Onko vika minussa kun ajattelen että vauvan paikka ei ole päiväkodissa?
Vähän hämmästytti kuulla, miten moni vie nykyään jo alle 1-vuotiaan tarhaan.
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo alle kolmivuotiaan paikan olevan kotona kehityspsykologisten seikkojen takia. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys.
Noh, raha ja yhteiskunnan pyöriminen painaa enemmän, siksi valtio ei tue kotona olemista ja harvemmin suomessa on mahdollista olla kokoaikaisena kotiäitinä. Edes sitä kolmea ekaa vuotta
Lapseni jouduin laittamaan hoitoon 1v4kk ikäisenä. Ensimmäiset 2kk oli ihan kamalaa, vaikka tein vain 5h päivässä, lapsi jäi itkemään ja hakiessa tuli myös itku ja kun oli kotona, roikkui käytännössä minussa koko ajan ja yötkin tuli viereen nukkumaan. Sallin tämän tietenkin, ja sitten jossain 1v6kk iässä lapsi meni itse omaan sänkyyn ja alkoi viihtymään päiväkodissa jopa niin paljon, että ei halunnut hakiessa lähteä. Mutta jos olisi ollut taloudellisesti mahdollista, olisin vienyt 2 vuotiaana tai edes 1.6v ikäiseksi, mutta ei ollut enää tuloja millä elää.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon sisäisesti karhu.
Ensimmäinen mies, joka kävi tässä ketjussa?
Kommenttien perusteella tekis mieli olettaa, että tätä keskustelua ei kovin moni mies edes avaa. Eihän koko keskustelunaihe kosketa tai kiinnosta heitä mitenkään? 😇
Jos vanhemmat näkisivät miten hädissään nämä pienet siellä ovat niin eivät ikinä veisi niitä sinne. Pieni kaipaa syliä, äidin tuoksua ja isän vahvoja käsiä. Ei tuntemattomien ihmisten käsiä ja kasvoja sekä sitä meteliä
Olet sinä aika outo. Ei siinä mitään vikaa ole, kun on omat mielipiteet!
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat näkisivät miten hädissään nämä pienet siellä ovat niin eivät ikinä veisi niitä sinne. Pieni kaipaa syliä, äidin tuoksua ja isän vahvoja käsiä. Ei tuntemattomien ihmisten käsiä ja kasvoja sekä sitä meteliä
Mulla on vahvat kädet.
T. Äiti
Vierailija kirjoitti:
Vai äidin tuoksua ja isän vahvoja käsiä. Aja yhteiskunta maksamaan 3 vuotta kotonaoloa jos haluat puuttua muiden elämiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai äidin tuoksua ja isän vahvoja käsiä. Aja yhteiskunta maksamaan 3 vuotta kotonaoloa jos haluat puuttua muiden elämiin
Isä kantoi vahvoilla käsillään 1-vuotiaan päivöhoitoon ekana aamuna. 😍
Googletin "at what age do american babies go to daycare". Tekoäly kertoo seuraavan yhteenvedon:
American babies can go to daycare as young as
six weeks old, the typical end of parental leave, although many parents wait until their baby is 6 to 12 months old or even older. The "best" age is a personal decision that depends on family needs, parental work schedules, and the individual child's readiness, with factors like developmental milestones and temperament playing a role in the decision.
Tiesin siis jo entuudestaan, entä siellä on vähän eri meno kuin täällä. Itse ajattelen, että varhainen päiväkotiin meno voi edesauttaa lapsen sosiallista kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat näkisivät miten
hädissään nämä pienet siellä ovat
niin eivät ikinä veisi niitä sinne. Pieni
kaipaa syliä, äidin tuoksua ja isän
vahvoja käsiä. Ei tuntemattomien
ihmisten käsiä ja kasvoja sekä sitä
Mmeteliä
Vierailija kirjoitti:
Mä en yhtään ymmärrä tätä kysymystä. Onhan se lapsi johonkin laitettava, kun ei se voi yksin kotona olla aikuisen työpäivän mittaisen ajan. Minä en ole päättänyt sitä, että perhevapaa loppuu jo ennen kuin lapsi on ehtinyt täyttää vuoden. Kotihoidotuki on krahallisesti lähinnä hyvä vitsi.
Ehkäisy on keksitty.
Lapsesta kannetaan vastuu.
V.ttuun asuntolaina ja koirat ja kissat ja gerbiilit ja vegeruoat.
Säätäkää ensin elämä. Elämänarvot tärkeysjärjestykseen. Valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon sisäisesti karhu.
Ihan mitä vaan muuta mutta äiti en oo. Ne on halveksittuja ja aliarvostettuja.
