Mitä mä teen väärin kun en tule uskoon?
Myönnän että aina en jaksa lukea Raamattua mutta rukoilen joka päivä ja kuuntelen hengellistä musiikkia. Silti olen edelleen agnostikko. Haluan tulla uskoon!
Kommentit (607)
Mut tarkoittaa se että sinulla on oikeaa tietoa ja mitä on tämä oikea tieto? Kertoisitko muillekin tästä vähäsen? Aina voi kulkea kohti Jumalaa, tämähän pitäisi olla kaikilla jo tiedossa.
Minä olen erilaisella ymmärryksen tasolla. Vähän samalla tavalla kuin aikuinen on erilaisella ymmärryksen tasolla kuin lapsi. Mitä aikuinen vastaisi lapselle, joka kysyy, että miten sinä muka tiedät paremmin kuin minä?
Senkö pitäisi olla kaikilla tiedossa, että aina voi kulkea kohti Jumalaa?
Vierailija kirjoitti:
Monilla on oikeaa tietoa koska se kulkee elämässämme aina mukana, Jumala huolehtii siitä että kaikki tarpeellinen tieto on aina olemassa.
Minullakin on oikeaa tietoa ja sitä vahvistaa se että minulle puhutaan ja kerrotaan todeksi näitä vanhojakin totuuksia.
Vanhoilla totuuksilla ja opetuksilla pärjää riittävällä tasolla ja meillä on muutenkin hallussamme erittäin paljon älykästä tietoa ihan kaikesta.
Kannattaa kuunnella fiksuja ihmisiä avoimesti, joskus voi yllättyä siitä kuinka paljon tietoa onkaan olemassa.
Tämä kommentti on niin epämääräinen, että se sekoittaa enemmän kuin selventää.
Vierailija kirjoitti:
Mut tarkoittaa se että sinulla on oikeaa tietoa ja mitä on tämä oikea tieto? Kertoisitko muillekin tästä vähäsen? Aina voi kulkea kohti Jumalaa, tämähän pitäisi olla kaikilla jo tiedossa.
Minä olen erilaisella ymmärryksen tasolla. Vähän samalla tavalla kuin aikuinen on erilaisella ymmärryksen tasolla kuin lapsi. Mitä aikuinen vastaisi lapselle, joka kysyy, että miten sinä muka tiedät paremmin kuin minä?Senkö pitäisi olla kaikilla tiedossa, että aina voi kulkea kohti Jumalaa?
Sinä olet ylimielinen, ei sinulla ole mitään enempää kuin minulla. Teet vain kiusaa muille. Vertauksesi myös oli typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla on oikeaa tietoa koska se kulkee elämässämme aina mukana, Jumala huolehtii siitä että kaikki tarpeellinen tieto on aina olemassa.
Minullakin on oikeaa tietoa ja sitä vahvistaa se että minulle puhutaan ja kerrotaan todeksi näitä vanhojakin totuuksia.
Vanhoilla totuuksilla ja opetuksilla pärjää riittävällä tasolla ja meillä on muutenkin hallussamme erittäin paljon älykästä tietoa ihan kaikesta.
Kannattaa kuunnella fiksuja ihmisiä avoimesti, joskus voi yllättyä siitä kuinka paljon tietoa onkaan olemassa.
Tämä kommentti on niin epämääräinen, että se sekoittaa enemmän kuin selventää.
Sinä käänsit totuuden väärinpäin. Olet harhaanjohtaja.
Kuunnelkaa itseänne kun luette palstalla keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen erilaisella ymmärryksen tasolla. Vähän samalla tavalla kuin aikuinen on erilaisella ymmärryksen tasolla kuin lapsi. Mitä aikuinen vastaisi lapselle, joka kysyy, että miten sinä muka tiedät paremmin kuin minä?Senkö pitäisi olla kaikilla tiedossa, että aina voi kulkea kohti Jumalaa?
Sinä olet ylimielinen, ei sinulla ole mitään enempää kuin minulla. Teet vain kiusaa muille. Vertauksesi myös oli typerä.
Sepä eskaloitui nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä eskaloitui nopeasti.
Ei sinulla ole kuin ylevyytesi, siksi et pysty kertomaan yhtään mitään.
Kiitos vahvistuksesta, tämä riittää minulle tiedoksi sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se uskoon tuleminen ole sinun tekemisistäsi kiinni. Jumala antaa uskon, jos on antaakseen. Ei ihminen voi itse itseään pakottaa uskomaan.
Olen pyytänyt Pyhäähenkeä minuun vaikuttamaan että tulisin uskoon. Olen itsekän ja en halua Helvettiin vaan Taivaaseen missä Jumala on luvannut uskossa kuolleiden elävän ikuisesti. Tämäkin maailma on Jumalan valtakunta ja pidän tästä maailmasta ja pidän elämästäni. Pelkään vain paljon kun jokainen kuolee joskus niin heräänkin Viimeisellätuomiolla tuomion ylösnousemukseen ja joudun Helvettiin.
Tämä on aiheellinen pelko, enkä voi tarjota huojennusta. Voin kuitenkin kertoa, että Jeesuksen opetusten noudattamiseen pyrkiminen kannattaa.Pelko helvetistä ei ole aiheellinen. Ei ollut sitä pimeällä keskiajallakaan. Mitä tulee Jeesuksen oppeihin, niin raamatun tekstit ovat varsin tulkittavissa lukijasta riippuen, kyseessä on lopulta hyvin sekalainen kokoelma tekstejä, jotka on kuratoitu yhteen historiallisten/inhimillisten prosessien kautta.
Tämä onkin mielenkiintoista, sillä todisteita varhaisista oppiriidoista on myös sisällytetty Raamattuun. Apostolien teoissa kuvataan, kuinka järjestetään oikein kokous niiden setvimiseen. Useissa kirjeissä ne heijastuvat myös.
Raamatusta Uusi Testamentti onkin koottu vasta seurakunnan (tai kirkon) syntymisen jälkeen. Oppi on ollut kirkolla. Raamattuna käytettiin alkuun Vanhaa Testamenttia juutalaisen mallin mukaan - alkuunhan seurakunta oli juutalaisuuden lahko, joka uskoi, että Jeesus oli se luvattu messias. Jossakin vaiheessa on ruvettu miettimään, että pitäisi ruveta Jeesuksen opetuksia koota yhteen samaan tapaan kuin Vanha Testamenttikin on. Erilaisia evankeliumeja ja kirjeita ja ilmestyksiä kierteli, kirkko oman oppinsa ja ymmärryksensä valossa valitsi ne, joita piti parhaana.
Onko tuo sitten huono juttu? Olennainen osa kristinuskoa on myös usko Pyhään Henkeen, joka edelleen vaikuttaa kirkossa. Sehän mainitaan uskontunnustuksessakin.
Tuo henkilö, jolle vastaat, puhuukin pyrkimisestä. Ei tarvitse onnistua. Jos epäonnistuu siksi että on ymmärtänyt väärin, kaiketi se on anteeksiannettavaa, jos pyrkimys kuitenkin on vilpitön. On ainakin hyvässä seurassa, jos on ymmärtänyt väärin! Apostolitkin kinastelivat opista keskenään.
Suosittelisin kyllä jonkinlaista seurakuntayhteyttä myös. Ei sen niin väliä, mikä seurakunta. Tai ainakin lukemaan kristittyjen kirjoittamia kristinoppia ja Raamattua selittäviä teoksia. Ei Raamattu vain itsekseen lukemalla aukea. Siitähän kerrotaan Raamatussakin: Etiopialainen hoviherra ei ymmärtänyt tekstiä, ennen kuin Pietari tuli ja selitti.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän on alun perin tullut ajatus, että jos et usko oikeisiin yliluonnollisiin asioihin, niin tulet kärsimään ikuisuuden hirvittävää tuskaa? Rakkauden uskonnossa näin.
Ei usko ole totena pitämistä, tai ainakaan pelkästi sitä. Eikä "ikuisuuden hirvittävä tuska" ole pikkumaisen Jumalan rangaistus niille, jotka eivät pitäneet häntä tärkeänä.
Usko on johonkin luottamista ja turvaamista. Mikä se sitten itse kullakin on, mihin turvaa. Kenelle se on raha, kenelle muilta ihmisiltä saatu huomio ja kiitos. Ne ovat kuitenkin epävakaisia ja katoavaisia.
