IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1529)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.
Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.
Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös
Etkö sinä tiedä mistään asiasta mitään ellei sinulla ole siitä omaa henkilökohtaista kokemusta? :D
Minä saan tietoa lapsiperhe-elämästä lähipiiriltäni, ulkona liikkuessani, mediasta, viihteestä ja toki olen perheessä elänyt ekat 19-vuotta elämästäni myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vela ei tiedä yhtään mitään lapsellisten elämästä. Miten tietäisi? Lukemalla vai?"
Eikä haluakaan tietää. Riittää kun sitä näkee ja kuulee.
Näkee ja kuulee mutta ei koe itse. Kaikkea ei velakaan näe ja kuule.
Ja olemme siitä äärettömän kiitollisia. En kyllä haluaisi tietää niinkään paljoa, kun saan kuulla ja nähdä ihan yrittämättä.
Näinhän tämä menee. Minä taas olen äärettömän kiitollinen lapsistani. Näen ja kuulen monien muidenkin lapsia, kivoja ovat. Vela ei tykkää lapsista, lapsellinen tykkää lapsista. Molemmat ovat tyytyväisiä omaan valintaansa. Ei tässä aihetta rähjäämiseen ole.
Ainakin minun kohdaallani olet hieman väärässä. Kyllä vela voi tykätä lapsista, minäkin tykkään veljeni ja sisareni lapsista, ja mielestäni heidän kauttaan olen myös kokenut tarpeeksi lapsiperhe-elämää. En vain halua omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vela ei tiedä yhtään mitään lapsellisten elämästä. Miten tietäisi? Lukemalla vai?"
Eikä haluakaan tietää. Riittää kun sitä näkee ja kuulee.
Näkee ja kuulee mutta ei koe itse. Kaikkea ei velakaan näe ja kuule.
Ja olemme siitä äärettömän kiitollisia. En kyllä haluaisi tietää niinkään paljoa, kun saan kuulla ja nähdä ihan yrittämättä.
Näinhän tämä menee. Minä taas olen äärettömän kiitollinen lapsistani. Näen ja kuulen monien muidenkin lapsia, kivoja ovat. Vela ei tykkää lapsista, lapsellinen tykkää lapsista. Molemmat ovat tyytyväisiä omaan valintaansa. Ei tässä aihetta rähjäämiseen ole.
Minä olen vela ja tykkään lapsista, mutta en halua omia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.
Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.
Onneksi kaikki lisääntyvät ovat rakastavia vanhempia.
Lastensuojelu nitisee liitoksissaan tosin, mutta nämä on näitä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.
Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.
Hirveä tarve jotenkin mollata veloja. Minusta on ihan hyvä, että velat eivät hanki lapsia, koska emme enää elä maailmassa, jossa se on naiselle elinehto.
Viimeisestä lauseesta varmaan kukaan ei ole eri mieltä, todella ikävää, että niin moni lapsi Suomessakin jää vaille rakastavia vanhempia ja hoivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaus ei liity lisääntymiseen vaan siihen että hoitaako lapsia kuin omia lapsia jolloin arkielämä ei ole lapsivapaata.
Muutenhan 3 adoptiolapsen huoltajakin olisi vela. Mutta kun ei ole. Hän on vanhempi, vaikka ne eivät ole hänen omia jälkeläisiä.
Velaus ei liity jaettuun DNA:han tai synnytykseen.
Se liittyy juurikin siihen. Adoptiolapsi on oma lapsi, puolison lapsi on oma lapsi. Ihmisestä ei tee vanhempaa se että hänen panokaverillaan on lapsia.
SIIIS tarkoitin että puolison lapsi on hänen lapsensa, ei velan lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vänkäystä jostakin termistöstä. Että jos on ollut vuosikymmeniä vela, ja sitten muuttaakin mielensä, ei koskaan ole ollutkaan vela. Höpölöpö.
Jos joku on sähköautovastainen, ja muuttaakin mielensä ja ostaa sähköauton, niin ei sitten koskaan olekaan ollut sähköautovastainen?
Minä olin nuoruudessa punkkari, ja vannoin että en koskaan luovu punk-aatteesta. Kuitenkin aikuistuin, enkä koe enää olevani punkkari. Enkö siis koskaan ollutkaan??
Menneisyyttä ei voi muuttaa eikä myöskään takautuvasti pyyhkiä mielipiteitään ja valintojaan pois.
Velan määritelmä on ettei halua nyt eikä koskaan lapsia, eikä niitä tule.
Jos velan määritelmä olisi "en halua lapsia just nyt ainakaan tänä viikonloppuna", sittenhän jokainen ehkäisyn käyttäjä olisi vela. Se liudentaisi koko käsitteen täysin hämäräksi koska velat eivä
Adoptiovanhempi on lapsen huoltaja. Ihminen ei ole kumppaninsa lapsen huoltaja ennen adoptiota. Simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaus ei liity lisääntymiseen vaan siihen että hoitaako lapsia kuin omia lapsia jolloin arkielämä ei ole lapsivapaata.
Muutenhan 3 adoptiolapsen huoltajakin olisi vela. Mutta kun ei ole. Hän on vanhempi, vaikka ne eivät ole hänen omia jälkeläisiä.
Se liittyy juurikin siihen. Adoptiolapsi on oma lapsi, puolison lapsi on oma lapsi. Ihmisestä ei tee vanhempaa se että hänen panokaverillaan on lapsia.
Jos vela on suhteessa vanhemman kanssa, hänestä tulee äitipuoli/isäpuoli lapselle. Ei se ole vela. Vaan äitipuoli/isäpuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vela on suhteessa vanhemman kanssa, hänestä tulee äitipuoli/isäpuoli lapselle. Ei se ole vela. Vaan äitipuoli/isäpuoli.
Ei tule. Hänestä tulee isän tai äidin kumppani/puoliso/tyttö- tai poikaystävä etc. Lasta ei ole missään vaiheessa pakko edes katsoa silmiin.
Jos mies käy spermapankissa luovuttamassa ja hänellä on 500 lasta josta ei tiedä eikä ole koskaan nähnyt, onko hän vela? Ei ole. Koska hänellä on lapsia.
Velaus ei liity siihen onko itse synnyttänyt lapsia, tai onko niitä koskaan nähnyt.
Velalla ei ole lapsia eikä vela ole suhteessa vanhemman kanssa.
Lasten vanhemman kanssa elävää kutsutaan äitipuoleksi tai isäpuoleksi, ei velaksi.
Samasta syystä velaksi ei voi kutsua henkilöä jolla on adoptiolapsi. Eihän sitäkään ole itse synnytetty kuten ei ole puolisonkaan lapsia. Mutta jos lapsi löytyy omasta perheestä , ei ole vela.
Vierailija kirjoitti:
Adoptiovanhempi on lapsen huoltaja. Ihminen ei ole kumppaninsa lapsen huoltaja ennen adoptiota. Simple as that.
Mutta lapsi kuuluu omaan perheeseen myös ennen virallista adoptiota. Varsinkin jos ennen adoptiota joutuu syöttää, kasvattaa, kuskata, maksaa lapsen kuluja. Se on huoltajuutta, vaikka sitä ei virallisesti ole paperilla. Vela ei ole huoltaja yhdellekään lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies käy spermapankissa luovuttamassa ja hänellä on 500 lasta josta ei tiedä eikä ole koskaan nähnyt, onko hän vela? Ei ole. Koska hänellä on lapsia.
Velaus ei liity siihen onko itse synnyttänyt lapsia, tai onko niitä koskaan nähnyt.
Velalla ei ole lapsia eikä vela ole suhteessa vanhemman kanssa.
Lasten vanhemman kanssa elävää kutsutaan äitipuoleksi tai isäpuoleksi, ei velaksi.
Samasta syystä velaksi ei voi kutsua henkilöä jolla on adoptiolapsi. Eihän sitäkään ole itse synnytetty kuten ei ole puolisonkaan lapsia. Mutta jos lapsi löytyy omasta perheestä , ei ole vela.
Tämä on puppua, lisääntyneille tiedoksi. Siis niille joille termistö on epäselvää.
Vela on lapseton. Toisen ihmisen lapset eivät vaikuta velauteen millään tavalla.
Hassua kyllä että ensin puhutaan miehestä jonka siittiöistä on tullut lapsia, ja sitten puhutaan velauden merkityksestä synnyttämisen kautta. Eihän mieskään synnytä, mutta silti lapset ovat hänen kun hän ruikkaa tavaransa pimppiin tai purkkiin (ja myöhemmin naiseen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapsi kuuluu omaan perheeseen myös ennen virallista adoptiota. Varsinkin jos ennen adoptiota joutuu syöttää, kasvattaa, kuskata, maksaa lapsen kuluja. Se on huoltajuutta, vaikka sitä ei virallisesti ole paperilla. Vela ei ole huoltaja yhdellekään lapselle.
Ei ole huoltajuutta. Huoltajuus määritellään lailla. Eikä lisääntyneen kanssa seurusteleminen edes tarkoita että täytyy kasvattaa ja hoitaa toisen lasta.
Okei eli jos "vela" hoitaa puolison lapsia, kääntelee kakkavaippoja, tekee aamupalat, lähettää kouluun, katsoo läksyjentekoa, yms.. = hän on silti "vela", koska hän ei ole lapsen virallinen huoltaja?? 😂
Hänhän tekee ihan samat asiat kuin omalle biologiselle lapselleen, mutta erotuksena on yksi nimi paperilapussa.
Tuo ei ole velautta, vaan se on äitipuoli/isäpuoli, kun hän on itse valinnut lapset omaan perheeseensä valitsemalla puolison jolla on lapset. Vela nimenomaan on vapaaehtoisesti lapseton eli hän valitsee ettei hänen perheeseen tule lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.
Ja parisuhteessakin kun pidetään vielä omat asunnot, niin silloin on elämä mallillaan.
M42
Tämä.
N56
Vierailija kirjoitti:
Okei eli jos "vela" hoitaa puolison lapsia, kääntelee kakkavaippoja, tekee aamupalat, lähettää kouluun, katsoo läksyjentekoa, yms.. = hän on silti "vela", koska hän ei ole lapsen virallinen huoltaja?? 😂
Hänhän tekee ihan samat asiat kuin omalle biologiselle lapselleen, mutta erotuksena on yksi nimi paperilapussa.
Tuo ei ole velautta, vaan se on äitipuoli/isäpuoli, kun hän on itse valinnut lapset omaan perheeseensä valitsemalla puolison jolla on lapset. Vela nimenomaan on vapaaehtoisesti lapseton eli hän valitsee ettei hänen perheeseen tule lapsia.
Ei, vaan hän valitsee ettei hänelle tule omia lapsia.
Vapaa-aikanaan hän voi hoitaa vaikka satojen lasten aamupalat kuntoon viikossa, mutta jos omia ei ole eikä niitä halua niin silloin on vela. Ei aleta nyt kääntää termejä ympäri.
Olen eläkeikäinen ja olen huomannut monen ikäiseni isovanhemman naaman venähtävän, kun he kyselevät minulta lapsenlapsistani ja vastaan ettei ole omia lapsia eikä lapsenlapsia, mutta sisarusten lapsiin ja heidän jälkikasvuunsa minulla on läheiset välit ja tavataankin melko usein. Minulla on omasta mielestäni paremmin asiat kuin niillä lukemattomilla mummo- ja vaari-iässä olevilla, jotka ovat pettyneitä, kun oma jälkikasvu ei ole ollenkaan hankkinut lapsia tai välit omiin lapsiin ja heidän jälkikasvuunsa ovat jääneet melko etäisiksi eikä heitä juurikaan tavata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan hän valitsee ettei hänelle tule omia lapsia.
Vapaa-aikanaan hän voi hoitaa vaikka satojen lasten aamupalat kuntoon viikossa, mutta jos omia ei ole eikä niitä halua niin silloin on vela. Ei aleta nyt kääntää termejä ympäri.
Öh, ei nyt ihan. Kansainvälisissä childfree-piireissä velan päivittäiseen kotielämään ei kuulu lapsista huolehtiminen (työ esim. vaikka päikyssä eri, kun on työtä). Tästä on siellä puhuttu paljon. Jos menet naimisiin henkilön kanssa jolla on lapsia, olet useissa maissa lainkin silmissä step-parent, eli isä/äitipuoli. Velauden pointti on siinä ettei haluta edes sitä vanhemman/bonusvanhemman roolia.
En kyllä allekirjoita. Myös minä tunnen eri-ikäisiä yli 60v ja noin 40v lapsettomia naisia ja ovat kyllä lämpimiä ihmisiä,empaattisia sanoisin.
Ja parisuhteessakin kun pidetään vielä omat asunnot, niin silloin on elämä mallillaan.
M42