Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ville köyhyyden helvetissä

Vierailija
11.10.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2

Perheessä neljä henkilöä, nettotulot vähän yli 4000€ ja asumismenot 400€.

Kommentit (288)

Vierailija
201/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä. 

Vierailija
202/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkiremontti vastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle. 

Vierailija
204/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 50-vuotiaana irtisanotaan niin siitä on pitkä matka eläkeikään 595 työmarkkinatuella kuukaudessa. 

Vierailija
205/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työtön saa mitää 1500. Mistä te tollasia summia keksitte?

Oletteko itse olleet työttömänä? 

Kyllä olen ja saan työttömäna ansiosidonnaista 2500 euroa kuukaudessa.

Oletko ollut työmarkkinatuella? 

En koska olen opiskellut itselleni tutkinnon jonka avulla olen saanut hyvä palkkaista työtä. Suosittelen sinullekin samaa

Vierailija
206/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse elän 350e ( n.600e/kk, josta vuokraan osa) nettotuloilla kuukaudessa.

Hieman toisenlainen köyhyys helvetti. 

Vierailija
207/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koska olen opiskellut itselleni tutkinnon jonka avulla olen saanut hyvä palkkaista työtä. Suosittelen sinullekin samaa

On jo Amk tutkinto 

Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin. 

Työkkärissä on työryhmä, joka päättää saatko luvan opiskeluun eli tukeeko uusi tutkinto työllistymistäsi. 

Vierailija
208/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja taas. Vaikea uskoa että osaat edes lukea. 

Vierailija
209/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä jutuissa pitäisi olla tarkka avaus mihin kaikkialle se raha menee kuukauden aikana. Nyt ei ole tiedossa kuin asumismenot 400e ja nettotulot 4000e ja se että 3600e/kk on Villen mielestä suoranainen helvetti.

Jos lasketaan ruokamenoihin reipas summa 800e, auton kulut 400e, säästöön 200e, jää silti jäljelle 2200e. Siis mihin Villen perhe oikein rahaa kuluttaa jos tuo ei riitä?

Huono on sun laskenta taito..taidat olla työtön....talosta voi olla velkaa ,taloa pitää huoltaa ja kunnostaa,lammityskulut, jatemaksut kiinteistövero ,vakuutukset, maalla on tiemaksuja ,auton vakuutukset ,verot ,ylläpito kulut,polttoaineet,  maksuja ja menoja on niin paljon että en edes mieti miten nämä voi kaikki maksaa 2000 eurolla kk.

Vierailija
210/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa. 

Jos sut irtisanotaan niin opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta eli riittää vain amis tutkintoon. 

Vierailija
211/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä voi lukea työttömyyskorvauksella insinööriksi tai sairaanhoitajaksi, kun ne kestää 3 ja puoli vuotta.

Ja työttömyyskorvauksella saa opiskella maksimissaan 2 vuotta. 

Vierailija
212/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprosenttilaskurin mukaan satakuntalaiselle Jannelle jää 4000 euron bruttotuloista käteen 2730 euroa.

Miksi pitää valehdella lehdessä nettotulot? Eiköhän tässäkin ole kyse siitä, että pitää veroprosentin korkealla jotta saa veronpalautuksia. Silloin sekin on oma valinta.

Nykyajan "köyhät" ovat aikamoisia pellejä.

Vierailija
213/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villen omat nettotulot on alle 2000 euroa, onhan se nyt surkea palkka nykypäivänä kokopäivätyöstä. Jos perheessä toisen työkyvylle käykin jotain tai työpaikka lähtee, niin yhden ihmisen tulot ei pitkälle riitä.

Aina on olemassa Kela Gold...

Jaetaanko niitä etnisille suomalaisillekin?

Vierailija
214/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen isommillakin tuloilla huomaa että kulut kasvaa ja raha ei riitä kuten ennen. Jostain on tingittävä, jos ei muusta halua luopua niin säästämisestä sitten. En sitä silti köyhyydeksi kutsuisi.

Vierailija
215/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 50-vuotiaana irtisanotaan niin siitä on pitkä matka eläkeikään 595 työmarkkinatuella kuukaudessa. 

Pitää vain olla hemmetin suuret sijoitukset ja säästöt jotta voi pärjätä tuossa tilanteessa kun TT tukea ja asumistukia ei saa..

Puoli miljoonaa ainakin ja silläkään omaisuudelle ei ole muuhun varaa kuin koyhailyyn.

Vierailija
216/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi lukea työttömyyskorvauksella insinööriksi tai sairaanhoitajaksi, kun ne kestää 3 ja puoli vuotta.

Et kai te kaikki ole täysiä tyhjätaskuja? Ei mitään säästöjä tai puskureita? Voi hyvää päivää

Vierailija
217/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun tutkinto kestää 5 vuotta ja työttömyyskorvauksella saa opiskella vain 2 vuotta. 

Vierailija
218/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai te kaikki ole täysiä tyhjätaskuja? Ei mitään säästöjä tai puskureita? Voi hyvää päivää

No, koita itse säästää määräaikaisilla töillä, kun välillä ollaan työttömyyskorvausella.

Ansiosidonnaista saa aina odottaa 6-8 viikkoa, kun työ päättyy. 

Vierailija
219/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroprosenttilaskurin mukaan satakuntalaiselle Jannelle jää 4000 euron bruttotuloista käteen 2730 euroa.

Miksi pitää valehdella lehdessä nettotulot? Eiköhän tässäkin ole kyse siitä, että pitää veroprosentin korkealla jotta saa veronpalautuksia. Silloin sekin on oma valinta.

Nykyajan "köyhät" ovat aikamoisia pellejä.

Luetun ymmäräminen näyttää olevan vaikeaa: koko perheen tulot oli tuo 4000 eur yhteensä, ei Villen. Joten verotusta ei lasketa yhteisistä tuloista. En ihmettele että olet luuseri

Vierailija
220/288 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista haetaan vasta jälkikäteen. Eli 4 viikon päästä ja riippuen liitosta käsittely voi kestää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme