IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (990)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et voi olla vela, ennenkuin on satavarma, ettet tule ikinä saamaan omia tai puolison lapsia. Eikö? Voit vain kuvitella olevasi.
Velat ovat varmoja. Siksi he ovat veloja. Josnje olisivat epävarmoja, he olisivat aidallaistujia.
Sinä projisoit nyt omaa epävarmuuttasi veloihin.
Siksi et ymmärrä veloja, koska olet itse epävarma. Koita ymmärtää tämä.
En ole mistään epävarma. Omassa elämässä kaikki on selvää. Kiitos huolenpidosta.
Edelleen, niin kauan kuin on teoreettinen mahdollisuus tulla raskaaksi tai saada lapsellinen puoliso, ei ole täysin varmaa, onko aito ja oikea vela vai ei. Näin se vaan on. Kuten ketjun kommentitkin osoittaa. Toki kaikki lapsettomat voivat olla wannabeveloja.
Yksi määritelmä velaksi lisää, kun täällää tunnutaan pitävän määritelmistä.
Itse olen "aidallaistuja", koska en tiedä vielä, josko tapaisin sopivan kumppanin, jonka kanssa voisi lapsia halutakin. Tosiasiassa kuitenkin kriteerit naiselle "lapseni äidiksi" on niin korkeat, että kukaan tuskin voisi niitä täyttää.
Viimeksi suhteessa ollessani naisen kanssa, joka oli myös aidallaistuja, huomasin melko nopeasti, ettei hänestä ole äidiksi. En ole sellaista naista nähnytkään koskaan, joka olisi mielstäni sopiva äidiksi, ja se koskee kaikkia niitäkin, joilla on jo lapsia.
Olen määritelmällisesti siis varmaankin vela, mutta ainahan sitä voi haaveilla lapsista. Eli siis "haaveileva vela" = haavela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.
Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?
Eikö ole outoa?
Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?
Eikö ole outoa?
Velat saavat siis tukia. Hyvä.
Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?
Et vastaa kysymykseen koska tiedät olevasi väärässä. Velat tukevat vanhempien valintoja, mutta vanhemmat eivät tue velojen valintoja.
Se on syrjintää, epätasa-arvoa ja ihmisoikeusloukkaus. Harmi ettet ole tasa-arvon puolella. Onko muitakin ihmisryhmiä, jotka eivät mielestäsi ansaitse tasa-arvoa?
Vierailija kirjoitti:
En ole mistään epävarma. Omassa elämässä kaikki on selvää. Kiitos huolenpidosta.
Edelleen, niin kauan kuin on teoreettinen mahdollisuus tulla raskaaksi tai saada lapsellinen puoliso, ei ole täysin varmaa, onko aito ja oikea vela vai ei. Näin se vaan on. Kuten ketjun kommentitkin osoittaa. Toki kaikki lapsettomat voivat olla wannabeveloja.
Miksi sulla on oikeus olla täysin varma siitä mitä mieltä sinä olet, mutta velat taas eivät mielestäsi voi olla varmoja itsestään? Oletko selvännäkojä?
Huomaatko jumalakompleksin, joka tässä vallitsee? "Minä tiedän teidän asiat paremmin kuin te itse".
Mitäs kun sun lapset kertoo olevansa veloja. Alat kertoa ettet usko heidän olevan varmoja. Kerrot että odotas vain kun kohtaat oikean puolison (ai pitää laittaa nykyinen vaihtoon?). Näin saat välit poikki lapsiin, koska osoitat ettet hyväksy heitä sellaisina kuin he ovat vaan syyllistät ja leimaat heitä. Tuollaiset kasvatusmallit johtaa siihen, miksi ihmisiä kiusataan koulussa ja työpaikalla. Ei anneta ihmisten olla mitä he ovat vaan tullaan moraalisaarnaamaan "kuinka minä tiedän paremmin sinun elämäsi".
Toivottavasti lähipiirisi saa tietää mitä ajattelet oikeasti heistä.
Yrjistä 🤮🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.
Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.
Huonoimmat esihenkilöt ovat kyllä ne lapsettomat.
Eikö lapseton esimies taannutkaan sinulle taas parasta kesäloma-aikaa ja oikeutta lähteä töistä käytännössä milloin huvittaa, kun kakara pitää hakea tarhasta?
Onhan sinullakin varmaan oikeus lähteä, kun haiseva kirppusirkuksesi tarvitsee hoitoa tai lenkitystä.
:D:D
Onko jollain siis oikeus lähteä töistä ajoissa ulkoiluttamaan koiraa? Mulla ei koiraa ole niin en näistä käytännöistä tiedä tarkemmin, mutta ei ainakaan omalla työpaikallani ole.
Vierailija kirjoitti:
Yksi määritelmä velaksi lisää, kun täällää tunnutaan pitävän määritelmistä.
Itse olen "aidallaistuja", koska en tiedä vielä, josko tapaisin sopivan kumppanin, jonka kanssa voisi lapsia halutakin. Tosiasiassa kuitenkin kriteerit naiselle "lapseni äidiksi" on niin korkeat, että kukaan tuskin voisi niitä täyttää.
Viimeksi suhteessa ollessani naisen kanssa, joka oli myös aidallaistuja, huomasin melko nopeasti, ettei hänestä ole äidiksi. En ole sellaista naista nähnytkään koskaan, joka olisi mielstäni sopiva äidiksi, ja se koskee kaikkia niitäkin, joilla on jo lapsia.
Olen määritelmällisesti siis varmaankin vela, mutta ainahan sitä voi haaveilla lapsista. Eli siis "haaveileva vela" = haavela.
Vela ei haaveile lapsista. Olet aidallaistuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö siivooja sinun olevan vela?
Ei sillä ole merkitystä onko vela vai ei. Lapsista uteleminen on moukkamaista, koska miten oma ehkäisy ja suojaamaton yhdyntä kuuluu kellekään muulle kuin itselle, puolisolle ja ehkä omalle lääkärille?
No onhan sillä merkitystä, sanooko kehoituksena ja tietoisena toisen velaudesta, että hanki sinäkin lapsia, vai vain heittona, ilman mitään henkilökohtaista suositusta, että "kannattaa hankkia" lapsia, niin saa herätä aikaisin.
Tämän esimerkin perusteella kuulostaa siltä, että esimerkin vela on todella allerginen edes kuulemaan sanaa lapsi, ja kokee sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä omaa valintaa kohtaan.
En usko yleisesti velojen olevan ihan näin herkkiä.
Minä en siis millään tavalla loukkaantunut siivoojan sanomisista. Ihmiset projisoivat ihan kummallisia juttuja netissä tuntemattomiin.
Minulta kysyttiin esimerkkiä siitä, miten lisääntyneet tuovat lapsiaan esiin tavallisissa keskusteluissa. Kerroin esimerkin, ja yhtäkkiä sinä ja pari muuta kuvittelette että loukkaannuin keskustelusta jotenkin. Mistäköhän se johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.
Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.
Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskello,
Aivan sama. Kyse oli esimerkistä siitä, miten lapset otetaan mukaan keskusteluun.
Jösses mitä lukutaidottomia muusinuijia palsta taas täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.
Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.
Niin, toisilleen samanmielisille. Muita kohtaan suvaitsemattomia fanaatikkoja.
Käyttäytyykö kakarasi huonosti vai miksi yhtään kukaan olisi sinua kohtaan fanaattinen?
Käytät ilmaisua kakara. Kertoo kaiken olennaisen.
Et vastannut kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapseton, tapaa mielestään oikean kumppanin, muuttaa toiselle paikkakunnalle, saa kolme lasta, elää hyvin,menestyy ammatissaan!! Onkos hän sitten Takautuvasti Lapsellinen? Tapahtui 80- luvulla kaveripiirissä eräälle nillittäjälle, joka oli kova gimma! Pakollinen termien keksiminen aiheuttaa näin paljon pahaa mieltä, vaikka aihe on yhtä vanha kuin ihmisetkin. Mitäs jos jätettäisiin tällainen huono käytös, ja iloittais jokaisesta uudesta suomalaisesta!?
Hän ei ole eikä koskaan ollut vapaaehtoisesti lapseton.
Hän oli tahattomasti lapseton, joka uskotteli olevansa vela,
Sanoin mt-ongelmaiset ja tuuliviirit. Jotkut ihmiset purjehtivat elämässä eteenpäin miten sattuu, toiset tuntevat itsensä ja voivat ohjata elämäänsä haluamaansa suuntaan. Siitä on kyse. Ensiksi mainitut ovat näitä jotka eivät vain ikinä voi tietää ovatko veloja vai eivätkö ole.
Minä olen kiitollinen kaikista lapsista ,joita perheissä on.He ovat tulevia veronmaksajia , me nautimme omista maksamistamme veroista eläkettä. Itse en saanut ainuttakaan lasta, raskaana olin viisi kertaa. Tukekaa lapsiperheitä heidän arjessaan, te joilla lapsenlapsia on. Sillä he ovat Herran lahja, heille uskotut ihmistaimet .Vanhemmat, antakaa lapsille se lahja , että opetatte lapsenne turvautumaan Taivaalliseen Isään kaikessa. On saatavana lasten Raamattuja, joita voi lukea lapselle ja iltarukouksen pitää. Seurakunnissa on pyhäkouluja ja sellaista voi ruveta itsekin pitämään, samalla lapsi saa kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et voi olla vela, ennenkuin on satavarma, ettet tule ikinä saamaan omia tai puolison lapsia. Eikö? Voit vain kuvitella olevasi.
Velat ovat varmoja. Siksi he ovat veloja. Josnje olisivat epävarmoja, he olisivat aidallaistujia.
Sinä projisoit nyt omaa epävarmuuttasi veloihin.
Siksi et ymmärrä veloja, koska olet itse epävarma. Koita ymmärtää tämä.
Raskauden voi hoitaa pois abortilla, kuten vela tekeekin.
Vierailija kirjoitti:
Velalla ei ole lapsipuolia, koska ne ovat myös lapsia, jota velana joutuisi hoitamaan.
Kyse ei ole siis vain synnyttämisestä, vaan ylipäätään äitinä/isänä olemisesta yhdellekään lapselle.
Jos puolisolla on lapset, ei voi olla vela. Silloin on äitipuoli tai isäpuoli. Mutta ei vela.
No tämä ei pidä paikkaansa mitenkään päin. Puolison lapset eivät tee toisesta ihmisestä lisääntynyttä. Velaus tarkoittaa ettei ole omia lapsia (eikä tule).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.
Sherlock ilmoittautui. :D
No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?
Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.
Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.
Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä
Entä mikä on sellainen, joka ihan vapaaehtoisesti ei halua lapsia eikä siis niitä hanki vaikkapa tuonne lähemmäs 40 v. saakka kuvitellen ettei halua niitä koskaan ja sitten tulee mielenmuutos ja hän alkaakin haluta ja saa lapsen? Onko hän petturi tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.
Sherlock ilmoittautui. :D
No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?
Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.
Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.
Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä
Entä mikä on sellainen, joka ihan vapaaehtoisesti ei halua lapsia eikä siis niitä hanki vaikkapa tuonne lähemmäs 40 v.
Hän on lisääntyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto.
Ne lähipubissa notkuvat tuskin on läheskään kaikki kovin vapaaehtoisesti lapsettomia. Pitää erottaa myös fyysisistä syistä tai elämänkulusta johtunut lapsettomuus siitä että se on oikeasti vapaaehtoinen valinta.
Veikkaan että suurinosa, ehkä kaksikolmasosaa henkilöistä, jotka pitävät itseään vapaaehtoisesti lapsettomina, eivät todellisuudessa sitä ole millään tavalla vapaaehtoisesti. Heillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin lapsettomuus! Syitä: ei ole kumppania, taloudellinen tilanne, mielenterveys- ja
Vapaaehtoinen lapsettomuus liittyy korkeampaan älykkyyteen ja vastuullisuuteen. Me emme ole viettien vietävinä niin kuin eräät. Seurauksena vieläpä upea, vapaa elämä ilman jonkun toisen ihmisen ulosteiden korjaamista. Maistuis varmaan sullekin?
Mitä helevetin vastuullisuutta siinä on, että laitat muiden lapset ja lapsenlapset maksamaan sinun vanhuuden eläkkeet ja ne hoidot osastolla, kun sinun paskavaippojasi siellä vaihdetaan?! Jos olet vstuullinen, niin jätät sitten eläkkeesi hakematta ja maksat omilla rahoilla vanhuuden terveydenhoitopalvelut, jooko?! Muussa tapauksessa olet muita hyväksikäyttävä loinen!
Onks tää joku huutomerkkihullu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.
Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.
Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskello,
Aivan sama. Kyse oli esimerkistä siitä, miten lapset otetaan mukaan keskusteluun.
Jösses mitä lukutaidottomia muusinuijia palsta taas täynnä.
Jaa, muusinuijahullu on myöskin herännyt päikkäreiltään. Talousvaaka! Keittiösakset! Siivilä! Sähkövatkain! Uunikinnas!
Mistä siivojanne tietää työntekijöiden lapsiluvun? Ei ainakaan oman työpaikkani siivoja tiedä. Näkeekö sen sinusta jotenkin päältä?
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄
Miksi olisi katkera, sehän pääsi epäluotettavasta tyypistä kertaheitolla eroon. Todennäköisesti ukko kyllästyy ennen pitkää perhe-elämään ja löytää uuden kolmekymppisen "elämänsä rakkauden".
Mikä vitsi. Minun kaikkein surkein esihenkilöni ikinä oli Äiti, joka teki hyvin selväksi että on ennen kaikkea Äiti. Heti astuessani uuteen tehtävään, jossa olin myös hänen back-up -henkilönsä, hän piti minulle puheen jonka sisältö oli se, että koska hän on Äiti niin häneltä ei voi edellyttää vastaavaa työntekoa kuin ei-äidiltä. Näin kun minä olin lapseton (ja sitä myötä myös arvoton) hän odottaa minulta enemmän joustamista, niin työaikojen kuin tehtävienkin suhteen. Käytännössähän tämä tarkoitti sitä, että hän jätti kaikki omatkin työtehtävänsä minun harteilleni jotta hän sai töiden sijaan suorittaa äitivelvollisuuksiaan.