Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vika minussa kun ajattelen että vauvan paikka ei ole päiväkodissa?

Vierailija
07.10.2025 |

Vähän hämmästytti kuulla, miten moni vie nykyään jo alle 1-vuotiaan tarhaan. 

Kommentit (709)

Vierailija
621/709 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä tehdä lapsia jos ei ole varaa taloudellisesti.

Vierailija
622/709 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata viedä. Anna lapsen nauttia kotona olemisesta äidin kanssa. Rauhalliset aamut, leikkipuistoon päivällä. Eikä tarvitse koko perheen sairastaa flunssia jotka pyörivät päiväkodeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/709 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mulle puoli vuotta kotona riitti vallan hyvin. 9kk painelin töihin ja olin niiiiin kiitollinen.

Vierailija
624/709 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset hankkii lapsia, jos ne ei halua olla niiden kanssa edes ekan elinvuoden ajan? 

Tuntuu että ihmiset aina olettaa, että näissä tapauksissa on kyse esikoisesta. Jos on esim. kaksi lasta kahden vuoden ikäerolla, ei kaikki voi välttämättä olla kotona viittä vuotta putkeen. 

Vierailija
625/709 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tehdä lapsia jos ei ole varaa taloudellisesti.

Tämä oppi on otettu ja siksi syntyvyys onkin matala. 

Vierailija
626/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi asia mistä syyllistetään äitejä. Hyvä äiti on kotona lapsen kanssa kunnes lapsi on kolme vuotta. Mistä rahat tähän? Ja onko se sama työpaikka odottamassa kolmen vuoden päästä? 

Sitten ihmetellään miksi lapsia ei tehdä? Lisätkää vaan tälläsiä utopiska vaatimuksia.

Vierailija
627/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon suuntaan yhteiskunnassa on haluttu edetä, että lasten oikeus on saada varhaiskasvatusta ja huoltajien on suotavaa olla töissä, jotta naisten ja miesten väliset erot työelämässä esim palkka- ja urakehityksessä eivät eriydy ja Suomen talous kasvaa. Kannustimet on rakennettu siihen, että joku toinen hoitaa sun lapset ja sinä itse teet töitä.

Sain olla kotona hoitamassa omat lapseni melkein kolmevuotiaaksi. Oli elämäni paras päätös. Näkyy eläkkeessä aikanaan. En osaa sanoa mitä työmahdollisuuksia olen menettänyt. Kaikkea ei voi saada. 

Sama täällä, elämäni paras päätös hoitaa itse omat pienet (3) lapseni! Ompelin heille myös vaatteita ja tein ruoat. Välillä oli yksinäistä ja kaipasin aikuista seuraa ym.tekisin kuitenkin saman uudestaan, sillä heistä tuli varsin tervejärkisiä ja kivoja.

Iso syy päätökseeni oli

Niinpä tuli meidänkin lapsesta kiva ja tervejärkinen, vaikka laitettiin 1-vuotiaana päivähoitoon. 😊

Vierailija
628/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 vuotta pois työelämästä lasta hoitamassa tarkoittaa pitkäaikaistyöttömyyttä useimmille. Elä siinä sitten köyhänä kelaloisena lopun ikääsi. Eikö näitä ole Suomessa jo ihan tarpeeksi. Työtä tekevät eivät jaksaisi oikein elättää yhtään enempää työtä vieroksuvia saatanoita.

Te työssä olevat, vaatikaa töiden järjestelyt sellaisiksi että työhaluiset voivat päästä töihin. 

No sitte joudut laittaa sun lapsen päiväkotiin. 

Niin utopistista työelämää meillä ei ole, että lapset kulkis mukana töissä.

Vierailija
629/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisten, myös näköjään johtavissa tehtävissä olevilla, yhteiskunnallinen ymmärrys on monilla imbesilli- tai suorastaan idioottitasoista. "

Kysymys kuuluu, kuka sen maksaa? Jokainen vastaa "en minä ainakaan!" 

Ennen lapsiin investoiminen maksatettiin äidin tilipussista ja selkänahasta. Nyt kun naisetkaan ei halua joutua maksajiksi, ei kukaan halua maksaa. 🤔

Vierailija
630/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...yhteiskunta ei arvosta naisen luontaista osaa lisääntymisessä ja lasten hoidossa. Eräskin johtaja sanoi töitä hakiessani - kun kuuli, että olen ollut kotiäitinä muutaman vuoden-  ettei tiedä mitään niin laiskaa kuin kotiäiti. 

Monilla johtajilla ei tunnetustikaan ole kovin syvällistä ymmärrystä elämän realiteeteista oman kuplan ulkopuolella. 

Katsos kun vain työelämässä tehty palkkatyö lasketaan tuottavaksi työksi ja ahkeruuden merkiksi. Kaikki sen ulkopuolella tehty on vapaa-aikaa.

Tähän kuuluu siis lapsen kantaminen, synnyttäminen, hoitaminen ja kasvattaminen. 

Jos naiset saadaan mahdollisimman nopeasti takaisin töihin ja lastenhoitopalvelut siirrettyä yksityisille yrityksille, BKT kasvaa. Jos taas nainen jää tekemään työn ilmaiseksi kotiin, se vaikutttaa negatiivisesti BKT:hen.

Valtion taloutta ohjaillaan käsittääkseni ihan EU tasolta käyttäen mittarina BKT:tä. Tämän mittarin mukaan investoiminen tulevaisuuden työvoimaan on huonoa taloudenpitoa.

Vierailija
631/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy, jota ei jutussa mainittu mutta facen vauvaryhmistä ja perhekerhoista ilmenee, on myös nykyinen mahdollisuus pitää vanhempainvapaita siihen saakka kun lapsi on 2v, ja isät eivät suostu hoitamaan vauvaa ja lapsi joudutaan laittamaan päiväkotiin koska äidin vanhempainvapaapäivät ovat loppu eikä varaa ole jäädä hoitovapaalle. Joillain myös ongelmana että isä ei suostu luovuttamaan vanhempainvapaapäiviä, mutta ei myöskään käytä niitä eli tekee kiusaa. Näitä ei näy tutkimistuloksissa, mutta todella inhottavia tilanteita lapsille ja äideille.

Mun mies teki juuri näin. Ei pitänyt kuin viikon vanhempain vapaata lapsen synnyttyä. Sen jälkeen vain minä olin kotona siihen saakka, että lapsi oli päiväkoti-ikäinen (1v, pidin yhden kk vielä surkealla kotihoidontuella). 

Isä piti omia päiviänsä pois sitten viime tingassa ennen kuin lapsi täytti 2v.

Vierailija
632/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo alle kolmivuotiaan paikan olevan kotona kehityspsykologisten seikkojen takia. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys.

Eikä se, että pystyykö tai kannattaako lapsen kanssa kotona olemaan.

Vierailija
633/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feministit halusivat tasa-arvoa. Kiljuivat töihin. Hekin haluaa töitä. Kukaan ei sitten hoida lasta. Ennen vanahaan mies teki työt ja hoiti perheen, jotta edes joku, eli äiti hoiti lastaan. Valitettavaa siinä tapauksessa jos ukko jättikin perheensä. 

Nykyään olis suotavaa, että molemmat osallistuisivat molempiin. Kummallakin on oikeus ja velvollisuus toimeentuloon, mutta myös vanhemmuuteen.

Vierailija
634/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että aika monella kotihoidossa lapsensa pitävillä on hyvä tukiverkko! On mummia ja kummia ja siskoa sun muuta aina jeesaamassa ja ottamassa lapsia hoiviin. Ei tarvitse yksin selvitä. Ja hienoahan se on, että näin vielä joillakin toimii, mutta harvassa se on nykypäivänä... Siksi moni vie ihan vauvana hoitoon ja sen isosisaruksen päiväkotiin, kun itse vv:llä. 

Vierailija
635/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan paikka on faijansa puntissa. Pitäkää siellä vauvat niin ei tule minkäänlaisia ongelmia.

Vierailija
636/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feministit halusivat tasa-arvoa. Kiljuivat töihin. Hekin haluaa töitä. Kukaan ei sitten hoida lasta. Ennen vanahaan mies teki työt ja hoiti perheen, jotta edes joku, eli äiti hoiti lastaan. Valitettavaa siinä tapauksessa jos ukko jättikin perheensä. 

Juu, mun isoäidille kävi näin, että ukko läks ja sen jälkeen isoäiti sekä hoisi lapset, että kävi töissä. Lapset hän joutui jättämään työpäivän ajaksi yksin kotiin. 

Onneksi maailma muuttuu. 😊

Vierailija
637/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni rupes vanhoilla päivillään katumaan sitä ettei ollut lastensa elämässä aktiivisesti. Vastasin siihen että pitihän jonkun tehä töitäkin, että meillä lapsilla oli ruokaa pöydässä ja puhtaat vaatteet. Äiti oli kotona, ja isä elätti koko sakin. Kunniakkaasti isä hoiti hommansa, vaikka perhe-elämä oli välillä kaoottista. Ongelmia oli, mutta niistä selvittiin. Se vaati lujaa tahtoa ja sisua isältä. Lasten takia oli kestettävä. 

Oi sankari

Mäkin olen sankari, kun käyn töissä! 😍

N30

Vierailija
638/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: sinussa ei todellakaan ole mitään vikaa. Meillä on kolme lasta ja jo ennen lasten hankintaa oli selvää, että lasta ei viedä päiväkotiin ennenkuin on 3v. 

3 vuotiaskin on vielä aivan liian pieni. Oikeasti ideaalimpi ikä olisi 4 tai 5. Sitä ennen vain kerhoissa ja jossakin muskarissa pari kolme kertaa viikossa.

Tarhatäti

Kummasti tunnen useita "tarhatätejä", jotka ovat ne omat lapsensa raijanneet hoitoon alle 2-vuotiaina. Lisäksi he myös tehneet tätä, että esikoinen viedään päiväkotiin ja ollaan vauvan kanssa kotona. Yksi vakaope vei myös kesälomallaan lapsensa hoitoon joinain päivinä. Kummasti täällä av:lla on paljon näitä "tarhatätejä", jotka tuomitsee sitä ja tätä, mutta oikeassa elämässä ainakin minun lähipiirissä on näitä vakatyöntekijöitä (ja ihan luokanopettaji

Olihan siitä joku lehtijuttukin, kun luokanopettaja vei kesälomallaan lapsen päiväkotiin. Ja varmasti vakatyöntekijätkin tietävät ne ns. hyvät paikat ja vievät lapsensa sitten niihin. Niin ja jos nyt totta puhutaan, niin moni vakaopettaja elää ihan eri sfääreissä niiden lastenhoitajien kanssa, niin ehkä eivät näe sitä suorittavaa puolta niin hyvin tai eivät ole kiinnostuneita. 

Vierailija
639/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vika on ihmisissä jotka ajattelee että on ok viedä vauva päiväkotiin.

Siellä töissä olleena tiedän että niin ei kuuluisi tehdä.

Tässä on isän numero 044 1234 5678. Voit osoittaa paheksuntasi hänelle. 

Vierailija
640/709 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja sieltä tuli klassikko. Äitiä syytetään jos isä on p*ska kiusantekijä. Kuuleeko tätä koskaan toisinpäin, että jos isällä on suurin hoitovastuu ja äiti on p*ska, niin isää syytellään että 'mitäs lisäännyit tommosen kanssa'. Sitä paitsi, aina merkkejä ei myöskään etukäteen ole nähtävissä."

Ei, tässä käänteisessä esimerkissäkin nimenomaan äiti on se p*ska. :D

Äitiä voi aina syyttää, jos ei ketään muuta keksi.