Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi narsismiin ihmisissä suhtaudutaan niin, että narsisteja mollataan ja heidät halutaan sulkea ryhmän ulkopuolelle

Vierailija
08.10.2025 |

Minä koen vahvaa empatiaa myös narsisteja kohtaan siinä mielessä että heidän sisäinen minänsä on rikki ja haavoittunut. Se, miten he käyttäytyvät on seurausta siitä. Jos heitä kohtaa käyttäydytään pelkästään tylysti ja hylkäävästi, se vain vahvistaa heidän kokemustaan siitä että heidän täytyy jatkaa käytösmallia jonka he ovat valinneet. Ymmärrän, että tämän voi tulkita niin että kehottaisin ihmisiä olemaan suojautumatta narsistin haavoittavalta käytökseltä. En kehota siihen. Toivon, että jokainen voisi nähdä jokaisessa ihmisessä ihmisen. 

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos narsisti tunnistaa narsisminsa ja hakee siihen apua niin samaa mieltä kanssasi, sairaudentunnoton tai narsismistaan ylpeä narsisti taas on itse piru

Minä tarkoitan myös niitä joita kutsut sairaudentunnottomiksi. Persoonallisuushäiriön kehittyminen alkaa lapsuudessa. En pidä ihmistä täysin syyntakeisena siihen että hänelle on kehittynyt tuollainen häiriö. Vaikka näkisimme, että ihminen rikkoo muita ja itseään käytöksellään, voisimme yrittää nähdä hänessä myös ihmisen, joka on syvästi haavoittunut.

Olet narsistisen ihmisen unelma.

Ehkä olen, jos ajatellaan että suostuisin kuuntelemaan häntä. 

Miten sinä kuuntelet häntä, kun hän gaslightaa sinua? Hän siis sanoo jotain tänään ja huomenna hän sanookin ihan toista. Sanot hänelle, että hetkinen, juuri eilen olit eri mieltä. Ja hän sanoo, että en varmasti ollut, sinä vain kuvittelet omiasi. Ja hän saa sinut oikeasti uskomaan, että hän oli oikeassa etkä sinä.

Vierailija
22/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on ihmisen kuori, jonka sisällä on pelkkää tyhjyyttä ja ilkeyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos narsisti tunnistaa narsisminsa ja hakee siihen apua niin samaa mieltä kanssasi, sairaudentunnoton tai narsismistaan ylpeä narsisti taas on itse piru

Minä tarkoitan myös niitä joita kutsut sairaudentunnottomiksi. Persoonallisuushäiriön kehittyminen alkaa lapsuudessa. En pidä ihmistä täysin syyntakeisena siihen että hänelle on kehittynyt tuollainen häiriö. Vaikka näkisimme, että ihminen rikkoo muita ja itseään käytöksellään, voisimme yrittää nähdä hänessä myös ihmisen, joka on syvästi haavoittunut.

Kyllä, minäkin voin kuunnella häntä. Mutta on järkevyyttä tiedostaa, että narsisti valehtelee ja manipuloi. Puheet on pelkkää sanahelinää. Narsiti nauttii, kun saa kertoa koskettavia tarinoitaan ihmisille, jotka kuuntelevat ja vielä reagoivat tunteella kuulemaansa.

Vierailija
24/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se poissulje tuon  ymmärtämistä, ettei kuitenkaan halua sitä narsistia rikkomaan itseään. 

Haluan laventaa täällä käytävän keskustelun sävyä. 

ap

Se on sinänsä ihan kannatettavaa. Mutta tapa ei ole kovin hyvä.

Tai no, ethän sä ole tosissasi, vaan yrität saada ihmisiä hermostumaan. Mikä puolestaan ei kerro kovin hyvää susta itsestäsi. 

En tiedä, millaisia tunteita sinä koet tämän kirjoituksen seurauksena, mutta vilpitön motiivini on kutsu hyvin syvälliseen pohdintaan. Ymmärrän että pinnallisella tasolla tämä herättää voimakkaita tunteita, mutta en oikeastaan ole kiinnostunut niistä primääritunteista. Kaipaisin vastakkainasettelun sijasta sitä, että me ihmiset voisimme pohtia, miten meidän persoonallisuutemme on muodostunut ja ymmärtämään että kaikilla tuo prosessi ei ole ollut samanlainen. Siitä ei vielä tarvitse seurata mitään, mutta kutsun pohtimaan asiaa. Jos tämä avaus herättää voimakkaita tunteita, ehkä se avaus kannattaa ohittaa. En halua järkyttää ketään.

Vierailija
25/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko me oikeista narsistista vai niistä naisten määrittelemistä jokaisesta ex miehestä joka ei tehnyt täsmälleen niin kuin nainen itsekkäästi ja omahyväisesti halusi ja vaati jonka jälkeen nainen alkoi syyttämään miestä narsistiksi? 

Vierailija
26/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, minäkin voin kuunnella

Mutta kun läheinen nimenomaan alkaa uskoa sitä narsistia. Narsisti on niin taitava sosiaalisessa pelissä, että häviät aina.

Vierailija
27/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on ihmisen kuori, jonka sisällä on pelkkää tyhjyyttä ja ilkeyttä. 

Mutta myös haavoittunut pikkulapsi, joka kaipaa rakkautta, huomiota ja hyväksyntää. Persoonallisuus, jonka kasvu aikuiseksi on jäänyt kesken. Persoonallisuus, joka ei ehkä koskaan kasva aikuiseksi, mutta suostun tuntemaan kipua hänen kanssaan siitä että hän kokee kipua. Tämä ei tarkoita etten suojelisi itseäni. Mutta ihmisenä minun pitää ajatella jokaista ihmistä tasa-arvoisena.

Vierailija
28/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen maine ja verkostot:

Uskottavuuden menettäminen voi vaikuttaa myös siihen, miten Helenaa suhtaudutaan hänen lähipiirissään ja julkisuudessa. Epäilyt valheista voivat johtaa siihen, että myös hänen ystävänsä ja tukijansa alkavat tarkastella hänen toimintaansa kriittisemmin.

Yhteenveto:

Mahdolliset valheet tai niiden epäilyt vaikuttavat Helena Koivun uskottavuuteen negatiivisesti, koska ne herättävät kysymyksiä hänen rehellisyydestään ja luotettavuudestaan. Tämä voi johtaa siihen, että häntä ei enää pidetä yhtä uskottavana lähteenä, ja hänen tarinoitaan aletaan kyseenalaistaa sekä julkisuudessa että hänen lähipiirissään.

Narsistit pyrkivät mustamaalaamaan kohteitaan ja vastareaktio taas ei ole narsismia, vaan reaktio pitkään jatkuneeseen väkivaltaan.

Vierailija
29/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ihan objektiivisesti katsotaan, niin narsismihan on, eritoten nykyaikana, suoranainen supervoima, jos on sellaiseksi sattunut syntymään. 

Ei ole. Useimmat narsistit ei ole mitenkään älykkäitä huippujohtajia, vaan itse asiassa keskimääräistä tyhmempiä. Siihen vielä vaikea persoonallisuushäiriö niin löytävät itsensä luuserin asemasta. 

Vierailija
30/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Empatia ja ihmisyys kuuluu myös narsisteille, rasisteille, inseleille ja Donald Trumpille.

Ihmisillä - erityisesti anonyymillä palstalla - on pakonomainen tarve vihaan ja projisointiin.

Vierailija
31/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis on narsisteja joita on paapottu lapsuudessa mutta sitten on niitä narsisteja joilla on ollut todella kovakin ja surullinen lapsuus. Ymmärrän mitä aloittaja tarkoittaa. 

Vierailija
32/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastareaktio väkivaltaan on usein täysin ylimitoitettu räjähtäminen ja narsistit vaan siinä tilanteessa myhäilevät.

Vierailija
33/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kuinka jokaisen naisen jokainen eksä on kuulemma narsisti vaikka narsistit on vain 1-3% populaatiosta. Ja sekin on jännä kuinka naisen omassa käytöksessä on todella paljon oppikirjan mukaisia narsistisia luonteenpiirteitä mutta nainen ei itse ole koskaan narsisti

Vierailija
34/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toisen eronneen keittiöpsykologin exä on narsisti.

Vierailija
35/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti nauttii ja nauraa sinulle sisäisesti, kun kuuntelet häntä empaattisesti ja ymmärtäväisesti. 

Sinä et sitä itse huomaa. Kun narsisti saa sinulta itselleen mitä hän tarvitsee, hän antaa sinulle kaikkea mitä sinä tarvitset. 

Kunnes..jonain päivänä huomaat olevasi hämähäkin setissä.

Vierailija
36/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska narsistin ainoa motiivi on hyötyä uhrista.

T. Uhri

Vierailija
37/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko me oikeista narsistista vai niistä naisten määrittelemistä jokaisesta ex miehestä joka ei tehnyt täsmälleen niin kuin nainen itsekkäästi ja omahyväisesti halusi ja vaati jonka jälkeen nainen alkoi syyttämään miestä narsistiksi? 

Minä puhun siitä rikkinäisyydestä, joka rikkoo muita ihmisiä. Niistä piirteistä jotka ovat vastenmielisiä, pelottavia ja vaarallisia. Piirteistä joiden takia meidän on pakko suojella itseämme. Mutta siitä huolimatta että suojelemme vahvasti itseämme, voimme nähdä rikkinäisen ihmisen ja puhua hänestä ihmisenä. Ihmisenä, joka on rikki, Ihmisenä joka on samaan aikaan sekä historiansa uhri että täysin vastuullinen teoistaan. 

Vierailija
38/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ihan objektiivisesti katsotaan, niin narsismihan on, eritoten nykyaikana, suoranainen supervoima, jos on sellaiseksi sattunut syntymään. 

Ei ole. Useimmat narsistit ei ole mitenkään älykkäitä huippujohtajia, vaan itse asiassa keskimääräistä tyhmempiä. Siihen vielä vaikea persoonallisuushäiriö niin löytävät itsensä luuserin asemasta. 

"huippujohtajat", mitä se ikinä tarkoittaakaan, ei pääsääntöisesti ole mitään huippuälykkäitä, että se ei ole mikään ongelma. Persoonallisuushäiriökään ei haittaa mitään, jos se nyt ei ole aivan ääripäätä.

"luuserin asema" on niin kovin monitulkintainen. On paljon hienoja ihmisiä, jotka lasketaan luusereiksi, mutta on myös luusereita, jotka meidän yhteiskunnassa katsotaan voittajiksi, tai millä nyt luuserin vastakohtaa haluaakaan nimittää. 

Vierailija
39/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole tekemisissä narsistien kanssa. Eli minulla ei ole ongelmaa. Jos jollain on niin se on joku muu kuin minä joten asia ei koske minua.

Vierailija
40/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Empatia ja ihmisyys kuuluu myös narsisteille, rasisteille, inseleille ja Donald Trumpille.

Ihmisillä - erityisesti anonyymillä palstalla - on pakonomainen tarve vihaan ja projisointiin.

Palstamamman vihan kohteet paljastettu.

Lisätään luetteloon vielä persu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi