Ville köyhyyden helvetissä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2
Perheessä neljä henkilöä, nettotulot vähän yli 4000€ ja asumismenot 400€.
Kommentit (288)
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
Putkiremontti vastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Jos 50-vuotiaana irtisanotaan niin siitä on pitkä matka eläkeikään 595 työmarkkinatuella kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön saa mitää 1500. Mistä te tollasia summia keksitte?
Oletteko itse olleet työttömänä?
Kyllä olen ja saan työttömäna ansiosidonnaista 2500 euroa kuukaudessa.
Oletko ollut työmarkkinatuella?
En koska olen opiskellut itselleni tutkinnon jonka avulla olen saanut hyvä palkkaista työtä. Suosittelen sinullekin samaa
No itse elän 350e ( n.600e/kk, josta vuokraan osa) nettotuloilla kuukaudessa.
Hieman toisenlainen köyhyys helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koska olen opiskellut itselleni tutkinnon jonka avulla olen saanut hyvä palkkaista työtä. Suosittelen sinullekin samaa
On jo Amk tutkinto
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Työkkärissä on työryhmä, joka päättää saatko luvan opiskeluun eli tukeeko uusi tutkinto työllistymistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja taas. Vaikea uskoa että osaat edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Näissä jutuissa pitäisi olla tarkka avaus mihin kaikkialle se raha menee kuukauden aikana. Nyt ei ole tiedossa kuin asumismenot 400e ja nettotulot 4000e ja se että 3600e/kk on Villen mielestä suoranainen helvetti.
Jos lasketaan ruokamenoihin reipas summa 800e, auton kulut 400e, säästöön 200e, jää silti jäljelle 2200e. Siis mihin Villen perhe oikein rahaa kuluttaa jos tuo ei riitä?
Huono on sun laskenta taito..taidat olla työtön....talosta voi olla velkaa ,taloa pitää huoltaa ja kunnostaa,lammityskulut, jatemaksut kiinteistövero ,vakuutukset, maalla on tiemaksuja ,auton vakuutukset ,verot ,ylläpito kulut,polttoaineet, maksuja ja menoja on niin paljon että en edes mieti miten nämä voi kaikki maksaa 2000 eurolla kk.
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa.
Jos sut irtisanotaan niin opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta eli riittää vain amis tutkintoon.
Et sä voi lukea työttömyyskorvauksella insinööriksi tai sairaanhoitajaksi, kun ne kestää 3 ja puoli vuotta.
Ja työttömyyskorvauksella saa opiskella maksimissaan 2 vuotta.
Veroprosenttilaskurin mukaan satakuntalaiselle Jannelle jää 4000 euron bruttotuloista käteen 2730 euroa.
Miksi pitää valehdella lehdessä nettotulot? Eiköhän tässäkin ole kyse siitä, että pitää veroprosentin korkealla jotta saa veronpalautuksia. Silloin sekin on oma valinta.
Nykyajan "köyhät" ovat aikamoisia pellejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villen omat nettotulot on alle 2000 euroa, onhan se nyt surkea palkka nykypäivänä kokopäivätyöstä. Jos perheessä toisen työkyvylle käykin jotain tai työpaikka lähtee, niin yhden ihmisen tulot ei pitkälle riitä.
Aina on olemassa Kela Gold...
Jaetaanko niitä etnisille suomalaisillekin?
Kyllähän sen isommillakin tuloilla huomaa että kulut kasvaa ja raha ei riitä kuten ennen. Jostain on tingittävä, jos ei muusta halua luopua niin säästämisestä sitten. En sitä silti köyhyydeksi kutsuisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos 50-vuotiaana irtisanotaan niin siitä on pitkä matka eläkeikään 595 työmarkkinatuella kuukaudessa.
Pitää vain olla hemmetin suuret sijoitukset ja säästöt jotta voi pärjätä tuossa tilanteessa kun TT tukea ja asumistukia ei saa..
Puoli miljoonaa ainakin ja silläkään omaisuudelle ei ole muuhun varaa kuin koyhailyyn.
Vierailija kirjoitti:
Et sä voi lukea työttömyyskorvauksella insinööriksi tai sairaanhoitajaksi, kun ne kestää 3 ja puoli vuotta.
Et kai te kaikki ole täysiä tyhjätaskuja? Ei mitään säästöjä tai puskureita? Voi hyvää päivää
Sossun tutkinto kestää 5 vuotta ja työttömyyskorvauksella saa opiskella vain 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai te kaikki ole täysiä tyhjätaskuja? Ei mitään säästöjä tai puskureita? Voi hyvää päivää
No, koita itse säästää määräaikaisilla töillä, kun välillä ollaan työttömyyskorvausella.
Ansiosidonnaista saa aina odottaa 6-8 viikkoa, kun työ päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Veroprosenttilaskurin mukaan satakuntalaiselle Jannelle jää 4000 euron bruttotuloista käteen 2730 euroa.
Miksi pitää valehdella lehdessä nettotulot? Eiköhän tässäkin ole kyse siitä, että pitää veroprosentin korkealla jotta saa veronpalautuksia. Silloin sekin on oma valinta.
Nykyajan "köyhät" ovat aikamoisia pellejä.
Luetun ymmäräminen näyttää olevan vaikeaa: koko perheen tulot oli tuo 4000 eur yhteensä, ei Villen. Joten verotusta ei lasketa yhteisistä tuloista. En ihmettele että olet luuseri
Ansiosidonnaista haetaan vasta jälkikäteen. Eli 4 viikon päästä ja riippuen liitosta käsittely voi kestää.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä.