Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vika minussa kun ajattelen että vauvan paikka ei ole päiväkodissa?

Vierailija
07.10.2025 |

Vähän hämmästytti kuulla, miten moni vie nykyään jo alle 1-vuotiaan tarhaan. 

Kommentit (709)

Vierailija
561/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon suuntaan yhteiskunnassa on haluttu edetä, että lasten oikeus on saada varhaiskasvatusta ja huoltajien on suotavaa olla töissä, jotta naisten ja miesten väliset erot työelämässä esim palkka- ja urakehityksessä eivät eriydy ja Suomen talous kasvaa. Kannustimet on rakennettu siihen, että joku toinen hoitaa sun lapset ja sinä itse teet töitä.

Sain olla kotona hoitamassa omat lapseni melkein kolmevuotiaaksi. Oli elämäni paras päätös. Näkyy eläkkeessä aikanaan. En osaa sanoa mitä työmahdollisuuksia olen menettänyt. Kaikkea ei voi saada. 

Sun lapsesi isä toki sai kaiken. Myös sen paremman eläkkeen. 

Hih hei.

Miesten ei tarvi valita. Voi saada sekä perheen, että nousujohteisen uran paksulla tilipussilla.

Niin ja nykyään muuten maksetaan sit kaikki puoliks, eiks je. 😊

Vierailija
562/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hämmästeltävää siinä on että kaikki eivät ole kultalusikka suussa syntyneitä kermaperseitä, jotka voi jäädä himaan vähän laulelemaan ja leikkimään kun niiden kersojen elätys maksaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan nykyvanhemmat eivät enää kiinny omiin lapsiinsa. Ilmeisesti eivät vietä tarpeeksi aikaa heidän kanssaan, jotta kiintymyssuhde pystyisi muodostumaan. Käytännössähän tämä näkyy siinä, että lasten kanssa vietetty aika pyritään minimoimaan arjessa. Tuloksena on irrallaan kasvaneita lapsia, joita ahdistaa ja masentaa. Vai mistä luulitte tämän nykytilanteen johtuvan? Lasten ja nuorten pahaolo lähtee kotoa, jossa ei ole turvallista kasvuympäristöä. Omat vanhemmatkaan eivät ihan aidosti ole heistä kiinnostuneita tai ole valmiita tekemään mitään uhrauksia heidän eteensä. 

Miten äideille omien lasten hyvinvointi ei ole maailman tärkein asia? Joku on pielessä nykymaailmassa. Olen tehnyt jokaisen valinnan lasten hyvinvointi edellä. Se ei ole tarkoittanut työelämästä luopumista, vaan sen sovittamista lasten ikään ja t

Raadan töissä pitkät päivät jotta kunniallisesti tuon perheelle puolikkaan leivän pöytään. Olen loistava isä, sillä välitän perheestäni niin paljon, että haluan taata sille vakaan toimeentulon.

Tällä rahalla lapset saavat katon pään päälle, lämpimiä vaatteita talvella, lääkkeitä kun tarvitsevat, ruokaa nenän eteen ja riittääpä siitä harrastusten iloihinkin.

N, yksi lapsi

Vierailija
564/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hämmästeltävää siinä on että kaikki eivät ole kultalusikka suussa syntyneitä kermaperseitä, jotka voi jäädä himaan vähän laulelemaan ja leikkimään kun niiden kersojen elätys maksaa? 

Toi olis mun painajainen. 😂

En oo yhtään tollanen laulelija-leikkijä. 😂

Nainen 

Vierailija
565/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä raaskisi. Vauvaa pitää itse saada sylittää, sen kerran kun se on pieni, jutella sille, paijailla ja kylvetellä ja ruokkia ja ihailla ja jokellella ja hymyillä ja laulella ja ihmetellä uutta elämää ja miten kohisten vauveli kehittyy siinä silmien edessä. En millään antaisi sellaista aikaa pois, jos sellainen olisi. Nykyinen yhteiskuntamalli on tässä mielessä ahdistava, painostava ja haitallinen. Eipä minulla lapsia sen takia olekaan, kun en kykenisi vaadittuun julmuuteen. 

Vierailija
566/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä raaskisi. Vauvaa pitää itse saada sylittää, sen kerran kun se on pieni, jutella sille, paijailla ja kylvetellä ja ruokkia ja ihailla ja jokellella ja hymyillä ja laulella ja ihmetellä uutta elämää ja miten kohisten vauveli kehittyy siinä silmien edessä. En millään antaisi sellaista aikaa pois, jos sellainen olisi. Nykyinen yhteiskuntamalli on tässä mielessä ahdistava, painostava ja haitallinen. Eipä minulla lapsia sen takia olekaan, kun en kykenisi vaadittuun julmuuteen. 

