Te, joilta on leikattu sappirakko pois! Miten leikkaus meni? Miten toipuminen ja elämä on sujunut tämän jälkeen?
Kokemuksia.
Onko ollut leikkauksen jälkeen enää vatsaoireita?
Millainen oli tilanne, että suositeltiin sappirakon poistamista kokonaan?
Kommentit (39)
Hyvin meni. Kaksi viikkoa saikkua, taisin viikon pitää. Eka yö oli vähän vaikea, koska tyhmänä kieltäydyin pahoinvointilääkkeestä. Pahoinvoinri alkoikin vähän myöhemmin. Mutta sen jälkeen asia oli kunnossa. Jotkut asiat närästää enemmän kuin ennen, mutta ei mitään, minkä kanssa ei voisi elää. Sappikipujen kanssa ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka harkitsee leikkausta? Itselleni ei ainakaan annettu vaihtoehtoja, vaan sanottiin, että pois pitää leikata.
Leikkaus tietää paljon rahaa kirurgille. Lääkärit tekevät asioita rahasta.
Siis minulle sanoi sairaalassa useampi lääkäri, että sappirakko pitää leikata. Ihan julkisella. Eli olin pelkkä kuluerä heille. En olisi halunnut leikkausta, mutta minulle kaikki sanoivat, että pitää leikata.
Hahaa....olit kuluerä...ymmärrätkö asiaa?
Kulu meni kirurgille, eli olit maksava asiakas, vaikka et maksanut itse.
Onko vassarit näin tyhmiä?.
Viikko saikkua. Ruoansulatus menee sekaisin rasvasesta, etenkin lohesta. Muuten ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaus meni hyvin, mutta minulla esiintyi ns. rasvaripulia muutamankin vuoden, nyt sitä vain ajoittain.
Siis tämä. Kukaan ei maininnut tästä ennen leikkausta mitään. Mulla alkoi sappihapporipuli muutama viikko leikkauksen jälkeen. Nyt vähän rauhoittunut, kestänyt siis kolme vuotta. Toisinaan käyn ennen puoltapäivää 5 kertaakin ripuloimassa. Onneksi etätyössä, niin ei tarvitse pelätä paskantavansa housuihin. Sappihapporipuliin on lääke, edellyttää lääkärikäynnin. Itse pärjään ilman lääkettä. Sapoikivikohtaukset jäivät leikkauspöydälle sappirakon ja kiven kanssa. Ennen leikkausta kohtauksia melkein viikottain ja olo oli tosi huono. Todennäköisesti jatkuvasti valuva sappihappo ärsyttää vatsaa välillä, mutta mikä olisi vaihtoehto?
Huomasin myös, että jos stressasin jostain, niin vatsa reagoi siihen vielä enemmän. Esim. jokin tietty tärkeä lähtö, esim. lentokentälle tai junaan ehtiminen, ihan takuuvarmasti tarkoitti sitä, että seisoin käsi oven kahvalla moneen kertaan, kun piti vielä käydä vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka harkitsee leikkausta? Itselleni ei ainakaan annettu vaihtoehtoja, vaan sanottiin, että pois pitää leikata.
Siis minulle sanoi sairaalassa useampi lääkäri, että sappirakko pitää leikata. Ihan julkisella. Eli olin pelkkä kuluerä heille. En olisi halunnut leikkausta, mutta minulle kaikki sanoivat, että pitää leikata.
Olit kuluerä lääkärille? Lääkäri maksoi sinun leikkauksen, niinkö?
Mihin satunnainen sappisärky perustuu? Miksi särky ei ole jatkuvaa jos sapessa on sappikiviä?
ylipainon tuoma vaiva tuokin, ei pitäis julkisella hoitaa .
Leikattiin tähystyksellä samana päivänä kotiin ja samana iltana maistelin jo normaaliruokia. Toipuminen parissa päivässä, vaikka sairaslomaa toki sain viikon. Mitään ongelmaa ei ole leikkauksen jälkeen ilmennyt.
Ennen leikkausta en pystynyt syömään paljon mitään, kun lähes kaikesta sain niitä hirveitä sappikohtauksia. Oli ihana helpotus jättää kivut poliklinikalle ja syödä vihdoin normaalisti
Vierailija kirjoitti:
ylipainon tuoma vaiva tuokin, ei pitäis julkisella hoitaa .
Perinnöllistä on taipumus sappikiviin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siitä saa mitään ylimääräistä minkään "pääluvun" mukaan.
Isältäni poistettiin ja suolisto on aivan kuralla koko ajan. Joutuu päivittäin nauttimaan jotain reseptillä määrättävää jauhetta, joka sekoitetaan lasilliseen vettä. Jos lääkejauhe jää ottamatta, niin joutuu juoksemaan ripulin takia vessassa ja tällöin myös kamalia ilmavaivoja on niin paljon, että äitini joutuu nukkumaan eri huoneessa löyhkän takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulu sairaalalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta aikaa leikkauksesta. Oksensin leikkauksen jälkeen, kova määrä lääkkeitä vaikutti. Toipuminen viikossa kahdessa. Napa jäi pysyvästi rumaksi, on sellainen vaakaviiva jonne jää suihkun jälkeen kosteus ja usein haisee ja jotain keltaista haisevaa on ellei muista erityisesti kuivata.
Nykyään eivät leikkaa navan kautta, vaan navan vierestä. Mulle jäi neljä siistiä pientä arpea mahaan. Yksi niistä mahan vieressä. Mulla kesti toipuminen noin 4 kk leikkauksen jälkeen. Oli pitkään outo olo.
Siis yksi arvista on NAVAN vieressä
Päivä sen jälkeen tuntuu kuin olisi asioinut rasvanpoistossa huonolla ulkomaisella kauneusklinikalla. Ja miettii mikä lääke auttaa, montako. Asentoja vaikea hakea, mummon tai papan raihnaisuus lisäksi jonkin aikaa. Mutta jos se vaiva on paha ennen leikkausta ja tuntuu suolistossa sekä muut elimet, mitä muuta voi tehdä edes. Sappitien avaus on hetkellinen mutta leikkaus poistaa elimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulu sairaalalle
Hahaaaa....kulu sairaalalle?! Sairaala maksoi sun leikkauksen?
Ei ihme että vassarit tykkää toisten rahoista ja verojen korotuksista, kun ei ole mitään käsitystä rahojen käytöstä.
Sairaala saa rahat sairaanhoitopiiriltä tehtyjen leikkausten perusteella. Ehkä ne teki voittoa ja suurin osa meni lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta aikaa leikkauksesta. Oksensin leikkauksen jälkeen, kova määrä lääkkeitä vaikutti. Toipuminen viikossa kahdessa. Napa jäi pysyvästi rumaksi, on sellainen vaakaviiva jonne jää suihkun jälkeen kosteus ja usein haisee ja jotain keltaista haisevaa on ellei muista erityisesti kuivata.
Sain pahoinvointilääkettä suoneen kun alkoi tulla nukutusaineiden vuoksi jälkikäteen, oli tuhdimmat nukutikset. Napaan menivät nytkin, uusi napa.
Vierailija kirjoitti:
Leikattiin tähystyksellä samana päivänä kotiin ja samana iltana maistelin jo normaaliruokia. Toipuminen parissa päivässä, vaikka sairaslomaa toki sain viikon. Mitään ongelmaa ei ole leikkauksen jälkeen ilmennyt.
Ennen leikkausta en pystynyt syömään paljon mitään, kun lähes kaikesta sain niitä hirveitä sappikohtauksia. Oli ihana helpotus jättää kivut poliklinikalle ja syödä vihdoin normaalisti
Mikä lääkitys oli? Kipuja? Muilla voi olla kipuja ja ongelmia, ellei tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääkitys oli? Kipuja? Muilla voi olla kipuja ja ongelmia, ellei tuuri.
Muutaman henkilön tiedän itseni lisäksi keiltä sappirakko on poistettu. Kaikilla ollut samanlaiset kokemukset ja valtava helpotus sappivaivoihin
Leikattu sappirakko kivineen, kivut jäi leikksuspöydälle. Rasvainen ruoka tulee löysänä, mutta onpahan ruokavalio muuttunut terveelliseksi sen myötä. Siitä on aikaa 15v, eikä sen jälkeen ole kipuja ollut laisinkaan.