IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (990)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.
Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.
Huonoimmat esihenkilöt ovat kyllä ne lapsettomat.
Eikö lapseton esimies taannutkaan sinulle taas parasta kesäloma-aikaa ja oikeutta lähteä töistä käytännössä milloin huvittaa, kun kakara pitää hakea tarhasta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika monta velaa on mielensä muuttaneita tai kuuluvat uusperheeseen. Se on sitä henkistä kasvua, että joskus elämä yllättä
Velalla ei ole lapsia, koskaan.
He ovat olleet aidallaistujia tai tahattomasti lapsettomia, jotka uskottelivat olevansa veloja. Mutta uskottelu ei tee itsestä velaa, vaan todellisuus määrittää sen. Todellisuus siitä, onko lapsia vai ei.
Velat eivät ole tuuliviirejä joten heidän ei tarvitse odotella 60-vuotiaaksi tietääkseen että halusiko lapsia vai ei.
Aidallaistujat voivat kyllä vatvoa näitä lopun elämäänsä. Mutta velat eivät ole aidallaistujia.
Opetelkaa perusasiat ennen kuin kirjoitatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaus on vähän kuin veganismi.
Kova meteli asiasta, joka voi vaan muuttua, kun mieli muuttuu.
Joka tapauksessa lapset ovat ihan paras sisältö elämään.
N51, lapset M23 ja N19
Miksi levität väärää tietoa?
Vela ei muuta mieltään. Vela on ja pysyy lapsettomana, koska haluaa sitä.
Sen sijaan aidallaistuja vatvoo asiaa loputtomiin haluaako lapsia tai ei: "Juupas eipäs en tiedä mitä haluan"
Mutta kun vela ei ole aidallaistuja. Ne ovat eri ryhmiä.
Ne jotka väittävät olleensa veloja ennen lapsien saamista eivät ole koskaan olleet veloja. He olivat aidallaistujia tai tahattomasti lapsettomia.
Lapset paras sisältö elämään? Ehkä sinulle. Mutta ei veloille. Muut ihmiset eivät ole sinä.
Kyllä aika monta velaa on miele
Tunnen kolme mielensä muuttanutta "velaa", joista kaikista selvisi lastenhankinnan jälkeen etteivät he olleet veloja missään vaiheessa. Yksi pelkäsi ettei löydä sopivaa puolisoa, toinen pelkäsi olevansa steriili, kolmannen syytä en tiedä mutta sanoi ettei ollut koskaan ajatellut ettei varmasti hanki lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ja me työlliset velat muuten maksetaan sun lorvimiset kotona poikimisen jälkeen 3 vuotta. Sun kersan päiväkodin, eskarin, koulut, uimahallin, liikuntakentät, terveyspalvelut.. Ja sun elätyksen kun pukkaat jo neljättä tulemaan ettei tarvitse kouluttautua ja mennä töihin veronmaksajaksi.
Ja edelleen nämä neljä kersaa ovat todennäköisesti neljä kertaa enemmän veronmaksajia, kuin sinä yksin. Ja olet sinäkin jo kuluttanut verovaroja oman elämäsi aikana. Olet käynyt päiväkodit, koulut, äitisi poikimisen jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaus on vähän kuin veganismi.
Kova meteli asiasta, joka voi vaan muuttua, kun mieli muuttuu.
Joka tapauksessa lapset ovat ihan paras sisältö elämään.
N51, lapset M23 ja N19
Miksi levität väärää tietoa?
Vela ei muuta mieltään. Vela on ja pysyy lapsettomana, koska haluaa sitä.
Sen sijaan aidallaistuja vatvoo asiaa loputtomiin haluaako lapsia tai ei: "Juupas eipäs en tiedä mitä haluan"
Mutta kun vela ei ole aidallaistuja. Ne ovat eri ryhmiä.
Ne jotka väittävät olleensa veloja ennen lapsien saamista eivät ole koskaan olleet veloja. He olivat aidallaistujia tai tahattomasti lapsettomia.
Lapset paras sisältö elämään? Ehkä sinulle. Mutta ei veloille. Muut ihmiset eivät ole sinä.
Mutta et voi olla vela, ennenkuin on satavarma, ettet tule ikinä saamaan omia tai puolison lapsia. Eikö? Voit vain kuvitella olevasi.
Minulla on lapsia ja pari lasten lastakin.
Jos nyt saisin palata ajassa taaksepäin, valitsisin lapsettomuuden. Toki rakastan lapsiani ja lapsenlapsia, mutta minä vihaan sitä kun joku tarvitsee minua. Tuntuu, että minulla ei ole todellista aikaa olla ihan vain yksin edes kokonaista päivää. Ei ole ollut kymmeniin vuosiin.
Raahakin olisi aivan eri tavalla ilman jälkikasvua
Itse on vaikea kuvitella elämää, jos en itse olisi saanut tehdä valintoja. Kaveri sai nuorena vahinkolapsen, enkä vaihtaisi kohtaloani siihen miljoonista euroistakaan. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.
Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?
Eikö ole outoa?
Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?
Eikö ole outoa?
Velat saavat siis tukia. Hyvä.
Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?
Vierailija kirjoitti:
Mutta et voi olla vela, ennenkuin on satavarma, ettet tule ikinä saamaan omia tai puolison lapsia. Eikö? Voit vain kuvitella olevasi.
Velat ovat varmoja. Siksi he ovat veloja. Josnje olisivat epävarmoja, he olisivat aidallaistujia.
Sinä projisoit nyt omaa epävarmuuttasi veloihin.
Siksi et ymmärrä veloja, koska olet itse epävarma. Koita ymmärtää tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.
Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.
Huonoimmat esihenkilöt ovat kyllä ne lapsettomat.
Eikö lapseton esimies taannutkaan sinulle taas parasta kesäloma-aikaa ja oikeutta lähteä töistä käytännössä milloin huvittaa, kun kakara pitää hakea tarhasta?
Onhan sinullakin varmaan oikeus lähteä, kun haiseva kirppusirkuksesi tarvitsee hoitoa tai lenkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö siivooja sinun olevan vela?
Ei sillä ole merkitystä onko vela vai ei. Lapsista uteleminen on moukkamaista, koska miten oma ehkäisy ja suojaamaton yhdyntä kuuluu kellekään muulle kuin itselle, puolisolle ja ehkä omalle lääkärille?
No onhan sillä merkitystä, sanooko kehoituksena ja tietoisena toisen velaudesta, että hanki sinäkin lapsia, vai vain heittona, ilman mitään henkilökohtaista suositusta, että "kannattaa hankkia" lapsia, niin saa herätä aikaisin.
Tämän esimerkin perusteella kuulostaa siltä, että esimerkin vela on todella allerginen edes kuulemaan sanaa lapsi, ja kokee sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä omaa valintaa kohtaan.
En usko yleisesti velojen olevan ihan näin herkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.
Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.
Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskello, herättää heidät aikaisin ruokkimaan? Miksi vain
"Ei tiedä, mutta sen tietää ettei ole lapsia. En tiedä miten. Herätyskelloiksi hän niitä lapsia aamulla kauppasi, vitsillä tietenkin."
Eli oli sarkasmia, ei kehoitus toisen lapsen saamiselle. Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan tahattomasti vanhempi ja vapaaehtoisesti vanhempi, vaikka molemmat ovat vanhempia, yleensä samalle lapselle.
Lapsen kannalta sillä on iso merkitys kummasta on kyse. Lapsen edun mukaista on, että kummatkin vanhemmat haluavat ovat vanhempia, ja antavat tehtävälleen 110% energiaa.
Eihän se kerro lapsen merkityksellisyydestä yhtään mitään, onko hän suunniteltu vai tahattomasti maailmaan saatettu.
No jos vanhemmat eivät hoida velvollisuuksiaan 100%, tai toinen vanhempi ottaa heti hatkat, niin kyllä se jotain kertoo, kuinka merkityksellisenä vanhemmat pitävät lastaan. Tämä on arkipäivää maailmassa. Tietysti olisi toivottavaa, että näin ei olisi, vaan jokainen lapsi olisi harkittu, toivottu ja suunniteltu useita v
Ei mikään suunnittelu todista minkään hoidon laadun suhteen yhtään mitään.
Tietenkin on toivottavaa, että jokainen lapsi saisi mahdollisimman hyvän huolenpidon ja rakkauden osakseen. Suunniteltu tai vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, toisilleen samanmielisille. Muita kohtaan suvaitsemattomia fanaatikkoja.
Käyttäytyykö kakarasi huonosti vai miksi yhtään kukaan olisi sinua kohtaan fanaattinen?
