Pienituloisten ongelma on että asuvat liian kalliissa asunnossa.
Vuokra on liian suuri. Myös kuluttavat höpö höpö juttuihin rahaa kuten lehtitilauksiin, elokuvakanaviin, bussilippuihin vaikka fillarilla pääsee ja tulee halvemmaksi.
Kommentit (313)
Ihan noin yksinkertainen yhtälö se ei ole, siihen kalliimpaan asuntoon sisältyy arvatenkin joitakin hyviä puolia että sen joku valinnut alunperin, eihän pienituloiset ole keskimääräistä tyhmempiä ja maksa mistään tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Jep, moni ottaa kulutusluottoa autoremonttiin, jotta pääsee autolla vuorotöihin, kun puoliso työtön.
Osa korjaa autoa itse YouTuben ohjeilla, varaosat kolariautoista tai ulkomailta tilaamalla.
"Kansanedustajat Teuvo Hakkarainen ja Ville Vähämäki asuivat aikoinaan Helsingin Taka-Töölössä sijaitsevassa saunatilassa, jonka omisti julkisuudesta tunnettu poliisi Dennis Pasterstein."
Saivat sinnekin myös asumistukea.
Laitetaanko saunat vuokraus käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa yötä maksaa noin 25 euroa vuorokausi.
3000 bruttopalkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja ansiosidonnaista 900 euroa netto..
Me vaihdettiin YouTuben ohjeilla autoon kytkin itse, jotta puoliso pääsee autolla töihin. Itse työtön.
Vaihdoin autoon tulpat itse. Aikaa meni, kun piti purkaa autoa.
Eläkeläisillä on rahaa ja ne vie auton huoltoon korjaamolle.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi tuet. Mitäpä me naiset ei itse tehtäisi. Puoliso viedään töihin ja aletaan vaihtamaan auton tulppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi tuet. Mitäpä me naiset ei itse tehtäisi. Puoliso viedään töihin ja aletaan vaihtamaan auton tulppia.
Seuraavaksi pitäisi rempata pesukone. Otin jo takapellin irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupungin halvimmasta päästä olevat asunnot on liian kalliita niin aika hankalaksi menee.
Sitten muutetaan halvempaan kaupunkiin tai maaseudulle.
Mutta kun niistä ei löydy töitä!!
Kirjotelkaa te, menen remontoimaan pesukonetta niin saa taas pestä pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjotelkaa te, menen remontoimaan pesukonetta niin saa taas pestä pyykkiä.
Irrotin takapellin jo illalla, kun palsta meni kiinni.
Ja nyt remontoimaan pesukonetta.
Vierailija kirjoitti:
6 hengen perhe yksiöön ja pyykkiä pestään 3 koneellista päivässä.
Yksiö homehtuu.
Nyt asuu jo lapsiperheitä kaksioissa ja asunnon kosteusprosentti 100.
Ison perheen pitää hommata yksiö sellaisesta talosta, missä talopesula ja kuivaushuone.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian kalliit vuokrat pienissä kopeissakin, päättäjät ovat ihan pihalla todellisuudesta. Mistäs muuten niitä ilmaisia fillareita saa ja kuka ne ilmaiseksi huoltaa? Kiinnostaisi, sillä kun työmatkat fillarilla kulkee, niin aika usein sitä halpaa pyörää saa myös fiksata ja kumejakin vaihtaa, joten tuo köyhällekin sopiva vaihtoehto kelpaisi minullekin.
Tokiostakin saa välillä halvempia asuntoja vuokralle kuin Helsingistä tai muista isoista kaupungeista Suomessa. Parhaimmillaan olen nähnyt 25 neliön asunnon, johon Japanissa kuuluu aina pesukonepaikka ja kylpyhuone ammeella, 380 eurolla/kk Tokiossa. Siisti, kaunis asunto, ei mikään torakkaloota.
Vierailija kirjoitti:
Turku ja Tampere
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 447 e / kk
Helsinki ja Vantaa
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 563 e /kk
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto
Ja kohta asumistuen kuntakohtaiset ylärajat.
Ja maaseuduilla vielä pienemmät ylärajat eli periaatteessa on ihan turha muuttaa yhtään halvempaan, kun se ei vaikuta tuloihin millään tavalla. Jos saat asumistukea tai sosiaaliturvaa, se tipahtaa vuokran mukana ja sosiaalitoimi hönkii niskaan, että et vieläkään muuttanut tarpeeksi halpaan asuntoon.
Näissä keskusteluissa aina ihmetyttää se, ettei osata asettua toisen ihmisen asemaan ja miten vähän ihmiset arvostavat ihmissuhteita. Ihan tosissaan ehdotetaan, että toisen pitäisi muuttaa pois omasta kotikaupungista ja viedä lapset mukanaan. Niin kuin niiden lasten kaverisuhteet ja ympyrät olis täysin merkityksettömiä ja lapset voi vaan rempaista johonkin uuteen paikkaan, keskelle ei mitään, koska siellä on halpaa. Valittaahan ei tietenkään saa, koska itse on päättänyt, että lapsen elämän vakaus on ihan yhtä tärkeää kuin aikuisten elämän vakaus.
Omassa perheessä ei ole mitään höpöhöpöjuttuja, ei elokuvakanavia eikä lehtitilauksia. Bussiliput on jotta koululaiset pääsevät kouluun ja aikuiset liikkumaan pidempiä matkoja, autoa ei ole. Mitään ekstraa ei tehdä, eikä kukaan harrasta mitään maksullista. Vuokranantaja nostaa silti joka vuosi vuokraa ja siihen on aina vaan revittävä rahaa jostain, vaikka rahaa on koko ajan vähemmän käytössä jo ilman vuokrankorotustakin. Silti emme ole valmiita repimään lapsia omasta kodistaan johonkin halvempaan paikkaan. Kituutetaan ja toivotaan ihmettä.
Ihmettelen aina, eikö ihmisillä muka ole mitään sosiaalisia turvaverkkoja? Uskoisin, että sellaisia alkaa kyllä löytymään, kun yhteiskunnan turvaverkkoa heikennetään. Nyt ollaan totuttu huutamaan yhteiskuntaa hätiin joka asiaan. Sukupolvet joutunevat sitten asumaan samassa asunnossa, jos ei ole varaa asua erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppas, minä painan 47 kg, 172cm. Ei ole varaa syödä. Lapsille syötän mitä rahalla saa. Kerään metsän antimia, tölkkejä. En meikkaa, deodorantin sijaan käytän haavanpuhdistisainetta, jonka ostan jättikoossa, ja se kestää pitkään. Siivoan etikalla ja vaatteet pestään käsisaippualla. Kahvia saan silloin tällöin sukulaisilta almuina. Sossu tai kirkko ei myönnä mitään ,asutaan halvimmassa asunnossa jossa kolme lasta jakaa huoneen ja minä sohvalla nukkuen. Että haista sinä ap pitkä paska
Miten sinä olet tuohon jamaan joutunut? Kävitkö koulut loppuun ja opiskelut päälle? Suomessahan koulutus on ilmaista.
Pätkätyöläisen pitää muuttaa asuntoon, jonka vuokra on max. 300€/kk
Juuso vois näyttää mallia.