Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilta on leikattu sappirakko pois! Miten leikkaus meni? Miten toipuminen ja elämä on sujunut tämän jälkeen?

Vierailija
04.10.2025 |

Kokemuksia.

Onko ollut leikkauksen jälkeen enää vatsaoireita?

Millainen oli tilanne, että suositeltiin sappirakon poistamista kokonaan?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin poisto kuin kroonisen sappikivitaudin aiheuttama syöpä, joka todetaan vasta kun se on levinnyt muihin sisäelimiin. Äiti kuoli siihen 9 kuukaudessa, eikä siinä ajassa ollut mitään hienoa.

Vierailija
82/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka harkitsee leikkausta? Itselleni ei ainakaan annettu vaihtoehtoja, vaan sanottiin, että pois pitää leikata.

Leikkaus tietää paljon rahaa kirurgille. Lääkärit tekevät asioita rahasta.

Siis minulle sanoi sairaalassa useampi lääkäri, että sappirakko pitää leikata. Ihan julkisella. Eli olin pelkkä kuluerä heille. En olisi halunnut leikkausta, mutta minulle kaikki sanoivat, että pitää leikata.

Leikkauksesta saa kieltäytyä. Miksi piti leikata?

Sappirakko oli pitkäaikaisesti tulehtunut, maksa-arvot olivat yli 500, CRP taivaissa. Olin miltei viikon sairaa

Sappitiehytkivet voi tukkia haimatiehyen ja aiheuttaa haimatulehduksen johon voi kuolla. Liian korkea crp voi aiheuttaa sepsiksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikattu sappirakko kivineen, kivut jäi leikksuspöydälle. Rasvainen ruoka tulee löysänä, mutta onpahan ruokavalio muuttunut terveelliseksi sen myötä. Siitä on aikaa 15v, eikä sen jälkeen ole kipuja ollut laisinkaan. 

Mulle lri väitti että  leikkauksen jälkeen voisi syödä rasvaa vapaammin.

Niin kuin voikin. Ennen leikkausta kaikki missä on rasvaa aiheuttaa sappikivikohtauksen.  

Rasvaiset ja käristetyt ruoat: 

Sappirakko erittää sappinestettä erityisesti rasvaisia ruokia syötäessä, mikä voi lisätä sappikivien liikettä ja kipua. 

kun sappirakko poistetaan, niin ymmärrettävästi myös kipu vähenee. 

Vierailija
84/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin satunnainen sappisärky perustuu? Miksi särky ei ole jatkuvaa jos sapessa on sappikiviä? 

Ne ei pysy paikoillaan.

Tämä.

Satunnainen sappisärky johtuu siitä, että sappikivet aiheuttavat kipua vain, kun ne liikkuvat tai tukkivat sappiteitä, usein sappirakon tyhjentyessä aterian jälkeen. Kun kivi ei ole tiellä tai sappirakko ei työskentele aktiivisesti, ei synny kipua. Tämän vuoksi särky ei ole jatkuvaa

Kuinka yleistä on se, että sappikivet poistuvat tiehyiden kautta suoleen? Onko mitään keinoa aiheuttaa sappikivien poistuminen sapesta suoleen? 

Vierailija
85/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin poisto kuin kroonisen sappikivitaudin aiheuttama syöpä, joka todetaan vasta kun se on levinnyt muihin sisäelimiin. Äiti kuoli siihen 9 kuukaudessa, eikä siinä ajassa ollut mitään hienoa.

Tätä minullekin lääkärit sanoivat, kun yritin sairaalassa maatessani sanoa, että onko ihan pakko nyt poistaa sappirakko. Sanoivat myös kaikki muutkin mahdolliset skenaariot, mitä minulle voisi seurata, jos jätetään kroonisesti tulehtunut sappirakko kehoon.

Vierailija
86/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10  prosentille jää jotain sappioireita, eli jos syö oikein pahjoja ruokia paljon, niin kohtaus voi iskeä vaikka sappi on poistettu.  Eli joidenkin kannattaa ne herneet ym jättää vähemmälle.

Vierailija
87/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin satunnainen sappisärky perustuu? Miksi särky ei ole jatkuvaa jos sapessa on sappikiviä? 

Ne ei pysy paikoillaan.

Tämä.

Satunnainen sappisärky johtuu siitä, että sappikivet aiheuttavat kipua vain, kun ne liikkuvat tai tukkivat sappiteitä, usein sappirakon tyhjentyessä aterian jälkeen. Kun kivi ei ole tiellä tai sappirakko ei työskentele aktiivisesti, ei synny kipua. Tämän vuoksi särky ei ole jatkuvaa

Kuinka yleistä on se, että sappikivet poistuvat tiehyiden kautta suoleen? Onko mitään keinoa aiheuttaa sappikivien poistuminen sapesta suoleen? 

Mulla spontaanisti kivet olivat menneet sappitiehyistä suoleen eli oikeaan paikkaan. Sitä ennen ultrassa ja magneettiputkessa nähtiin valtavat kivet tukkimassa niitä tiehyitä. Muutaman päivän päästä ne olivat kadonneet tiehyistä.

Kotikonsteina sappikivien liikkumiseen voi kokeilla tyhjään mahaa 2 ruokalusikallista oliiviöljyä, ruokailujen yhteydessä häränsappitabletteja, kalanmaksaöljyä ja D vitamiinia, ne liottavat niitä kiviä. Lisäksi sokeri minimiin, liian korkea estrogeeni alas.

Youtubessa on joku kiinalaiseen lääketieteeseen perustuva jumppasarja, jolla voi saada kivet liikkumaan.

Vierailija
88/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei pysy paikoillaan.

Tämä.

Mulla spontaanisti kivet olivat menneet sappitiehyistä suoleen eli oikeaan pa

Höpö höpö niiden härkä pillereittesi kanssa 

Joskus 70 luvulla kiviä vielä poistettiin kirurgisesti sappitiehistä, mutta järkevämmäksi keinoksi on ilmennyt koko sappirakon poistaminen. 

Vierailija
89/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä itsellänne joku käsitys siitä, miksi teille tuli sappikiviä? Mietin että mitä olen tehnyt väärin. Sukupuoltani en toki ole voinut valita, mutta mistä syistä niitä kiviä tulee?

Geeniperimä, korkea kolesteroli, korkea estrogeeni, korkea sokeri. Noi ainakin altistaa kiville.

Naisille tulee useammin. Tyypillinen sappirakkopotilas täyttää kolmen F:n kriteerit eli fat, forties and female.

Mulle ne kehittyi parikymppisenä jo. Olin syömishäiriöinen ja laihdutin (normaalipainoisena) liian nopeaan. En ollut lihava enkä nelikymppinen, nainen kylläkin. Kolesteroli ja verensokeri sun muut oli ok, enkä ollut mitenkään sairas. Sukurasitteitakaan ei tietääkseni ole. Kivet leikattiin vasta, kun olin kolmikymppinen. Ne oireili ensin tosi harvoin. Mun syy siis oli liian nopea laihtuminen/liian vähä syöminen.