Käytät ilmaisua kakara. Kertoo kaiken olennaisen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannta lähteä väittelyn tielle, lisääntyjät saavat rauhassa pilata elämänsä ja aivan se ja sama mitä ajattelevat lapsettomuudesta.
t: vela M59
En mä ole koskaan kokenut, että mun elämäni on pilalla, vaikka kolme lasta teinkin. Tämä ehkä minua häiritseekin eniten. Minun suuhuni yritetään pistää asioita jotka eivät ole totta. Minun puolestani sinä saat olla onnellinen lapsettomuudestasi, mutta älä väitä, että minä olisin onneton ja pilannut elämäni hankkimalla lapsia. En ole, olen onnellinen ja jos nyt pääsisin takaisin ajassa niin edelleen tekisin samat valinnat eli lapset. Ehkä olisin yhtä onnellinen lapsettomana, mutta koska en sitä tiedä niin en lähtis sitä kokeilemaan. Valitsisin lapset, koska silloin tiedän varmasti olevani onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.
Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?
Eikö ole outoa?
Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?
Eikö ole outoa?
Velat saavat siis tukia. Hyvä.
Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?
Ei mihinkään. Lapsettomana itselleni on "ongelma" lähinnä se, että pankkitili pursuaa rahaa yli tarpeiden. Veronmaksukykyä piisaa lapsilisiin ym. päiväkoteihin. Ihan hyvä että lasten kasvatusta tuetaan taloudellisesti.
En myöskään ymmärrä, miksi ihmiset elävät velaksi? (hauska sanleikki velaksi huom. huom.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapseton, tapaa mielestään oikean kumppanin, muuttaa toiselle paikkakunnalle, saa kolme lasta, elää hyvin,menestyy ammatissaan!! Onkos hän sitten Takautuvasti Lapsellinen? Tapahtui 80- luvulla kaveripiirissä eräälle nillittäjälle, joka oli kova gimma! Pakollinen termien keksiminen aiheuttaa näin paljon pahaa mieltä, vaikka aihe on yhtä vanha kuin ihmisetkin. Mitäs jos jätettäisiin tällainen huono käytös, ja iloittais jokaisesta uudesta suomalaisesta!?
Hän ei ole eikä koskaan ollut vapaaehtoisesti lapseton.
Hän oli tahattomasti lapseton, joka uskotteli olevansa vela, kunnes hänelle valkeni mitä hän haluaa elämält
"Ei voi. Osa ihmisistä tuntee itsensä myös ennen vaihdevuosia. Mt-omgelmaiset ja muut elämän tuuliviirit ovat asia erikseen, he eivät koskaan voi tehdä mitään päätöksiä sillä mieli voi muuttua koska tahansa, mihin suuntaan tahansa.
Velaus ei tarkoita muuta kuin vapaaehtoista lapsettomuutta. Puolison lapset eivät ole omia lapsia."
Tässäpä taas malliesimerkki velasta, joka aiheuttaa velojen huonon maineen. Vai että mt-ongelmaiset muuttaa mielensä. Jep.
Edelleen on maailmassa monta, jotka ovat julistautuneet veloiksi. Yksi kertoi tässä ketjussakin oman tarinansa. Ja silti tullut jossain vaiheessa raskaaksi. Vain sellainen vela voi sanoa olevansa vela ennen vaihdevuosia, joka ei jotain syystä voi ikinä tulla raskaaksi. Paitsi jos on mt-ongelmainen vela ja sit mielenhäiriössä adoptoi lapsen. Edellisen kirjoitajan logiikalla.
Tässä ketjussa on myös kerrottu, et oikea vela ei halua myöskään puolison lapsia. Päättäkää jo!!
Vierailija kirjoitti:
"Mutta sitten velaksi voi julistautua vasta vaihdevuosien jälkeen.
Aiemmin joku sanoi, ettei vela halua edes puolison lapsia. Mites tää yks vela, jonka puolison lapset ovat nyt aikuisia?"
Tätä on varmaan aiemminkin kommentoitu, mutta tietenkin voi olla vela ennen vaihdevuosia, miten niin ei voi? Vahinkoraskauden saa hoidettua pois.
Ja ainakaan itse en missään olosuhteissa tai elämänvaiheessa olis ottanut puolisokseni isää.
Ei se Suomen lain mukaan olisi sallittuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tuntea yhtäkään velaa henkilökohtaisesti.
Ole eri mutta tunnen kyllä. Hän ei ole järin empaattinen. Oma miniäni, ei-suomalaista alkuperää sanoi, et joka suvussa on yksi tuollainen pelottava täti.
Mieheni suvussa se Pelottava Täti oli anoppini. Eikä todellakaan ollut vela.
Velalla ei ole lapsipuolia, koska ne ovat myös lapsia, jota velana joutuisi hoitamaan.
Kyse ei ole siis vain synnyttämisestä, vaan ylipäätään äitinä/isänä olemisesta yhdellekään lapselle.
Jos puolisolla on lapset, ei voi olla vela. Silloin on äitipuoli tai isäpuoli. Mutta ei vela.