Villen perhe saa käteen yli 4000 euroa kuussa - Kokee hallituksen takia elävänsä köyhyyden helvetissä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2
Köyhyyden helvetti?
Ei pysty säästämään kuin 300€/kk rahastoihin, 100€ säästötilille, 100€ lasten rahastoihin?
Onko näillä mitään suhteellisuudentajua?
Kommentit (879)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei selvinnyt mitä hallituksen leikkaukset heiltä vähensi.
Työttömyysturvalain, sairausvakuutuslain ja työlainsäädännön muutokset tekevät turvaverkosta niin heikon, että säästäminen on ainoa mahdollisuus saada edes joninlaista tulevaisuuden turvaa.
Ansiosidonnainen sekä muu työttömyysturva on olemassa edelleen. Hoidottakaan ei jää jos sairastuu, ja työttömyyden koittaessa uutta työpaikkaa saa hakea aivan vapaasti.
Tule kokeilemaan tänne Itä-Suomeen!
On siinä sit varsinainen Helvetti vai vitsi koko juttu. 🤣
Tämä on yhtä demaria tämä palsta.
Ymmärrän täysin Villeä. Olen yh-äiti 9000€ kuukausipalkalla, asun Helsingin keskustassa kaksin tyttäreni kanssa. Kulut on huomattavat. Säästöön jää 500€. Teen älyttömästi töitä, jotka ovat haastavia, matkustan työni puolesta maailman ääriin ja joudun sumplimaan tyttäreni hoidot, mutta rikastumaan tässä ei pääse. Käytän todella paljon yksityisiä palveluita, koska julkinen ei toimi. Olen kiitollinen yhteiskunnalle, että olen saanut koulutuksen, asiat ovat lapsuudessani toimineet ja tyttärelläni on edullinen päivähoito. Kiitoksena kuitenkin jäätävästä panoksestani käteen jäävä summa on niin pieni, säästöt menevät johonkin yllättävään, että olen tehnyt päätöksen muuttaa pois maasta, heti kun löydän tarpeeksi vaativan työn ulkomailta.
Tämä yhteiskunta vain tarvitsee Villejä, mutta yhteiskunta ei palkitse Villejä tai minunkaltaisia. Parempi muuttaa pois.
Kun näitä lukee niin ymmärtää hyvin miksi palkat ei tule Suomessa ikinä nousemaan.
Tolla rahalla ei kyllä enää nykyään saa juuri mitään.
Miksi valitatte kun on kerta varaa säästöihinkin? Koittakaapa elää 595 euron työttömyyskorvauksella josta maksaa yhtiövastiketta 450 euroa. Sitten muut laskut ja ruoka. En suosittele;)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin Villeä. Olen yh-äiti 9000€ kuukausipalkalla, asun Helsingin keskustassa kaksin tyttäreni kanssa. Kulut on huomattavat. Säästöön jää 500€. Teen älyttömästi töitä, jotka ovat haastavia, matkustan työni puolesta maailman ääriin ja joudun sumplimaan tyttäreni hoidot, mutta rikastumaan tässä ei pääse. Käytän todella paljon yksityisiä palveluita, koska julkinen ei toimi. Olen kiitollinen yhteiskunnalle, että olen saanut koulutuksen, asiat ovat lapsuudessani toimineet ja tyttärelläni on edullinen päivähoito. Kiitoksena kuitenkin jäätävästä panoksestani käteen jäävä summa on niin pieni, säästöt menevät johonkin yllättävään, että olen tehnyt päätöksen muuttaa pois maasta, heti kun löydän tarpeeksi vaativan työn ulkomailta.
Tämä yhteiskunta vain tarvitsee Villejä, mutta yhteiskunta ei palkitse Villejä tai minunkaltaisia. Parempi muutta
Siis mitä ihmettä sä sönkötät? Mihin sun rahat oikein kuluu ja mitä palveluita olet jäänyt vaille?
Mut siis joo, tervemenoa. Kyllä joku muu kiljuen ton sunkin 9000€/kk duunin ottaa. Ei huolta.
Vähän suhteellisuudentajua toivoisi lukijoiltakin.
Ville on kävellyt kadulla tietämättömänä mistään. Sitten tulee joku kyselemään, kulutatko vähän ja jos näin niin miksi. Ja hän kertoo avoimesti, miksei pysty kuluttamaan niin paljon kuin maalaisjärjen mukaan pitäisi pystyä.
Kyllä työssäkäyvän pitäisi pystyä myös muuhunkin kulutukseen kuin välttämättömään pakkoon. Saan itse kuntoutustukea käteen enemmän kuin Ville palkkaa.
Ihmiset eivät ikinä opi näistä rahastoista ja eläkesäästö höpötyksistä, että ne rahat voi olla yksi kaunispäivä kadonneet.
Näin kävi 80-luvullakin yhdelle S-ryhmän säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhteiskunta vain tarvitsee Villejä, mutta yhteiskunta ei palkitse Villejä tai minunkaltaisia. Parempi muutta
Näkemiin!!
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä lukee niin ymmärtää hyvin miksi palkat ei tule Suomessa ikinä nousemaan.
Tolla rahalla ei kyllä enää nykyään saa juuri mitään.
Omituista kun palkkaa verrataan myös työttömyystukeen ja omaan kurjuuteen. Ei Ville ole työtön vaan ansaitsee palkkansa omalla työllään, johon kuluu aikaa 40 h viikko, mahdollinen palkaton työmatka vielä päälle. Tilanne on täysin eri kuin työttömällä, ja kun vertaa Villen palkkaa mediaaniin, niin huonohan se on.
En ymmärrä miten joku voi nykyään edes puolustella ja kadehtia jotain 1850-1900 euron nettopalkkaa millään tavalla. Tuon eteen joutuu tekemään kuukaudessa täydet työtunnit ja työ voi olla raskasta ja kuluttavaa, lisäksi sillä palkalla pitäisi elättää perhettä. Ville on valinnut olla kuluttamatta ja varmasti heilläkin pihistellään monesta asiasta, mutta kyllä tuo säästöön menevä raha uppoaisi normaalissa arjessa helposti vaikka mihin, vanhan talon remonttiinkin on varattava rahaa.
Mä ymmärrän Villeä. Ihan turha verrata toimeentulotuella eläviä perheeseen, jossa on kahden ihmisen tulot. Kyllä työssäkäyvän kuuluukin elää paremmin kuin työttömän. Mikä järki töissäkäynnissä on, jos saman rahan saa kotona loisimalla? Ostovoima on laskenut valtavasti ja usko tulevaisuuteen on mennyttä. Ei voi enää luottaa siihen, että yhteiskunta turvaa leivän pöytään, jos sairastut. Omistusasujat joutuvat samantien laittamaan asunnon myyntiin, koska asumistukea ei saa edes väliaikaisesti.
Minulla on ihan ok tulot, 3100e brutto. Mutta asuminen vie reilusti yli puolet nettotuloista. Kolme lasta yksin elätettävänä ja pakko ajatella jo tulevaisuuttakin. Nyt tulee lapsilisät ja minimielatustuki mutta kohta ensimmäinen täyttää 17v ja tuet loppuu. Pakko säästää ettei lasta tarvitse laittaa heti yksin asumaan ja ettei lasten tarvitsisi ottaa järjetöntä opintolainaa.
Ennen lapsia kerätyn omaisuuden ansiosta emme todellakaan ole köyhiä mutta varaa tai uskallusta kuluttamiseen ei ole. Voisimme muuttaa halvempaan tai vuokralle mutta Helsingissä asuminen on todella kallista joka tapauksessa. Mieluummin asumme tällä kivalla asuinalueella kuin käyttäisimme asumisesta säästyneet rahat kampaajalle tai ravintoloihin ja asuisimme huonommin.
Tästä varoitettiin jo hyvissä ajoin ennen jättimäisiä leikkauksia mutta eipä asiantuntijoita kuunneltu. Kun keskiluokalla ei ole varaa tai halua kuluttaa, yhteiskunnalla menee entistä huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä ihmisenä minua oikeasti oksettaa tuollaiset hyvätuloiset marisijat!
Hyvätuloiset? tuo on KAHDEN henkilön tulot eli 2000 per lätty. Ei silloin kyllä mitään hyvätuloisia olla. Kyllä minunkin pitää katsoa tarkkaan ja harkita mitä ostaa vaikka tienaan YKSIN yli 4000 kuukaudessa, ja puolison tulot tulevat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja työnantaja maksaa loput niin, että 25 % tulee täyteen ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
V*ttuako nää sun eläke- ja ansiosidonnaisuusjutut liittyy ketjun aiheeseen, arvon palstahullu?
Tottakai liittyy.
Eläkemaksu on palkasta pois ja kulutuksests.
Ennen eläkemaksu oli yhteensä 5 % palkasta ja eläkeläisiä oli vähemmän. Nyt eläkemaksu on yhteensä 25 % palkasta.
Sun tilinauhat on pahasti pielessä, jos palkastas menee 25% eläkkeisiin. Todennäköisempää on, että et ole ikinä käynytkään töissä ja me muut ma
Kyllä menee 25 %, siitä osa vain ei NÄY palkkanauhassa, vaan työnantaja tilittää sen suoraan itse. Silti sekin on käytännössä palkkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä. Nytkin keskituloisena korkeakoulutettuna on vaikea luottaa talouteen, koska kokemusta on parin vuoden yhtäjaksoisesta työttömyysjaksosta, jonka yli selvisin onneksi säästöillä, ja siitä, että omalla työpaikalla alkaa kolmannet YT:t kolmen vuoden sisään. Koko ajan olen seurannut avoimia työpaikkoja, joita on aika vähän, varsinkin täällä Pohjois-Suomessa. Etelään en haluaisi muuttaa monestakin syytä, mutta suurimpana syynä se, että perhe asuu täällä. Kuten myös ikääntyvät vanhemmat, jotka tarvitsevat jatkuvasti enemmän apua, koska hehän eivät mihinkään hoitolaitokseen tule pääsemään.
YT:neuvotteluja ei ole ollut missään firmassa enää moneen vuoteen. Ja 3 MUUTOSNEUVOTTELUT eivät ole edes paljon 3 vuodessa. Vanhassa työpaikassani on neljännet muutosneuvottelut vuoden sisällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä ihmisenä minua oikeasti oksettaa tuollaiset hyvätuloiset marisijat!
Hyvätuloiset? tuo on KAHDEN henkilön tulot eli 2000 per lätty. Ei silloin kyllä mitään hyvätuloisia olla. Kyllä minunkin pitää katsoa tarkkaan ja harkita mitä ostaa vaikka tienaan YKSIN yli 4000 kuukaudessa, ja puolison tulot tulevat päälle.
Ja kun irtisanotaan toisen puolison palkka vaihtuu 595 tai työmarkkinatukeen. Ei saa perhe asumistukea eikä toimeentulotukea jos toinen puoliso saa 2000 netto palkkaa.
Irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen myös julkisella.
Tässäkin hyvä edimerkki siitä miten persut tekevät tekevät ihmisten elämän vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun sut irtisanotaan ja työkkäri laittaa työkokeiluun työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämään kirjastoon kirjoja tai hoitamaan lapsia päiväkotiin niin laita hiukset nutturalle niin ei latvat näy.
Työttömälle ei muuten makseta ulkovaatteita, kun on työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä päiväkodissa.
Ei laita.
Olin vasta työttömänä, eikä minua laitettu mihinkään "työkokeiluun työmarkkinatuella". Hain vain töitä ahkerasti ja työllistyin uudelleen.
Ja juuri KENELLEKÄÄN ei makseta MITÄÄN vaatteita, vaan ne vaatteet on ostettava ihan palkkarahoilla. Ne jotka saavat firman puolesta työvaatteet, ovat hyvin pieni vähemmistö.
Ei ole suhteellisuudentajua. Itse saan nettona 2500€, sis. lapsilisät. Maksan YKSIN siitä myös kahden teini-ikäisen kulut, miinus ruuat silloin kun ovat isällään.
Säästöön menee 300€/kk, menis enemmän ellei olisi opintolainaa niskassa. Tottakai on myös tiukkaa, koska pelkkään vuokraan menee 1000€/kk. En silti sanoisi, että elän köyhyyden helvetissä sentään. Köyhyyden helvetti itselle olis joku työmarkkinatuella eläminen. Noh, opintotuella eläminen kahden lapsen kanssa oli myös aika helvettiä, onneksi on opintolaina jolla sai velkaantua monta sataa euroa kuukaudessa pari vuotta, että katto pysyi pään päällä ja lapsille sai ruokaa pöytään :) <3