Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paradoksi vaatealalla: Tekstiilien ja vaatteiden heikentynyt laatu verrattuna 2000-luvun alkuun

Vierailija
30.09.2025 |

Monet ovat tälläkin palstalla kommentoineet, miten heillä on yhä vaatteita käytössä jopa nollarin alusta ja ne ovat vieläkin hyvässä kunnossa. Lehdissä oli pari viikkoa sitten juttua teinistä, joka toteuttaa nollarityyliä kirppistellen kaikki vaatteensa, jotka näyttivät kuin uusilta kuvissa. 

Jos verrataan vain vuosikymmenen takaiseen, vaatteiden laatu on heikentynyt. Itselläni on yhä aktiivisessa käytössä takki ja pusakka, jotka on molemmat ostettu 10-15 vuotta sitten ja niitä on kohdeltu karusti: pesty 60 asteessa ja heitetty surutta ja täysin vailla vakaata harkintaa myös kuivausrumpuun. Tästä kaikesta huolimatta niihin ei ole ilmestynyt nypyn nyppyä, ja resorit eivätkä värit ole menneet yhtään miksikään.

Jos vertaan joihinkin uudempiin puseroihin, joita olen pitänyt kuin kukkaa kämmenellä, pessyt nurinpäin viileillä hienopesuohjelmilla ja hienopesuaineella, ja tästä kaikesta huolimatta olen saanut näyttää niille nukanpoistajaa jo useampaan kertaan. Varsinkin puseroiden ja takkien resorit menevät nykyään huonoksi äkkiä. Kankaat ovat myös jotenkin ohuempia ja välillä ompelujälki epämääräistä ja viimeistelemätöntä. Olen useampaan kertaan joutunut siistimään, viimeistelemään ja jopa korjaamaan uuden vaatteen saumoja. Nyt puhutaan siis kivijalkakaupoissa Suomessa kuluttajille myytävistä vaatteista eikä SHEIN, tai Temu vaatteista, joissa pahimmillaan ei ole edes pesulappuja eikä materiaaleja kerrottuna.

Samalla kun laatu on heikentynyt, vaateteollisuus tuottaa valtavan määrän päästöjä. Miten vielä nollarin alussa oli mahdollista tuottaa tavallisille kuluttajille laadukasta vaatetta kohtuullisella hinnalla, kun taas nykypäivänä edes kallis hinta ja merkkilogo eivät välttämättä ole mikään takuu laadusta? Mikä on muuttunut? Ja miten tämä sopii vihreisiin arvoihin?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ominaisuuksia kankaissa on muutettu niin että ne nukkaantuu lähes heti käytössä? Kiinnostaisi. Mielellään maksaisin vaatteesta joka kestää. 

Niihin on sekoitettu polyesteriä ja siksi tulee nyppyjä ja nukkaa. 

Polyester on terävä kuitu, joka leikkelee pehmeät luonnon- ja muuntokuidut silpuksi. Siksi niitä nyppyjä tulee. Kannattaa pestä ne sekakuituvaatteet pesupussissa, ettei ne hierrä lisää nyppyjä itseään vasten siellä pesukoneen rummussa märkinä.

Ei, vaan polyesteri kannattaa jättää sinne kauppaan kokonaan. Nuo nukkaantuvat ihan käytössäkin ennen kuin olisi ehtinyt pestä kerran pari. Hankautuu nypyille arkikäytössä ja siksi ei kannata edes ostaa. 

Vierailija
82/90 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin etsimään uutta kuorihousua 10 vuotta sitten ostetun tilalle, kun alkoi hajoamaan. Kaikki olivat jotain ohutta ja kierrätettyä materiaalia, joka tuskin kestäisi vuottakaan... Nyt sitten ajelen autolla ympäri kaupunkeja etsiäessäni housuja, ja maailma pelastuu.... Sellaista ilmastotyötä.

Kuorihousut ostin pari vuotta sitten  muutamalla kympillä ja hyvät on ollu. Toki niitä ei pidä pestä kovin usein. Kolmessa kympissä harvoin eikä mitään kuivausrumpuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vähän katsoo, mitä ostaa, saa kyllä laatua edelleenkin. Olen jo yli kymmenen vuotta pyrkinyt ostamaan eettistä ja ekologista vaatetta, ja nyt kyllä huomaa, ettei vaatekaappia ole mikään pakko täydentää joka sesonki. 

Halvalla ei kyllä hyvää edelleenkään saa. Kotimaisista yksi parhaista on mielestäni R-Collection, joka tekee paljon muutakin kuin anorakkia, kaikki todella kestävää laatua. 

Mulla on R-Collectionin huppari vuodelta 1994. Resorit tarttis vaihtaa.

Vierailija
84/90 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen artikkelista:

"Joka ikinen sekunti jossain päin maapalloa viedään kuorma-autollinen vähän käytettyä vaatetekstiiliä polttoon tai kaatopaikalle. Vaateteollisuuden hiilijalanjälki onkin suurempi kuin laiva- ja lentoliikenteellä yhteensä."

Chilen aavikolla on myös jopa avaruuteen saakka näkyvä vuori pikamuotia, joka on dumpattu sinne. 

Ehkä tulevaisuudessa, kun algoritmit ja tekoäly kehittyy lisää vaatteiden kysyntä ja tarjonta saadaan paremmin paritettua keskenään. Jopa käyttämätöntä muotia päätyy hävitykseen. Nopeat trendisyklit ja some ovat myös osaltaan lisänneet ongelmaa. 

😂😂😂  Mikä luottamus tekoäly- yhteiskuntaan. Itse uskon, että ympäristöongelmat tulee vain pahenemaan. Tekoäly käyttää järjettömän määrän energiaa.

Vierailija
85/90 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla säilyy ihan hyvänä, kun en pese niitä jokaisen käyttökerran jälkeen. Alushousut toki, mutta en muita. En myöskään käytä kuivausrumpua, vaikka mulla sellainen onkin. Tekee vaatteista kovia käppyröitä. 

Vierailija
86/90 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan oli sellainen erittäin laadukas vaatevalmistaja, kuin Valtion Pukutehdas. Vaattet oli kalliita ostaa mutta halpoja käyttää. Niin vain sekin saatiin tapettua varmaan omin käsin julkisen kilpailutuksen kautta. Kun jokin valtion hankintahirviö löysi kiinasta "vastaavaa" tuotetta kymmenesosalla tai kahdeskymmenesosalla siitä hinnasta. Kiitti vaan v:tusti.

Nyt ei laadukasta vaatetta tahdo löytää edes rahalla. Ulkoilukamppeet on suunniteltu kestävän yhden firman tykypäivän verran. Sitten ne voi pudottaa keräykseen.

Laadukasta kamaa ei ole yhtään vaikea löytää. Silloin pitää olla vain valmis maksamaan oikeasti niistä vuosikaudet jatkuvaa kulutusta kestävistä ulkoilukamppeista se useampi satanen.

Ihmiset jostain syystä odottaa saavansa jonkun halpakaupan 19.90 tuulipuvulta sitä samaa laatua vuosikausien ajaksi.

Vierailija
87/90 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla säilyy ihan hyvänä, kun en pese niitä jokaisen käyttökerran jälkeen. Alushousut toki, mutta en muita. En myöskään käytä kuivausrumpua, vaikka mulla sellainen onkin. Tekee vaatteista kovia käppyröitä. 

Rumpuhan nimenomaan pehmentää vaatteet, etenkin froteen ja velourin. Mutta jokainen tavallaan. Itse tykkään pehmeästä froteesta mutta kovista, narukuivatuista lakanoista.

Vierailija
88/90 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ominaisuuksia kankaissa on muutettu niin että ne nukkaantuu lähes heti käytössä? Kiinnostaisi. Mielellään maksaisin vaatteesta joka kestää. 

Esimerkiksi kulutuskestävån polyamidin tilalle on vaihdettu polyester, jopa akryyli. Ennen sukissa oli polyamidia vahvistamassa muita kuituja, polyester ei vahvista mitään. Elastaani tekee sukasta kyllä venyvän mutta samalla heikentää kulutuskestoa. Aikaisemmassa kommentissa kommentoitiin takin resoreita: minulla nyppyyntyneet resorit olivat polyesterin, puuvillan ja elastaanin seosta. Polyamidia tehdään Portugalissa vastuullisesti muoviroskista, mutta se tietenkin maksaa enemmän kuin venäläisestä öljystä Kiinassa tehty polyester. 

Minun sukissani ainakin on polyamidia ja puuvillaa, joskus polyamidia ja merinoa taikka bambuviskoosia. Ei akryylia. Ei ole edes vaikea löytää. 

Vierailija
89/90 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kankaitten huono laatu on ongelma mulle kun tykkään teettää vaatteet, en pidä nykymuodista. Mutta mekon teettäminen maksaa 120 e, tulee kiva mutta kangas ei kestä.

Mistähän saisi kunnon kankaita. Lakanakankaatkin on niin ohuita että näkee läpi. Ja puseroissa napit mikroskooppiset.

Vierailija
90/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi secondhandliikkeistä löytää vielä edullisesti laadukkaita vaatteita. Monet merkit eivät ole enää nykymaailmassa mutta vaatteet kestävät. Eivätkä mene pesussa miksikään