Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilta on leikattu sappirakko pois! Miten leikkaus meni? Miten toipuminen ja elämä on sujunut tämän jälkeen?

Vierailija
04.10.2025 |

Kokemuksia.

Onko ollut leikkauksen jälkeen enää vatsaoireita?

Millainen oli tilanne, että suositeltiin sappirakon poistamista kokonaan?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikattu sappirakko kivineen, kivut jäi leikksuspöydälle. Rasvainen ruoka tulee löysänä, mutta onpahan ruokavalio muuttunut terveelliseksi sen myötä. Siitä on aikaa 15v, eikä sen jälkeen ole kipuja ollut laisinkaan. 

Mulle lri väitti että  leikkauksen jälkeen voisi syödä rasvaa vapaammin.

Vierailija
62/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus meni hyvin, mutta minulla esiintyi ns. rasvaripulia muutamankin vuoden, nyt sitä vain ajoittain. 

Siis tämä. Kukaan ei maininnut tästä ennen leikkausta mitään. Mulla alkoi sappihapporipuli muutama viikko leikkauksen jälkeen. Nyt vähän rauhoittunut, kestänyt siis kolme vuotta. Toisinaan käyn ennen puoltapäivää 5 kertaakin ripuloimassa. Onneksi etätyössä, niin ei tarvitse pelätä paskantavansa housuihin. Sappihapporipuliin on lääke, edellyttää lääkärikäynnin. Itse pärjään ilman lääkettä. Sapoikivikohtaukset jäivät leikkauspöydälle sappirakon ja kiven kanssa. Ennen leikkausta kohtauksia melkein viikottain ja olo oli tosi huono. Todennäköisesti jatkuvasti valuva sappihappo ärsyttää vatsaa välillä, mutta mikä olisi vaihtoehto? 

Jättää riskillä leikkaus väliin ja riippuu tilanteesta miten suuri riski on ja riskit voi toteutua. Syödä kuitua ja laihtua ja näin vaikuttaa sappikivien muodostumiseen, kun toisilla kivet on pieniä ja niitä valuu koko ajan ulos.

Mä "lihoin", kun oli sappikivet. Ei se toki rasvaa ollut vaan nestettä ja turvotusta. Näytin siis ylipainoiselta. Kun sappi leikattiin pois, katosi ylikilot viikoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imeytyykö teillä ravintoaineet normaalisti? Mulla on puutoksia, mm B-vitamiineissa, raudassa ja kalsiumissa. Lisäksi ulosteen mukana tulee sulamatonta ruokaa.

Vierailija
64/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ylipainon tuoma vaiva tuokin, ei pitäis julkisella hoitaa .

Ylipainoisilla miehillä paljon vähemmän sappikiviä kuin naisilla eli estrogeeni vaikuttaa niiden muodostumiseen. Vanhemmiten vähän joka toisella on sappikiviä. Oireettomia sappikiviä ei tarvitse hoitaa.

Vierailija
65/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus meni hyvin, tähystyksellä ja pääsin samana päivänä kotiin. Henkilökunta oli mukavaa. Seuraavana aamuna en päässyt omin voimin sängystä ylös, vatsalihakset ei vaan "toimineet". Viikon parin voin surkeasti. Sappiripulia on, ja turvotusta. En voi enää syödä kokonaista pizzaa kerralla, mahaan alkaa sattua. Muutama pieni arpi, ja yksi iso, joka on koholla.

Kaikenkaikkiaan voin nyt paljon paremmin kuin ennen leikkausta. Söin kipukohtauksiin Litalginia ja siitä huolimatta jouduin useamman kerran päivystykseen kivun takia. Minulla oli vuosikymmen sappikiviä, en tiedä kokoa tai määrää, ja sappirakko oli jonkun verran tulehtunut. Ei mitään löydöksiä patologilla.

Söitkö sä paljonkin Litalginia? Se on meinaan nykyään kielletty lääke.

Vierailija
66/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla leikattiin sappirakko alle viikossa. Jouduin siis sairaalaan kamalien oireiden kanssa ja sille tielle jäin, olin sairaalassa miltei viikon. Ei tarvinnut jonottaa eikä miettiä, leikataanko sappirakko vai eikö leikata.

En vieläkään ymmärrä, miten jotkut saavat muka itse pohtia, leikataanko sappirakko vaiko eikö leikata ja ovat jossain pitkissä leikkausjonoissa. Ei minulle mitään vaihtoehtoja annettu eikä pistetty edes mihinkään pitkään jonoon. Ja tämä tapahtui reilu vuosi sitten pk-seudulla.

Vain tulehtunut sappirakko leikataan päivystyksellisesti. Muut jonottaa. Leikkauksesta saa kieltäytyä. Leikkauksesta voi kieltäytyä jos ei ole tulehdusta tai tulehdusarvot laskee.

Vierailija
67/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ylipainon tuoma vaiva tuokin, ei pitäis julkisella hoitaa .

Ylipainoisilla miehillä paljon vähemmän sappikiviä kuin naisilla eli estrogeeni vaikuttaa niiden muodostumiseen. Vanhemmiten vähän joka toisella on sappikiviä. Oireettomia sappikiviä ei tarvitse hoitaa.

Runsas rasvan ja kolesterolin saanti, mutta samalla vähäinen kuitu voi altistaa kiville. Mutta myös hyvin vähärasvainen ruokavalio voi heikentää sappirakon tyhjenemistä, jolloin sappi "seisoo" ja kiteytyy. Muita syitä mm perimä, ruokavalio, hormonit, ikä, nopea laihtuminen ja muut sairaudet

Vierailija
68/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sappihapporipuli vaikka ei ole kiviä. Koko vatsa ultrattu. Vi siblin auttaa vähäksi aikaa, mutta sitten taas  huoh. Mistä noita härkäpillereitä saa?🤔

Härkäpillereitä saa miltei mistä vain. Cittareista, Ruohonjuuresta, Prismasta.

Ne on niitä Digestive eli ruuansulatuspillereitä. Niiden teho perustuu nimenomaan siihen, että pilleri sisältää aitoa sappinestettä, joka on otettu härästä.

Moni sappirakoton ihminen hyötyy noista pillereistä, sillä sappinestettä ei välttämättä valu tarpeeksi ohutsuoleen ruokailun yhteydessä, kun se oma sappinesteen tuotto on ns. jatkuvaa ja voi olla myös vähäistäkin verrattuna tilanteeseen, jossa sappirakko pruiskauttaa tarvittavan määrän ohutsuoleen sitä sappinestettä ruokailun yhteydessä.

Vierailija
69/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä itsellänne joku käsitys siitä, miksi teille tuli sappikiviä? Mietin että mitä olen tehnyt väärin. Sukupuoltani en toki ole voinut valita, mutta mistä syistä niitä kiviä tulee?

Vierailija
70/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleen vain härän sappi, niin löytyy kymmenittäin eri tuottajien häränsappipillereitä.

https://www.healthwell.fi/dr-mercola-gallbladder-enzymes?gad_source=1&g…

Vierailija
71/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka harkitsee leikkausta? Itselleni ei ainakaan annettu vaihtoehtoja, vaan sanottiin, että pois pitää leikata.

Leikkaus tietää paljon rahaa kirurgille. Lääkärit tekevät asioita rahasta.

Siis minulle sanoi sairaalassa useampi lääkäri, että sappirakko pitää leikata. Ihan julkisella. Eli olin pelkkä kuluerä heille. En olisi halunnut leikkausta, mutta minulle kaikki sanoivat, että pitää leikata.

Leikkauksesta saa kieltäytyä. Miksi piti leikata?

Vierailija
72/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappi ei kiehu enään.

Vierailija
73/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä itsellänne joku käsitys siitä, miksi teille tuli sappikiviä? Mietin että mitä olen tehnyt väärin. Sukupuoltani en toki ole voinut valita, mutta mistä syistä niitä kiviä tulee?

Geeniperimä, korkea kolesteroli, korkea estrogeeni, korkea sokeri. Noi ainakin altistaa kiville.

Naisille tulee useammin. Tyypillinen sappirakkopotilas täyttää kolmen F:n kriteerit eli fat, forties and female.

Vierailija
74/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googleen vain härän sappi, niin löytyy kymmenittäin eri tuottajien häränsappipillereitä.

https://www.healthwell.fi/dr-mercola-gallbladder-enzymes?gad_source=1&g…

Ruuanhajoamista varten tarkoitettu entsyymikompleksi.

- Haiman entsyymit

- Sisältää härän sappea

Vierailija
75/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solgar Digestive Enzymes sisältää härän sappea.

Asiantuntijoiden kehittämä ruuansulatusentsyymi

Auttaa pilkkomaan proteiineja, hiilihydraatteja, tärkkelyksiä ja rasvoja

Tukee suolistoa ja ravinteiden imeytymistä ruuasta

Vierailija
76/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka harkitsee leikkausta? Itselleni ei ainakaan annettu vaihtoehtoja, vaan sanottiin, että pois pitää leikata.

Siis minulle sanoi sairaalassa useampi lääkäri, että sappirakko pitää leikata. Ihan julkisella. Eli olin pelkkä kuluerä heille. En olisi halunnut leikkausta, mutta minulle kaikki sanoivat, että pitää leikata.

Sappirakko oli pitkäaikaisesti tulehtunut, maksa-arvot olivat yli 500, CRP taivaissa. Olin miltei viikon sairaalassa.

Vierailija
77/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella turhat tutkimukset on hyvää businesta ja tuo heille voittoa. 

Siitä on ollut juttuja kuinka johtajat patistelevat lääkäreitä tekemään enemmän tutkimuksia.

En usko.

Julkisella säästetään joka paikassa ja sappirakkoja julkisella ei leikata huvikseen.

Ei tarvitse uskoa, mutta siitä on ollut kirjoituksia.

No, itseltäni leikattiin julkisella "ihan huvikseen".

Leikataan pois koska ei tiedetä kenelle tulee komplikaatio esim.sappiki tukkii haimatiehyen ja aiheuttaa haimatulehduksen, johon voi menehtyä. Puolelle tulee komplikaatio. Siksi leikataan kaikki kun ei tiedetä etukäteen että kenelle.

Siis esim.sappikivi tukkii tiehyen.

Vierailija
78/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappirakko oli pitkäaikaisesti tulehtunut, maksa-arvot olivat yli 500, CRP taivaissa. Olin miltei viikon sairaalassa.

Niin ja sappikivet olivat jumissa sappitiehyeissä estäen maksan normaalin toiminnan

Vierailija
79/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geeniperimä, korkea kolesteroli, korkea estrogeeni, korkea sokeri. Noi ainakin altistaa kiville.

Naisille tulee useammin. Tyypillinen sappirakkopotilas täyttää kolmen F:n kriteerit eli fat, forties and female.

Näistä ainoa mihin voi vaikuttaa on ylipaino, kun ikään ja sukupuoleenhan ei voi vaikuttaa.

Vierailija
80/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sappikivet oli jumissa sappitiehyissä.

Jotenkin ne on saatava pois sappitiehyistä, jos eivät tule itselläni läpi. Poistettiinko ne erikseen sulta sappitiehyistä? Ercp:llä eli tähystämällä?