Onko vika minussa kun ajattelen että vauvan paikka ei ole päiväkodissa?
Vähän hämmästytti kuulla, miten moni vie nykyään jo alle 1-vuotiaan tarhaan.
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä tehdä lapsia jos ei ole varaa taloudellisesti.
Kiva. Saanko lainata sun kristallipalloa?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä tehdä lapsia jos ei ole varaa taloudellisesti.
Eli lapset pitäis tehdä nuorena, mutta pitäs olla myös kassaa selviytyä elatustehtävästä, jos osuu elämässä mustapekka käteen. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata viedä. Anna lapsen nauttia kotona olemisesta äidin kanssa. Rauhalliset aamut, leikkipuistoon päivällä. Eikä tarvitse koko perheen sairastaa flunssia jotka pyörivät päiväkodeissa.
Mitkä hiton rauhalliset aamut. Meidän lapsi ei ainakaan mitään muuta tehnyt vauvana, kuin huusi ja huusi. Siitä oli rauhalliset aamukahvit kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata viedä. Anna lapsen nauttia kotona olemisesta äidin kanssa. Rauhalliset aamut, leikkipuistoon päivällä. Eikä tarvitse koko perheen sairastaa flunssia jotka pyörivät päiväkodeissa.
Mä en vaan yhtään oo toi tyyppi, joka kietoo pöytäliinan ympärilleen ja rusettipannan päähänsä ja palloilee päivät pitkät mammakavereiden kanssa vaunukävelyillä ja hiekkalaatikoilla. Puhumattakaan jostain muskarista..... 🤢
Mä oon sellanen toiminnan ihminen, hommat tehdään ja pulinat pois. Töissä käyminen ja älylliset aktiviteetit on mulle välttämättömiä, jotta koen elämäni mielekkääksi. Lapsikin sopii tähän kuvioon aivan hyvin, ei ole mikään pakko osallistua työhön mammapalloiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä hiton rauhalliset aamut. Meidän lapsi ei ainakaan mitään muuta tehnyt vauvana, kuin huusi ja huusi. Siitä oli rauhalliset aamukahvit kaukana.
Siis tämä :D jos on siunaantunut rauhallinen vauva/lapsi, niin good for you! Ja sellaisen vilkkaan ja energisen taaperon kanssa se rauhallisuus vasta onkin utopiaa! Herätään klo 5 ja täys meininki päälle. Huhhuh. Mitä nämä rauhallisuutta perään kuuluttavat oikein kuvittelevat? Että äiti siellä hymyillen kynttilänvalossa nautiskelee aamukahvia, kun vauva hiljaa heijaa sitterissä ja isosisarus piirtää? Juu, ei meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä :D jos on siunaantunut rauhallinen vauva/lapsi, niin good for you! Ja sellaisen vilkkaan ja energisen taaperon kanssa se rauhallisuus vasta onkin utopiaa! Herätään klo 5 ja täys meininki päälle. Huhhuh. Mitä nämä rauhallisuutta perään kuuluttavat oikein kuvittelevat? Että äiti siellä hymyillen kynttilänvalossa nautiskelee aamukahvia, kun vauva hiljaa heijaa sitterissä ja isosisarus piirtää? Juu, ei meillä.
Mä kyllä suoraansanottuna koin, että v*ttu mua on vedätetty, kun vauva- ja pikkulapsiajasta syötettiin sellasta kuvaa, että se on ihanan rauhallisia hetkiä imettäessä ja ulkoillessa. Suloista vauvantuoksua, hymyä ja aurinkoa. Toki öisin pitäis kerran pari herätä, mutta eihän vauvat muuta tee, kuin syö ja nukkuu. Ja siinä sitten katsot Netflixiä tai kudot villasukkaa samalla, kun imetät! 😍
Ja paskan marjat. Ei ehtinyt telkkaria avata, villasukkaa aloittaa, kahvia juomaan... Yöunista puhumattakaan. Raakaa ja raskasta työtä. Paljon pahempaa, kuin töissä oli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy, jota ei jutussa mainittu mutta facen vauvaryhmistä ja perhekerhoista ilmenee, on myös nykyinen mahdollisuus pitää vanhempainvapaita siihen saakka kun lapsi on 2v, ja isät eivät suostu hoitamaan vauvaa ja lapsi joudutaan laittamaan päiväkotiin koska äidin vanhempainvapaapäivät ovat loppu eikä varaa ole jäädä hoitovapaalle. Joillain myös ongelmana että isä ei suostu luovuttamaan vanhempainvapaapäiviä, mutta ei myöskään käytä niitä eli tekee kiusaa. Näitä ei näy tutkimistuloksissa, mutta todella inhottavia tilanteita lapsille ja äideille.
Mun mies teki juuri näin. Ei pitänyt kuin viikon vanhempain vapaata lapsen synnyttyä. Sen jälkeen vain minä olin kotona siihen saakka, että lapsi oli päiväkoti-ikäinen (1v, pidin yhden kk vielä surkealla kotihoidontuella).
Isä piti omia päiviänsä pois sitten viime tingassa ennen kuin lapsi täytti 2v.
Siis millaisia kusipäitä jotkut miehet onkaan...
Öh, ei minustakaan vauvojen kuuluisi olla päiväkodissa. Mutta joskus on vain pakko mennä töihin! Etkö tätä ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Öh, ei minustakaan vauvojen kuuluisi olla päiväkodissa. Mutta joskus on vain pakko mennä töihin! Etkö tätä ymmärrä?
Ja tämä on monesti nimenomaan miehestä johtuvaa. Mies voisi ihan hyvin pitää omat vanhempainvapaansa (ei ole iso tulonmenetys), niin ei tarvitse vauvoja viedä päiväkotiin. Yleensä tässä ei ole edes kyse rahasta, vaikka niin miehet haluavat selittää, vaan silkasta laiskuudesta ja taitaa olla paljon kivempaa ja helpompaa siellä töissä... Tätä puoltaa myös se, että ne korkeasti koulutetut isät (esim. lääkärit) jäävät lastensa kanssa kotiin useammin.
Jos kerran ajattelet tuolla tavalla, niin älä koskaan vie vauvaasi päiväkotiin. Älä myöskään ajattele muiden puolesta, koska ei ikinä voi tietää heidän elämän tilannettaan tai asennettaan.
Olen tehnyt koko elämäni pienipalkkaisia pätkätöitä, ollut työtön tai opiskellut. Sain tammikuussa vakituisen viran, jossa on onnekseni hyvä palkkakin. Puoliso tekee kausityötä.
Viisi kuukautta töiden aloittamisesta vauva ilmoitti tulostaan, vaikka minulle on aina sanottu raskaaksi tulemisen olevan äärimmäisen epätodennäköistä. En siis mitenkään osannut varautua tähän, ja mistäpä olisin säästänyt, kun oli vaan niitä pätkätöitä. Tämän vuoden aikana kertynyt palkka on mennyt siihen, että saimme hankittua asuntolainan ja oman asunnon. Tämä tuli edullisemmaksi kuin jatkaa vuokralla asumista.
Jaamme puolison kanssa vanhempainrahakauden parhaaksi katsomallamme tavalla mutta vauva on pakko laittaa päivähoitoon, kun hänellä on ikää 14 kk. Aion tehdä jatkossa 80% työaikaa mutta kumpikaan meistä ei voi jäädä kotiin lapsen kanssa tukien varaan. Puolison pitäisi vielä suorittaa asevelvollisuus ja jatko-opinnotkin. Näin on vaan mentävä eteenpäin. Onneksi Suomessa on edes näin pitkät vanhempainvapaat.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tosi tyytyväinen että kuuntelin omaa sydäntä ja järkeä. Ensimmäinen reilu vuosi hoidettiin puoliksi ja sitten hyvä, pienille erittäin sopiva päiväkoti.
Nyt kaikki tyytyväisiä, lapsi vaatii päästä päiväkotiin, minulla on töitä ja lapsen ja isän suhde todella läheinen. Päiväkoti on huippu.
Jos olisin kuunnellut mammoja täällä, meillä olisi vihainen ja työtön pienen lapsen äiti, lapsesta etäinen isä ja vihaisen äidin kanssa aikaa viettävä lapsi.
Ja jos ero tulisi, lapsi muuttaisi sitten köyhän äidin kanssa johonkin ankeaan luukkuun vaihtaen päiväkotia. Ja nähden silloin tällöin etäistä isäänsä
Mutta eihän tuollainen käy. Miten voisit olla hyvä äiti jos et ole uhrautuva marttyyri...??
Vierailija kirjoitti:
Nainen on hyväksyttävää hankkia lapsia jos
- on valmis raskauden vaivoihin ja kehon muutokseen
- uskaltaa synnyttää
- on valmis kestämään synnytyksen seuraukset
- Tietysti säästää vuosikausia että voi olla kolme vuotta kotona
- on valmis menettämään urakehityksen ja aikuisen palkan kolmeksi vuodeksi ja tämän ajan elää vähemmällä kuin työtön
- luultavasti menettää monet ystävistä koska on muuttunut "tylsäksi"
- haluaa tämän ajan vetää yksinäistä yhden naisen päiväkerhoa
- Tottakai miehelle kotityöseksipalvelu kunnossa tai muuten ymmärrettävää että mies häipyy
- nainen on kuitenkin kyyninen jos jotenkin varautuu tähän skenaarioon
Miehen on hyväksyttävää
- harrastaa seksiä
- lähteä lätkimään
- maksaa minimielareita, jotka ovat kaukana 50% kuluista
- jatkaa omia harrastusia ja kehittää uraa
Auta armias jos taapero on päiväkodissa, eikö nykynaisista ole mihinkään!!!
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt koko elämäni pienipalkkaisia pätkätöitä, ollut työtön tai opiskellut. Sain tammikuussa vakituisen viran, jossa on onnekseni hyvä palkkakin. Puoliso tekee kausityötä.
Viisi kuukautta töiden aloittamisesta vauva ilmoitti tulostaan, vaikka minulle on aina sanottu raskaaksi tulemisen olevan äärimmäisen epätodennäköistä. En siis mitenkään osannut varautua tähän, ja mistäpä olisin säästänyt, kun oli vaan niitä pätkätöitä. Tämän vuoden aikana kertynyt palkka on mennyt siihen, että saimme hankittua asuntolainan ja oman asunnon. Tämä tuli edullisemmaksi kuin jatkaa vuokralla asumista.
Jaamme puolison kanssa vanhempainrahakauden parhaaksi katsomallamme tavalla mutta vauva on pakko laittaa päivähoitoon, kun hänellä on ikää 14 kk. Aion tehdä jatkossa 80% työaikaa mutta kumpikaan meistä ei voi jäädä kotiin lapsen kanssa tukien varaan. Puolison pitäisi vielä suorittaa asevelvollisuus ja jatko-opinnotkin. Näin on
14 kk on ihan normaali aika viedä lapsi päiväkotiin ja muutkin lapset ovat hyvin pärjänneet. Hyvin hän pärjää. Onnea vauvasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo alle kolmivuotiaan paikan olevan kotona kehityspsykologisten seikkojen takia. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys.
Keltinkangas-Järvinen varmaan kertoo sitten myös millä perhe tulee toimeen.
Ei täällä ketään nälkään tapeta
En usko, että kenenkään äidin mielestä on paras vaihtoehto viedä 9kk lapsi päivähoitoon. Uskoisin, että niille jotka vie, se on se ainoa vaihtoehto. Esim. oman vanhempainvapaan päättyessä jos mies ei olisi pitänyt omaa pätkäänsä, olisi vauva mennyt päiväkotiin. Onneksi piti ja molempien lomapäivät päälle, niin saatiin venytettyä 1v ja 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En veisi alle 3 vuotiasta päiväkotiin enkä varsinkaan nykyisin kun hoidon laatu on mitä paskaa nyt on. Ennen oli turvallisempi ympäristö kaikin puolin.
Jollain sen perheen pitää elääkin.
Nämä vauvan päiväkotiin tuuppaavat on useimmiten suurituloisia. Vähän erikoista, jos just niillä ei ole mitään sukanvarressa ja kulutus ei jousta yhtään alaspäin edes väliaikaisesti.
Tämä. Meillä toinen käy töissä ja toinen hoitaa lasta kotona. Vuorotellen siis. 1-vuotiaalle lapselle emme voisi antaa parempaa starttia elämään kuin tinkimällä uuden asunnon ja auton ostosta siihen saakka, että lapsi täyttää 3 vuotta ja aloittaa päiväkodin (tai mieluummin vain seurakunnan päiväkerhon, jos vanhempi hoitaisi pienempää sisarusta silloin kotona).
Tietysti tällainen järjestely ei välttämättä onnistu esim. pienituloiselta yksinhuoltajalta. Ymmärrän, että olemme etuoikeutetussa asemassa ollessamme keskituloinen kahden vakituisen työpaikan omaava perhe.
En kuitenkaan ymmärrä keskiluokkaisia vanhempia, jotka saattavat viedä 9 kk ikäisen vauvansa päiväkotiin säilöön mennäkseen itse työskentelemään koulussa ja tienatakseen elintasonsa noston vuoksi. Pieni lapsi tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa ja turvalliset kiintymyssuhteet. Niitä 0-2-vuotiaita lapsia kaitsetaan päiväkodissa vain yhden henkilön toimesta jopa toistuvasti niin, että yhdellä vieraalla aikuisella on samaan aikaan 5-6 vauvaa tai taaperoa valvottavanaan. Lakihan sallisi max 4 vauvaa tai pientä lasta per hoitaja, mutta suhdeluvut ylittyvät _jatkuvasti_. Ja se lainkin sallima eli 4 vauvaa yhden hoidettavana on myös ihan järkyttävän huono tilanne, moni vauvan vanhempi varmaan ymmärtää sen. Kuten esim. uutisia lukemalla pystyy päättelemään - ilman päiväkodissa työskentelyn kokemusta - päiväkodeissa tapahtuu paljon vaaratilanteita. Toki vain murto-osa niistä raportoidaan vanhemmille saati julkisuuteen.
t. Entinen varhaiskasvatuksen opettaja
Sinussa ei ole mitään vikaa, sillä vauvan paikka ON ehdottomasti kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jaamme puolison kanssa vanhempainrahakauden parhaaksi katsomallamme tavalla mutta vauva on pakko laittaa päivähoitoon, kun hänellä on ikää 14 kk. Aion tehdä jatkossa 80% työaikaa mutta kumpikaan meistä ei voi jäädä kotiin lapsen kanssa tukien varaan. Puolison pitäisi vielä suorittaa asevelvollisuus ja jatko-opinnotkin. Näin on
Hienoa, että saatte venytettyä sinne 14 kk ikään saakka päiväkodin aloituksen. Tärkeintähän on että lapsi sai olla 1-vuotiaaksi kotona, kun se 1. elinvuosi on ihan kaikista tärkein lapsen kehityksen kannalta. Että hän sai nyt turvallisen kiintymyssuhteen vanhempiinsa ja ei joutunut vauvana päiväkotiin jossa monta lasta on yhden aikuisen valvonnassa.
Ehkä nää yrittää vaan pakoilla työtä? Olisivat onnellisia, että on töitä. Saattaa tarhatäti päätyä kortistoon, jos kaikki vanhemmat nyt yhtäkkiä haluaakin hoitaa taaperonsa kotona.