Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Janina muutti maalle ja järkyttyi pikkukylän ihmisistä - Koti lähtee myyntiin

Vierailija
02.10.2025 |

"Ulkopuoliseksi jääneelle Janinalle paikkakunnalla tuntuu olevan puutetta yhteisöllisyydestä. Hän on törmännyt myös välinpitämättömyyteen, joka on joskus järkyttänyt.

Eläinrakkaalle Janinalle on ollut karua nähdä, kuinka vähän arvoa esimerkiksi kissan hengellä on. Niitähän saa aina uusia, Janina on kuullut.

Janina on myös todistanut vaaratilanteita, joihin muut eivät ole puuttuneet. Kun matkat ovat pidemmät kuin taajamassa, ehkäpä on helpompi ajatella, että kaikki ovat erillä toisistaan, vaikka asuvatkin samalla kylällä, Janina pohtii. Tämä kenties ruokkii välinpitämättömyyttä yhteisössä."

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/948877b0-406a-40da-9258-0db…

Ymmärrän täysin maalta muuttaneena tämän. Maalla ei olla kiinnostuneita kuin itsestään, ei sinne pidä muuttaa jos haluaa yhteisöllisyttä. Yhtesöllisyyttä saa ennemmin kaupunkien lähiöissä. Nuo eläinrääkkäyshommat ovat myös yleisiä. Maalle muuttaa monesti ne jotka eivät kykene elämään yleisten normien mukaan ja jälki on sen näköistä.

Kommentit (278)

Vierailija
181/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudun pahimpia ongelmia on järjetön kaahailu ja se, että mopoilla terrorisoiminen on aivan normaalia ja hyväksyttävää.

LUKE:n mukaan maaseudun yksi suurimpia ja luontoarvoiltaan pahimpia toimintoja on ollut ja on, että käytännössä kaikkiin Suomen järvien pohjille on pudotettu ympäristölle vaarallisia ja myrkyllisiä aineita. Yksistään vanhoja akkuja, fillareita, jääkaappeja ja vastaavia löytyy Suomen järvien pohjista arviolta 500 000 kilon edestä. 

Miksi ihmeessä veisin mitään akkua minnekään järveen? Akuista saa rahaa kun vie romuliikkeeseen ja perkele mä nyt ala jääkaappia mihinkään veneeseen roudata kun sen voi viedä peräkäryllä jäteasemalle.

Ennen oli aivan normaalia ajaa jätekuorma järven jäälle ja jättää sinne odottamaan jäiden lähtöä ja pohjaan painumista.

Vierailija
182/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel🥲. Janina, jaxuhalit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua yhteisöllisyydelle kaupunkien lähiöissä. Helsinkiläinen lähinnä paskoo alleen jos sitä tervee rappukäytävässä.

Kannattaa hiukan valikoida missä lähiössä asuu. Ilmeisesti olet asunut jossain ghetossa?

Suomessa ei ole ghettoja

Vierailija
184/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAHAHAHAH KERRANKIN NÄIN PÄIN. Ei olekkaan lande niin kultainen kuin hehkutetaan! hahahahah

Olen junantuoma espoolainen ja tiedän landepaukkujen takahikilän kylän ajatuksenjuoksun. Ainoa mikä siellä on hyvää että lenkkipolulla ei aina tule ketään vastaan toisin kuin täällä espoossa.

Missä hehkutetaan? Olen nähnyt vain maalaisia ja maalaiselämää haukkuvia kommentteja joita betonikuutioisaa asuvat suoltavat kateuksissaan.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/dadb1b11-24cb-4b1a-bb17-18f…

https://www.verkkouutiset.fi/a/yle-muuttoliike-helsingissa-ja-pois-hels…

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/271289ca-00a1-48c8-acd5-494…

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c33d7802-4c1c-4a98-a25a-6a7d9dfa2ffa

Vierailija
185/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, jos heti lyö hanskat tiskiin. Vasta keväällä muuttanut? Eihän muutamassa kuukaudessa sydänystäviä saa kaupungissakaan. Vaativan oloinen tapaus.

Itse asun nykyään (yhteisöllisellä) maaseutualueella, jossa arvostan omaa rauhaa. Yhteisöllisyyttä sitten omilla ehdoilla. Kenenkään puolitutun lapsenlikaksi saati sitten tallitytöksi en lähde.

Mulla meni lahessa 10 vuotta ja olin päivittäin aktiivinen eri yhteisöissä.

Vierailija
186/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen lastenvahtimisyhteisöllisyyttä? Ei sellaista ollut kaupungissakaan. Nyt on taas odotukset olleet sitä hepalla tähtikaaren alla ratsastelua ja ei osunut ihan kohdalleen.

Kuvastaa siitä että lapsi taisi olla vahinko.

Vierailija
187/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea hän siis asuu? 

ei ainakaan savossa.

Vierailija
188/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulosti siltä, että hän odotti naapuriensa vahtivan lapsia, jotta saa itse touhuta heppojen kanssa

Jutussa ei mainita sanallakaan miehestä joten hän taisi odottaa että naapurit paikkaisi asian rientämällä tekemään kaikki paskanluonnit ja aitojen teot että Janina voi keskittyä rapsuttelemaan heposiaan.

No sellaista kuvaahan maaseudusta usein juhlapuheissa luodaan. "Täällä ihmiset välittävät toisistaan ja koko kyläyhteisö puhaltaa yhteen hiileen". Ja muuta vastaavaa kaunista.

Todellisuus on usein toisiaan kyräileviä hieman erikoisia ihmisiä jotka huolehtivat vain ja ainoastaan omista asioistaan.

Juttelin chatgpt kanssa siitä miten rakennusvalvonta saa vihiä luvattomista rakennuksista mm. kesämökillä tekee jonkun puuliiterin niin se on no no.

Chatgpt mukaan yleisin tapa suomessa on että ympäristöstä tulee viranomaiselle vinkki. Mietin että jumalauta on tää suomi sitten hieno maa.

Vierailija
189/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee tuosta alusta vähän se kuva että käytännössä paettiin orastavaa hermoromahdusta mutta ei se sitten onnistunutkaan koska syyt on muualla kuin kaupungin hälinässä. Mutta sitä ei vieläkään tunnusteta itselleen.

Hermoromahdus mistä? Ainiin hän on nainen.

Vierailija
190/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harva luki juttua loppuun. Uusikin koti on maalla, koska maalla on ihanaa.

"Janina ja hänen miehensä ovat nyt päättäneet, että talo laitetaan myyntiin. Se on tuntunut katkeransuloiselta.

Kun on aika lähteä etsimään uutta kotia, on kuitenkin selvää, että sekin tulee sijaitsemaan maaseudulla.

Maalla on ihana rauha ja tunnelma. Sydämeni pakahtuu, kun vien illalla ruokaa poneille, jotka hörisevät tyytyväisinä, ja näen ulkona tähtitaivaan, jollaista ei voi nähdä kaupungissa."

Tämä on se pointti mitä en ymmärrä. Jos nyt on hyvä talo yms. harrastusmahdollisuudet, niin miksi muuttaa noin lyhyen ajan jälkeen. Ei hän ainakaan introvertti ole. Kyllä siihen muuttoon on syvemmät syyt jotka nyt taidetaan peittää muiden syyttelyyn.

Liian iso laina, ettei lyhennysten jälkeen jääkään juuri muuhun?

Vierailija
191/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis koti jo laitettu myyntiin? 

Vierailija
192/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom. etäisyydet  muualla kuin taajamassa.  Ei joka pikkuasian vuoksi lähdetä naapurilta pyytämään.  Siinä mielessä naapureita ei ole. Mutta jotkin asiat on takapajuisia kuten mainittu kissakulttuuri. 

Pyytäisin ihmisiä miettimään parikin kertaa tätä kissakulttuuriasiaa. Toki maaseudulla esiintyy täydellistä piittaamattomuutta, kylmyyttä ja julmuutta. Naapurini kuulemma ennen minun aikaani kiikutti kasan kissanpentuja jostain, kun heillä oli hiiriongelma. Ei ruokkinut, ei lämmintä piharakennusta, ei mitään. Mutta hänelle sanottiin siitä ilmeisesti aika tiukasti, koska normaalit ihmiset eivät maallakaan sellaista touhua katsele. Lisäksi kaikki tietävät, ettei tuo mies ole ihan normaali muutenkaan, ja tämä tieto kerrottiin tulijoille varoitukseksi. 

Mutta se on täysin eri asia, että niiden normaalien ihmisten misset käyvät ulkona töissä siinä missä kaikki muutkin. Kissan hyötyeläinominaisuus on syy siihen, miksi niitä ylipäätään on olemassa, ja nykyisin hyötykäyttöön on tullut mukaan seuraneidin hommat yksinäisille. Mitä kiihkeämpää ripustautuminen kissaan, sitä sokeampaa ollaan ihan omalle hyötykäytölle. Kaupunkilaisten kauhistelevassa suhtautumisessa maalaiskissan elämään tiivistyy yhteiskuntafilosofian keskeinen ongelma. Vapaus ja turvallisuus ovat huonosti sovitettavissa yhteen, ja niiden välille täytyy löytää jonkinlainen kussakin ajassa ja paikassa toimiva tasapainopiste. Maalla se on eri kuin kaupungissa. Kissan vapautta kunnioittava omistaja saattaa olla piittaamaton kissasta, mutta yhtä hyvin saattaa olla oikeinkin rakastava ja lämmin kissaa kohtaan. Hysteerinen ihminen on harvoin oikeassa, ellei hysteria johdu siitä, että ufot kaappasivat lapsen. Jokin sisäinen ongelma ulkoistetaan maailman viaksi, eikä realismille ole tilaa.

Vierailija
193/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli aivan normaalia ajaa jätekuorma järven jäälle ja jättää sinne odottamaan jäiden lähtöä ja pohjaan painumista.

Koska ennen? Olen asunut järven rannalla eikä kukaan ole moista tehnyt ainakaan tuon järven rannalla. Ehkä sitten muualla. Tunkioita tietyssä metsässä on kyllä ollut joihin kannettu kaikki ja osa sitten koitettu polttaa Se oli ennen kuin oli varsinaista jätehuoltoa. Itsekin olen yhtä metsätunkiota putsannut ja kiroillut että ennen on kyllä ollut huonoa jätehuolto. Ja kyllähän nykyäänkin jotkut vajaaälyiset jättää huonekaluja ja kodinkoneita metsiin ja alueille, joita ei ole niille tarkoitettu.

Vierailija
194/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sopeuduin maaseudun yhteisöön aika hyvin, vaikka aikaa se jonkin verran otti. Ihailen paikallista avuliaisuutta, rehellisyyttä ja aitoa sosialisointia kahvikupin äärellä. Minua varmasti toki helpotti se että lapsuuden juureni ovat täältä, joten keskustelunaihe siitä on aina ollut helppo saada tutustuessa kyläläisiin, jos sellaista sidettä ei olisi, niin olisihan se kynnys kotiutumiseen varmaan isompi. En ole ehkä kovin sosiaalisesti taitava siinä mielessä, että koen hankaluutta siitä että onhan täällä kaveriporukoita ja muita, jotka ei välttämättä välitä toisistaan, niin sillä on jotenkin merkitystä kenen kanssa itse on tekemisissä. Pärjään sen asian kanssa koska jos juoruilu alkaa niin multa luonnostaan lopahtaa kyllä kiinnostus osallistua keskusteluun, kaupungissa ihmiset ei tunteneet jotenkin niin tiiviisti niin kaikenlaisia ihmissuhde klikkejä pystyi väistelemään vähän kuin itsestään :D

Vierailija
195/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea hän siis asuu? 

ei ainakaan savossa.

Kuulostaa vahvasti P-Pohjanmaalta.

Vierailija
196/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienen paikkakunnan lähiöstä kotoisin. Helsinkiin muutto oli positiivinen kokemus, ihmiset työpaikalla ja muualla juttelivat ja olen saanut oman lähipiirin. Ja löysin miehenkin. Pikku paikkakunnalla oli tietyt porukat ja jos et kuulunut niihin, ei ollut juurikaan mitään satunnaista tapaamista kummempaa. Kaikki silti tietävät toisensa. Tietysti oli minulla ystäviä mutta osa meni naimisiin ja tuollaiseen piiriin ja osa muutti pois. 

Paikkakunta on sinänsä ihana ja mieheni kanssa olaan käyty sukulaisteni luona. He ja naapuritkin ovat alussa olleet hänestä hyvin kiinnostuneita. Hän sai käsityksen että maalla on mukavaa. Mutta kun tietyt asiat oli hänestä saatu selville, mielenkiinto loppui. Alkoi ujostelu ja välttely. Varoitin kyllä häntä. 

Vierailija
197/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HAHAHAHAH KERRANKIN NÄIN PÄIN. Ei olekkaan lande niin kultainen kuin hehkutetaan! hahahahah

Olen junantuoma espoolainen ja tiedän landepaukkujen takahikilän kylän ajatuksenjuoksun. Ainoa mikä siellä on hyvää että lenkkipolulla ei aina tule ketään vastaan toisin kuin täällä espoossa.

Olen syntynyt ja asunut Espoossa koko ikäni. Olen nyt jo keski-ikäinen. Vain mulkosilmäinen pelle jotenkin palvoo ja ihquttaa jotain Espoota tässä sen nykytilassa. Koko pk-seutu on pilalla. Mutta toisaalta, mitä muuta voi odottaa henkilöltä joka on heti sulki vaahtona tursuen haukkumassa omaa kotipaikkaansa. 

Jos pystyisin muuttaisin maalle kausa pois vaikka heti mieluummin kuin asuisin täällä. 

Vierailija
198/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko hämmentävää, että joku rakentaa tukiverkkojaan naapurien varaan. Kannattaa pysyä kaupungissa jos ei pärjää ilman jatkuvaa sosialisointia. 

Vierailija
199/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko hämmentävää, että joku rakentaa tukiverkkojaan naapurien varaan. Kannattaa pysyä kaupungissa jos ei pärjää ilman jatkuvaa sosialisointia. 

Mikä ihmeen tukiverkko? Se tukiverkko on lompakko. Luuleeko Janina, kun muuttaa maalle, niin naapurit ovat siellä kärkkäinä tulemaan lapsenvahdiksi, ponin lantojen lapiointiin, tekemään polttopuut . . . ilmaiseksi. 

Vierailija
200/278 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erämaa- ym. landealueita on ihan kaupunkien sisällä ja kehyskunnissa. Ei tarvitse muuttaa kovinkaan kauas Helsingistä tai muustakaan isosta kaupungista.

Jostain syystä Helsingistä pois halajavat haluavat aina jonnekin sivistyksen ulkopuolelle, ja landelta pois haluavat hinkuavat vain Helsinkiin. Välimuotoja ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi