. Useimmiten kyllä ei, riehuminen hoituu ulkona.

Koulutukseltani arkkitehti jos sitä nyt kysymyksessäsi tarkoitit.

Tuo on juuri sitä epäjohdonmukaista kasvatusta. Joskus saa, joskus ei. Lapsi sitten kokeilee jatkuvasti saako, vaikka on kielletty. Turhaa kieltoa, hermostumista ja vanhemman auktoriteetin menetystä.

Koulussa sitten lapset samoin kokeilevat rajoja, kun eivät tiedä saako vai eikö saa. Levottomuutta vain tulee. 

Höpö, höpö. Kotona on saanut olla rennosti, koulussa käytösnumero 9. Lapset kyllä ymmärtävät, että eri paikoissa käyttäydytään eri tavoin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät. Leikkiä saavat ja normaalisti puhua, mutta huutaminen ja juokseminen on kielletty. Ammatti yritysjohtaja.

Vierailija
64/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vanhanajan kurikasvattajat ovat jotain persuja. Persuaatteeseen kuuluu sen, että lapset eivät saa ilmaista tunteitaan ja että heidät pelotellaan rangaistuksilla hiljaisiksi.

Vierailija
65/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa juosta omassa kodissaan. Ei muiden kodissa. 

Vierailija
66/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No väkisinkin neljästä pienestä lapsesta lähti ääntä. Nyt ne on isoja jo. 

Sellaisen ihan hölmön huutamisen kielsin, myös ulkona  esimerkkinä kun leikkivät susia ja ulvoivat kuin sudet. 

Mutta normaali leikkiminen on sallittua, ja ihan taaperohan nyt liikkuu juoksemalla yleensä. Meillä on myös yksi ADHD, joka on kanta-astuja ja paukuttelee ovia, on jo teini joten olen ovista sanonut. Ja kyllä teinin välillä korottaa ääntään kun kokee tulleensa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi tai komennelluksi. 

Olen vuorotyössä joten muutenkin ollaan hereillä epätavallisiinaikoihin, ja myös nukun päivällä, jos olen herännyt vaikkapa kolmelta. Lapset kyllä sen tietää ja osaa silloin ottaa asian huomioon. 

Rekkakuski on ammatti. 

Ja omakotitalossa olen aina asunut, mihinkään muuhun en suostuisikaan. Kyllä kotona täytyy voida elää normaalisti, eikä hiipiä ja hyssytellä ettei naapurin kyllä häiriinny. 

Vierailija
67/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa juosta omassa kodissaan. Ei muiden kodissa. 

Nykyäänkin on yksittäisiä lapsiperheitä joilla ei ole omaa taloa. Kerrostalossa juoksu ei ole yksityisasia.

Vierailija
68/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti eivät, mutta vaikea niitä on estääkään tekemästä niin. Viimeksi tällä viikolla näin kun joku varhaiskasvatusyksikkö tuli kirjastoon vierailemaan ja ei kauaakaan mennyt, kun lapsilla (noin 20 kpl) oli hippaleikki menossa hyllyjen välissä.

Moniko lapsista oli monikulttuurinen?

Vierailija
69/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vanhanajan kurikasvattajat ovat jotain persuja. Persuaatteeseen kuuluu sen, että lapset eivät saa ilmaista tunteitaan ja että heidät pelotellaan rangaistuksilla hiljaisiksi.

Ennen oli paljon vähemmän adhd:tä.

Vierailija
70/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus muuttuu. Ne asiat mitkä ennen ratkaistiin remmin avulla ratkaistaan nykyisin adhd-lääkityksellä.

Vierailija
71/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni saa, mutta ei nyt koko ajan ja hiljaisuus ja naapurit on otettava huomioon. Satunnainen mökä ei haittaa ainakaan minua ,vaikka olen ääniherkkä. Koulutus alempi korkeakoulututkinto.

Itseäni häiritsee kiljuminen ja huutaminen sisällä - en ymmärrä ihmisiä, joita se ei häiritse. En tosin ole hankkinutkaan lapsia. Koulutus FT.

Vierailija
72/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus muuttuu. Ne asiat mitkä ennen ratkaistiin remmin avulla ratkaistaan nykyisin adhd-lääkityksellä.

Eikö niitä ratkaistakaan somella (ja siitä aiheutuvalla autismilla)?

Vierailija
73/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keneltä kuvittelet sen periytyneen :D

Vierailija
74/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keneltä kuvittelet sen periytyneen :D

Vanhemmiltaan, joilla ei myöskään ollut adhd:ta.

Vierailija
75/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona (omakotitalo) saivat kohtuuden rajoissa. Rauhallisia nuoria aikuisia heistä kasvoi. Keskiasteen koulutus. 

Vierailija
76/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko moni lapsi on loukannut itsensä kun on juostessaan törmännyt vaikkapa huonekaluihin tai aukeavaan oveen.

Vierailija
77/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa kotona juosta ja meluta sisällä. Mielummin täällä kuin naapureita häiriten ulkona. Koti on järjestetty sen mukaan, että se on turvallista.

Koulutukseltani olen filosofian maisteri 

-neljän äiti

Vierailija
78/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ulkoiltiin aamuin illoin, joten juoksut ja huudot yms riehumiset hoidettiin siellä. Myöskään kaupassa ei törnäilty, huudettu tai juostu. Jo pienelle lapselle voi opettaa käytöstapoja ja muiden huomiomista. 

Olin tuolloin merkonomi ja vieläpä yh. Nykyisin amk-koulutus. Lapset ovat jo aikuisia ja he kiittelevät siitä, kun ovat saaneet hyvän kasvatuksen.

Vierailija
79/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselleni opetin, että on sisäleikkiäänet ja ulkona voi sitten olla vapaammin. Sielläkin silti joku tolkku eli ei järjetöntä huutamista ja kirkumista.

Olen lääketeknikko.

Vierailija
80/80 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkiessä monesti vauhtia on ja volyymi nousee. Vanhemman tehtävä on sitä rajoittaa, sitten kun niitä on liikaa. Eihän lapset rajoja opi, jos vanhemmat eivät niitä aseta. Omassa lapsuudessani lapset eivät saaneet näkyä tai kuulua, hiljaa jossain nurkassa piti touhuta omiaan. En halua samaa omille lapsilleni.

"Mikä olet koulutukseltani?" on vähän hassusti kysytty, sinun koulutuksestasi en tiedä. Itse olen käynyt amiksen, lukion, ammattikorkean ja yliopistonkin saranoita olen kuluttanut. M43

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi