Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilta on leikattu sappirakko pois! Miten leikkaus meni? Miten toipuminen ja elämä on sujunut tämän jälkeen?

Vierailija
04.10.2025 |

Kokemuksia.

Onko ollut leikkauksen jälkeen enää vatsaoireita?

Millainen oli tilanne, että suositeltiin sappirakon poistamista kokonaan?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yksi iso kivi. Leikkaus meni hyvin, tähystys. Olin 5 päivää sairaslomalla mutta oikeastaan vain parina ekana päivänä koin kipuja, buranaa nappailin silloin. Mitään jälkivatsaoireita ei tullut

Vierailija
2/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettiin sappirakko tähystysleukkauksella, leikkaus ei mennyt ihan nappiin ja menetin aika paljon verta. Toipuminen oli hieman hankalaa, onneksi puoliso auttoi. Tästä kun selvittiin, niin ei ole ollut enää mitään oireita ja normaalia elämää elän ilman vatsakipuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistettiin sappirakko tähystysleukkauksella, leikkaus ei mennyt ihan nappiin ja menetin aika paljon verta. Toipuminen oli hieman hankalaa, onneksi puoliso auttoi. Tästä kun selvittiin, niin ei ole ollut enää mitään oireita ja normaalia elämää elän ilman vatsakipuja.

Ja ennen leikkausta kohtauksia oli viikoittain ja sappirakko oli täynnä kiviä ja pientä soraa.

Vierailija
4/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappirakko poistetaan joko kokonaan tai ei ollenkaan. Poiston jälkeen maksan tuottama sappineste valuu saman tien ja koko ajan suolistoon, koska sen varastona toimivaa sappirakkoa ei enää ole. Suolisto voi ärtyä tästä. Facessa on sappirakkoleikattujen ja leikkausta harkitsevien ryhmä. Liity sinne. Saat sieltä asiasta paljon tietoa. 

Vierailija
5/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus sinällään meni hyvin mutta leikkausalue alkoi vuotaa kun olin jo päässyt kotiin. Pääsin nopeasti uusintaleikkaukseen mutta oli pelottava kokemus kun vointi meni yhtäkkiä tosi huonoksi. Uusintaleikkauksen jälkeen toivuin nopeasti. Ja sappirakko oli siis täynnä pieniä kiviä ja tulehtunut. 

Vierailija
6/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka harkitsee leikkausta? Itselleni ei ainakaan annettu vaihtoehtoja, vaan sanottiin, että pois pitää leikata.

Vierailija
7/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen poistettiin. Alku vaikea. Rinta meinaa painaa sappirakon poistokohtaa. Uneton yö, liskojen yö. Leikkauksessa huumedropit, sairaalassa liian vähän sen jälkeisenä aikana lääkettä. Kotona äsken otin troppia. Navan joku päätti muotoilla uusiksi. Vaikea löytää asentoa nukkumiseen vielä. Sairaalassa ok asioita, mutta myös niin paljon korjattavaa. 

Vierailija
8/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että kiviä voi muodostua sappitiehyisiin siltikin, vaikka sappirakkoa ei enää olisi.

Vierailija
9/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
10/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus meni hyvin, mutta minulla esiintyi ns. rasvaripulia muutamankin vuoden, nyt sitä vain ajoittain. 

Vierailija
11/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksessa jäi kivi tiehyeen, joka sitten komplikaationa rikkoi tiehyen seinämän ja tulehdutti maksan ja haiman. Stentti asennettiin sitten tiehyeeseen muutamaksi kuukaudeksi. Kauhea kokemus mutta en olisi ilman leikkaustakaan selvinnyt käytännössä koko ajan kipuilleen sappirakonkaan kanssa

Vierailija
12/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka harkitsee leikkausta? Itselleni ei ainakaan annettu vaihtoehtoja, vaan sanottiin, että pois pitää leikata.

Leikkaus tietää paljon rahaa kirurgille. Lääkärit tekevät asioita rahasta.

Vierailija
13/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko statiinilääkityksestä apua?

Vierailija
14/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus meni hyvin, mutta minulla esiintyi ns. rasvaripulia muutamankin vuoden, nyt sitä vain ajoittain. 

Siis tämä. Kukaan ei maininnut tästä ennen leikkausta mitään. Mulla alkoi sappihapporipuli muutama viikko leikkauksen jälkeen. Nyt vähän rauhoittunut, kestänyt siis kolme vuotta. Toisinaan käyn ennen puoltapäivää 5 kertaakin ripuloimassa. Onneksi etätyössä, niin ei tarvitse pelätä paskantavansa housuihin. Sappihapporipuliin on lääke, edellyttää lääkärikäynnin. Itse pärjään ilman lääkettä. Sapoikivikohtaukset jäivät leikkauspöydälle sappirakon ja kiven kanssa. Ennen leikkausta kohtauksia melkein viikottain ja olo oli tosi huono. Todennäköisesti jatkuvasti valuva sappihappo ärsyttää vatsaa välillä, mutta mikä olisi vaihtoehto? 

Vierailija
15/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minulle sanoi sairaalassa useampi lääkäri, että sappirakko pitää leikata. Ihan julkisella. Eli olin pelkkä kuluerä heille. En olisi halunnut leikkausta, mutta minulle kaikki sanoivat, että pitää leikata.

Vierailija
16/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin jokainen työtä tekevä.

Vierailija
17/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta aikaa leikkauksesta. Oksensin leikkauksen jälkeen, kova määrä lääkkeitä vaikutti. Toipuminen viikossa kahdessa. Napa jäi pysyvästi rumaksi, on sellainen vaakaviiva jonne jää suihkun jälkeen kosteus ja usein haisee ja jotain keltaista haisevaa on ellei muista erityisesti kuivata. 

Vierailija
18/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä. Kukaan ei maininnut tästä ennen leikkausta mitään. Mulla alkoi sappihapporipuli muutama viikko leikkauksen jälkeen. Nyt vähän rauhoittunut, kestänyt siis kolme vuotta. Toisinaan käyn ennen puoltapäivää 5 kertaakin ripuloimassa. Onneksi etätyössä, niin ei tarvitse pelätä paskantavansa housuihin. Sappihapporipuliin on lääke, edellyttää lääkärikäynnin. Itse pärjään ilman lääkettä. Sapoikivikohtaukset jäivät leikkauspöydälle sappirakon ja kiven kanssa. Ennen leikkausta kohtauksia melkein viikottain ja olo oli tosi huono. Todennäköisesti jatkuvasti valuva sappihappo ärsyttää vatsaa välillä, mutta mikä olisi vaihtoehto? 

Vi Siblin rakeet jugurttiin tai puuroon sekoitettuna.

Lisäksi auttaa myös häränsappi tabletit, ox bile. Näitä on ruuansulatustableteissa. Joskus nimittäin sitä sappinestettä ei tulekaan tarpeeksi. Häränsappitabletti kannattaa ottaa tunti ruuan jälkeen, se pilkkoo rasvat ja vitamiinit, jotta elimistö voi hyödyntää ne.

Lisäksi auttaa jos ottaa aamulla tyhjään mahaan oliiviöljyä.

Nestemäinen kalaöljy myös hyvä.

D vitamiini tärkeä.

Noi kaikki voi estää sappinestettä kiteytymästä uudelleen tai voi sulattaa kiviä.

Myös liian korkea sokeritaso ja estrogeenitaso saattaa aiheuttaa sappinesteen muuttumista kiviksi. Eli sokerit alas ja estrogeenit alemmas. E-pillereissä on esim. estrogeeniä.

Vierailija
19/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta aikaa leikkauksesta. Oksensin leikkauksen jälkeen, kova määrä lääkkeitä vaikutti. Toipuminen viikossa kahdessa. Napa jäi pysyvästi rumaksi, on sellainen vaakaviiva jonne jää suihkun jälkeen kosteus ja usein haisee ja jotain keltaista haisevaa on ellei muista erityisesti kuivata. 

Nykyään eivät leikkaa navan kautta, vaan navan vierestä. Mulle jäi neljä siistiä pientä arpea mahaan. Yksi niistä mahan vieressä. Mulla kesti toipuminen noin 4 kk leikkauksen jälkeen. Oli pitkään outo olo.

Vierailija
20/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin jokainen työtä tekevä.

Toiset eivät myy sulle väkisin autoa tai telkkaria, jota sä et edes maksa. Laskun maksaa yhteiskunta joten hintaa ei kaivella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä