Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heips! Mitä hallitus on leikannut juuri sinulta?

Vierailija
04.10.2025 |

Minä olen lapseton, asun yksin ja käyn töissä duunarina 3500e/kk bruttopalkalla. Ajan polttomoottoriautolla töihin ja kuulun ytk. 

Minulta ei leikattu mitään ja pidän orpon hallituksen tiettyjä uudistuksia hyvänä liittyen esim työelämään ja on myös asioita mistä en pidä tässä hallituksessa. Äänestän persuja koska parempaakaan puoluetta ei ole, en kannata persuja mutta äänestän niitä koska parempaakaan ei ole tarjolla.

Mitä hallitus on leikannut juuri sinulta? 

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnitelmissa oli vuorotteluvapaa, jotta olisin voinut hoitaa muistisairasta isääni. Olimme sopineet siskojen kanssa, että vuorotellen ollaan vuorotteluvapaalla, jolloin pystymme huolehtimaan isästä.

Ei onnistunut.

Pappa hoitoon sitten vaan. Tai otatte omiin koteihinne vuorotellen.

Vierailija
122/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmat osallistua Suomen tulevaisuuteen.

Verot on taivaissa ja palvelut nollassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaa luettavaa ja aikamoista oman kansan kurjistamista. En ymmärrä miten kukaan tavallinen työssäkäyvä voi äänestää yhtäkään hallituspuoluetta? 

Ja siis ei mikään ihme, että fiksut ihmiset säästävät jokaisen euron jonka pystyvät. 

Vierailija
124/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä:

- vuorotteluvapaan mahdollisuus

- aikuiskoulutustuki

- työhuonevähennys

- ay-maksuvähennys

Lisäksi alv-kannan nosto vaikuttaa negatiivisesti.

On toisaalta typerää kysellä, miten hallituksen politiikka vaikuttaa ainoastaan omaan talouteen, sillä yleensä elämme perheissä/yhteisöissä. Itse olen hyvätuloinen eivätkä leikkaukset merkitse yhtään mitään taloudessani, mutta opiskelevalta nuoreltani leikattiin 2000 euroa vuodessa. Minä kompensoin tämän leikkauksen suoraan (ja ylikin), sillä en halua hänen valmistuvan jättivelat niskassaan enkä murehtivan talouttaan (kesäkuukausina). 

Ap ja hallitus eivät ymmärrä, että ihminen ei ole taloudellinen saari. Minun ylimääräiset rahat menevät nuorelleni (ja osa säästöön toki), ahneet kauppiaat ja hallitus jääkööt nuolemaan näppejään. 

Vierailija
125/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko paljon on leikannut, vaikka palkka samaa luokkaa. Ihmettelen ap. tietämättömyyttä.

Esim. 

Työmatkan omavastuuta nostettiin ja enimmäismäärää leikattiin. 

Ay vähennysoikeuden poisto

Ensimmäinen sairaspäivä palkaton

Kiinteistöveron nosto, asumiskulut

Lähes kaikissa kunnissa tänä vuonna tai ensi vuonna nousee kunnallisvero, jota peritään myös palkkatulosta

Työhuonevähennyksen poisto

Arvonlisäveron korotus

Lääkkeiden omavastuu, samoin hoitokulut

Jne. jne. 

Eli käteen jää palkasta yhä vähemmän ja ostovoima heikkenee kaikilta, joiden tulot kuukaudessa on alle 14.000€/kk eli alle 170.000€/v. 

Yhtä lailla sinun tietämättömyyttä voi ihmetellä. Itseäni tuosta listasta koskee vain alvin nosto. Kaikki eivät elä samanlaisessa tilanteessa eivätkä kaikki ole työelämässäkään samoilla ehdoilla. Minulla ei ole ollut esim. sairaspäivien palkkaa ennenkään, joten ensimmäisen sairaspäivän palkattomuus ei leikkaa minulta mitään. Ei kannata yleistää eikä luulla toisten puolesta.

Vierailija
126/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tule mitään mieleen. Tienaan 2700/kk. Työmatka lyhyt ja fillarilla, en etäile. Verotus taisi helpottua hieman. 

Sama. Lisäksi työskentelen ns. epätyypillisessä työsuhteessa eli silpputyöläisenä, jolloin mitkään vähennykset tai sairas- ja työttömyysetuudet eivät koske minua.

Vierailija
127/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko paljon on leikannut, vaikka palkka samaa luokkaa. Ihmettelen ap. tietämättömyyttä.

Esim. 

Työmatkan omavastuuta nostettiin ja enimmäismäärää leikattiin. 

Ay vähennysoikeuden poisto

Ensimmäinen sairaspäivä palkaton

Kiinteistöveron nosto, asumiskulut

Lähes kaikissa kunnissa tänä vuonna tai ensi vuonna nousee kunnallisvero, jota peritään myös palkkatulosta

Työhuonevähennyksen poisto

Arvonlisäveron korotus

Lääkkeiden omavastuu, samoin hoitokulut

Jne. jne. 

Eli käteen jää palkasta yhä vähemmän ja ostovoima heikkenee kaikilta, joiden tulot kuukaudessa on alle 14.000€/kk eli alle 170.000€/v. 

Tämä! Toivon että hallitusken kannattajat, jotka työssäkäyviä lukevat tämän listan ajatuksella!

"Tietäjät" tekevät listoja. Mutta ne listat koskevat vain ehkä puolta työvoimastamme. Listojen asiat eivät koske yrittäjiä, yrittäjien perheenjäseniä, freelancereita, kevytyrittäjiä, tuuraajia, sijaisia, pätkätyöläisiä, osa-aikaisia, määräaikaisia, jne. Tämä on iso osa työvoimastamme.

Vierailija
128/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloni ovat 4500e ja en hoksaa mitään itseäni koskevia leikkauksia. Aion äänestää jatkossakin persuja koska ei ole parempaakaan tarjolla.

No kiva juttu, kai sitten myös kulutat kaikki säästösi, koska ihailemasi johtajat tätä toivovat. 

Eri. Hallitus ei ole vaikuttanut taloudelliseen tilanteeseeni. Minulla menee ihan hyvin, eli olen tavallinen työssäkäyvä pulliainen.

En lupaa kuluttaa kaikkia säästöjäni. Mutta olen kuluttanut kuten ennenkin. Ja vähän enemmänkin. Vaihdoin auton, matkailin kesällä kotimaassa, käyn ulkona syömässä, käytän palveluja yksityislääkäristä kampaajaan, jne.

Vierailija
129/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä:

- aikuiskoulutustuki

- työhuonevähennys

- ay-maksuvähennys

On toisaalta typerää kysellä, miten hallituksen politiikka vaikuttaa ainoastaan omaan talouteen, sillä yleensä elämme perheissä/yhteisöissä. Itse olen hyvätuloinen eivätkä leikkaukset merkitse yhtään mitään taloudessani, mutta opiskelevalta nuoreltani leikattiin 2000 euroa vuodessa. Minä kompensoin tämän leikkauksen suoraan (ja ylikin), sillä en halua hänen valmistuvan jättivelat niskassaan enkä murehtivan talouttaan (kesäkuukausina). 

Ap ja hallitus eivät ymmärrä, että ihminen ei ole taloudellinen saari. Minun ylimääräiset rahat menevät nuorelleni (ja osa säästöön toki), ahneet kauppiaat ja hallitus jääkööt nuolemaan näppejään. 

Jännä. Minun opiskelevalta nuoreltani ei ole viety yhtään mitään. Ettei jopa pikkuisen noussutkin. Joten ei ole nyt kyllä ihan pelkästään hallituksen valinnoista tkien laskeminen kiinni.

Vierailija
130/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssäkäyvä hieman alle keskituloinen korkeakoulutettu. Orpon hallitus on leikannut minulta ammattiliiton jäsenmaksun verovähennysoikeuden, joten jatkossa rahaa menee jäsenmaksuihin enemmän, ja se on muusta pois. Ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen olen myös huolissani työpaikan säilymisestä ja toimeentulostani lähivuosina. Uudelleenkouluttauduin aiemmin sosiaalialalle alan paremman työllisyyden vuoksi, mutta hallituksen leikkausten vuoksi työpaikalleni on tulossa ensi vuonna todennäköisesti yyteet.

Hallitus on myös leikannut vanhusten hoivasta. Tämäkin vaikuttaa minuun, koska huoli kaukana asuvien muistisairaiden vanhempieni pärjäämisestä on kuormittavaa. En voi kuitenkaan mitään tilanteelle.

Kiitos vain, kokkarepersehallitus.

Vierailija
131/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä:

- aikuiskoulutustuki

- työhuonevähennys

- ay-maksuvähennys

Jänn

Totta, opiskelijoiden asumistuen uudistuksen voittajia ovat kumppanin kanssa asuvat sekä perheelliset. Suurin osa opiskelijoista (ml.omani) kuitenkin hävisi uudistuksessa. Kirjoitin nuoreni tilanteesta, en kaikkien opiskelijoiden taloudesta. Jännä, että et ymmärrä eroa.

Vierailija
132/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seltystä odottelen, viiskypärää lähti toimeentulotuesta.

Eihän se suuri raha ole, jos palkka on kolme tai neljätuhatta euroa kuukaudessa, mutta teidän huutonne kuultaisiin, jos teiltä vietäisiin 4 - 5 % palkasta ilman mitään ennakkoilmoitusta.

Te TTT:n saajat olette luusereita. Ette ole ansainneet mitään. Ymmärrättekö?

Vierailija
133/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhuonevähennys on kyllä aika outo, että sekin poistetaan. Ymmärrän, että kaikesta leikataan, mutta joutuuhan etänä töitä tekevä kuitenkin jollain tavalla hoitamaan itsellensä paikan, jossa työtään tekee, ja jossa on vähintään nettiyhteys, pöytä ja tuoli ja pari neliötä tilaa.

Heti, kun on enemmän ihmisiä, jotka etänä töitä tekee, niin vähennys poistetaan. Tämä tuntuu koskevan kaikkea. Aina kun riittävän moni ihminen alkaa jotain etua käyttämään, se poistetaan.

Vierailija
134/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kukaan päättäjistä tullut ajatelleeksi, että ehkä kuluttaminen on pysyvästi muuttunut. Jos ihmiset eivät enää ikinä tulekaan käyttämään varojaan samaan tahtiin kuin 10 vuotta sitten. Jos eletäänkin yksinkertaisemmin, ostetaan vähemmän, käytetään vähemmän palveluja ja säästetään enemmän.

Vierailija
135/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki, lääkkeiden omavastuu nousi. 

Vierailija
136/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään. Teen töitä ja elätän itseni. 

Toki yrittäjänä alv vero nousi. Mutta se on ok. Jostainhan tässä on leikattava. 

Vierailija
137/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi multa työkaverit. 

T. Lähihoitaja 

Vierailija
138/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi itkee jostain liiton maksuista kun niihin ei saa enää vähennystä. Yhyy. Menkää YTK:hon, se on paljon edullisempi eikä ole sidottuna mihinkään puoluetaustaan. 

Vierailija
139/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä:

- aikuiskoulutustuki

- työhuonevähennys

- ay-maksuvähennys

Niin kauan kun sinulla menee rahaa säästöön, ei sinulla ole liian vähän rahaa. Ihan hyvinhän sinulla siis menee. 

Vierailija
140/152 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kukaan päättäjistä tullut ajatelleeksi, että ehkä kuluttaminen on pysyvästi muuttunut. Jos ihmiset eivät enää ikinä tulekaan käyttämään varojaan samaan tahtiin kuin 10 vuotta sitten. Jos eletäänkin yksinkertaisemmin, ostetaan vähemmän, käytetään vähemmän palveluja ja säästetään enemmän.

No, ainakin itse olen nykyhallituksen myötä tullut hyvinkin tarkaksi rahankäyttäjäksi. En tiedä sitten tuleeko tähän muutosta kun tulevaisuuteen voi taas luottaa.