Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1529)

Vierailija
1041/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkeruus saa ihmisen möläyttelemään jos vaikka mitä. Väsyneet perheenäidit ja -isät ovat niitä joita muiden toisenlaiset valinnat ahdistavat. Tunnen lähinnä sääliä.

En ole katkera, vaan hyvin onnellinen pienistä lapsistamme, vaikka olisikin väsymystä yövalvomisten yms. takia. Ei minua ahdista, jos joku yksilötasolla ei halua perustaa perhettä, ja ymmärrän myös huolet ja epävarmuuden tulevaisuudesta, jne. Mutta yhteiskunnan tasolla on tietysti ongelma, että väestöpyramidi Suomessa keikahtaa niin, että kun omia lapsia ei synny, on paine paikata työvoiman puutetta tuomalla tilalle porukkaa muualta ja toivoa, että he integroituisivat ja olisivat kunnon työssäkäyviä kansalaisia tulevaisuudessa. Moni varmasti onkin, mutta moni ei.

-Yksi perheenisä

Vierailija
1042/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei eli jos "vela" hoitaa puolison lapsia, kääntelee kakkavaippoja, tekee aamupalat, lähettää kouluun, katsoo läksyjentekoa, yms.. = hän on silti "vela", koska hän ei ole lapsen virallinen huoltaja?? 😂

Hänhän tekee ihan samat asiat kuin omalle biologiselle lapselleen, mutta erotuksena on yksi nimi paperilapussa.

Tuo ei ole velautta, vaan se on äitipuoli/isäpuoli, kun hän on itse valinnut lapset omaan perheeseensä valitsemalla puolison jolla on lapset. Vela nimenomaan on vapaaehtoisesti lapseton eli hän valitsee ettei hänen perheeseen tule lapsia.

Ei, vaan hän valitsee ettei hänelle tule omia lapsia.

Vapaa-aikanaan hän voi hoitaa vaikka satojen lasten aamupalat kuntoon viikossa, mutta jos omia ei ole eikä niitä halua niin silloin on vela. Ei aleta nyt kääntää termejä ympäri.

Juu, jenkeissä on ihan omat kuvionsa ja systeeminsä. Siellä aika usein myös vanhemman uusi kumppani adoptoi virallisesti lapsen omakseen. Suomessa vanhemmat hoitavat ja elättävät omat lapsensa vaikka vanhemmilla uudet kumppanit olisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkeruus saa ihmisen möläyttelemään jos vaikka mitä. Väsyneet perheenäidit ja -isät ovat niitä joita muiden toisenlaiset valinnat ahdistavat. Tunnen lähinnä sääliä.

En ole katkera, vaan hyvin onnellinen pienistä lapsistamme, vaikka olisikin väsymystä yövalvomisten yms. takia. Ei minua ahdista, jos joku yksilötasolla ei halua perustaa perhettä, ja ymmärrän myös huolet ja epävarmuuden tulevaisuudesta, jne. Mutta yhteiskunnan tasolla on tietysti ongelma, että väestöpyramidi Suomessa keikahtaa niin, että kun omia lapsia ei synny, on paine paikata työvoiman puutetta tuomalla tilalle porukkaa muualta ja toivoa, että he integroituisivat ja olisivat kunnon työssäkäyviä kansalaisia tulevaisuudessa. Moni varmasti onkin, mutta moni ei.

-Yksi perheenisä

Ja sinun lapsesi jäävät sitä tilannetta sitten harmittamaan. Silti ne oli pakko tehdä, vai oliko?

Vierailija
1044/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illanistujaiset parin pariskunnan kesken joskus ysärillä.

Heidi ja Heikki, kahden taaperon vanhemmat, ovat saaneet lapset hoitoon ja kyläilevät Vesan ja Veeran luona. Vesa ja Veera ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Parin drinksun jälkeen keskustelu etenee siihen että Vesasta ei nyt vaan ole mihinkään, pitäisikö Heikin vähän näyttää miten niitä lapsia tehdään, niin sais Veerakin sitten sen lapsen mitä hän kuitenkin oikeasti haluaa. 

Tuli vaan "kevennyksenä" mieleen. 

Vierailija
1045/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidi ja Heikki, kahden taaperon vanhemmat, ovat saaneet lapset hoitoon ja kyläilevät Vesan ja Veeran luona. Vesa ja Veera ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Parin drinksun jälkeen keskustelu etenee siihen että Vesasta ei nyt vaan ole mihinkään, pitäisikö Heikin vähän näyttää miten niitä lapsia tehdään, niin sais Veerakin sitten sen lapsen mitä hän kuitenkin oikeasti haluaa. 

Ai kamala. :D

Tuo oletus on kyllä velapariskuntien kohdalla monella vahva, että mies ei halua lapsia ja nainen sitten vaan tyytyy kohtaloonsa. Esim. oma äitini sanoi minulle aikanaan että sano Karille (nimi muutettu) ettei elämä ja edes seksielämä lopu lasten hankintaan. Omituinen kommentti kun ottaa huomioon ettei meistä kumpikaan halua lapsia, ja äidille on se kyllä kerrottu useampaan otteeseen.

Myös miehen äiti selitti aikanaan että eivät miehet halua lapsia mutta kyllä ne synnärillä sitten vauvaansa rakastuvat, vink vink. Aivan. Eli nyt minun pitäisi salaa hankkiutua raskaaksi siitä huolimatta, ettei kumpikaan meistä halua lisääntyä.

Toim. huom. mies ei saa kuulla mitään vinkkejä, painostusta tai kyselyä asiasta ikinä missään. Omien sanojensa mukaan ainakaan.

Vierailija
1046/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oletus on kyllä velapariskuntien kohdalla monella vahva, että mies ei halua lapsia ja nainen sitten vaan tyytyy kohtaloonsa. Esim. oma äitini sanoi minulle aikanaan että sano Karille (nimi muutettu) ettei elämä ja edes seksielämä lopu lasten hankintaan. Omituinen kommentti kun ottaa huomioon ettei meistä kumpikaan halua laps

Joo, tai tuossa tarkoitin että velapariskunnalla ei ole lapsia koska miehellä ei seiso tms., hänestä ei siis ole mihinkään, ja isämies haluais päästä tuikkaamaan velanaista. 

Vierailija
1047/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oletus on kyllä velapariskuntien kohdalla monella vahva, että mies ei halua lapsia ja nainen sitten vaan tyytyy kohtaloonsa. Esim. oma äitini sanoi minulle aikanaan että sano Karille (nimi muutettu) ettei elämä ja edes seksielämä lopu lasten hankintaan. Omituinen kommentti k

Aina vaan ällöttävämpää.

Vierailija
1048/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä mikä on sellainen, joka ihan vapaaehtoisesti ei halua lapsia eikä siis niitä hanki vaikkapa tuonne lähemmäs 40 v. saakka kuvitellen ettei halua niitä koskaan ja sitten tulee mielenmuutos ja hän alkaakin haluta ja saa lapsen?   Onko hän petturi tms?

Hän ei ole vela eikä koskaan ollutkaan, jos hän alkaa haluta saada lapsia. Hän on siis ollut aidallaistuja tai tahattomasti lapseton siihen saakka, mutta hän on uskotellut itselleen olevan jotain muuta. Se mitä itselleen uskottelee ei silti muuta tosiasioita, että hän ei ole vela, koska velalla ei ole lapsia (bio,adoptio,bonus) eikä vela niitä tule koskaan hankkimaan.

Ei hän ole petturi. Hän oli todellisuudessa aidallaistuja tai tahattomasti lapseton, joka teki itsetutkiskelua ja löysi sen mitä oikeasti haluaa elämältään.

Ja taas päästään siihen, et voi olla vela, ennenkuin lasten saaminen on täydellisen mahdotonta. Ellei sit vielä ala tapailee sellaista, jotka niitä on...

Vierailija
1049/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä mikä on sellainen, joka ihan vapaaehtoisesti ei halua lapsia eikä siis niitä hanki vaikkapa tuonne lähemmäs 40 v. saakka kuvitellen ettei halua niitä koskaan ja sitten tulee mielenmuutos ja hän alkaakin haluta ja saa lapsen?   Onko hän petturi tms?

Hän ei ole vela eikä koskaan ollutkaan, jos hän alkaa haluta saada lapsia. Hän on siis ollut aidallaistuja tai tahattomasti lapseton siihen saakka, mutta hän on uskotellut itselleen olevan jotain muuta. Se mitä itselleen uskottelee ei silti muuta tosiasioita, että hän ei ole vela, koska velalla ei ole lapsia (bio,adoptio,bonus) eikä vela niitä tule koskaan hankkimaan.

Ei hän ole petturi. Hän oli todellisuudessa aidallaistuja tai tahattomasti lapseton, joka teki itsetutkiskelua ja löysi sen mitä oikeasti haluaa elämältään.

Miksi ihmeessä ei voisi olla vela ennen kuin lisääntyminen on mahdotonta?

Vierailija
1050/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kääntelee puolison bonuslapsille kakkavaippoja tai kuskaa hänen lapsiaan jalkapalloharjoituksiin yms., on turha sanoa, että on itse vela. Kyllä sitä silloin on äitipuoli tai isäpuoli. Se on eri asia kuin vela.

Siis aika vanha on vasta vela...

Vierailija
1051/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa valita seuransa. Itse en ole törmännyt näihin muiden valintoihin puuttuviin. Heitä näyttää olevan sekä lapsettomissa että "lapsellisissa" perheissä. 

Vierailija
1052/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten minusta vaikuttaa (jälleen kerran) siltä että vain kaikista älykkäimmät eivät lisäänny? 

No tän keskustelun perusteella ei kyllä...ihme nillitystä siitä, kuka on oikea vela ja kuka istuskelee aidalla. Jotenkin todella merkittävää tämän ilmiön kohdalla. Syvällisen merkittävää. Jep.

Vierailija
1053/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin vela 25 vuotiaan. Tuputin sitä myös muille ja äänestin vihreitä.  Nyt olen onnellinen neljän lapsen äiti.

Hävettää nyt oma naiivius ja typeryys sille 30-vuotiaana.

Ja en TODELLAKAAN äänestä perhe- ja lapsivastaisia vihreitä enää.

Et ole etkä koskaan ollut vapaaehtoisesti lapseton.

Olit tahattomasti lapseton,  joka uskotteli olevansa vela, kunnes valkeni mitä haluaa elämältään ja hankki lapset.

Vela ei hanki lapsia koskaan.

Ei ole olemassa "ex-velaa".

Velat eivät ole tuuliviirejä jotka vaihtavat mielipidettä sen mukaan millainen puoliso heillä on, millaiset "vauvakuumeet" on tulilla, tai paljoko yhteiskunta maksaa tukea lisääntymisestä.

Tunnen montakin "tuuliviiri"-velaa. Eivät toki ole lapsiaan myöhemmin tehnee

"...tukien(?) takia, vaan heidän mielipiteensä ovat muuttuneet. Ja mitä väliä sillä on? Ketä se mielipiteen muuttaminen niin hiertää? En usko vähääkään siihen, että on olemassa jokin vela-ihmistyyppi, joka ei milloinkaan, missään olosuhteissa voisi kääntää mielipidettään. Eikä tämä ole pelkkä uskon asia, vaan olen nähnyt näitä ihan oikeasti. No, palstan Oikeat Velat toki tämän tyrmäävät, kun Oikea Vela on syntynyt velaksi hamaan tappiin. Koko häslinki oikeasta veluudesta on kuin satukirjasta repäisty."

Näin just. Omituista vänkäämistä oikeasta termistä. 

Vierailija
1054/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka hän puhui itsestään velana lähes 40- v saakka? Mistä voi tietää että 30-v velaksi esittäytyvä on oikeasti vela eikä muuta mieltään? Miksi ylipäätään pitää olla tämmöinen kiveen hakattu nimitys, josta yhtään kukaan ei voi tietää onko se pysyvää ennen kuin vanhana kun nähdään miten meni?

Niin, mut kyl ihka oikea vela tietää...ja vilkuttelee aidalla istujille...

Vierailija
1055/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa valita seuransa. Itse en ole törmännyt näihin muiden valintoihin puuttuviin. Heitä näyttää olevan sekä lapsettomissa että "lapsellisissa" perheissä. 

Ei tuo nyt ihan omakohtainen tarina ollut, mutta oon tavannut näitä jotka ajattelee että lapsen saanti, tekeminen, on varsinkin mieheltä joku sankariteko. Ei paljon paina velanaisen tekemiset vaikka olis taloustieteen tohtori kun ei ole "onnistunut" lasta saamaan. 

Ja toki ysärillä kun olen ollut "parhaassa lastentekoiässä" asenteet ja ajatukset on olleet vähän erilaisia. 

Vierailija
1056/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka hän puhui itsestään velana lähes 40- v saakka? Mistä voi tietää että 30-v velaksi esittäytyvä on oikeasti vela eikä muuta mieltään? Miksi ylipäätään pitää olla tämmöinen kiveen hakattu nimitys, josta yhtään kukaan ei voi tietää onko se pysyvää ennen kuin vanhana kun nähdään miten meni?

Jotkut ihmiset tietää nämä asiat nuorena. He ovat veloja.

Sitten on tuuliviirejä jotka eivät tiedä mitä tekevät edes ensi viikolla. Aidallaistujat voivat muuttaa mieltään milloin vain. He eivät ole veloja.

Näitä eri ryhmiä ei pidä niputtaa yhteen, koska on kyse eri asioista.

Onpa todella fiksua puhua ihmisistä tuuliviireinä, jos muuttavat mieltään. Joku aiemmin haukkui nämä mielenvaihtajat mielenterveyspotilaiksi. Minusta fiksu ihminen osaa muuttaa kantaansa tilanteiden muuttuessa,  tai tiedon lisääntyessä. Toki vanhemmaksi ei tartte kenenkään alkaa (toivon todella, ettei ala!) joka ei sitä todellakaan halua. Mutta ihme itsensä nostatusta jääräpäisyyden nimissä. Ihmisillä erikoisia tapoja nostaa itsensä muiden yläpuolelle.

Vierailija
1057/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi velan pitäisi saada kaksi lapsilisää kun perheelliset ihmiset saavat vain yhden? Lapsilisä on tarkoitettu lapsen menoihin .

Jokainen ihminen vastaa omista valinnoistaan ja kantaa vastuun. Siksi esimerkiksi baarissa ei voi tilata toisen piikkiin. Jokainen maksaa omat valintansa. Vanhemmuus on myös valinta. Ei pakko. Miksi velan pitäisi maksaa vanhemman valinnasta, koska vela ei ole lapsen huoltaja?

Jos velan on pakko maksaa toisen valinnat, tasa-arvon nimissä myös velan elämänvalinta pitää korvata yhtä suurella summalla.

Kukin tykönään päättää sitten mihin rahansa käyttää vai käyttääkö mihinkään.

Syrjintää on se että toisten valinnoista palkitaan ja toisten valinnoista ei, ja vain toiset laitetaan maksamaan niistä.

Palkitaan? No jo on. Tuetaan sitä, et ihmiset voivat elättää lapsensa. Kansalaisia Suomeen. Hallitushan haluaa nyt tuet alas. Köyhyys lisää levottomuutta yhteiskunnassa. Vakaa yhteiskunta on ollut Suomen valtti tähän asti. Epävakaa yhteiskunta kostautuu myös veloille. 

Ps. Verorahoja tekin käytätte. Joka tapauksessa. Toki voitte muuttaa maahan, jossa liberaali markkinatalous, saatte pitää rahanne eikä yksikään lapsi niistä hyödy. Ilman perhesiteitä se on vieläpä helppoa. Sekin täällä velan kertomaa.

Vierailija
1058/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.

Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.

Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen  omas

Mediasta, viihteestä, omista vanhemmista....saatu käsitys vanhemmuudesta ei milloinkaan vastaa omakohtaista kokemusta vanhemmuudesta. 

Vierailija
1059/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 35-vuotiaaksi asti vela, ja oikeastaan luen itseni edelleen velaksi huolimatta yhdestä lapsesta.

Olin jo aivan pienestä ehdoton, että ei lapsia mulle ikinä, pidin todellakin huolen ehkäisystä seksielämän aloitettua ja tein jopa abortin kerran nuorempana. Aloitin seurustelemaan miehen kanssa, joka oli yhtä ehdoton lapsista kuin minä.

Sitten huomasin tässä edelleen jatkuvassa suhteessa, että olin tuplaehkäisystä ja varmista päivistä huolimatta raskaana! Huomasin, etten kykene enää toiseen raskauden keskeytykseen ja se oli oikeastaan elämän isoin kriisi sekä minulle, miehelle että meidän parisuhteelle. Päätettiin, että koska en kykene aborttiin, niin miehellä on oikeus lähteä suhteesta halutessaan, sillä olisi väärin yrittää olla väkisin yhdessä ja jos toinen ei vain siedä lapsia.

Sanoinkuvaamaton rakkaus lapsee

"Kertoja sanoi ehkäiseensä raskautta kaikin tavoin, mutta ehkäisy petti. Toiseen aborttiin hän ei ymmärrettävästi kyennyt. Ts. kirjoittajahan ei halunnut lasta, vahinkoraskaus. Josta sitten syntyikin rakkaus lapseen."

Niin, mut puhdasoppinen vela olis sen elämän keskeyttänyt. Ja osoitus kyseisen henkilön epävakaasta mielenterveydestä ja tuuliviireydestä on se, että meni vieläpä rakastumaan tähän lapseen. Nih.

Vierailija
1060/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 35-vuotiaaksi asti vela, ja oikeastaan luen itseni edelleen velaksi huolimatta yhdestä lapsesta.

Olin jo aivan pienestä ehdoton, että ei lapsia mulle ikinä, pidin todellakin huolen ehkäisystä seksielämän aloitettua ja tein jopa abortin kerran nuorempana. Aloitin seurustelemaan miehen kanssa, joka oli yhtä ehdoton lapsista kuin minä.

Sitten huomasin tässä edelleen jatkuvassa suhteessa, että olin tuplaehkäisystä ja varmista päivistä huolimatta raskaana! Huomasin, etten kykene enää toiseen raskauden keskeytykseen ja se oli oikeastaan elämän isoin kriisi sekä minulle, miehelle että meidän parisuhteelle. Päätettiin, että koska en kykene aborttiin, niin miehellä on oikeus lähteä suhteesta halutessaan, sillä olisi väärin yrittää olla väkisin yhdessä ja jos toinen ei vain sied

"Lääketiede mahdollistaa hedelmättömyyden nykyisin. Naiselta voidaan munasarjat poistaa ja mieheltä puihat poikkasta. Silloin on oikea vela!

Kaikki muut ovat aidallaistujia tai lapsia odottavia."

Eip. Joku tuuliviiri voi mennä ja rakastua sellaseen, jolla niitä lapsia on. Sit kaikki romuttuu. Menettää velan arvonimen. Ihka oikea vela elää selibaatissa ja kieltäytyy ihan kaikissa parisuhteista.