Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mä teen väärin kun en tule uskoon?

Vierailija
08.10.2025 |

Myönnän että aina en jaksa lukea Raamattua mutta rukoilen joka päivä ja kuuntelen hengellistä musiikkia. Silti olen edelleen agnostikko. Haluan tulla uskoon!

Kommentit (607)

Vierailija
401/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän on alun perin tullut ajatus, että jos et usko oikeisiin yliluonnollisiin asioihin, niin tulet kärsimään ikuisuuden hirvittävää tuskaa? Rakkauden uskonnossa näin.

Ei usko ole totena pitämistä, tai ainakaan pelkästi sitä. Eikä "ikuisuuden hirvittävä tuska" ole pikkumaisen Jumalan rangaistus niille, jotka eivät pitäneet häntä tärkeänä.

Usko on johonkin luottamista ja turvaamista. Mikä se sitten itse kullakin on, mihin turvaa. Kenelle se on raha, kenelle muilta ihmisiltä saatu huomio ja kiitos. Ne ovat kuitenkin epävakaisia ja katoavaisia. 

Kun tajuat, että Jumala on rakkaudessaan luonut maailman ja myös sinut, ja että samoin hän on luonut muut ihmiset ja että tämän tulisi ohjata suhtautumistasi heihin, olet vankemmalla pohjalla. Tietysti voit joutua vararikkoon, luultavasti sairastut, ehkä e

Kenelle tahansa voi sanoa hänen olevan turvassa, mutta mitä merkitystä sillä on? Sanoisitko sellaiselle ihmiselle, joka kärsii sietämätöntä tuskaa jokaisena elämänsä hetkenä, että hän on turvassa? Lohduttaisiko sinua kuulla olevasi turvassa, jos kärsisit sietämätöntä tuskaa? Jos sinulle riittää tuo, että voit sanoa itsellesi olevasi turvassa, niin sittenhän sinulla on oikein mukava tilanne, eikä sinun tarvitse mistään huolehtia. Et ole tainnut kokea kovin paljon kärsimystä. 

Minä en vastannut tuon ihmisen kysymkseen, joka kärsii sietämätöntä tuskaa jokaisena elämänsä hetkenä, vaan siihen kysymykseen, jota lainasin. 

Eri ihmisille ja eri tilanteissa puhutaan eri tavoin. En sanoisi tuolle tuskaa kärsivälle samoja sanoja. Hänen kanssaan voisi sopia Paavalin ohje "Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa". En tiedä, osaisinko sitä noudattaa.

Periaatteessa tiedän, että turvassa oleminen on kristityn peruskokemus. Se ei kuitenkaan anna mitään oikeutta omahyväisyyteen tai muiden uskon mestarointiin tai toisen ihmisen kokemuksen sivuuttamiseen.

Miten niin minulle riittäisi, että voin itselleni sanoa olevani turvassa? Mistä kohtaa vastaustani sen luit?

Vierailija
402/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jeesuksen seuraaminen on ainoa usko, joka ei kuulu mihinkään uskontoon. "

Jepjep.

Hieman asian vierestä, oletko muuten sama kaveri joka heittelee kirouksiaan keskusteluissa joissa ihmiset suhtautuvat kriittisesti Israelin suorittamaan lasten murhaamiseen? Ihan vain kiinnostuksesta kysyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kaikenlaisten puoskareiden varalta on hyvä ihan itse olla henkilökohtaisessa yhteydessä Jeesukseen. Kun Raamattu oli vasta muotoutumassa, kirjoitti Paavali itsekin että jos hän jälkikäteen saarnaa Jeesusta jollain muulla tavalla kuin mitä hän on ensimmäisellä kerralla julistanut. Jos kuka tahansa saarnaa väärää Jeesusta ja vääränlaista evankeliumia ottaen pelastussanomasta jotain pois tai lisää siihen jotain Paavali sanoi tylysti: Hän olkoon kirottu. (Galatalaiskirje 1. luku)

Vierailija
404/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität liikaa. Määrittelet uskon tavalla, joka ei sovi sinun ajatusmaailmaasi.

Älä vaadi itseltäsi liikaa. Jätä itsellesi lupa myös epäillä. Joka päivä ei tarvitse uskoa saman verran eikä samalla tavalla.

Vierailija
405/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kaikenlaisten puoskareiden varalta on hyvä ihan itse olla henkilökohtaisessa yhteydessä Jeesukseen. Kun Raamattu oli vasta muotoutumassa, kirjoitti Paavali itsekin että jos hän jälkikäteen saarnaa Jeesusta jollain muulla tavalla kuin mitä hän on ensimmäisellä kerralla julistanut. Jos kuka tahansa saarnaa väärää Jeesusta ja vääränlaista evankeliumia ottaen pelastussanomasta jotain pois tai lisää siihen jotain Paavali sanoi tylysti: Hän olkoon kirottu. (Galatalaiskirje 1. luku)

Henkilökohtaisessa yhteydessä ? ?  Elääkö Jeesus ?  MIss tapasit ?  Minä luulin että kuoli 

Vierailija
406/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä yritän selittää tässä ketjussa. Ei teidän tarvitse kuunnella, mutta itsepähän otatte vastaan seuraukset sitten. 

Opettele lainaamaan nyt ensi alkuun. Tiedän, se ei ole täällä helppoa, mutta onnistuu kun vähän harjoittelet.

Opetusta on saatavilla muualtakin kuin vain sinulta.

Vierailija
407/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jepjep.

Hieman asian vierestä, oletko muuten sama kaveri joka heittelee kirouksiaan keskusteluissa joissa ihmiset suhtautuvat kriittisesti Israelin suorittamaan lasten murhaamiseen? Ihan vain kiinnostuksesta kysyn.

En minä heittele kirouksia enkä ole osallistunut Israelaiheisiin keskusteluihin tuolla mielellä. Minun mielipiteeni on, että Israel toimii monessa asiassa nyt väärin. Eivät kaikki Israelin teot ole hyviä ja oikeita. Todellakin pitää olla kriittinen. Mutta samalla sanoisin ettei pidä uskoa ihan kaikkea yksipuolista uutisointia tai uskoa Hamasin tietolähteitä sokeasti.

Vierailija
408/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luota siihen että Jumala tai elämä turvaa sinua ja kantaa sinua aina. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että heräämme jokainen aamu uuteen päivään, tapahtui mitä tapahtui.

En suosittele tätä.

Suosittelet mielummin uhriutumaan ja luovuttamaan heti kättelyssä tai pakenemaan vastuuta? Ei missään nimessä suositeltavaa.

Vierailija
409/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisessa yhteydessä ? ?  Elääkö Jeesus ?  MIss tapasit ?  Minä luulin että kuoli  

Sehän juuri on se kristinuskon perusopetus, että Jeesus elää. Ja siinä ole kyllä oikeassa, että se kuoli. Mutta kuoltuaan nousi ylos ja nyt elää.

Mutta koko sanaa "henkilökohtainen" ei Raamatusta löydy. Kumma, että sitä viljelee erityisesti sellaiset uskonsuunnat, jotka ovat pitäytyvinään oikein tiukasti Raamatun kirjaimessa. Koko henkilökohtaisuus on paljon myöhempi juttu kuin evankeliumit, eli jostakin 1400-luvulta lähtien vähitellen Länsi-Euroopassa kehittynyttä hapatusta.

Vierailija
410/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrität liikaa. Määrittelet uskon tavalla, joka ei sovi sinun ajatusmaailmaasi.

Älä vaadi itseltäsi liikaa. Jätä itsellesi lupa myös epäillä. Joka päivä ei tarvitse uskoa saman verran eikä samalla tavalla.

No, minä epäilin ja totesin että en ole kristitty, en allekirjoita uskontunnustusta, enkä pidä kristinuskon jumalkuvaa sopivana olemassaolon mysteereihin.

Vierailija
411/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jepjep.

Hieman asian vierestä, oletko muuten

sama kaveri

........... KUKA. MIKÄ KAVERI. KENEN KAVERI. IKÄ. MIES VAI NAINEN.

joka heittelee kirouksiaan keskusteluissa joissa ihmiset suhtautuvat kriittisesti Israelin suorittamaan lasten murhaamiseen? Ihan vain kiinnostuksesta kysyn.

Vierailija
412/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jepjep.

En minä heittele kirouksia enkä ole osallistunut Israelaiheisiin keskusteluihin tuolla mielellä. Minun mielipiteeni on, että Israel toimii monessa asiassa nyt väärin. Eivät kaikki Israelin teot ole hyviä ja oikeita. Todellakin pitää olla kriittinen. Mutta samalla sanoisin ettei pidä uskoa ihan kaikkea yksipuolista uutisointia tai uskoa Hamasin tietolähteitä sokeasti.

Okei.

Vierailija
413/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

Ootko varma, että et ole uskossa. Miksi ateisti haluaisi olla seurakunnassa vapaaehtoisena?

Miksi ei, onhan seurakunnissa tämä yleinen ihmisten auttamispuolikin.

Ei siihen mitään uskoa jumaliin tarvita.

Ei auttamista laajasti voi pian harjoittaa. Ei ole seurakunnissa ihmisiä. Ei ole srk-veron maksajia. Usko on pilkan kohde. Ihmiset ovat kääntyneet pois.

Kovasti halutaan pikkulasten kerhoja, koululaisten iltapäiväkerhotoimintaa, lasten retkiä, leirejä.

Aikuiset henkitoreissaan hattu kourassa tulevat, kun elämä potkii. Taloudellisia katastrofeja. Diakoniatyö eli avustus kelpaa (ruokaa, ostokuponkeja, 1-3 euron aterioita, laskujen maksua pakkotilanteessa). Avioliitto-parisuhdetukea, toimintaa yksinäisyydessä ja ikääntyessä, ret

Minun mielestäni kirkon tehtävä on auttaa resurssiensa puitteissa. Kehotan myös luopumaan uskontunnustuksen edellyttämisestä tai suhtautumaan siihen niin, että se kuvastaa sitä, mihin kirkon toiminta pohjaa, ei sitä, mitä jokaisen kirkon jäsenen pitäisi väittää uskovansa.

Vierailija
414/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia haluat tulla uskoon? Mitä odotat saavuttavasi uskoontulolla? 

Haluan päästä taivaaseen. Ap

Ehkä syy on siinä, että haluat tulla uskoon puhtaasti itsekkäistä syistä etkä ole tippaakaan kiinnostunut Jumalasta. 

Ihminen on inhimillinen olento. Miksi hän ei saisi haluta päästä taivaaseen. 

Sivusta

Vierailija
415/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään usko että elämästä tulisi olla kiitollinen vaan fakta. Täytyy olla kiitollinen ihminen eikä päästää kaikkia elämän ongelmia itsensä yläpuolelle. Saan myös tietoa hengen tasolta ja tämäkin on minulle vahvistettu, tämä asia on totta. 

Ei tarvitse olla kiitollinen. Ei tarvitse yrittää manipuloida ajatuksiaan tai tunteitaan. Huomion kiinnittäminen omiin ajatuksiin ja niiden tietoinen valitseminen on eri asia kuin niiden keinotekoinen manipuloiminen. 

Vierailija
416/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihminen on inhimillinen olento. Miksi hän ei saisi haluta päästä taivaaseen. "

Kaikki joutuvat helvettiin. Sain tästä juuri tiedon, ei voi minkään. PAITSI he, jotka uskovat "veri Koraaniin", eli Koraaniin joka on kirjoitettu Saddam Husseinin verellä.

Vierailija
417/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja minä yritän selittää tässä ketjussa. Ei teidän tarvitse kuunnella, mutta itsepähän otatte vastaan seuraukset sitten. "

Rauhoitu hyvä ihminen.

En ymmärrä, mitä tarkoitat. Minä olen rauhallinen.

Vierailija
418/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja minä yritän selittää tässä ketjussa. Ei teidän tarvitse kuunnella, mutta itsepähän otatte vastaan seuraukset sitten. "

Rauhoitu hyvä ihminen.

En ymmärrä, mitä tarkoitat. Minä olen rauhallinen.

Tiedän. Siis että et ymmärrä.

Vierailija
419/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

Ootko varma, että et ole uskossa. Miksi ateisti haluaisi olla seurakunnassa vapaaehtoisena?

Miksi ei, onhan seurakunnissa tämä yleinen ihmisten auttamispuolikin.

Ei siihen mitään uskoa jumaliin tarvita.

Ei auttamista laajasti voi pian harjoittaa. Ei ole seurakunnissa ihmisiä. Ei ole srk-veron maksajia. Usko on pilkan kohde. Ihmiset ovat kääntyneet pois.

Kovasti halutaan pikkulasten kerhoja, koululaisten iltapäiväkerhotoimintaa, lasten retkiä, leirejä.

Aikuiset henkitoreissaan hattu kourassa tulevat, kun elämä potkii. Taloudellisia katastrofeja. Diakoniatyö eli avustus kelpaa (ruokaa, ostokuponkeja, 1-3 euron aterioita, laskujen maksua pakkotilanteessa). Avioliitto-parisuhdetukea, toimintaa yksinäisyydessä ja ikääntyessä, ret

Mitä auttamista se sellainen on, joka tuputtaa jotakin sellaista, mitä ei ole pyydetty? Miksi yritätte määrätä millaista apua ihmiset tarvitsevat? Antakaa heille mitä he haluavat tai olkaa antamatta, auttamista ei ole se että pakottaa heille jotakin mitä he eivät halua. Se on r aiskaamista.

Vierailija
420/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus tuli tänne vapauttamaan meidät uskonnolliselta pönötykseltä.

Mitä siitä seurasi?

Ihmiset ovat keksineet tuhansia erilaisia tapoja pönöttää "Jeesuksen nimeen".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi