Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (944)

Vierailija
861/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.

Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?

Eikö ole outoa?

Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?

Eikö ole outoa?

Vierailija
862/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.

Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat tuovat aiheen esiin toisin kuin ne joilla on lapsia. Mistä sitten johtuukaan mutta minulle on ihan sama miten muut elävät. 

:D :D

Jos jotain olen huomannut niin vanhemmat, niin äidit kuin isät, tuovat usein missä tahansa keskustelussa viimeistään parin minuutin kohdalla esiin sen että heillä on lapsia.

Ai, minä en ole huomannut. Tosin ammattini puolesta kasvatan toisten lapsia, et siinä kohtaa kyllä tulee vanhempien kohdalla asia ilmi. Mut muuten elämässä ei me paljoa lapsista puhuta. 

Vierailija
864/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat tuovat aiheen esiin toisin kuin ne joilla on lapsia. Mistä sitten johtuukaan mutta minulle on ihan sama miten muut elävät. 

Miksi lapsettomat eivät saisi kertoa lapsettomuudestaan, mutta lapselliset saavat kertoa lapsistaan?

Ja että ne joilla on lapsia ei kerro niistä? Herätys todellisuuteen! 🤣

Joo kyllä minäkin aina tuon esiin sen, ettei minulla ole autoa, en koskaan matkusta Thaimaahan, Dubaihin, Etelä-Afrikkaan...en katso kauhuleffoja, en liftaa, en kävele karhunkierrosta, en hiihdä 50kmn lenkkejä...jne loputtomasti. Ja ihan aina, kuka tahansa puhuu mitä hyvänsä, mitä minä en, tuon sen selväksi.

Mutta puolestani on kyl ok kertoa lapsettomuudesta, tahallisesta ja tahattomasta. Moni on kertonutkin, kun tilanne on siihen sopiva.

Vierailija
865/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnassa on tiettyjä suuren enemmistön vahvasti kannattamia asioita, joista poikkeaminen aiheuttaa kaikenlaisia reaktioita painostamisesta ja ihmettelevistä kyselyistä vähättelevään retoriikkaan ja vihaan. Lasten hankkiminen on yksi, eläinten syöminen toinen, ja oikean uskonnon kannattaminen oli aiemmin kolmas (ja joissakin yhteisöissä on edelleen).

Niinpä lapsettomat ovat itsekkäitä ja epäkypsiä, kasvissyöjät sentimentaalisia luonnosta vieraantujia, ateistit moraalittomia hedonisteja, joiden elämästä puuttuu kaikki syvempi tarkoitus.

Mistä se viha kumpuaa?

Uskoisin, että epävarmuudesta. Sosiaalisina ja enemmän tai vähemmän ryhmään mukautuvina eläiminä katsomme aina syrjäsilmällä, mitä muut lauman jäsenet tekevät; siksi eri tavalla elävä implisiittisesti haastaa tai kyseenalai

Näin kuvittelisin myös. Ihmisellä on tarve kuulua joukkoon ja mukautua siihen. Toisenlainen joukko voi herättää epäluulon omaa valintaa kohtaan. Ehkä.

Vierailija
866/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.

Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.

Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskello, herättää heidät aikaisin ruokkimaan? Miksi vain lapsiin liittyviä asioita ei saa mainita edes sivulauseessa?

Joo kuulosti myös omaan korvaan omituiselta lisäykseltä. Sen sijaan sarkastinen: kannattaa hankkia lapsia, vois olla ymmärrettävä. Ei tosin kehiituksena, vaan päin vastoin. 

Tietääkö siivooja sinun olevan vela?

Vierailija
867/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onhan tahattomasti vanhempi ja vapaaehtoisesti vanhempi, vaikka molemmat ovat vanhempia, yleensä samalle lapselle.

Lapsen kannalta sillä on iso merkitys kummasta on kyse. Lapsen edun mukaista on, että kummatkin vanhemmat haluavat ovat vanhempia, ja antavat tehtävälleen 110% energiaa.

Eihän se kerro lapsen merkityksellisyydestä yhtään mitään, onko hän suunniteltu vai tahattomasti maailmaan saatettu.

Vierailija
868/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö siivooja sinun olevan vela?

Ei sillä ole merkitystä onko vela vai ei. Lapsista uteleminen on moukkamaista, koska miten oma ehkäisy ja suojaamaton yhdyntä kuuluu kellekään muulle kuin itselle, puolisolle ja ehkä omalle lääkärille?

Vierailija
869/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.

Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.

Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskello, herättää heidät aikaisin ruokkimaan? Miksi vain lapsiin liittyviä asioita ei saa mainita edes sivu

Ei tiedä, mutta sen tietää ettei ole lapsia. En tiedä miten. Herätyskelloiksi hän niitä lapsia aamulla kauppasi, vitsillä tietenkin.

Vierailija
870/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onhan tahattomasti vanhempi ja vapaaehtoisesti vanhempi, vaikka molemmat ovat vanhempia, yleensä samalle lapselle.

Lapsen kannalta sillä on iso merkitys kummasta on kyse. Lapsen edun mukaista on, että kummatkin vanhemmat haluavat ovat vanhempia, ja antavat tehtävälleen 110% energiaa.

Eihän se kerro lapsen merkityksellisyydestä yhtään mitään, onko hän suunniteltu vai tahattomasti maailmaan saatettu.

No jos vanhemmat eivät hoida velvollisuuksiaan 100%, tai toinen vanhempi ottaa heti hatkat, niin kyllä se jotain kertoo, kuinka merkityksellisenä vanhemmat pitävät lastaan. Tämä on arkipäivää maailmassa. Tietysti olisi toivottavaa, että näin ei olisi, vaan jokainen lapsi olisi harkittu, toivottu ja suunniteltu useita vuosia etukäteen.

Vierailija
871/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.

Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.

Niin, toisilleen samanmielisille. Muita kohtaan suvaitsemattomia fanaatikkoja.

Vierailija
872/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, toisilleen samanmielisille. Muita kohtaan suvaitsemattomia fanaatikkoja.

Käyttäytyykö kakarasi huonosti vai miksi yhtään kukaan olisi sinua kohtaan fanaattinen?

Vierailija
873/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapseton, tapaa mielestään oikean kumppanin, muuttaa toiselle paikkakunnalle, saa kolme lasta, elää hyvin,menestyy ammatissaan!! Onkos hän sitten Takautuvasti Lapsellinen?                    Tapahtui 80- luvulla kaveripiirissä eräälle nillittäjälle, joka oli kova gimma!                    Pakollinen termien keksiminen aiheuttaa näin paljon pahaa mieltä, vaikka aihe on yhtä vanha kuin ihmisetkin. Mitäs jos jätettäisiin tällainen huono käytös, ja iloittais jokaisesta uudesta suomalaisesta!?

Hän ei ole eikä koskaan ollut vapaaehtoisesti lapseton.

Hän oli tahattomasti lapseton,  joka uskotteli olevansa vela, kunnes hänelle valkeni mitä hän haluaa elämältään ja hankki lapset.

Vela ei hanki lapsia koskaan.

Ei ole olemassa "ex-velaa".

Mutta sitten velaksi voi julistautua vasta vaihdevuosien jälkeen. 

Aiemmin joku sanoi, ettei vela halua edes puolison lapsia. Mites tää yks vela, jonka puolison lapset ovat nyt aikuisia?

Vierailija
874/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapseton, tapaa mielestään oikean kumppanin, muuttaa toiselle paikkakunnalle, saa kolme lasta, elää hyvin,menestyy ammatissaan!! Onkos hän sitten Takautuvasti Lapsellinen?                    Tapahtui 80- luvulla kaveripiirissä eräälle nillittäjälle, joka oli kova gimma!                    Pakollinen termien keksiminen aiheuttaa näin paljon pahaa mieltä, vaikka aihe on yhtä vanha kuin ihmisetkin. Mitäs jos jätettäisiin tällainen huono käytös, ja iloittais jokaisesta uudesta suomalaisesta!?

Hän ei ole eikä koskaan ollut vapaaehtoisesti lapseton.

Hän oli tahattomasti lapseton,  joka uskotteli olevansa vela, kunnes hänelle valkeni mitä hän haluaa elämältään ja hankki lapset.

Vela ei hanki laps

Ei voi. Osa ihmisistä tuntee itsensä myös ennen vaihdevuosia. Mt-omgelmaiset ja muut elämän tuuliviirit ovat asia erikseen, he eivät koskaan voi tehdä mitään päätöksiä sillä mieli voi muuttua koska tahansa, mihin suuntaan tahansa.

Velaus ei tarkoita muuta kuin vapaaehtoista lapsettomuutta. Puolison lapset eivät ole omia lapsia.

Vierailija
875/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoimmat esihenkilöt ovat kyllä ne lapsettomat.

Vierailija
876/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin artikkelissa kirjoitettiin, tästä on tulossa normi ja hyvä niin.

Tunnistin myös itseni tuosta artikkelista. Vapaus on velana olemisessa parasta. Itse olen parisuhteessa, mutta lapsia ei haluta. Haluamme vapauden tulla ja mennä miten yhdessä haluamme. Ihanan rauhallista ja mukavaa elämää.

Mä taas olen vapaaehtoisesti miehetön. On kokemusta vaikka kuinka monesta miehestä ja parisuhteesta sekä myös 16 vuoden avioliitosta.

Ei kiitos mulle enää ikinä. Haluan elää loppuelämäni vapaana ja rauhassa, saan tulla ja mennä tai olla menemättä ilman tilintekovelvollisuutta ja nukkua keskellä sänkyä x-asennossa eikä kukaan ruikuta eikä mussuta ikinä. Lapsia mulla kyllä on, mutta ne on ihan eri juttu, kuin joku mies.

Vierailija
877/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta sitten velaksi voi julistautua vasta vaihdevuosien jälkeen. 

Aiemmin joku sanoi, ettei vela halua edes puolison lapsia. Mites tää yks vela, jonka puolison lapset ovat nyt aikuisia?"

Tätä on varmaan aiemminkin kommentoitu, mutta tietenkin voi olla vela ennen vaihdevuosia, miten niin ei voi? Vahinkoraskauden saa hoidettua pois.

Ja ainakaan itse en missään olosuhteissa tai elämänvaiheessa olis ottanut puolisokseni isää. 

Vierailija
878/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tuntea yhtäkään velaa henkilökohtaisesti. 

Ole eri mutta tunnen kyllä. Hän ei ole järin empaattinen. Oma miniäni, ei-suomalaista alkuperää sanoi, et joka suvussa on yksi tuollainen pelottava täti. 

Vierailija
879/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaus on vähän kuin veganismi.

Kova meteli asiasta, joka voi vaan muuttua, kun mieli muuttuu.

Joka tapauksessa lapset ovat ihan paras sisältö elämään.

N51, lapset M23 ja N19

Miksi levität väärää tietoa?

Vela ei muuta mieltään. Vela on ja pysyy lapsettomana, koska haluaa sitä.

Sen sijaan aidallaistuja vatvoo asiaa loputtomiin haluaako lapsia tai ei: "Juupas eipäs en tiedä mitä haluan"

Mutta kun vela ei ole aidallaistuja. Ne ovat eri ryhmiä.

Ne jotka väittävät olleensa veloja ennen lapsien saamista eivät ole koskaan olleet veloja. He olivat aidallaistujia tai tahattomasti lapsettomia.

Lapset paras sisältö elämään? Ehkä sinulle. Mutta ei veloille. Muut ihmiset eivät ole sinä.

Kyllä aika monta velaa on mielensä muuttaneita tai kuuluvat uusperheeseen. Se on sitä henkistä kasvua, että joskus elämä yllättää.

Vierailija
880/944 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista miten lapsettomaksi jääminen on toisille onnen lähde, ja toisille henkilökohtainen katastrofi.

Itse jäin lapsettomaksi vasten tahtoani, ja vielä nytkin 48 vuotiaana se aiheuttaa minulle lähes jatkuvaa psyykkistä kipua ja masennusta. Ystäväni tuli juuri isoäidiksi, ja vaikka olen iloinen hänen puolestaan, itkin koko illan kun kuulin uutisen, koska pintaan nousi niin paljon negatiivisia tunteita omasta elämästä ja siitä mitä olisi voinut olla. 

Tämä se on pahinta!! Olen niin pahoillani puolestasi. Vain lapsensa menettäminen on surullisempaa, kuin tuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi