Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloisten ongelma on että asuvat liian kalliissa asunnossa.

Vierailija
30.09.2025 |

Vuokra on liian suuri. Myös kuluttavat höpö höpö juttuihin rahaa kuten lehtitilauksiin, elokuvakanaviin, bussilippuihin vaikka fillarilla pääsee ja tulee halvemmaksi.

Kommentit (313)

Vierailija
221/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina, eikö ihmisillä muka ole mitään sosiaalisia turvaverkkoja? Uskoisin, että sellaisia alkaa kyllä löytymään, kun yhteiskunnan turvaverkkoa heikennetään. Nyt ollaan totuttu huutamaan yhteiskuntaa hätiin joka asiaan. Sukupolvet joutunevat sitten asumaan samassa asunnossa, jos ei ole varaa asua erikseen. 

Syrjäytyminen periytyy, joten ei tuostakaan ole kaikille patenttiratkaisua. 

Vierailija
222/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraisten vuokran maksaa tavallaan Kela toimeentulotukena. Tuloista (nettotuet, nettopalkka, nettoeläke jne) vähennetään menot (vuokra, sähkö, kotivakuutus, julkinen terveydenhuolto, lääkkeet, silmälasit, passi, ulosotto jne). Jäljelle pitää jäädä 595€/kk käteen ja lapselle iästä riippuen 300-400€/kk. 

Tuolla summalla pitää siis elää. Ei kyse ole siitä, että asutaan liian kalliisti yms.

Edelleenkään ei ole olemassa mitään "käteen pitää jäädä 595€/kk-TT-tukea."

Normin ylittäviä kuluja ei enää hyväksytä eikä joustoja juuri ole. Normit ovat rankasti jälkijättöisiä, tahallisesti. Piiloleikkauksia käytännössä.

Ja sitten on se hauska 21,5 päivän kerroin, joka leikkaa käytännössä yli 40€ tuesta pois, vaikka et saisikaan TT-tukea vuoden jokaisena kuukautena. 

Harva sa

Asun yksin ja asun jo 25 neliön yksiössä. Saan toimeentulotukea 370e/kk, koska vuokrani on 50 euroa liian iso. Minulle ei tosiaankaan jää mitään 595e/kk puhtaana käteen, ei edes työmarkkinatuen ja asumistuen kanssa. Onneksi ei ole muuta lääkitystä kuin allergialääke.

Hakemukseni halvempiin asuntoihin on Kelan toimesta torpattu riittämättömänä näyttönä. Ei sillä, ei minulla olisikaan varaa muuttaa halvempaan asuntoon, koska se vaatii takuuvuokran, seuraavan kuun täyden vuokran, pakettiauton vuokran, ajokortittomana kuskin ja kantajat (eli muuttofirman). 

No, onneksi lyhyenä naisena ei tarvitse syödä paljon... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuleppas, minä painan 47 kg, 172cm. Ei ole varaa syödä. Lapsille syötän mitä rahalla saa. Kerään metsän antimia, tölkkejä. En meikkaa, deodorantin sijaan käytän haavanpuhdistisainetta, jonka ostan jättikoossa, ja se kestää pitkään. Siivoan etikalla ja vaatteet pestään käsisaippualla. Kahvia saan silloin tällöin sukulaisilta almuina. Sossu tai kirkko ei myönnä mitään ,asutaan halvimmassa  asunnossa jossa kolme lasta jakaa huoneen ja minä sohvalla nukkuen. Että haista sinä ap pitkä paska

Halvempia paikkakuntiakin on Suomessa.... tai sitten se että.mitä.jos hankkisit töitä, ihan mitä tahansa ihan mistä tahansa niin saisit hommattua omia tuloja? Ja ennen kun alat valittamaan että ei ole töitä niin kyllä niitä on, niitä ei vain julkistetaan virallisilla kanavalla vaan täytyy itse kysellä yrityksistä töitä

Halpa asunto vaatii yleensä sen auton, joten ihan sama hinta tulee jos asuu lopulta kalliisti lähellä palveluja.

Autosta ei hyödy ja asunnon sijainnista ei hyödy. Yksilö ei voi vaikuttaa mitenkään että hyötyisi ja tekisi järkeviä ratkaisuja. Työt on silppua ja pätkää. 

Aika turha on rämpylöidä ja yrittää nousta suosta. Parempi taktiikka on asettua aloilleen tukien pariin ja tehdä pätkätöitä aina kun saa siitä läheltä kulkuyhteyksin varrelta.

Noin muuten asuminen on liian kallista tai palkat liian matalia.

Vierailija
224/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaupungin halvimmasta päästä olevat asunnot on liian kalliita niin aika hankalaksi menee.

Asut siis liian kalliilla paikkakunnalla. Muuta halvempaan kaupunkiin niin saat halvemman vuokran

Siis ai, elämänkaaren loppupäässä pitäs muuttaa muualle kavereitten ja perheen läheltä.

Lisää aivopieruja kiitos!

Ei kannata muuttaa nykyään töiden takia. Työt pitää olla kokoaikainen virka eläkeikään asti ja hyvä palkka. 

Minä muutin pätkien takia nuorena ja rahaa ei kertynyt kaupungit otti kaiken pois ja kädestä suuhun vaikka elin säässtäväisesti.

Suhteet sukuun ja omaan lapsuuden perheseen kuihtui ahkerasti töitä tehden. Ei jakanut enää käydä pyhinäkään, kun tein pyhätkin töitä.

Ystäväsuhteet katkesi kovan työnteon seurauksena. Lopulta laitostuin täysin. 

Kun elämä oli pelkkää töissä, marketissa ja kotiin nukkumaan ruokailun jälkeen, niin työttömänä olet kuin vankilasta vapautettu elinkautisvanki.

Sulla ei jäänyt mitään käteen. Ja et osaa edes nauttia elämästä. Et tiedä mitä tekisit muuta kuin töitä.

Niitä suhteita on kymmenien vuosien jälkeen tosi vaikea alkaa paikkailla ja ihmmisiä on kuollut ja et ole käynyt hautajaisissa, koska työnantaja ei päästänyt jne.

Älkää hyvät ihmiset muuttako töiden takia pois rakkaimpien läheltä. Teistä tulee orjia ja yksinäisiä ja kuolette yksinäisinä.

Vierailija
225/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisin lapsi on poliisilaitoksella vakituisena lupasihteerinä passipalvelussa.

No, eikös se ole hyvä, että se lapsi on töissä, eikä työttömänä? Jos siiihen hommaan olisi palkattu joku työtön, olisi tämä lapsi puolestaan työttömänä.

Vierailija
226/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomasin keväällä Kelan asumistuki laskurilla, että olisin ollut oikeutettu noin 90 euron asumistukeen. Eipä ole tullut mieleen, 8 vuotta tässä asuneena ja aikaisemmin lasten kanssa vielä kalliimmassa asunnossa. Mennyt varmaan parikymmentä vuotta nostamatta mitään asumistukia. Ihan ollaan pärjäilty. 

Enpä taida hakea nytkään niin ei tarvi tiliotteita ym. muille esitellä. Se on minusta noloa. 

Saa valtio pitää rahat hyvä nään. En halua olla kelarotta. 

Uskon, että meitä muita samanlaisia on. 

Vierailija
227/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite haen kaikki tuet mitä voi saada. Lisäraha ei haittaa 

Vierailija
228/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuleppas, minä painan 47 kg, 172cm. Ei ole varaa syödä. Lapsille syötän mitä rahalla saa. Kerään metsän antimia, tölkkejä. En meikkaa, deodorantin sijaan käytän haavanpuhdistisainetta, jonka ostan jättikoossa, ja se kestää pitkään. Siivoan etikalla ja vaatteet pestään käsisaippualla. Kahvia saan silloin tällöin sukulaisilta almuina. Sossu tai kirkko ei myönnä mitään ,asutaan halvimmassa  asunnossa jossa kolme lasta jakaa huoneen ja minä sohvalla nukkuen. Että haista sinä ap pitkä paska

Onko käsisaippua tosiaan halvempaa kuin vaatteidenpesuaine?

Vierailija
229/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minulla on maksetussa kolmiossa vastike 380e/kk lähellä kaupungin keskustaa. En löytäisi edes kimppakämpästä edullisempaa, jos vuokralle menisin. 

Vierailija
230/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Olen pienituloinen ja minulla olisi silti varaa ostaa pari kertaa arvokkaampi asunto. Ei tulot aina kerro varallisuutta. Olin ennen hyvätuloinen ja säästin rahaa tännekin.

Vierailija
231/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelmana on kateus.

Vierailija
232/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Verottajalle suunnittellaan pääsyä kansalaisten tilitietoihin."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011614704.html

Vierailija
233/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus haluaa sosiaalitukihuijarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä. Kelan tiedonsaantioikeuksia lisätään."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011199027.html

Vierailija
234/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisten ongelma on juuri kalliit julkisen liikenteen korttimaksut noin 70e kk. Ja sitten kallis vuokrakämppä, koska vuokrat on ihan törkeän hintaisia nykyään suhteessa 1990-2004. Kun ei mene töihin, niin pyörällä pärjää. Autoa tai ajokorttia ei kannata edes harkita. Liian kallista ostovoimaan nähden.

Muistan kuinka maksoin 350e kaksiosta ja kävin duunissa nuorena. Kaupungin keskellä oli kaksio. Sähkö oli edullista ja vesi. Niin nykyään tuo kaksio on päälle tonnin. 

Kerkesin perheenkin siinä nopeasti perustamaan nuorena miehenä, kun oli kannattavaa käydä duunissa ja elää. 

Muistelen että olut maksoi 2002 jotain 5.40e 12 karjalaa. Että siinä pystyi järjestämään nuorena kotibileitä ja tapailemaan naisia. Eipä enää olisi mahdollisuutta.

Lopetin työssäkäynnin 2010. 

Lakko jatkuu.

Vuokrat on nelinkertaistuneet 20 vuodessa.

Uskomatonta. Entä palkkakehitys. Ei ole pysynyt vauhdissa mukana. 

Työnteko on käytännössä kannattamatonta. Ne toki käy joita kannattaa. Yleisesti haetaan muualta orjia tekemään hommia. Se tulee maksamaan kaikille entistä enemmän tulevaisuudessa monissa muodoissa ja maksetaanhan me jo nyt.

Vierailija
235/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä huomasin keväällä Kelan asumistuki laskurilla, että olisin ollut oikeutettu noin 90 euron asumistukeen. Eipä ole tullut mieleen, 8 vuotta tässä asuneena ja aikaisemmin lasten kanssa vielä kalliimmassa asunnossa. Mennyt varmaan parikymmentä vuotta nostamatta mitään asumistukia. Ihan ollaan pärjäilty. 

Enpä taida hakea nytkään niin ei tarvi tiliotteita ym. muille esitellä. Se on minusta noloa. 

Mahtaa ottaa päähän sua. Multa jäi saamatta työmatkakorvaukset, kun en tiennyt niistä. Jouduin vararikkoon ja pätkätyöopettajuus loppui mun kohdalta lyhyeen. 

Miksi näistä ei kerrota, kun jokainen lantti menee ja tulee. Olisin tarvinnut niitä työmatkakorvauksia kipeästi. Tuloksena vararikko ja ulosotto ja muutto takaisin etelästä pohjoispohjanmaalle vanhempien navettarakennukseen. Orastava suhde naisen kanssa oli aluillaan ja kaikkea kivaa, mutta taloudellisesti ei ollut mahdollista elää kalliiden vuokrien maassa etelässä ja tehdä opetustyötä aika pitkän välimatkan kautta, että olisi säästänyt rahaa. 

Eipä säästynyt. 

Kyllä muakin ottaisi päähän, mutta en ala itselleni valehtelemaan. Säkin oot tyhmä ihminen ja vähän syrjäytynyt, kun et osanut ottaa tuista selvää. Ne tonnit mitkä olisin saanut työmatkakorvauksina olisi auttanut ja olisni ehkä opettamassa vieläkin.  Minäkin olen tavallaan lakossa. 

Vierailija
236/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet poikkeus.Useimmat ottavat kaikki tuet mitä vaan saavat  ja kehtaavat vielä valittaa..

Vierailija
237/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ongelmana on kateus.

Kuka kadehtii tyhjätaskuja tuille eläviä?Ja mistä heitä pitäisi kadehtia?

Vierailija
238/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisten ongelma on juuri kalliit julkisen liikenteen korttimaksut noin 70e kk. Ja sitten kallis vuokrakämppä, koska vuokrat on ihan törkeän hintaisia nykyään suhteessa 1990-2004. Kun ei mene töihin, niin pyörällä pärjää. Autoa tai ajokorttia ei kannata edes harkita. Liian kallista ostovoimaan nähden.

Muistan kuinka maksoin 350e kaksiosta ja kävin duunissa nuorena. Kaupungin keskellä oli kaksio. Sähkö oli edullista ja vesi. Niin nykyään tuo kaksio on päälle tonnin. 

Kerkesin perheenkin siinä nopeasti perustamaan nuorena miehenä, kun oli kannattavaa käydä duunissa ja elää. 

Muistelen että olut maksoi 2002 jotain 5.40e 12 karjalaa. Että siinä pystyi järjestämään nuorena kotibileitä ja tapailemaan naisia. Eipä enää olisi mahdollisuutta.

Lopetin työssäkäynnin 2010. 

Lakko jatkuu.

Vuokrat on nelinkert

Vain luuserien mielestä työnteko ei kannata.Kiva on kuitenkin kun voi asioida vaikka kaupassa jossa muut tekevät sen "kannattamattoman.työn.Kunhan itse saa makoilla.

Vierailija
239/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisten ongelma on liian pienet palkat.

Vierailija
240/313 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minne olet ne saamasi tuet kussut?