Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilta on leikattu sappirakko pois! Miten leikkaus meni? Miten toipuminen ja elämä on sujunut tämän jälkeen?

Vierailija
04.10.2025 |

Kokemuksia.

Onko ollut leikkauksen jälkeen enää vatsaoireita?

Millainen oli tilanne, että suositeltiin sappirakon poistamista kokonaan?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella turhat tutkimukset on hyvää businesta ja tuo heille voittoa. 

Siitä on ollut juttuja kuinka johtajat patistelevat lääkäreitä tekemään enemmän tutkimuksia.

En usko.

Julkisella säästetään joka paikassa ja sappirakkoja julkisella ei leikata huvikseen.

Voisit miettiä syitä miksi yksityinen leikkaa niin paljon helpommin kuin julkinen puoli. Julkinen seuraa vahtii kuluja tarkasti ja yksityinen tekee voittoa. 

Vierailija
42/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä on ollut juttuja kuinka johtajat patistelevat lääkäreitä tekemään enemmän tutkimuksia.

En usko.

Julkisella säästetään joka paikassa ja sappirakkoja julkisella ei leikata huvikseen.

Ei tarvitse uskoa, mutta siitä on ollut kirjoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka harkitsee leikkausta? Itselleni ei ainakaan annettu vaihtoehtoja, vaan sanottiin, että pois pitää leikata.

Leikkaus tietää paljon rahaa kirurgille. Lääkärit tekevät asioita rahasta.

Nämä leikataan julkisella puolella. Ihan palkkatyötä on kirurgille. Ja jonot on lisäksi pitkät, että jos kirurgit haluaisivat rahastaa, niin tekisivät lisätyönä, mutta eivät tee.

Kyllä siitä leikkauksesta maksetaan erillinen korvaus. Kuukausipalkan päälle.

Vierailija
44/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus meni hyvin, mutta minulla esiintyi ns. rasvaripulia muutamankin vuoden, nyt sitä vain ajoittain. 

Siis tämä. Kukaan ei maininnut tästä ennen leikkausta mitään. Mulla alkoi sappihapporipuli muutama viikko leikkauksen jälkeen. Nyt vähän rauhoittunut, kestänyt siis kolme vuotta. Toisinaan käyn ennen puoltapäivää 5 kertaakin ripuloimassa. Onneksi etätyössä, niin ei tarvitse pelätä paskantavansa housuihin. Sappihapporipuliin on lääke, edellyttää lääkärikäynnin. Itse pärjään ilman lääkettä. Sapoikivikohtaukset jäivät leikkauspöydälle sappirakon ja kiven kanssa. Ennen leikkausta kohtauksia melkein viikottain ja olo oli tosi huono. Todennäköisesti jatkuvasti valuva sappihappo ärsyttää vatsaa välillä, mutta mikä olisi vaihtoehto? 

Vi Siblin rakeet jugurttiin tai puuroon sekoit

Mulla on sappihapporipuli vaikka ei ole kiviä. Koko vatsa ultrattu. Vi siblin auttaa vähäksi aikaa, mutta sitten taas  huoh. Mistä noita härkäpillereitä saa?🤔

Vierailija
45/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus meni hyvin, mutta minulla esiintyi ns. rasvaripulia muutamankin vuoden, nyt sitä vain ajoittain. 

Siis tämä. Kukaan ei maininnut tästä ennen leikkausta mitään. Mulla alkoi sappihapporipuli muutama viikko leikkauksen jälkeen. Nyt vähän rauhoittunut, kestänyt siis kolme vuotta. Toisinaan käyn ennen puoltapäivää 5 kertaakin ripuloimassa. Onneksi etätyössä, niin ei tarvitse pelätä paskantavansa housuihin. Sappihapporipuliin on lääke, edellyttää lääkärikäynnin. Itse pärjään ilman lääkettä. Sapoikivikohtaukset jäivät leikkauspöydälle sappirakon ja kiven kanssa. Ennen leikkausta kohtauksia melkein viikottain ja olo oli tosi huono. Todennäköisesti jatkuvasti valuva sappihappo ärsyttää vatsaa välillä, mutta mikä olisi vaihtoehto? 

Kiinnostaa että onko häränsappi pillereistä oikeasti hyötyä.

Vierailija
46/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on tätä. Syön sen takia vähintään 3 tunnin välein sekä visibliniä, ne on helpottanut ripulia.

Lisäksi osa ruuista, mitkä aiheutti pahoja oireita ennen leikkausta, aiheuttaa yhä oireita. Ei pahoja kipuja, pieniä vain, ja hurjaa turvotusta. Esim omenat, sitrushedelmät.

Vierailija
47/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että syö tarpeeksi usein. Itse syön normaalisti ateriat ja sen lisäksi usein pieniä välipaloja.

Vierailija
48/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko.

Julkisella sappirakko leikataan vasta kun se on niin pahasti tulehtunut, että se kaipaa tukihoidoksi pitkän sairaalajakson. Sitä ennen potilas joutuu kärsimään sappikohtauksista todella pitkään. Kaippa ne odottaa, että sappikivet sulaisi jotenkin itsekseen pois tai että potilas muuten poistuisi kipujensa kanssa muonavhvuudesta 

Yksi ainoa sappikohtaus oli minulla, päivystykseen jouduin, sitten leikkausjonoon,  alle puolen vuoden päästä tehtiin leikkaus. Jonkin verran on sappihapporipulia ollut sen jälkeen, leikkaus meni hyvin. 

Vierailija
49/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus meni hyvin, tähystyksellä ja pääsin samana päivänä kotiin. Henkilökunta oli mukavaa. Seuraavana aamuna en päässyt omin voimin sängystä ylös, vatsalihakset ei vaan "toimineet". Viikon parin voin surkeasti. Sappiripulia on, ja turvotusta. En voi enää syödä kokonaista pizzaa kerralla, mahaan alkaa sattua. Muutama pieni arpi, ja yksi iso, joka on koholla.

Kaikenkaikkiaan voin nyt paljon paremmin kuin ennen leikkausta. Söin kipukohtauksiin Litalginia ja siitä huolimatta jouduin useamman kerran päivystykseen kivun takia. Minulla oli vuosikymmen sappikiviä, en tiedä kokoa tai määrää, ja sappirakko oli jonkun verran tulehtunut. Ei mitään löydöksiä patologilla.

Vierailija
50/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin satunnainen sappisärky perustuu? Miksi särky ei ole jatkuvaa jos sapessa on sappikiviä? 

Ne ei pysy paikoillaan.

Vierailija
51/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sappihapporipuli vaikka ei ole kiviä. Koko vatsa ultrattu. Vi siblin auttaa vähäksi aikaa, mutta sitten taas  huoh. Mistä noita härkäpillereitä saa?🤔

Pitää syödä tarpeeksi usein. Mullakaan ei Visiblin auta, syön  pellavansiemeniä. Ne toimii mutta turvottaa paljon.

Vierailija
52/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun harmittaa kovin, ei voi enää sanoa että sapettaa. Onneksi erästä toista paikkaa ei vielä ole leikattu pois.

Vierailija
53/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ylipainon tuoma vaiva tuokin, ei pitäis julkisella hoitaa .

No ei ollut ainakaan mun kohdalla. Olin kyllä turvoksissa tuon takia, mutta normaalipainoinen. Leikkauksen jälkeen kevenin parissa päivässä 5kg.

Vierailija
54/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin satunnainen sappisärky perustuu? Miksi särky ei ole jatkuvaa jos sapessa on sappikiviä? 

Ne ei pysy paikoillaan.

Tämä.

Satunnainen sappisärky johtuu siitä, että sappikivet aiheuttavat kipua vain, kun ne liikkuvat tai tukkivat sappiteitä, usein sappirakon tyhjentyessä aterian jälkeen. Kun kivi ei ole tiellä tai sappirakko ei työskentele aktiivisesti, ei synny kipua. Tämän vuoksi särky ei ole jatkuvaa

Vierailija
55/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko.

Julkisella sappirakko leikataan vasta kun se on niin pahasti tulehtunut, että se kaipaa tukihoidoksi pitkän sairaalajakson. Sitä ennen potilas joutuu kärsimään sappikohtauksista todella pitkään. Kaippa ne odottaa, että sappikivet sulaisi jotenkin itsekseen pois tai että potilas muuten poistuisi kipujensa kanssa muonavhvuudesta 

Multa leikattiin ilman mitään sairaalajaksoja. 

Vierailija
56/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko.

No, itseltäni leikattiin julkisella "ihan huvikseen".

Vierailija
57/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättää riskillä leikkaus väliin ja riippuu tilanteesta miten suuri riski on ja riskit voi toteutua. Syödä kuitua ja laihtua ja näin vaikuttaa sappikivien muodostumiseen, kun toisilla kivet on pieniä ja niitä valuu koko ajan ulos.

Vierailija
58/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun harmittaa kovin, ei voi enää sanoa että sapettaa. Onneksi erästä toista paikkaa ei vielä ole leikattu pois.

On sulla yhä sappinestettä, eli voi hyvin sapettaa

Vierailija
59/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei pysy paikoillaan.

Kun syö niin sappirakko supistuu ja kivet lähtee liikkeelle tai yrittää lähteä mutta ei mahdu sappirakosta ulos ja kipu johtunee siitä. Varsinkin rasvaisen ruoan syöminen supistaa sappirakkoa 

Vierailija
60/89 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko.

No, itseltäni leikattiin julkisella "ihan huvikseen".

Leikataan pois koska ei tiedetä kenelle tulee komplikaatio esim.sappiki tukkii haimatiehyen ja aiheuttaa haimatulehduksen, johon voi menehtyä. Puolelle tulee komplikaatio. Siksi leikataan kaikki kun ei tiedetä etukäteen että kenelle.