Sulla siis ei ole lapsia?

No jo onkin vaaleanpunainen hattaraunelma. Tervetuloa puklun ja kakkavaippojen hajuiseen todellisuuteen. Sydän rytmihäiriöitä lyöden ja silmät puinoittaen väsymyksestä. 😂

Vierailija
567/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se todellisuus näyttäytyy itse kullekin erilaiselta. Kiitos kysymästä, pitkä kokemus takana toisten ihmisten lasten hoitamisesta, tuttua juttua ja raastavat näkymät auenneet juuri sitä kautta. 

Vierailija
568/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti. Voisivatko sun ajatukset olla tosissaan toisen vika? 

Kyllä ne sun ajatukset on ihan sun oma vika. 

Vierailija
569/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En veisi alle 3 vuotiasta päiväkotiin enkä varsinkaan nykyisin kun hoidon laatu on mitä paskaa nyt on. Ennen oli turvallisempi ympäristö kaikin puolin.

Jollain sen perheen pitää elääkin. 

Nämä vauvan päiväkotiin tuuppaavat on useimmiten suurituloisia. Vähän erikoista, jos just niillä ei ole mitään sukanvarressa ja kulutus ei jousta yhtään alaspäin edes väliaikaisesti. 

Ei pidä paikkaansa, on sinun omaa mutuasi. Olen ollut päiväkodissa 1-2-vuotiaiden ryhmässä töissä aiemmin. Sinne otetaan 10 kk ikäisestä alkaen, ja sitä pienemmän perhepäivähoitoon. Perheet olivat hyvin usein tavallisia keskituloisia, eivät rikkaita. Vanhempien ammatteja: prosessinhoitaja, opettaja, kaupan myyjä, suuhygienisti, autonasentaja. Vasu-keskusteluissa kysytään myös vanhemman ammattia, työtilannetta yms., kun se vaikuttaa hoitoaikoihin.

Suurituloisia vanhempia en juurikaan muista. Ehkä heillä on varaa palkata yksityinen lastenhoitaja, jos menevät töihin, kun lapsi on ihan pieni? Tai tekevät paljon etätöitä, vuorotellen kotona. Suurituloisia yleisesti on melko vähän pienten lasten vanhemmissa. Sitten jos ajatellaan muista maista Suomeen muuttaneita, heidän lapset usein hoidetaan kotona vähintään 2 vuoden ikään asti, työttömyys korostuu heillä. Valitettavasti lasten kanssa aloitetaan suomen kielen alkeita vasta päiväkodissa. Se taas tarkoittaa, että mikäli kouluikään mennessä aikoo saavuttaa samat valmiudet kuin suomenkielisillä, päiväkodissa pitäisi kai olla säännöllisesti joka päivä monta tuntia vähintäänkin ikävuodet 3-6 v. Se on kaikkien etu, myös äidinkielenään suomea puhuvien, että koulussa päästäisiin aloittamaan lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen sujuvasti. Esikoulu ei ole oikea koulu, siellä harjoitellaan vasta valmiuksia koulua varten.

Vierailija
570/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaan yhteiskunnassa joka tuota mallia tuputtaa helposti taivuteltaville. Ne jotka tekee lapsia yhteikunnan kasvatettavaksi ei tiedä asioista ja totuutta.

Vierailija
571/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kuuluu hoitaa lapset mutta hoitaa ne myös hyvin ja kunnolla. Jos siihen ei pysty on parempi että niitä lapsia ei tee.

Vierailija
572/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en omaa vauvaani enkä edes taaperoa uskoisi vierain hoteisiin pois kodin turvista.

Vierailija
573/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon suuntaan yhteiskunnassa on haluttu edetä, että lasten oikeus on saada varhaiskasvatusta ja huoltajien on suotavaa olla töissä, jotta naisten ja miesten väliset erot työelämässä esim palkka- ja urakehityksessä eivät eriydy ja Suomen talous kasvaa. Kannustimet on rakennettu siihen, että joku toinen hoitaa sun lapset ja sinä itse teet töitä.

Sain olla kotona hoitamassa omat lapseni melkein kolmevuotiaaksi. Oli elämäni paras päätös. Näkyy eläkkeessä aikanaan. En osaa sanoa mitä työmahdollisuuksia olen menettänyt. Kaikkea ei voi saada. 

Sama täällä, elämäni paras päätös hoitaa itse omat pienet (3) lapseni! Ompelin heille myös vaatteita ja tein ruoat. Välillä oli yksinäistä ja kaipasin aikuista seuraa ym.tekisin kuitenkin saman uudestaan, sillä heistä tuli varsin tervejärkisiä ja kivoja.

Iso syy päätökseeni oli tämä kiusaaminen, sitä oli jokapaikassa, kuten perhepäivähoidoissa, päikyissä, kerhoissa.minusta se oli kamalaa.

Vierailija
574/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en omaa vauvaani enkä edes taaperoa uskoisi vierain hoteisiin pois kodin turvista.

Enkä minä, en ikinä!

Vierailija
575/709 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tosi tyytyväinen että kuuntelin omaa sydäntä ja järkeä. Ensimmäinen reilu vuosi hoidettiin puoliksi ja sitten hyvä, pienille erittäin sopiva päiväkoti.

Nyt kaikki tyytyväisiä, lapsi vaatii päästä päiväkotiin, minulla on töitä ja lapsen ja isän suhde todella läheinen. Päiväkoti on huippu.

Jos olisin kuunnellut mammoja täällä, meillä olisi vihainen ja työtön pienen lapsen äiti, lapsesta etäinen isä ja vihaisen äidin kanssa aikaa viettävä lapsi.

Ja jos ero tulisi, lapsi muuttaisi sitten köyhän äidin kanssa johonkin ankeaan luukkuun vaihtaen päiväkotia. Ja nähden silloin tällöin etäistä isäänsä 

Vierailija
576/709 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta pois työelämästä lasta hoitamassa tarkoittaa pitkäaikaistyöttömyyttä useimmille. Elä siinä sitten köyhänä kelaloisena lopun ikääsi. Eikö näitä ole Suomessa jo ihan tarpeeksi. Työtä tekevät eivät jaksaisi oikein elättää yhtään enempää työtä vieroksuvia saatanoita.

Vierailija
577/709 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin - suomalaisen yhteiskunnan julkisen vallan suuntaviitat ovat hitaasti mutta varmasti itsensä näivettävään kansalliseen krooniseen itsemurhaan. Ja äänestävien kansalaisten enemmistö on tämän kalmaisen kehityssuunnan halunnut valita. 

Vierailija
578/709 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 vuotta pois työelämästä lasta hoitamassa tarkoittaa pitkäaikaistyöttömyyttä useimmille. Elä siinä sitten köyhänä kelaloisena lopun ikääsi. Eikö näitä ole Suomessa jo ihan tarpeeksi. Työtä tekevät eivät jaksaisi oikein elättää yhtään enempää työtä vieroksuvia saatanoita.

Te työssä olevat, vaatikaa töiden järjestelyt sellaisiksi että työhaluiset voivat päästä töihin. 

Vierailija
579/709 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo alle kolmivuotiaan paikan olevan kotona kehityspsykologisten seikkojen takia. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys.

Noh, raha ja yhteiskunnan pyöriminen painaa enemmän, siksi valtio ei tue kotona olemista ja harvemmin suomessa on mahdollista olla kokoaikaisena kotiäitinä. Edes sitä kolmea ekaa vuotta 

'Yhteiskunnan pyöriminen...'  kunnes se juuriltaan lahona romahtaa. 

Vierailija
580/709 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näin velana, ainakin minulle, on aivan sama minne ne pennut kärrätään tai ollaan kärräämättä. Erikoisinta näissä on tämä ulina vallitsevasta tilanteesta. Jokainen tietää valtion olemattoman rahatilanteen ja netistä näkee mitä tukia on oikeutettu saamaan, lisääntyminen kun on ihan oma ja vapaaehtoinen valinta. Lisäännytään, ja sitten ulistaan kun ei valtio huolehdikkaan kaikesta ja maksa kuluja. Kuitenkin suomessa on jopa se mahdollista, että vanhaemat molemmat työtöminä ja pennut päivähoidossa."

Ja velana varmaankin tiedät, että valtio ulisee miksi et tee pentuja.

Nimenomaan. Yksi suurimpia perusongelmia talouden sakkaamisen kanssa on kestämätön huoltosuhde. Siihen ratkaisu ei ole huudella lapsiperheille vittumaiseen sävyyn, että mitäs läksit oma vika. Niille lapsia jo hankkineille on liian myöhäistä, mutta tätä lällättelyä lukee ja

Ihmisten, myös näköjään johtavissa tehtävissä olevilla,  yhteiskunnallinen ymmärrys on monilla imbesilli- tai suorastaan idioottitasoista.