Villen perhe saa käteen yli 4000 euroa kuussa - Kokee hallituksen takia elävänsä köyhyyden helvetissä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2
Köyhyyden helvetti?
Ei pysty säästämään kuin 300€/kk rahastoihin, 100€ säästötilille, 100€ lasten rahastoihin?
Onko näillä mitään suhteellisuudentajua?
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
"Janne ansaitsee metalliteollisuuden ammattilaisena bruttona noin 4000 euroa. Käteen siitä jää noin 2100 euroa. " Näitäkin lukuja olisi hyvä avata enemmän. Mitä vähennyksiä on tehty, että 4000 € brutosta jää netoksi 2100 €. Jos ennakonpidätystä ei ole laskettu aivan poskelleen, 4000 € brutosta jää takuulla enemmän käteen kuin 2100 €.
Mahdollisesti Janne on ulosotossa tai hänellä on autoetu. Tietysti on myös mahdollista, että hän laskee rahatulonsa kuten tt-tukilaiset. Toimeentulotukilaisillahan asumistuki ja tt-tuen asumislisä ovat vuokranantajan rahaa. Ehkä Jannellakin asuntolainan osuus on pankin rahaa.
Ville ottaa lapsistaan vastaan lapsilisää 199,72 e ja tallettaa lastensa tulevaisuutta varten 100 e kuussa. Kauheasta hallituksesta huolimatta joku muu elättää edelleen Villen lapsia
Mahtaa olla Pohjanmaan Villellä vaikeaa. Vika on aina kaikkialla muualla, helvetissäkin jo ollaan, ja akkakin tienaa enemmän. Töitäkin tehdään niin maan perkeleesti, ei kun ihan normaali työaika.
lessu saa käteen 15 lapsesta 20 000 käteen eikä teslalla ajaessaan tunne olevansa palkkakuopassa t. JP tai TK ihan kuinka vain ja ainoa ateria on koulun ruoka ja jokaikinen opettaja sen näkee mutta syyllistyvät virkavirheeseen kun eivät ilmoita asiasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kaksi eläkeläistä saamme nettona 3600 e maksamme vastikkeen 1000 e kk. Kuluja on meilläkin ja aina ei riitä pitää pihistää.
Missä ihmeessä asutte, Kultarannassa? Edes Eirassa ei ole noin suuria vastikkeita
Yhtiövastike voi olla iso monestakin syystä. Uusissa taloyhtiöissä, joissa on yhtiölainaa, vastikkeet ovat valtavia. Vuokratonteilla olevissa taloyhtiöissä saattaa myös olla suuria vastikkeita. Nythän näitä on jo Lehtisaaressa, ja pian monella muullakin alueella, kun Helsinki korottaa tonttivuokria. Myös putki-, yms.-remontit nostavat huomattavasti yhtiövastiketta.
Vierailija kirjoitti:
No ei se kovin kunnista ole. Jos nyt mietitään, että jää 200 kuussa säästöön, on se 2400 euroa vuodessa. Sitten pamahtaa jääkaappi, boileri ym. ja se on jo mennyt. Yleensä paremmaksi mielletään se, että pystyy hankkimaan jotakin muutakin, kuin vain pakollinen.
No heillä on varmaan lisäksi luottokortit käytössä jolla voi ostaaa jääkaapin tms. jos ei muka rahat riitä. Oikeasti köyhä jos tarvitsisi jotakin, niin yleensä se jää ostamatta koska rahaa ei vain yksinkertaisesti ole eikä ole myöskään luottokorttia.
Ei kai kukaan ole niin hölmö, että ostaisi jääkaappeja ja muita kulutustavaroita korttiluotolla. Korttiluoton korot ovat niin hirveitä, että ulosotto uhkaa ennen kuin huomaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on lapsia elätettävänä. Hyvä sitä yksinasuvan aikuisen on huudella. Sinä voit asua halvassa yksiössä. Suurperhe ei sinne mahdu millään. Eikä aikuisen tarvitse uusia vaatekertaa useamman kertaa vuodessa, kun samat vaatteet mahtuvat päälle vuosikausia. Toista se on lapsiperheessä. Kengät maksavat 70 e pari ja joka lapselle tarvitaan talvikengät ja kesäkengät vähintään. Päiväkoti vaatii vielä kumisaappaatkin kesä- ja talvilaatua tietenkin. Ja lapset syövät saman minkä aikuisetkin. Meillä 3 v syö saman verran kuin minä. Ruokalaskun voit suoraan kertoa henkilömäärällä.
Anteeks nyt vaan, Villen perhe asuu omakotitalossa ja asuinkustannuksiksi hän ilmoitti yhteensä 300-400 kuussa.
Mun yksiön vuokra ja muut asumiskulut on 850 e kuussa.
t. Yksinasuva aikuinen
Villen asumiskuluista päätellen, et edes suostuisi asumaan sellaisessa omakotitalossa, missä Ville asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on lapsia elätettävänä. Hyvä sitä yksinasuvan aikuisen on huudella. Sinä voit asua halvassa yksiössä. Suurperhe ei sinne mahdu millään. Eikä aikuisen tarvitse uusia vaatekertaa useamman kertaa vuodessa, kun samat vaatteet mahtuvat päälle vuosikausia. Toista se on lapsiperheessä. Kengät maksavat 70 e pari ja joka lapselle tarvitaan talvikengät ja kesäkengät vähintään. Päiväkoti vaatii vielä kumisaappaatkin kesä- ja talvilaatua tietenkin. Ja lapset syövät saman minkä aikuisetkin. Meillä 3 v syö saman verran kuin minä. Ruokalaskun voit suoraan kertoa henkilömäärällä.
Anteeks nyt vaan, Villen perhe asuu omakotitalossa ja asuinkustannuksiksi hän ilmoitti yhteensä 300-400 kuussa.
Mun yksiön vuokra ja muut asumiskulut on 850 e kuussa.
t. Yksinasuva aikuinen
Villen asumiskuluista päätellen, et edes suostuisi asumaan sellaisessa omakotitalossa, missä Ville asuu.
Miten niin? Eipä velattomassa ok-talossa paljon tuon suurempia kuluja ole. Tietysti joskus pitää siinäkin tehdä vähän isompiakin remontteja.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei selvinnyt mitä hallituksen leikkaukset heiltä vähensi.
Työttömyysturvalain, sairausvakuutuslain ja työlainsäädännön muutokset tekevät turvaverkosta niin heikon, että säästäminen on ainoa mahdollisuus saada edes joninlaista tulevaisuuden turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvalain, sairausvakuutuslain ja työlainsäädännön muutokset tekevät turvaverkosta niin heikon, että säästäminen on ainoa mahdollisuus saada edes joninlaista tulevaisuuden turvaa.
Ansiosidonnainen sekä muu työttömyysturva on olemassa edelleen. Hoidottakaan ei jää jos sairastuu, ja työttömyyden koittaessa uutta työpaikkaa saa hakea aivan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vähän aiheen vierestä, mutta jotain on kyllä tapahtunut, että ihmisillä on jotenkin mun mielestä vääristynyt kuva nykyään rahasta. Tunnen useamman tyypin, jotka tienaa 60-70te/v ja voivottelevat, että ei meinaa riittää. Yksikin sai ylennyksen myötä melkein tonnin palkankorotuksen ja oli vilpittömästi yllättynyt ja pettynyt, ettei enempää tullut. Tuhansien, jopa kymmien tuhansien bonukset ottavat täysin itsestäänselvyytenä, ne kun menee sijoituksiin, niin ei niitä kuulemma voi oikein laskea tuloiksi. En vain tajua. Herätkää ihmiset!
Saahan sitä yllättyä tonnin palkankorotuksesta. Siitä jää palkasta riippuen ainoastaan 400€-500€ näppiin.
"Miten niin? Eipä velattomassa ok-talossa paljon tuon suurempia kuluja ole. Tietysti joskus pitää siinäkin tehdä vähän isompiakin remontteja."
Minulla on vanha ja velaton omakotitalo, jossa on kaikki mukavuudet. Keskimäärin asumiskulut ovat 1000€/kk ilman remontteja. Talvella pelkkään kaukolämpöön menee jo 1000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vähän aiheen vierestä, mutta jotain on kyllä tapahtunut, että ihmisillä on jotenkin mun mielestä vääristynyt kuva nykyään rahasta. Tunnen useamman tyypin, jotka tienaa 60-70te/v ja voivottelevat, että ei meinaa riittää. Yksikin sai ylennyksen myötä melkein tonnin palkankorotuksen ja oli vilpittömästi yllättynyt ja pettynyt, ettei enempää tullut. Tuhansien, jopa kymmien tuhansien bonukset ottavat täysin itsestäänselvyytenä, ne kun menee sijoituksiin, niin ei niitä kuulemma voi oikein laskea tuloiksi. En vain tajua. Herätkää ihmiset!
Saahan sitä yllättyä tonnin palkankorotuksesta. Siitä jää palkasta riippuen ainoastaan 400€-500€ näppiin.
Niin, eihän sekään ole kuin 6000euroa vuodessa puhtaana käteen, pikkuraha! Juuri näin ihmiset nykyään ajattelee. Kun saadaan tonnin palkankorotus valitetaan että siitä menee veroa. Mikään ei riitä. Ei ole pakko ottaa sitä ylennystä jos veronmaksu ketutttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei kuvasta, eikä ollut tarkoituskaan."
Jutun alaotsikko oli:
"Työssä käyvät Ville, Ritu ja Janne joutuvat elämään säästeliäästi, koska rahat eivät riitä, eikä tulevaisuuskaan lupaa parempaa."
Että mitä tämän jutun olisi sitten tarkoitus kuvastaa?
Jutussa kritisoitiin hallitusta. Ihmiset eivät uskalla enää kuluttaa, koska hallitus on periaatteessa tuhonnut turvaverkot, joita työntekijöillä aikaisemmin oli. Siksi ihmiset säästävät mahdollisimman suuren osan palkastaan pahan päivän varalle.
Suomi elää nytkin velaksi, lisävelkaa joudutaan kaikkien leikkaustenkin jälkeen ottamaan 10 miljardia vuodessa.
Suomalaisten on lopetettava kuvittelemasta, että he voivat vain vaatia itselleen tukia ja JOKU MUU MAKSAA NE VELALLA. Yhtä hyvin Ville voisi itse ottaa omaan.ku
Sitten on turha valittaa myös siitä, että ihmiset kiristävät kukkaronnyörejään ja kuluttavat vähemmän. Joko se turvaverkko katetaan yhteiskunnallisesta tasolla tai jokainen luo sen itse säästämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen sekä muu työttömyysturva on olemassa edelleen. Hoidottakaan ei jää jos sairastuu, ja työttömyyden koittaessa uutta työpaikkaa saa hakea aivan vapaasti.
Hakea saa vapaasti vaikka jo työssä ollessaan. Työpaikan saaminen onkin sitten jo ihan toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
"Miten niin? Eipä velattomassa ok-talossa paljon tuon suurempia kuluja ole. Tietysti joskus pitää siinäkin tehdä vähän isompiakin remontteja."
Minulla on vanha ja velaton omakotitalo, jossa on kaikki mukavuudet. Keskimäärin asumiskulut ovat 1000€/kk ilman remontteja. Talvella pelkkään kaukolämpöön menee jo 1000€/kk.
Miten iso talo sulla oikein on, kun noin paljon menee kaukolämpöön? Mulla on 72 vuotta vanha talo jossa 150 asuinneliötä. Korkeimmillaan kaukolämpö reilu 300€/kk talviaikaan ja sekin on mun tuloilla paljon.
Ihminen, joka säästää noin 500 euroa/kk elää "köyhyyden helvetissä"?! Villet hei, moni suomalainen pelkää tällä hetkellä kodittomaksi joutumista. Osan pelko on jo toteutunut. Ja ei, kyse ei ole rappioalkoholisteista tms, vaan ihan hallituksen säästöjen uhreista. Reseptilääkkeisiin ei ole varaa. Ruoka haetaan ruokajonosta tai jopa varastetaan. Turvaverkossa on elefantin mentäviä aukkoja. Tilanne Suomessa alkaa olemaan katastrofaalinen!
4000 e /4 hlö =1000 e. En yhtään ihmettele, että heillä on tiukkaa.
Tiukkaa? Ihan normaalilta keskituloisen, keskiluokkaisen perheen elämältä kuulosti mielestäni. Toki aiheellinen huoli oli tulevaisuudesta (energian hinnat, lasten kouluttautuminen jne,). Hyviä säästösyitä kertoi mielestäni, mutta puuttuu täysin käsitys siitä mitä Suomen mittapuulla on köyhyys.
Jonkun mielestä Villen perheellä on tiukkaa, kun jää asumisen, säästämisen yms. jälkeen 1000€/henkilö. Kuinka pihalla jotkut ihmiset ovat todellisuudesta, jos on muka tiukkaa?
Mulle jää näin ennen kylmiä kuukausia n. 600€ kun olen maksanut asumisen yms. Lopusta sitten maksan omat ja kissan ruoat, oma ja kissan lääkkeet, hygienian. Kylminä kuukausina menee sähköön ja kaukolämpöön enemmän, että jos en ennen tammikuuta löydä lisätuloja, niin taitaa oma syöminen jäädä vähemmälle.