Onko vika minussa kun ajattelen että vauvan paikka ei ole päiväkodissa?
Vähän hämmästytti kuulla, miten moni vie nykyään jo alle 1-vuotiaan tarhaan.
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihana kun hoidat lapsesi itse. Kiitä itseäsi. Tuollaisia on nykyisin harvassa. Täälläkin äidit rahtaavat alle vuoden ikäisiä päiväkotiin ja itse ovat kotona. Säälin niitä lapsia. Ei 1v tarvitse kaveriseuraa, hänelle riittää koti ja siellä äiti/ isä. Kavereiden kanssa leikkiminen on tärkeää 3 vuotiaasta, mutta ei se silloinkaan ole vielä välttämätöntä päivittäin.
Siis itse ovat kotona? Niin mitä? Kotona tekemässä etätöitäKÖ? Missä lapsen isä?
Minun lapset eivät käyneet kunnallista tai yksityistä päiväkotia ollenkaan, molemmat kävivät seurakunnan järjestämän eskarin. Tämä oli mahdollista ennen kuin ne seurakunnan eskarit ajettiin alas ja kaikki eskarit muuttuivat kunnallisen toimijan järjestämiksi. Niin, ja molemmat lapset olivat perhepäivähoitajalla, joka kuljetti lapsia 5 päivänä eskariin ja takaisin. Juu, en itsekään ole käynyt kunnallista enkä yksityistä päiväkotia ikinä, paitsi kunnallisen päiväkodin eskarin. Mun äiti oli kotona, kunnes pikkuveljeni aloitti koulun. En ole itse kasvanut arvostamaan kunnallista tai yksityistä päiväkotia ainoana oikeana varhaiskasvatusta tarjoavana paikkana. Olen ehdottomasti toisinajattelija.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapset eivät käyneet kunnallista tai yksityistä päiväkotia ollenkaan, molemmat kävivät seurakunnan järjestämän eskarin. Tämä oli mahdollista ennen kuin ne seurakunnan eskarit ajettiin alas ja kaikki eskarit muuttuivat kunnallisen toimijan järjestämiksi. Niin, ja molemmat lapset olivat perhepäivähoitajalla, joka kuljetti lapsia 5 päivänä eskariin ja takaisin. Juu, en itsekään ole käynyt kunnallista enkä yksityistä päiväkotia ikinä, paitsi kunnallisen päiväkodin eskarin. Mun äiti oli kotona, kunnes pikkuveljeni aloitti koulun. En ole itse kasvanut arvostamaan kunnallista tai yksityistä päiväkotia ainoana oikeana varhaiskasvatusta tarjoavana paikkana. Olen ehdottomasti toisinajattelija.
Juu ja minun vanhempani hoidatti meidät pääasiassa mummolla. Mummo vei kerhoihin, mummo leikitti ulkona, mummo ruokki jne., kun äiti oli pikkuveljen kanssa kotona. Kun pikkuvelikin kasvoi vauvaiästä, niin eikun hänkin mummon hoiviin. Äitini muistaa kyllä mainita kuinka on ylpeä siitä, että oli kotiäitinä eikä meidän tarvinnut mennä ulkopuoliselle hoitoon... Niin hänellä ei ollut kiire töihin ja äitinsä mahdollisti hänen lekottelunsa :) eipä ole samanlaista apua herunut tännepäin, mutta on kova nainen arvostelemaan!
Ja minä ajattelen että ihmisen paikka ei ole betonilaatikossa. Täällä kuitenkin asun kuin eläin häkissään.
9 kk ikäinen tarvitsee laittaa päiväkotiin vain jos isä ei käytä osuuttaan, siis edes 3 kk ei ole kotona lapsen kanssa.
Että sellainen isä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihana kun hoidat lapsesi itse. Kiitä itseäsi. Tuollaisia on nykyisin harvassa. Täälläkin äidit rahtaavat alle vuoden ikäisiä päiväkotiin ja itse ovat kotona. Säälin niitä lapsia. Ei 1v tarvitse kaveriseuraa, hänelle riittää koti ja siellä äiti/ isä. Kavereiden kanssa leikkiminen on tärkeää 3 vuotiaasta, mutta ei se silloinkaan ole vielä välttämätöntä päivittäin.
Taas niin "kiva" syyllistävä sävy. Ihan oikeasti lopettakaa! Antakaa jokaisen toimia, kuten parhaaksi näkee! Te ette tiedä muiden ihmisten elämäntilanteita, ette ongelmista jne. Pitäkää vaan huoli omista asioistanne ja tehkää niin kuin parhaaksi näette. Lisäksi tällainen "ammattilaisten" harjoittama anonyyminä lynkkaaminen on aivan naurettavaa! Te ette tiedä perheiden asioista todellakaan kaikkea, vaikka niin kuvittelette. Jos ei työnteko maistu, niin jääkää kotiin ja/tai vaihtakaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
9 kk ikäinen tarvitsee laittaa päiväkotiin vain jos isä ei käytä osuuttaan, siis edes 3 kk ei ole kotona lapsen kanssa.
Että sellainen isä.
Nimenomaan ja näitä isejä on aika monta. Kummasti arvostelu osuu lähes poikkeuksetta äiteihin.
Ei, kyllä se on esimerkki huonosta tai jopa vahingollisesti vanhemmuudesta, jos alle 1-vuotiasta ollaan viemässä päiväkotiin. Vain huono äiti tekee niin, ja tällaiset saisivat hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä se on esimerkki huonosta tai jopa vahingollisesti vanhemmuudesta, jos alle 1-vuotiasta ollaan viemässä päiväkotiin. Vain huono äiti tekee niin, ja tällaiset saisivat hävetä.
Äiti? Isästähän se johtuu. Isä kun pitää omat vanhempainvapaansa, niin lapsi ei mene alle 1v. päiväkotiin. Lopeta tuo äitijankkaaminen.
Miettikääs sitä nippanappa 1-vuotiasta samassa ryhmässä yli 2-vuotiaiden kanssa. Melkoinen ero! Sellainen ei osaa välttämättä edes kävellä saati puhua! Miettikää isät hetken tätä ennen kuin alatte itsekkäistä syistä märisemään, ettette pysty pitämään omia vanhempainvapaitanne. Se äitikin on pystynyt, se on teidän vuoro!
pienen alle 3- vuotiaan hoitaminen kotona olisi ideaali , kyllä tuo oppii sosiaaliseksi senkin jälkeen , mutta
valitettavasti äidin ura- ja ansiokehitys jää jälkeen lapsettomisten naisten vastaavasta , jokainen
lapsi alentaa äidin tulevaa eläkettä vähintään 50 €/kk, lisäksi nainen joka on vailla omia tuloja ,
joutuu helposti puolisonsa käyttämään alistamiseen , mies ostaa asunnon ja auton omiin nimiinsä ,
jos mies sitten kuolisi niin vaimo ei juurikaan saa varoja siitä itselleen , ehkä saa puolet yhteisen
asunnon arvosta tai asumisoikeuden , vuokra-asunnosta joutuu yksin vastaamaan ,
em. syistä hankin vain yhden lapsen joka pienensi eläkettäni kun päivähoitopaikkoja ei 1970
löytynyt mistään , sitten 1975 päiväkoti oli perustettu kotimme låhelle ,, mieheni kuoli 46 v
iässä , tuo oli kelvoton retku , sain usein nyrkistä päähäni ,tuo varasti usein palkkani vaikka
elantokulut jaettiin tasan , onneksi pääsin siitä lopullisesti eroon ,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sellainen isä.
Nimenomaan ja näitä isejä on aika monta. Kummasti arvostelu osuu lähes poikkeuksetta äiteihin.
Isä hoitaa lähipiirissäni lapsen kokonaan. Äidistä ei ole mihinkään,
ei edes lastaan tapaamaan. Isiä tässä maassa arvostellaan rankemmin ja ihan mututuntumalla.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs sitä nippanappa 1-vuotiasta samassa ryhmässä yli 2-vuotiaiden kanssa. Melkoinen ero! Sellainen ei osaa välttämättä edes kävellä saati puhua! Miettikää isät hetken tätä ennen kuin alatte itsekkäistä syistä märisemään, ettette pysty pitämään omia vanhempainvapaitanne. Se äitikin on pystynyt, se on teidän vuoro!
Tai sitä 9kk vauvaa vilkkaiden 2v seassa. Vauvaa joka on kaikessa aivan aivan avuton ja tarvii aikuista 100%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sellainen isä.
Isä hoitaa lähipiirissäni lapsen kokonaan. Äidistä ei ole mihinkään,
ei edes lastaan tapaamaan. Isiä tässä maassa arvostellaan rankemmin ja ihan mututuntumalla.
Isä? Yksi isä? Et tunne muita?
Vierailija kirjoitti:
Että sellainen isä.
Jep.
Jos äiti on ollut raskaana, synnyttänyt ja hoitanut lasta 9 kk.
Isä on: hmm ollut olemassa?
On erittäin loogista tietysti syytellä äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitä 9kk vauvaa vilkkaiden 2v seassa. Vauvaa joka on kaikessa aivan aivan avuton ja tarvii aikuista 100%.
Juuri näin. Minun 2v. esikoisen päiväkotiryhmässä oli tällainen ns. vauvaryhmä. Kuitenkin samat hoitajat hoisivat nämä vauvat ja ne 2-vuotiaat. Jonain aamuna, kun häntä vein hoitoon noin klo 7, niin tuli ihan tippa linssiin, kun hoitajan sylissä itki tällainen alle 1v. Hoitajakin kommentoi jotain, että tällainen avuton pikkukaveri on tänäaamuna lapseni "leikkikaverina". Ja mitä nyt muutenkin tällaiset reilu 2-vuotiaat voivat olla ymmärtämättään hyvinkin v äkivaltaisia pienempiä kohtaan, niin todella riskialtista.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran ajattelet tuolla tavalla, niin älä koskaan vie vauvaasi päiväkotiin. Älä myöskään ajattele muiden puolesta, koska ei ikinä voi tietää heidän elämän tilannettaan tai asennettaan.
Älkääkä koskaan tehkö lasta sellaisen miehen kanssa joka ei hoida lastaan. Tottakai tälläiset asiat täytyy sopia ennen kuin alkaa lisääntymään. Turha vinkua jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran ajattelet tuolla tavalla, niin älä koskaan vie vauvaasi päiväkotiin. Älä myöskään ajattele muiden puolesta, koska ei ikinä voi tietää heidän elämän tilannettaan tai asennettaan.
Älkääkä koskaan tehkö lasta sellaisen miehen kanssa joka ei hoida lastaan. Tottakai tälläiset asiat täytyy sopia ennen kuin alkaa lisääntymään. Turha vinkua jälkikäteen.
Miltä tuntuu olla yhtäaikaa tyhmä ja ilkeä? Teen anonyymia lehtijuttua
Kaikilla lapsilla ei ole isää, vaan äiti kantaa vastuun lapsesta / lapsista yksin. Silloin hänellä ei ole samaa pelivaraa kuin normi perheellä tehdä valintoja. Ja hänen jaksamisensa pitää aidosti panostaa. Se on kova osa olla yksinhuoltaja. Joten on ihan turhaa määritellä perheiden valintoja normi perheen näkökulmasta. Joillakin vaihtoehtoa "isä jää kotiin" tule olemaan milloinkaan. Nostan hattuani kaikille lastaan/ lapsiaan yksinkasvattaville! Mutta muistakaa, että rankasta osasta huolimatta lopputulos voi myös olla erittäin hyvä. Tunnen valtavan määrän menestyneitä, ja ennen kaikkea hyvinvoivia yksinhuoltajien lapsia. Se ei todellakaan tarkoita automaattisesti syrjäytymistä, mutta edellyttää, että yksinhuoltaja on itse terve, tasapainoinen ja hyvinvoiva vanhempi.