Paradoksi vaatealalla: Tekstiilien ja vaatteiden heikentynyt laatu verrattuna 2000-luvun alkuun
Monet ovat tälläkin palstalla kommentoineet, miten heillä on yhä vaatteita käytössä jopa nollarin alusta ja ne ovat vieläkin hyvässä kunnossa. Lehdissä oli pari viikkoa sitten juttua teinistä, joka toteuttaa nollarityyliä kirppistellen kaikki vaatteensa, jotka näyttivät kuin uusilta kuvissa.
Jos verrataan vain vuosikymmenen takaiseen, vaatteiden laatu on heikentynyt. Itselläni on yhä aktiivisessa käytössä takki ja pusakka, jotka on molemmat ostettu 10-15 vuotta sitten ja niitä on kohdeltu karusti: pesty 60 asteessa ja heitetty surutta ja täysin vailla vakaata harkintaa myös kuivausrumpuun. Tästä kaikesta huolimatta niihin ei ole ilmestynyt nypyn nyppyä, ja resorit eivätkä värit ole menneet yhtään miksikään.
Jos vertaan joihinkin uudempiin puseroihin, joita olen pitänyt kuin kukkaa kämmenellä, pessyt nurinpäin viileillä hienopesuohjelmilla ja hienopesuaineella, ja tästä kaikesta huolimatta olen saanut näyttää niille nukanpoistajaa jo useampaan kertaan. Varsinkin puseroiden ja takkien resorit menevät nykyään huonoksi äkkiä. Kankaat ovat myös jotenkin ohuempia ja välillä ompelujälki epämääräistä ja viimeistelemätöntä. Olen useampaan kertaan joutunut siistimään, viimeistelemään ja jopa korjaamaan uuden vaatteen saumoja. Nyt puhutaan siis kivijalkakaupoissa Suomessa kuluttajille myytävistä vaatteista eikä SHEIN, tai Temu vaatteista, joissa pahimmillaan ei ole edes pesulappuja eikä materiaaleja kerrottuna.
Samalla kun laatu on heikentynyt, vaateteollisuus tuottaa valtavan määrän päästöjä. Miten vielä nollarin alussa oli mahdollista tuottaa tavallisille kuluttajille laadukasta vaatetta kohtuullisella hinnalla, kun taas nykypäivänä edes kallis hinta ja merkkilogo eivät välttämättä ole mikään takuu laadusta? Mikä on muuttunut? Ja miten tämä sopii vihreisiin arvoihin?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea.
Öööh? Mikä juttu ihmisjoukkiot jotka ei jaksa lukea mutta kommentoi silti?
Lähdin etsimään uutta kuorihousua 10 vuotta sitten ostetun tilalle, kun alkoi hajoamaan. Kaikki olivat jotain ohutta ja kierrätettyä materiaalia, joka tuskin kestäisi vuottakaan... Nyt sitten ajelen autolla ympäri kaupunkeja etsiäessäni housuja, ja maailma pelastuu.... Sellaista ilmastotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin etsimään uutta kuorihousua 10 vuotta sitten ostetun tilalle, kun alkoi hajoamaan. Kaikki olivat jotain ohutta ja kierrätettyä materiaalia, joka tuskin kestäisi vuottakaan... Nyt sitten ajelen autolla ympäri kaupunkeja etsiäessäni housuja, ja maailma pelastuu.... Sellaista ilmastotyötä.
Mikset tee itse?
Sukkahousuihini 20 denieriä tuli silmäpako. Heikko on laatu.
Mites ne tekis voittoa, jos pitäis tehdä laadukasta ja kestävää jälkeä?
Laatu on surkeaa nykyisin. Jotkut ostaa jotain 80 euron marimekko lakanoita tai 200 euron huppareita, jotka kulahtaa ensimmäisessä persuissa. Aivan järkyttävän surkeaa. Joskus tuo oli laatumerkki.
Kaupoissa myydään jotain 7,90 maksavia t-paitoja, joissa kangas on ihan ohut ja ryppyinen. Esim hm:llä kun vertaa juuri jotain 7,90 maksavaa t-paitaa siihen kalliimpaan 14.90 maksavaan niin kankaan laadussa on huima ero. Kuka noita halparättejä ostaa?
Aikoinaan oli sellainen erittäin laadukas vaatevalmistaja, kuin Valtion Pukutehdas. Vaattet oli kalliita ostaa mutta halpoja käyttää. Niin vain sekin saatiin tapettua varmaan omin käsin julkisen kilpailutuksen kautta. Kun jokin valtion hankintahirviö löysi kiinasta "vastaavaa" tuotetta kymmenesosalla tai kahdeskymmenesosalla siitä hinnasta. Kiitti vaan v:tusti.
Nyt ei laadukasta vaatetta tahdo löytää edes rahalla. Ulkoilukamppeet on suunniteltu kestävän yhden firman tykypäivän verran. Sitten ne voi pudottaa keräykseen.
Vaikka tämä saattaa kuulostaa hieman oudolta, niin aiemmin luonnonmateriaalikankaisiin lisättiin usein hieman tekokuitua, jolloin sen kestävyys kasvoi moninkertaiseksi. Ostin esim. Levi's farkkuja USA:ssa 1980-luvulla ja ne kestivät yli 5 vuotta. Nykyään yhtiöt tekevät 100% puuvillapaitoja ja -housuja juuri sen takia, että ne eivät kestäisi pitkään ja saadaan uudet myytyä tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä saattaa kuulostaa hieman oudolta, niin aiemmin luonnonmateriaalikankaisiin lisättiin usein hieman tekokuitua, jolloin sen kestävyys kasvoi moninkertaiseksi. Ostin esim. Levi's farkkuja USA:ssa 1980-luvulla ja ne kestivät yli 5 vuotta. Nykyään yhtiöt tekevät 100% puuvillapaitoja ja -housuja juuri sen takia, että ne eivät kestäisi pitkään ja saadaan uudet myytyä tilalle.
Viimeksi kun ostin Leviksen 5-0-ykköset, niin eikö perkele niihin oltu lisätty jotain stretchiä? En meinannut uskoa todeksi. Ja eikö se stretci tee kankaan kelpaamattomaksi kierrätykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun ostin Leviksen 5-0-ykköset, niin eikö perkele niihin oltu lisätty jotain stretchiä? En meinannut uskoa todeksi. Ja eikö se stretci tee kankaan kelpaamattomaksi kierrätykseen?
Elastaani yleensä on se, joka ensin pettää.
Vierailija kirjoitti:
Laatu on surkeaa nykyisin. Jotkut ostaa jotain 80 euron marimekko lakanoita tai 200 euron huppareita, jotka kulahtaa ensimmäisessä persuissa. Aivan järkyttävän surkeaa. Joskus tuo oli laatumerkki.
Kaupoissa myydään jotain 7,90 maksavia t-paitoja, joissa kangas on ihan ohut ja ryppyinen. Esim hm:llä kun vertaa juuri jotain 7,90 maksavaa t-paitaa siihen kalliimpaan 14.90 maksavaan niin kankaan laadussa on huima ero. Kuka noita halparättejä ostaa?
Hm:llä myös hurja ero miesten ja naisten vaatteiden laadussa. Miesten t-paita voi olla ihan tosi jykevää kangasta, millaista naisten t-paidoista ei kyllä löydy
Huonoja tehdään koska niitä myös ostetaan. Tehdään ostolakko huonolle laadulle niin alkaa laatu parantua! Minä en osta tekokuitua enkä läpinäkyviä rättejä, kirpputorilta löytyy laatua ja itse tehden myös. Miesten osastolla löytyy ihan laadukkaita kankaita kuitenkin niin se on vaan naisten tyhmyyttä että suostutaan maksamaan huonosta.
Olen ihmetellyt kun 15 vuotta vanhat sukat ovat edelleen ehjiä ja nykyään ostetut sukat kestävät muutaman kuukauden vaikka ostaisi kalliimmat.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt kun 15 vuotta vanhat sukat ovat edelleen ehjiä ja nykyään ostetut sukat kestävät muutaman kuukauden vaikka ostaisi kalliimmat.
Tämä! Sama pätee myös alusvaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Huonoja tehdään koska niitä myös ostetaan. Tehdään ostolakko huonolle laadulle niin alkaa laatu parantua! Minä en osta tekokuitua enkä läpinäkyviä rättejä, kirpputorilta löytyy laatua ja itse tehden myös. Miesten osastolla löytyy ihan laadukkaita kankaita kuitenkin niin se on vaan naisten tyhmyyttä että suostutaan maksamaan huonosta.
Totta, mutta vaikka ne miesten vaatteet ovat paljon paremmista ja paksummista kankaista, niin niiden mallit ja leikkaukset eivät ole imartelevia. Pitää itse tuunata, jos niitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta vaikka ne miesten vaatteet ovat paljon paremmista ja paksummista kankaista, niin niiden mallit ja leikkaukset eivät ole imartelevia. Pitää itse tuunata, jos niitä ostaa.
Niin tai jospa meille naisille tehtaat tekisivät samoista kankaista kuin miehille!
Alusvaatteet ja sukat ei kestä mitään. Ei muiden vaatteiden keston suhteen ole ongelmia.
Laatua on huononnettu, jotta ihmiset ostaisivat lisää vaatteita. Tässä ei ole mitään "paradoksia".
Saman huomannut. Juuri tuon takia teen vaatteeni itse.