Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ville köyhyyden helvetissä

Vierailija
11.10.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2

Perheessä neljä henkilöä, nettotulot vähän yli 4000€ ja asumismenot 400€.

Kommentit (288)

Vierailija
241/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan taloon kuitenkin tehty jotain ylläpitäviä kalliita remontteja, joista on lainaa, tai sitten autolainaa, kun auto on kulkemiseen pakko olla? Kaikkia perheen menoja ei jutusta ilmene, mutta ihmeellinen lynkkaus menossa, leimattu täällä jopa peli/alkoholiongelmaiseksi, mikä on jo törkeää.

Vierailija
242/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olinohan se tuossa samassa artikkelissa, kun joku kertoi, että tienaa brutrona 4000 ja saa käteen 2100? Miten se voi pitää paikkansa. Itsellä brutto 3250 ja netto on enemmän kuin tuo 2100 😅 

Oisko ollut ulosotossa? Muuten ei voi mitenkään pitää paikkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yh ja ollut sairaslomalla pari vuotta sitten kuntoutustuella ja jouduin takaisin työmarkkinatuelle. Töitä ei löydy. Olemme eläneet nyt 13 v pojan kanssa 1700 eurolla joka sisältää kaiken lapsilisät ja elatit jne nyt 5 vuotta. Olemme asuneet aina pienessä vuokra kaksiossa aina halvempaan muuttaen. 

Vuokran jälkeen ollut 5 v käytössä n 800 e jolla maksan laskut, ruuat ja pojan menot. Isänsä ei osallistu mihinkään hankintoihin

Tuli paha mieli jutusta. Jutun perheet asuvat kivoissa kodeissa ja säästävätkin. En tarkoita että meillä pitöisi olla sama elintaso mutta tällä palstalla usein sanotaan että sairaat yh äidit ovat rikkaita ja saavat älyttömästi tukia ja heillä on keskiluokkaisen elintaso.

Tervetuloa tänne meidän pieneen kaksioon lähiössä katsomaan kuinka hulppeaa meidän elämä on.

Jutussa ei.muuten mainittu lapsilisiä ne ovat Villelläkin n 250 e kk kahdesta lapsesta. 

Vierailija
244/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin 

.toisissa jutuissa nämä palstalaiset on aina niitä lahes suomen rikkaimpia ..

Vierailija
245/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä etusivun kommenttien ylä/alaääniä. Miksei selvästi alle mediaanipalkkojen alle meneviä palkkoja saa kritisoida? Ei noilla tuloilla kukaan Suomessa ole mikään Roope Ankka, osa luulee selvästi että 400 e/kk asuu omakotitalossa eikä edes ruokakuluja ole?

Vierailija
246/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu oli huonosti otsikoitu ja tehty, huomaa ettei osalla ole ollut mitään kritiikkiä kun tännekin on kommentoitu Villeä haukkuen, vaikkei edes tiedä perheen tilanteesta kunnolla oikeastaan mitään. Miksei toimittajat tee kunnolla työtään?

Vierailija
247/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yh ja ollut sairaslomalla pari vuotta sitten kuntoutustuella ja jouduin takaisin työmarkkinatuelle. Töitä ei löydy. Olemme eläneet nyt 13 v pojan kanssa 1700 eurolla joka sisältää kaiken lapsilisät ja elatit jne nyt 5 vuotta. Olemme asuneet aina pienessä vuokra kaksiossa aina halvempaan muuttaen. 

Vuokran jälkeen ollut 5 v käytössä n 800 e jolla maksan laskut, ruuat ja pojan menot. Isänsä ei osallistu mihinkään hankintoihin

Tuli paha mieli jutusta. Jutun perheet asuvat kivoissa kodeissa ja säästävätkin. En tarkoita että meillä pitöisi olla sama elintaso mutta tällä palstalla usein sanotaan että sairaat yh äidit ovat rikkaita ja saavat älyttömästi tukia ja heillä on keskiluokkaisen elintaso.

Tervetuloa tänne meidän pieneen kaksioon lähiössä katsomaan kuinka hulppeaa meidän elämä on.

Jutussa ei.muuten mainittu lapsilisiä ne ovat Villelläkin n 250 e kk kahdesta lapsesta. 

Mistä näit, että näillä on kiva koti? Itse näin maininnan vain vanhasta omakotitalosta, kaikki pinnat voi olla nuhjuisia ja aina joku paikka repsottaa ja vaatii pientä fiksailua, rahaa menee. Voi olla puulämmityskin talvella, siinäkin on oma vaivansa. Helpompaa se elämä jossain kerrostalokaksiossa on.

Vierailija
248/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvien ongelma on se, että hankitaan elämä täyteen asioita, joiden ylläpito nielee rahaa. Useampi auto, vene, moottoripyörä, kesämökki, omakotitalo, kaksi koiraa. Talo ja mökki sisustetaan, niitä on remontoitava, veneeseen tarvitaan traileri, venepaikka, pelastusliivit, kalastustarvikkeet, laiturinrakennus. Mikään näistä ei tuota mitään, ainoastaan tuovat kuluja. Tähän päälle lapset omine kuluineen, niin ei ihme jos pari tonnia kuussa käy vähiin.

Vierailija
249/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvien ongelma on se, että hankitaan elämä täyteen asioita, joiden ylläpito nielee rahaa. Useampi auto, vene, moottoripyörä, kesämökki, omakotitalo, kaksi koiraa. Talo ja mökki sisustetaan, niitä on remontoitava, veneeseen tarvitaan traileri, venepaikka, pelastusliivit, kalastustarvikkeet, laiturinrakennus. Mikään näistä ei tuota mitään, ainoastaan tuovat kuluja. Tähän päälle lapset omine kuluineen, niin ei ihme jos pari tonnia kuussa käy vähiin.

Ei tuossa jutussa mainittu mitään mistään veneistä, koirista ja mökeistä, keksit nämä nyt itse. Maaseudulla 2 autoa on yleensä pakollisia, jos molemmat aikuiset haluaa töissä käydä. Taloakin on yleensä pakko jossain vaiheessa remontoida, esim. märkätilat ei ole ikuisia, mutta sama on myös omistusasunnossa kerrostalossa. Vuokraan tuon kokoisella perheellä palaisikin jo huomattavasti isompi summa.

Vierailija
250/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä omaan taloon tämän kerrostalokaksion vaihtaisin milloin vain. Olen asunut koko elämäni lapsuudesta asti vuokra-asunnoissa kerrostaloissa. Ei nämä ikinä tunnu kodeilta.  Joskus olen päässyt järjestön kautta pojan kanssa mökille pariksi päiväksi ja olemme nauttineet.

Olen köyhästä perheestä  ei ole ikinä ollut mökkejä tms kenelläkään. 

T: sairas yh 

Vierailija
251/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, missä kohtaa tämä kommentti/kuva oli näistä kivoista kodeista? Itse en tätä kohtaa artikkelissa nähnyt. Mainittiin vain vanha omakotitalo, ei se ole automaattisesti kiva asunto, vai vaan voi tuoda mukanaan paljon huolia ja rahareikiä.

Vierailija
252/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa jutussa mainittu mitään mistään veneistä, koirista ja mökeistä, keksit nämä nyt itse. Maaseudulla 2 autoa on yleensä pakollisia, jos molemmat aikuiset haluaa töissä käydä. Taloakin on yleensä pakko jossain vaiheessa remontoida, esim. märkätilat ei ole ikuisia, mutta sama on myös omistusasunnossa kerrostalossa. Vuokraan tuon kokoisella perheellä palaisikin jo huomattavasti isompi summa.

En tarkoittanut nyt Villen perhettä, näistä ei jutussa ollut mainintaa mutta kyllähän se raha johonkin palaa mitä jutussa ei kerrottu lainkaan. Kerrostalossa vuokralla asuessa rahaa toki menee vuokraan, mutta on täysin vapaa kaikista remonteista ja on vapaa muuttamaan jos haluaa halvempaan.

Vierailija
253/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janne ilmeisesti vähentää bruttotuloistaan liiton jäsenmaksut, kovat työmatkakukut ja työpaikkalounaat, koska valehtelee nettotuloistaan. 4000 brutto, 2100 netto. Älä jaksa.

Vierailija
254/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne selviää???

Vierailija
255/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä omaan taloon tämän kerrostalokaksion vaihtaisin milloin vain. Olen asunut koko elämäni lapsuudesta asti vuokra-asunnoissa kerrostaloissa. Ei nämä ikinä tunnu kodeilta.  Joskus olen päässyt järjestön kautta pojan kanssa mökille pariksi päiväksi ja olemme nauttineet.

Olen köyhästä perheestä  ei ole ikinä ollut mökkejä tms kenelläkään. 

T: sairas yh 

Pari päivää jonkun muun kesämökillä kesähelteellä on aivan eri asia, kuin esim. puulämmitteisessä omakotitalossa asuminen ympärivuotisesti. Sairaana tuskin selviämisit omakotitalon vaatimasta työmäärästä ja remonttikuluista, joista ei ihan käsitystä saa parin päivän mökkivierailun aikana.

Vierailija
256/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Janne ilmeisesti vähentää bruttotuloistaan liiton jäsenmaksut, kovat työmatkakukut ja työpaikkalounaat, koska valehtelee nettotuloistaan. 4000 brutto, 2100 netto. Älä jaksa.

Ei minunkaan mielestäni 4000 palkasta mene 50 prosenttia veroa.

Vierailija
257/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu oli huonosti otsikoitu ja tehty, huomaa ettei osalla ole ollut mitään kritiikkiä kun tännekin on kommentoitu Villeä haukkuen, vaikkei edes tiedä perheen tilanteesta kunnolla oikeastaan mitään. Miksei toimittajat tee kunnolla työtään?

Otsikko on suora sitaatti haastateltavan puheesta. Olisiko parempi otsikko ollut luulotautinen Ville, vähäjärkinen Ritu ja valehtelija Janne kertovat valheita raha-asioistaan?

Vierailija
258/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti Villen perhekin pääsee kerrostaloon kunnan asuntoon asumaan.  Talon voi laittaa vaikka vuokralle tai myydä eurolla.

Tätä tarkoitin kun kirjoitin kommentin. Suomessa ei oikeasti haluta uskoa millaista on elää tukien varassa vuosikausia vuokra asunnoissa asuen. Ollaan kateellisia siitä ja verrataan kahden työssäkäyvän aikuisen perheen elintasoon joilla on oma koti.

Olen minäkin  ollut työelämässä 20 v ennen sairautta ja vaikka,se oli pienipalkkainen työ oli säännölliset tulot ja lomarahat jne. Kyllä sitä nytkin jäisi vaikka pienipalkkaisesta työstäkin sen lapsilisän ja elatustuen verran rahaa enemmän eli n 450 e kk jos nettopalkka olisi vaikka 1600 e kk. 

Suomi on erikoinen paikka kun täällä keskituloiset ovat kateellisia köyhille 

Vierailija
259/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä maksuja esikoulussa menee, kun ne Villen mukaan ovat niin merkittävä menoerä köyhyyden helvetissä elävässä perheessä, että erikseen piti mainita?

Vierailija
260/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaisen yhteiskunnan toimivuus on rakennettu sen pohjalle, että ihmiset kuluttavat ja ostavat mahdollisimman paljon. En tiedä miten tästä järjettömyydestä on mahdollista irtautua. Samaan aikaan paasataan ilmastosta ja kierrätyksestä ja kestävästä kulutuksesta, mutta toisaalta usutetaan törsäämään että yhteiskunta pyörii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan