Tuntuu, että syömisen vähentämistä ei ikinä nähdävaihtoehtona
Mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä niin paljon päivässä? Hyvä lukijan mielipide tästä järjettömyydestä. Lihavien ja ylipainoisten työkalupakissa ei ikinä ole vähemmän ruokaa, vaan joko leikkaus tai lihavuuslääke?
Kommentit (664)
Minulle ainakin vuorotyö hankaloitti asiaa. Säännöllinen ateriarytmi, kotiruokaa, eikä välissä napostella. Sillä se lähti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuudesta pitäisi tehdä yhtä häpeällistä kuin ylipainosta niin se alkaisi vähenemään.
Onko se stigmatisointi mielestäsi auttanut kun ylipaino ja lihavuus vain lisääntyvät vuosi vuodelta Suomessa? Eihän nytkään jokainen avuntarpeessa oleva hae juuri stigman ja häpeän vuoksi apua.eikö se toimi rikollisten ja narkkareittenkin kanssa ? häpee on iso osa menestymistä
Joissain kulttuureissa häpeä liittyy ongelmiin, joita aiheuttamalla vaivaa itsensä lisäksi muita. Roskaaminen, meluaminen julkisissa liikennevälineissä, yms ja lisäksi ylipaino. Meillä taas heitellään paistopisteen pusseja kaupan tuulikaappeihin, metrossa hirveä meteli, älämölö ja kengät penkeillä, ja väki ei huolehdi itsestään. Valitsisin ensimmäisen tavan elää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ainakin vuorotyö hankaloitti asiaa. Säännöllinen ateriarytmi, kotiruokaa, eikä välissä napostella. Sillä se lähti
Siksi olisi hyvä tietää montako kaloria sitä 24h sisään syö.
Vierailija kirjoitti:
Koska ruoan määrää ei voi loputtomiin vähentää. Eikä aina se kalorien vähentäminen laihduta. Kuinka moni kestää kurnivaa kiljuvaa nälkää 24h päivässä? Aika harva uskallan väittää. Kyse on hormonitoimintojen häiriöstä, se aiheuttaa jatkuvaa nälkää. Jos sinulla ei sitä ongelmaa ole, et voi ymmärtää. Ehkä elämä opettaa ja pääset itse kokemaan.
Jos on kiljuva nälkä 24/7, on jotain muutakin pielessä jos n. 2000 kcal tms ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ruoan määrää ei voi loputtomiin vähentää. Eikä aina se kalorien vähentäminen laihduta. Kuinka moni kestää kurnivaa kiljuvaa nälkää 24h päivässä? Aika harva uskallan väittää. Kyse on hormonitoimintojen häiriöstä, se aiheuttaa jatkuvaa nälkää. Jos sinulla ei sitä ongelmaa ole, et voi ymmärtää. Ehkä elämä opettaa ja pääset itse kokemaan.
Jos on kiljuva nälkä 24/7, on jotain muutakin pielessä jos n. 2000 kcal tms ei riitä.
2000 kcal ei riitä jos sen saa roskaruuasta, karkeista ym jotka eivät pidä nälkää. Kun 2000kcal ruuat koostaa terveellisistä aineksista eli normaalista kotiruoasta ja syö paljon kasviksia niin varmasti riittää. Lisäksi riittävästi liikuntaa niin suurimman osan on turha itkeä mistään hormonitoiminnan häiriöistä, laiskuudesta saa itseään syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan koostumuksessa on vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne hormonit toimii sillä ruualla, mitä syö. Jos on jatkuva nälkä ei pidä hormoneita syyttää, vaan ruoka on vääränlaista. Ei ole elämä sinua opettanut.
Suomalaiset syövät jopa 1600kcal lounasannoksia. Ja oikeasti ihmetellään miksi vaaka huutaa hoosiannaa, jos sitä vaakaa edes on.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi loputtomiin tietenkään vähentää, mutta voi silti vähentää. Perusihminen lihoo jos ei kuluta enempää kuin syö. Enemmistö ylipainoisista saisi painon putoamaan vähentämällä päivittäisiä kalorimääriä. Aina on poikkeuksia, mutta nyt puhutaan enemmistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vasta paino-ongelmat kun jäin pois fyysisestä työstä pois enkä osannut lopettaa syömistä, painoa kertyi 20 kiloa hetkessä ylimääräistä, nyt olen pudottanut VHH:lla ja pätkäpaastolla 10 kiloa ja olen mies, tunnustan ja pyydän anteeksi sukupuoltani.
<
Väärin pudotettu, jos ei kärsi niin se ei käy, kärsi ihminen niin kirkkaimman kruunun saat. Haen kuusenoksia ja saunassa vihdon jos se alapeukuttajia tyydyttää.
Jos VHH kerta on sellaista ruusuilla tanssimista minkä takia se ei käytännössä koskaan toimi, vaan johtaa aina repsahdukseen jonka myötä kilot tulee korkojen kanssa takaisin
Miten niin ei käytännössä koskaan toimi? Toimiihan se tuollakin alkuperäisellä kommentoijalla.
Jos sulla tulee repsahdus, niin taitaa olla sokeriaddiktiosta kyse. Tai sitten rupeet pikkuhiljaa lipsumaan, kun et osaa tai viitsi tehdä niitä oikeanlaisia ruokia.
Itse en ole vhh:lla, kun ei ole painon kanssa haasteita, mutta syön luonnostaan keskivertoa vähemmän hiilareita. Olo voisi olla vielä parempi, jos viitsisin vähentää niitä lisää, mutta onhan se arjessa usein vähän hankalaa ja kallistakin. Huomaan ihan omassa voinnissa, että kun ajoittain syön enemmän hiilareita, niin pää on sumea, nälkä tulee nopeammin, vatsa toimii huonommin jne. Illalla pieni määrä toimii hyvin siihen, että uni tulee.
Sivusta tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ylensyömisessä heidän tapauksessaan on psykologisia juttuja taustalla. Ne pakottaa heidät ylensyömään usein.
Mulla ei ole käsitystä normaalista ruoka-annoksesta. Onko lautasen halkaisija normaalisti 19, 22, 23, 24 vai 26 senttiä? Puoli lautasellista salaattia, mutta kuinka monta perunaa, yksi vai viisi? Olen lihonut paljon syövän miehen myötä, koska syömme saman kokoisia annoksia. Nyt olen puolittanut kaikki annokset ja katsotaan mitä tapahtuu.
Hyviä kysymyksiä ja hyvä kokeilu.
Ihan mielenkiinnosta mittasin juuri meidän ruokalautaset ja järkytyin. Vanhojen lautasten halkaisija 24 cm, mutta niissä on reuna, joten sisäosa olikin vain 16 cm. Uusien reunattomien ruokalautasten halkaisija 26 cm ja saman sarjan leipälautasten 19 cm. Eli todellakin nykyiset leipälautaset on samaa kokoluokkaa kuin entiset ruokalautaset!
Ehkä kuitenkaan ei kannata niin paljon välittää lautasen koosta, vaan pitää ne hiilihydraatit maltillisina. Juureksia ja hedelmiäkään ei ehkä kannata vetää aivan määrättömästi, mutta muita kasviksia voi syödä niin paljon kuin huvittaa. Proteiinia aika harva varmaan syö liikaa. Vanhusten ja urheilijoiden pitää syödä enemmän proteiinia kuin muiden, mutta periaatteessa esim. seitipaketista 1 pala tai 1 normaalikokoinen pihvi tai 100g jauhelihaa on aika perus päivän pääaterialla. Jos perustellusti suurempi tarve, niin 1,5-2x edellämainittu määrä.
Perunoissa 1 iso uuniperuna tai 2-3 normaalikokoista vanhaa perunaa tai 4-6 pientä uutta perunaa tai 1,5-2 pientä kukkurallista kauhallista muusia. Valmista lisäkeriisiä nälän ja muun syömisen mukaan noin 2 kauhallista. Pastaa ehkä 3, koska isompana se ei mene yhtä tiiviiseen tilaan. Yllättävää, mutta miellyttävää on, että perunat pitäisi nauttia rasvan kanssa, siis esim. voikastikkeella tai voissa paistettuna.
Toisaalta ruuassa ei ole pakko olla tämäntyyppisiä hiilareita ollenkaan, eikä varsinkaan joka päivä. Esim. rajoittamaton salaatti ja iso pihvi tai rajoittamatta paistettuja kasviksia ja 100-200g kalaa toimii ihan hyvin. Leipää ei tarvitse ruuan ohella, ellei se ole osa ruokaa. Itse syön vain 2-3 pienehköä palaa leipää päivässä ja yleensä se on ruista.
Jos syö vain 2-3 kertaa päivässä, niin annoskoot voi olla hieman suurempia, mutta ei liikaa. Jos kuluttaa jonain päivänä enemmän niin voi syödäkin vähän enemmän. Yleensä sen tuntee kehossa. Tärkeää on, ettei syö koko ajan jotain ja jaksaa odottaa ruoka-aikaa.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää kun oletetaan, että jokainen ylipainoinen syö koko ajan, makaa sohvalla ja haluaa laihtua lääkkeillä tai leikkauksella. Miksi ei mene millään jakeluun, että kaikki ylipainoiset eivät ole tuollaisia?
Mä en todellakaan syö koko ajan ja liikun jo ihan töissäkin. Työpäivinä herään puoli kuudelta, menen töihin seitsemäksi ja syön ensimmäisen kerran n.10 aikaan. Kyllä mä kestän nälkää eikä mun tarvitse koko ajan syödä jotakin. Painoa pudotan elämäntaparemontilla eli ruokailu ja liikunta kuntoon. En halua lääkkeitä tai leikkausta.
N46
En usko, että kukaan olettaa, että kaikilla on noin. Nyt puhutaan yleisellä tasolla.
Olen melko varma, että eron myös näkee silmällä. On ns. hyväkuntoisia, lihaksikkaita ylipainoisia, joilla on ylipainon lisäksi lihasta, hyvä ryhti ja reipas olemus. Näiden kohdalla ylipaino ei yleensä ole kovin runsasta ja terveydentila voi olla oikein hyvä. Todennäköisesti muutosta saa halutessaan aikaan melko pienilläkin parannuksilla, esim. turhat makeat ja roskaruuat minimiin, nestemäiset kalorit pois. Sinä ehkä kuulut näihin?
Sitten on niitä, joiden koko olemus on vetelä ja väsynyt, lihasta ei ole, ryhti on huono ja liikkuminen hidasta. Ylipainoakin on enemmän kuin vähän, tai koko ihminen ikään kuin koostuu siitä veltosta rasvakudoksesta. Koko ihminen on jotenkin tahdoton monessakin asiassa, eikä mikään mahti maailmassa saa näitä motivoitumaan muutoksiin. Useilla heistä on varmaan alunperin taustalla jotain muita terveys- tai mielenterveysongelmia ja ehkä siitä syntynyt negatiivinen kierre, joka voi jatkua, vaikka alkuperäinen ongelma poistuisi.
Mutta myös ne elämäntavat. Luulin ennen, että lihavuus johtuu väärien asioiden syömisestä, enkä uskonut, että oikealla ruualla voi saada itsensä lihavaksi, kunnes tutustuin pariin tällaiseen ja huomasin heidän ruokailutapansa. Liiallisella määrällä herkkujakin on usein osansa, mutta eivät he välttämättä syö sen enempää varsinaisia herkkuja kuin esim. nuo yllämainitut. Mutta niitä välipaloja ihan koko ajan. Välipalat saattaa olla jopa jotain ruisleipä, hedelmä, pähkinät, jugurttia, mutta niitä syödään liian tiheään ja välipalan määrä on kuin normaalipainoisen ruoka-annos. Sitten hetken päästä syödään oikea ruoka, joka on vähintään yhtä suuri kuin niillä, jotka ei syö välipalaa. Sitten pitää saada jälkiruoka ja teen sekaan puoli desiä hunajaa. Ja kohta onkin taas välipalan aika. Niin ja juomana usein mehua, lounaalla limsaa, illanvietossa makeita siidereitä tai lonkeroita ja sipsiä. Toimistotyöläisen lounas saattaa myös olla kokonainen pakkaus esim. valmista kaupan laatikkoruokaa (400g), kun puolet riittäisi.
En olisi uskonut, että jotkut voi syödä näin, ellen olisi omin silmin nähnyt. Kyse ei voi olla edes nälän tunteesta, kun ei tuolla tahdilla mitään nälkää ehdi tulla. Ehkä se on sitä tunnesyömistä tai haetaan tiedostamatta niitä dopamiinipiikkejä ruuasta. Heitä saattaisi auttaa, jos he tiedostaisivat asian ja oppisivat jonkin korvaavan tavan turhan syömisen tilalle. Terveemmän tavan saada sitä dopamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset syövät jopa 1600kcal lounasannoksia. Ja oikeasti ihmetellään miksi vaaka huutaa hoosiannaa, jos sitä vaakaa edes on.
Suomalaisen lounaslimjastolta ottaman lounaan paino on kaksinkertaistunut 1970-luvulta. Se puolen kilon lisä ei ole pelkkää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ylensyömisessä heidän tapauksessaan on psykologisia juttuja taustalla. Ne pakottaa heidät ylensyömään usein.
Mulla ei ole käsitystä normaalista ruoka-annoksesta. Onko lautasen halkaisija normaalisti 19, 22, 23, 24 vai 26 senttiä? Puoli lautasellista salaattia, mutta kuinka monta perunaa, yksi vai viisi? Olen lihonut paljon syövän miehen myötä, koska syömme saman kokoisia annoksia. Nyt olen puolittanut kaikki annokset ja katsotaan mitä tapahtuu.
Hyviä kysymyksiä ja hyvä kokeilu.
Ihan mielenkiinnosta mittasin juuri meidän ruokalautaset ja järkytyin. Vanhojen lautasten halkaisija 24 cm, mutta niissä on reuna, joten sisäosa olikin vain 16 cm. Uusien reunattomien ruokalautasten halkaisija 26 cm ja saman sarjan leipälautasten 19 cm. Eli todellakin nykyiset leipälautaset on samaa kokoluokkaa
1970-luvun matalan ruokalautasen läpimitta oli 17-19 senttiä ja siihen oli laskettu mukaan tietenkin reuna.
1keskikokoinen peruna/1,2-2,15 desiä riisiä tai pastaa/1 dl perunamuusia on normaali annoskoko. Proteiinia oman kämmenen kokoinen määrä matalana eli mitään kekoa ei saa proteiinista tehdä. Loppu lautanen täyteen kasviksia. 1 rkl öljypohjaista salaatinkastiketta.
Ruokaa saa syödä paljon jos kuluttaa syömässä ruuan. Olen tänään syönyt aamulla banaanin, rahkaa, leivän paistetulla munalla ja kupin teetä kauramaidolla. Päivälliseksi rasiallinen maksalaatikkoa, pari palaa ruisleipää, kurkkua ja tomaattia. Välipalaksi vedin kaurapatukan ja purkin rahkaa. Iltaruuaksi riisiä ja kanaa ja pakastevihanneksia. Iltapalaksi söin äsken neljä paistopisteen kanawrappia kun oli -50%. Valvon yleensä ainakin puoleen yöhön asti joten saatan syödä vielä toisen iltapalan parin tunnin kuluttua. Liikunnalla poltan pois kalorit koska tykkään syödä. Ruoka on hyvää ja liikunnasta tulee hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen lounaslimjastolta ottaman lounaan paino on kaksinkertaistunut 1970-luvulta. Se puolen kilon lisä ei ole pelkkää vettä.
Niinpä. Kansa vetää mukisematta ja lihoo lihomistaan sen sijaan, että malttaisi olla syömättä liikaa.
Onko ihmisillä enää henkilövaakoja kotona, ja jos on, kuinka usein niitä käytetään? Joillain tutuilla on joka aamu tapana punnita aamupaino ja sillä pysyy koko ajan kartalla missä mennään. Ihan fiksua minusta.
Normaalipainoiset ovat Suomessa jo vähemmistö, mikä on käsittämätön tilanne. Jos menoista leikataan ja se harmittaa, kannattaa katsoa peiliin, koska kustannukset ovat jo melko suuria: https://tervepaino.fi/lihavuus-suomessa-enemman-sairaita-ja-taantuvaa-t…
Olen mielialasyöppö, mutta en tarvitse hoitoa, lähteäkseni liikkumaan tai vähentääkseni syömistäni lihoessani. Mielialakin muuttuu, kun ottaa ohjat omiin käsiin, odottamatta muiden apua, jota joutuisi odottamaan liian kauan, ja asioiden ryöstäytyessä liian vaikeiksi.