Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilta on leikattu sappirakko pois! Miten leikkaus meni? Miten toipuminen ja elämä on sujunut tämän jälkeen?

Vierailija
04.10.2025 |

Kokemuksia.

Onko ollut leikkauksen jälkeen enää vatsaoireita?

Millainen oli tilanne, että suositeltiin sappirakon poistamista kokonaan?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikattu sappirakko kivineen, kivut jäi leikksuspöydälle. Rasvainen ruoka tulee löysänä, mutta onpahan ruokavalio muuttunut terveelliseksi sen myötä. Siitä on aikaa 15v, eikä sen jälkeen ole kipuja ollut laisinkaan. 

Vierailija
22/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin meni. Kaksi viikkoa saikkua, taisin viikon pitää. Eka yö oli vähän vaikea, koska tyhmänä kieltäydyin pahoinvointilääkkeestä. Pahoinvoinri alkoikin vähän myöhemmin. Mutta sen jälkeen asia oli kunnossa. Jotkut asiat närästää enemmän kuin ennen, mutta ei mitään, minkä kanssa ei voisi elää. Sappikipujen kanssa ei voi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka harkitsee leikkausta? Itselleni ei ainakaan annettu vaihtoehtoja, vaan sanottiin, että pois pitää leikata.

Leikkaus tietää paljon rahaa kirurgille. Lääkärit tekevät asioita rahasta.

Siis minulle sanoi sairaalassa useampi lääkäri, että sappirakko pitää leikata. Ihan julkisella. Eli olin pelkkä kuluerä heille. En olisi halunnut leikkausta, mutta minulle kaikki sanoivat, että pitää leikata.

Hahaa....olit kuluerä...ymmärrätkö asiaa?

Kulu meni kirurgille, eli olit maksava asiakas, vaikka et maksanut itse. 

Onko vassarit näin tyhmiä?.

Vierailija
24/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko saikkua. Ruoansulatus menee sekaisin rasvasesta, etenkin lohesta. Muuten ok. 

Vierailija
25/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus meni hyvin, mutta minulla esiintyi ns. rasvaripulia muutamankin vuoden, nyt sitä vain ajoittain. 

Siis tämä. Kukaan ei maininnut tästä ennen leikkausta mitään. Mulla alkoi sappihapporipuli muutama viikko leikkauksen jälkeen. Nyt vähän rauhoittunut, kestänyt siis kolme vuotta. Toisinaan käyn ennen puoltapäivää 5 kertaakin ripuloimassa. Onneksi etätyössä, niin ei tarvitse pelätä paskantavansa housuihin. Sappihapporipuliin on lääke, edellyttää lääkärikäynnin. Itse pärjään ilman lääkettä. Sapoikivikohtaukset jäivät leikkauspöydälle sappirakon ja kiven kanssa. Ennen leikkausta kohtauksia melkein viikottain ja olo oli tosi huono. Todennäköisesti jatkuvasti valuva sappihappo ärsyttää vatsaa välillä, mutta mikä olisi vaihtoehto? 

Huomasin myös, että jos stressasin jostain, niin vatsa reagoi siihen vielä enemmän. Esim. jokin tietty tärkeä lähtö, esim. lentokentälle tai junaan ehtiminen, ihan takuuvarmasti tarkoitti sitä, että seisoin käsi oven kahvalla moneen kertaan, kun piti vielä käydä vessassa.

Vierailija
26/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka harkitsee leikkausta? Itselleni ei ainakaan annettu vaihtoehtoja, vaan sanottiin, että pois pitää leikata.

Siis minulle sanoi sairaalassa useampi lääkäri, että sappirakko pitää leikata. Ihan julkisella. Eli olin pelkkä kuluerä heille. En olisi halunnut leikkausta, mutta minulle kaikki sanoivat, että pitää leikata.

Olit kuluerä lääkärille? Lääkäri maksoi sinun leikkauksen, niinkö? 

Vierailija
27/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin satunnainen sappisärky perustuu? Miksi särky ei ole jatkuvaa jos sapessa on sappikiviä? 

Vierailija
28/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainon tuoma vaiva tuokin, ei pitäis julkisella hoitaa .

Vierailija
29/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikattiin tähystyksellä samana päivänä kotiin ja samana iltana maistelin jo normaaliruokia. Toipuminen parissa päivässä, vaikka sairaslomaa toki sain viikon. Mitään ongelmaa ei ole leikkauksen jälkeen ilmennyt. 

Ennen leikkausta en pystynyt syömään paljon mitään, kun lähes kaikesta sain niitä hirveitä sappikohtauksia. Oli ihana helpotus jättää kivut poliklinikalle ja syödä vihdoin normaalisti 

Vierailija
30/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ylipainon tuoma vaiva tuokin, ei pitäis julkisella hoitaa .

Perinnöllistä on taipumus sappikiviin 

Vierailija
31/89 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältäni poistettiin ja suolisto on aivan kuralla koko ajan. Joutuu päivittäin nauttimaan jotain reseptillä määrättävää jauhetta, joka sekoitetaan lasilliseen vettä. Jos lääkejauhe jää ottamatta, niin joutuu juoksemaan ripulin takia vessassa ja tällöin myös kamalia ilmavaivoja on niin paljon, että äitini joutuu nukkumaan eri huoneessa löyhkän takia

Vierailija
32/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella turhat tutkimukset on hyvää businesta ja tuo heille voittoa. 

Siitä on ollut juttuja kuinka johtajat patistelevat lääkäreitä tekemään enemmän tutkimuksia.

En usko.

Julkisella säästetään joka paikassa ja sappirakkoja julkisella ei leikata huvikseen.

Vierailija
33/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä leikataan julkisella puolella. Ihan palkkatyötä on kirurgille. Ja jonot on lisäksi pitkät, että jos kirurgit haluaisivat rahastaa, niin tekisivät lisätyönä, mutta eivät tee.

Vierailija
34/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leikattiin sappirakko alle viikossa. Jouduin siis sairaalaan kamalien oireiden kanssa ja sille tielle jäin, olin sairaalassa miltei viikon. Ei tarvinnut jonottaa eikä miettiä, leikataanko sappirakko vai eikö leikata.

En vieläkään ymmärrä, miten jotkut saavat muka itse pohtia, leikataanko sappirakko vaiko eikö leikata ja ovat jossain pitkissä leikkausjonoissa. Ei minulle mitään vaihtoehtoja annettu eikä pistetty edes mihinkään pitkään jonoon. Ja tämä tapahtui reilu vuosi sitten pk-seudulla.

Vierailija
35/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella turhat tutkimukset on hyvää businesta ja tuo heille voittoa. 

Siitä on ollut juttuja kuinka johtajat patistelevat lääkäreitä tekemään enemmän tutkimuksia.

En usko.

Julkisella säästetään joka paikassa ja sappirakkoja julkisella ei leikata huvikseen.

Julkisella sappirakko leikataan vasta kun se on niin pahasti tulehtunut, että se kaipaa tukihoidoksi pitkän sairaalajakson. Sitä ennen potilas joutuu kärsimään sappikohtauksista todella pitkään. Kaippa ne odottaa, että sappikivet sulaisi jotenkin itsekseen pois tai että potilas muuten poistuisi kipujensa kanssa muonavhvuudesta 

Vierailija
36/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla leikattiin sappirakko alle viikossa. Jouduin siis sairaalaan kamalien oireiden kanssa ja sille tielle jäin, olin sairaalassa miltei viikon. Ei tarvinnut jonottaa eikä miettiä, leikataanko sappirakko vai eikö leikata.

En vieläkään ymmärrä, miten jotkut saavat muka itse pohtia, leikataanko sappirakko vaiko eikö leikata ja ovat jossain pitkissä leikkausjonoissa. Ei minulle mitään vaihtoehtoja annettu eikä pistetty edes mihinkään pitkään jonoon. Ja tämä tapahtui reilu vuosi sitten pk-seudulla.

Työnantajalla on onneksi laajennettu sairausvakuutus meille työntekijöille. Leikkaus hoitui tähystyksellä niin, että kahden tunnin päästä kotiin. Viikon sairasloma ja siinä se

Vierailija
37/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin tähystyksellä aamulla ja vasta yöllä tokenin nukutuksesta. Nukutus ei mennyt niin sanotusti ihan putkeen, heräämössä oksentelin ja verenpaine nousi yli 200 jne. Olin ihan sekaisin enkä kyennyt liikkumaan enkä juuri puhumaan, olin kuin lyijynraskas ja sanojen muodostaminen ei meinannut onnistua kuin vasta 13 tunnin kuluttua leikkauksen loppumisesta. Jouduin heräämöstä osastolle. Sängystä pääsin ylös vasta seuraavana aamuna, en vain päässyt millään ylös kipujen takia yöllä vessaan, vaikka mut oli pumpattu täyteen kipulääkkeitä. Hoitaja toi pissa-alustaa, johon jouduin maatessani pissata. Kamala kokemus.

Ja kun tämän piti olla helppo ja nopea tähystysleikkaus, jonka jälkeen päästään kotiin samana päivänä. Niin ei mun kohdalla todellakaan menny niinku Strömsössä.

Vierailija
38/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla leikattiin tähystyksellä aamulla ja vasta yöllä tokenin nukutuksesta. Nukutus ei mennyt niin sanotusti ihan putkeen, heräämössä oksentelin ja verenpaine nousi yli 200 jne. Olin ihan sekaisin enkä kyennyt liikkumaan enkä juuri puhumaan, olin kuin lyijynraskas ja sanojen muodostaminen ei meinannut onnistua kuin vasta 13 tunnin kuluttua leikkauksen loppumisesta. Jouduin heräämöstä osastolle. Sängystä pääsin ylös vasta seuraavana aamuna, en vain päässyt millään ylös kipujen takia yöllä vessaan, vaikka mut oli pumpattu täyteen kipulääkkeitä. Hoitaja toi pissa-alustaa, johon jouduin maatessani pissata. Kamala kokemus.

Ja kun tämän piti olla helppo ja nopea tähystysleikkaus, jonka jälkeen päästään kotiin samana päivänä. Niin ei mun kohdalla todellakaan menny niinku Strömsössä.

Siis kamala kokemus ei ollut pissa-astiaan pissaaminen maatessa, vaan koko tuo kokemus kokonaisuudessaan, kun en meinannut herätä siitä nukutuksesta normaalisti. Kun en kyennyt kommunikoimaan normaalisti enkä liikuttamaan käsiäni ja jalkojani normaalisti maatessa. Se oli kuin jostain kauhuelokuvasta. Se, ettei meinaa herätä ja se kesti 13 tuntia putkeen se rääkki. Kyllä siinä ehti jo miettiä, että heräänkö ikinä ja pystynkö ikinä puhumaan.

Vierailija
39/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma leikkaus sujui hyvin. Kärsin kohtauksista useamman vuoden tietämättä mitä ne oli, koska kipu tuntui oudosti usein yläselässäkin. Kohtaukset kesti noin pari tuntia jolloin oksensin, monta kertaa luulinkin, että on oksennustauti järkyttävine kramppeineen.. Lopulta kohtaukset ei menneet ohi, vaan jouduin hakemaan päivystyksestä jotain lääkettä siihen, joka sekään ei heti tepsinyt. Leikkausjonossa olin yli puoli vuotta, kunnes pääsin. Olin laihtunut todella paljon, koska pelkäsin syömistä, En uskaltanut syödä kuin miniannoksia. Vieläkin vuosia tämän jälkeen pelkään joitakin ruokia automaattisesti, mm. kanasalaatista tuli usein kohtaus. 

Leikkaus hoitui tähystyksessä, mutta sappirakko oli niin täynnä, että oli pitänyt suurentaa poistoaukkoa. Oma napanikin on nyt vaakasuora viiva entisen "I":n sijaan. Joskus kananmunasta tulee ripuli, mutta muuten voin syödä normaalisti. En hirveän rasvaista ruokaa syökään. 

Pääsin kotiin samana päivänä, toipuminen sujui todella hyvin. Arvet ovat edelleen todella näkyvät violetit ja ulkonevat, vaikka suihkuttelin ja hoidin niitä. 

Vierailija
40/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikattiin tähystyksellä samana päivänä kotiin ja samana iltana maistelin jo normaaliruokia. Toipuminen parissa päivässä, vaikka sairaslomaa toki sain viikon. Mitään ongelmaa ei ole leikkauksen jälkeen ilmennyt. 

Näin myös itselläni. Eli nopea ja helppo leikkaus ja toipuminen, vaikka olin jo eläkeikäinen. Mitään vatsaongelmia ei leikkauksen jälkeen ole ollut.