Niiden kantaa yritetään kyllä kitkeä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en yhtään ymmärrä tätä kysymystä. Onhan se lapsi johonkin laitettava, kun ei se voi yksin kotona olla aikuisen työpäivän mittaisen ajan. Minä en ole päättänyt sitä, että perhevapaa loppuu jo ennen kuin lapsi on ehtinyt täyttää vuoden. Kotihoidotuki on krahallisesti lähinnä hyvä vitsi.
Ehkäisy on keksitty.
Mee ite asumaan johonkin homeluukkuun, jonka vuokraa vuokraisäntä nostaa mielivaltaisesti joka vuosi.
Asuttiin ihan liian kauan sellasessa. Lapsella oli jatkuvasti allergia-oireita. Sitten ostettiin alueelta myyntiin tullut pieni talo ja muuton jälkeen lapsen oireet loppui saman tien.
En halua edes laskea, paljonko rahaa meni haaskuun niiden vuokravuosien aikana....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisy on keksitty.
Mee ite asumaan johonkin homeluukkuun, jonka vuokraa vuokraisäntä nostaa mielivaltaisesti joka vuosi.
Asuttiin ihan liian kauan sellasessa. Lapsella oli jatkuvasti allergia-oireita. Sitten ostettiin alueelta myyntiin tullut pieni talo ja muuton jäl
Ps. Ei oo koiraa, ei kissaa, eikä gerbiiliä. Villakoirat sohvan alla on tän talon ainoat lemmikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisy on keksitty.
Lapsesta kannetaan vastuu tekemällä oman perheen kanssa omannäköisiä ratkaisuja, ei elämällä sen mukaan mitä joku random idiootti netissä tällä viikolla provoaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystäväni on päiväkodissa töissä ja on ollut myös nimenomaan tuossa pienten ryhmässä. Sanoo aivan suoraan, että päiväkoti ei ole näille vauvoille / pienille taaperoille hyvä paikka. Isossa ryhmässä, ympärillä vieraita lapsia ja vieraita, vaihtuvia hoitajia. Kaoottinen kokemus 1-vuotiaalle, joka haluaisi olla rauhallisessa ympäristössä, tarvitsisi paljon syliä ja huolellista perustarpeista huolehtimista eli nukkuminen, ruoka, vaipanvaihto.
Päiväkotihan on mainio juttu vaikkapa neljävuotiaalle, joka nauttii jo yhdessä leikkimisestä saman ikäisten kanssa, hyppii ja pomppii ja pelaa pallolla, piirtää ja värittää ja liimaa ja leikkaa, rakentelee ja touhuaa hiekkalaatikolla, nauttii erilaisista pukeutumis- ja roolileikeistä, opettelee jo kirjaimia ja numeroita... Tämä on sitä toimintaa, mihin varhaiskasvatus on kehitetty. Vauvoille se ei tarjoa mitään muuta kuin paikan, jossa heidät pyritään pitämään hengissä. <
Eikös varhaiskasvatus ala jo 9 kuukauden ikäisille?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon suuntaan yhteiskunnassa on haluttu edetä, että lasten oikeus on saada varhaiskasvatusta ja huoltajien on suotavaa olla töissä, jotta naisten ja miesten väliset erot työelämässä esim palkka- ja urakehityksessä eivät eriydy ja Suomen talous kasvaa. Kannustimet on rakennettu siihen, että joku toinen hoitaa sun lapset ja sinä itse teet töitä.
Sain olla kotona hoitamassa omat lapseni melkein kolmevuotiaaksi. Oli elämäni paras päätös. Näkyy eläkkeessä aikanaan. En osaa sanoa mitä työmahdollisuuksia olen menettänyt. Kaikkea ei voi saada.
Sun lapsesi isä toki sai kaiken. Myös sen paremman eläkkeen.
Hih hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvavuosi oli todella uuvuttava ja tarvitsimme rahaa, joten laitoimme lapsen pieneen päiväkotiin n. 1-vuotiaana.
Kaikki on mennyt yllättävänkin hyvin. Lapsi on viihtynyt päiväkodissa ja nykyisin hän on hyvät sosiaaliset taidot omaava pieni ihminen. Hän on meille maailman rakkain, siitäkin huolimatta että emme olleet hänen kanssaan kotona 3-vuotiaaksi.
Paljonko 1-vuotias on kertonut omin sanoin, et viihtyy ja hoito hyvää, sylissä saa olla. Paljonko puhuu?
Oliko sun tissimaitoa päiväkodissa mukana?
Imetitkö kotona silloin, kun tapasitte vauvasi kanssa vilahduksin aamuisin, yöllä ja illalla?
Tunnistiko hyvin?
Trash
Tämä tuhansia vuosia säilynyt laji, luomakunnankruunu, ei selviydy täysikasvuiseksi jos äidin naama ei hetkeen näy.
Nykypäivänä kun oman identiteettinsä saa määritellä itse niin minäpä identidioidun isäksi. 😇
Noin, kylläpä helpotti heti syyllisyyden tuska.
N33