Kun tajuat, että Jumala on rakkaudessaan luonut maailman ja myös sinut, ja että samoin hän on luonut muut ihmiset ja että tämän tulisi ohjata suhtautumistasi heihin, olet vankemmalla pohjalla. Tietysti voit joutua vararikkoon, luultavasti sairastut, ehkä et saa maallista rakkautta, varmasti ainakin kuolet - mutta olet silti turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, mutta olet ymmärtänyt asian väärin.
Sinä jankkaat tätä samaa kulunutta fraasia useammassa ketjussa. Oletko pyhä mielensäpahoittaja? En ole ymmärtänyt asiaa väärin. Saatoin ehkä käyttää sanoja tai ilmaisuja, jotka eivät juuri sinulle tietyssä viestissä avaudu. Jos suurin osa tavallisella järjellä ja ajattelulla varustettu ihminen kuitenkin käsittää ison osan ketjun viesteistä, niin siinä ei auta sitten maammelaulukaan, jos sinun järjenjuoksusi ja ajattelutapasi tai sanojen käyttö tai niiden tarkoitus perustuvat jollekin erilaiselle ymmärrykselle tai starndardille. Sinä olet silloin poikkeus. Sinut luonut Jumala sinua armahtakoon ja avatkoon ymmärrystä niin että voit käsittää mitä toiset tässä ketjussa keskustelevat. On varmaan raskasta käsittää kaikki itse väärin. Ehkä kannattaa pysyä pois sellaisesta ketjusta, jossa sinun mielsestäsi kaikki muut ovat ymmärtäneet väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jokainen voi tehdä oman tulkintansa tietysti. Minä en kuitenkaan ole kuka tahansa."
Kuka sinä sitten olet?
Tämä on anonyymi keskustelupalsta. Täällä on tarkoitus keskustella anonyyminä.
Aijaa. Mutta siis sinun tulkintasi Raamatun teksteistä ovat juuri ne oikeat?
Minä kerron omia näkemyksiäni, koska ymmärrän näitä asioita paremmin kuin suurin osa ihmisistä. Korjaan väärinkäsityksiä. Te ette tiedä mitään ja minä tiedän jotain. Sillä perusteella minulla on tietynlainen yliote hengellisiä asioita koskevissa keskusteluissa. Ja tiedän toki, että monilla on kokemuksia. Minulla on jotain muuta. Minulla on oikeaa tietoa
Ok. Onnea matkaan.
Rahaan turvaaminen on epäjumalan palvelemista. Joskus huomaan syyllistyväni siihen itse, kun ajattelen että selviän tulevasta paremmin kun minulla on paljon rahaa. Oikeastihan voin menettää kaiken jo seuraavalla viikolla. Uskovan tulisi luottaa Jumalan huolenpitoon, kuten tein silloin kun olin vielä työtön tyhjätasku.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Liian korkea älykkyysosamäärä?
Uskon merkitystä liioitellaan. Ei se ole tärkeää koska satuolentoja ei ole, mutta tärkeää on muistaa mitä Jeesus opetti lähimmäisyydestä ja toimia sen mukaan, koska se on ainut järkevä tapa elää.
Me ihmiset olemme täällä toisiamme auttamassa, emme kiusaamassa ja tuomitsemassa. Päivinkin toivoisi muistavan sen.
Ateisti, joka on seurakunnan vapaaehtoistyöntekijä
🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Liian korkea älykkyysosamäärä?
Uskon merkitystä liioitellaan. Ei se ole tärkeää koska satuolentoja ei ole, mutta tärkeää on muistaa mitä Jeesus opetti lähimmäisyydestä ja toimia sen mukaan, koska se on ainut järkevä tapa elää.
Me ihmiset olemme täällä toisiamme auttamassa, emme kiusaamassa ja tuomitsemassa.
Päivinkin toivoisi muistavan sen.
Ateisti, joka on seurakunnan vapaaehtoistyöntekijä
Ootko varma että et ole uskossa. Miksi ateisti haluaisi olla seurakunnassa vapaaehtoisena?
Mistähän on alun perin tullut ajatus, että jos et usko oikeisiin yliluonnollisiin asioihin, niin tulet kärsimään ikuisuuden hirvittävää tuskaa? Rakkauden uskonnossa näin.
Kukahan on kehdannut väittää tämmöistä totuuteena? Mihinkään ei ole pakko uskoa, voi keskittyä rauhassa elämäänsä ja siitä nauttimiseen eikä mitään pahaa tapahdu uskomattomuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, mutta Jeesus on todella Jumalan Poika.
Jeesus ei siis ole Jumala? Onko kristinusko monijumalainen? On siis pää-Jumala ja tämän "poika"? Onko tämä "poika" alempi jumalhahmo?
Nämä asiat on selitetty Athanasioksen uskontunnustuksessa, ks. esim. https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus
Kristinuskon mukaan on vain yksi Jumala. Tällä Jumalalla on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kaikki ovat yhtä tärkeitä ja korkeita.
Jeesuksesta siinä sanotaan näin: "Jeesus Kristus on Jumalan Poika, yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä."
Tämän uskontunnustuksen hyväksyvät katolinen kirkko, anglikaaninen kirkko, luterilaiset ja reformoidut kirkkokunnat. Ortodoksinen kirkko ei ole sitä virallisesti hyväksynyt, mutta ortodoksien käsitys kolminaisuudesta ja Kristuksen kahdesta luonnosta on olennaisesti samanlainen (eroa on siinä, että ortodoksien mukaan Pyhä Henki lähtee yksin Isästä).
Eli jokseenkin koko kristikunta ajattelee noin.
Kaikenlaiset uudestikastajat voivat ajatella toisin, tai tarkemmin ottaen olla ajattelematta ollenkaan, sillä heitä ei teologinen pohdiskelu niin kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maan päällä elänyt Jeesus nasaretilainen oli lihaa ja verta, eikä niinkään mikään yliluonnollinen asia. Hänen kuolleista nouseminenkin todistettiin sen ajan pätevällä usean sadan silminnäkijän todistuksella. Kun Pyhä Henki tulee ihmiseen, moni asia alkaa olla ihan itsestään selvää. Hengellinen sokeus ja kuurous näkymättömälle maailmalle katoaa, koska siitä (näkymättömänstä) tulee jokapäiväistä elämää ja arkea. Joskus näkymätön maailma näyttäytyy ihan fyysisillekin silmille. Jeesus on ilmestynyt unessa tai fyysisesti monille muslimeille. Monet näkevät enkeleitä. Tavallisinta uskovan elämässä ovat rukousvastaukset ja monet tapahtumat, joita ei voi enää sanoa sattumaksi vaikka ne voivat ensin sattumalta näyttää. Moni käytännön asia ratkeaa aivan ajallaan kun asian puolesta on rukoiltu. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Rahaan turvaaminen on epäjumalan palvelemista. Joskus huomaan syyllistyväni siihen itse, kun ajattelen että selviän tulevasta paremmin kun minulla on paljon rahaa. Oikeastihan voin menettää kaiken jo seuraavalla viikolla. Uskovan tulisi luottaa Jumalan huolenpitoon, kuten tein silloin kun olin vielä työtön tyhjätasku.
Tämä on kyllä totta.
Luota siihen että Jumala tai elämä turvaa sinua ja kantaa sinua aina. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että heräämme jokainen aamu uuteen päivään, tapahtui mitä tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mistään tulemisesta ole kiinni, vaan lahjan vastaanottamisesta.
Mutta sen jälkeen pitäisi niinsanotusti pysyä Kristuksessa.kauheeta pinnistelyä ja ponnistelua.
Ihan kuin saisit tädiltäsi joululahjan, mutta sen jälkeen sinun täytyy aina olla tädille kiltti ja mieliksi, muuten lahja otetaan pois. Ei sellainen ole lahja vaan kauppatavara.
Elämän ei ole tarkoitus olla helppoa.
Ei varmaan, mutta siitä huolimatta lahja, jolla on ehtoja, ei ole mikään lahja.
Se tarkoittaa sitä että elämästä tulisi olla kiitollinen. Miten sinä ajattelet tämän?
Nyt putosin lopullisesti kärryiltä. Mikä tarkoittaa? Tarkoitatko, että niinsanottu Kristuksessä pysyminen tarkoittaa sitä, että tulisi olla elämästä kiitollinen?
Pitäisi, tulisi. Sitä se sinun uskosi sitten on.