IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (845)
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset eivät saisi haluta, että alakerta pysyy kunnossa, kroppa tiukkana, ja voi elää äveriäänä nuorekkaana velana?
Mikä motiivi on syyttää naisia siitä, että he pitävät huolta omasta terveydestään?
Kateus.
Tätä minäkin ihmettelen. Ihan kuin olisi jotenkin väärin, että olen kiinnostunut oman kroppani kunnosta, terveydestä ja myös seksuaalisuudesta (tunto, tiukkuus..)
Miten se olisi keneltäkään pois, että naiset ottaisivat tietoisen riskin haittavaikutuksista tehdessään päätöksen hankkia lapsia?
Kaikkein hirveimmältä tuntuu tuo, että ongelmat yritetään lakaista maton alle "kun sitten ne naiset ei enää uskalla synnyttää".
Kyllä uskaltavat, ne jotka haluavat lapsia niin paljon, että haluavat ottaa riskin.
Äiti
"Onpa outoa. Meille Naistenklinikalla pidettiin tyyliin seminaaria aiheesta, sinne piti raahautua ja iso porukka oli kuuntelemassa, ja vähän treenattiinkin yhdessä :D
aika moni oli niin väsy ettei aihe kiinnostanut, eikä itsekään tullut juuri tehtyä. Itsellä ei onnekkaasti olekaan karkailua.
kolmen äiti"
Oliko ennen kaikki paremmin? Ehkä näissä on myös alueellisia eroja. Mun lapsi on toki jo kymmenen vuotias, mutta synnytyksessä jäi muutenkin ihan oman onnensa nojaan. Tai oikeastaan mukana olevan miehen. Kätilöt kävivät katsomassa vain vuoron vaihtuessa (tulivat esittelemään itsensä) ja sitten ponnistusvaiheessa. Muuten en juuri kätilöitä nähnyt.
Mies sitten soitteli kelloa, jos hänen mielestään oli jotakin huolestuttavaa. Ite olin niin tuskissa, etten tiennyt maailman menosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joku vapaaehtoisesti harrastamatta hiihtoa? Miksi ihmeessä? En kyllä usko, kyllä siinä täytyy olla jokin terveydellinen syy, jos ei hiihdä.
Se on eri asia kun omat sukset! 😂 Et voi koskaan tuntea todellista elämän merkitystä jos et hiihtele OMILLA SUKSILLA hiihtolatua.
Kyllä käy sääliksi heitä, jotka eivät ikinä koe hiihtämisen iloa. Miksi heillä on jalat ja kädet, jos eivät käytä niitä hiihtämiseen? Miksi edes ulkoilevat talvella, jos eivät hiihdä? Mikä on olemisen tarkoitus, jos ei hiihdä? En minä ainakaan tiennyt lainkaan, mikä on todellista iloa, onnea ja merkityksellisyyden kokemusta ennen kuin ensimmäistä kertaa pitelin omia suksiani. On tämä Suomi vaan hiihtovihamielinen maa, muualla kohdellaan paljon paremmin meitä hiihtäjiä ja suksiamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Unohditko tehdä sairaalassa annetut lantiopohjanlihas-treenit? Niitä piti tehdä, ja ihan syystä.
Minusta vähän alhaista, et jättää tekemättä lihasjumpan, ja sitten valittaa, ihan kuin olis muiden vika.
Peräpukamiakin leikataan jos on kovin isot ja vaivaavat, toivottavasti saat apua, mutta sitä pitää jaksaa hakea."
En jättänyt. Jumpat tehnyt ja geishakuulatkin hankin sitä varten. Epäilen silti suuresti, että ko. ongelmia ei olis vielä parikymppisenä urheilijatyttönä tullutkaan, jos ei olis synnyttänyt.
Se nyt vaan on fakta, että paikat olis ehommassa kunnossa ilman vesimelonin puskemista niiden läpi. :)
Ok! No onpa harmi juttu. Eikun Tenoja pöksyihin, vaikkei mukavaa olekaan... Tsemppiä!
Semmonen kysymys vaan, että miksi näistä
Se on salaliitto Pilluminati, johon kuuluvat miehet pyrkii saamaan naiset toimintakyvyttömiksi jos ei muuten niin persiit repeyttämällä. Ja Pilluminatiin kuuluvat naiset tasapuolisuuden vuoksi, kun heidänkin persiit on revenneet.
Voivoi sua tietämätöntä, luettu varmaan liikaa naistenlehtiä tai ties mitä. Ei se, että lantionpohjalihakset on kunnossa estä automaattisesti sitä virtsankarkailua. Kyl oli taas lapsellinen mielipide. Eli, olet väärässä, jos luulet, että lihaksien treenaaminen riittää karkailun estämiseen. Siihen voi olla paljon muitakin syitä, itsellä lihakset visussa kunnossa, mutta muu syy aiheuttaa karkailua. Pitäisi mennä kalliiseen leikkaukseen sen estämiseksi.
Ennemmin syön perjantaina ravintolassa vasikkaa, kuin muutaman palan pizzaa kotona...
"Se on salaliitto Pilluminati, johon kuuluvat miehet pyrkii saamaan naiset toimintakyvyttömiksi jos ei muuten niin persiit repeyttämällä. Ja Pilluminatiin kuuluvat naiset tasapuolisuuden vuoksi, kun heidänkin persiit on revenneet. "
Olen siis itsekin synnyttänyt ja ihmettelen, miksi minun pitäisi olla hiljaa näistä asioista? Miksi mä en sais puhua omista kokemuksista liittyen raskauteen, synnyttämiseen ja näiden haittoihin?
Ekan synnytyksen jälkeen riskit vasta itse tajusin, koska niistä ei missään juuri puhuttu. Olis ollu kiva, että ois puhuttu, ettei ois tarvinnut yksin miettiä asioita..
En ajatellut tehdä toista lasta, kun tässä vaikenemisen kulttuurissa.
- Se, jota kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
"Se on salaliitto Pilluminati, johon kuuluvat miehet pyrkii saamaan naiset toimintakyvyttömiksi jos ei muuten niin persiit repeyttämällä. Ja Pilluminatiin kuuluvat naiset tasapuolisuuden vuoksi, kun heidänkin persiit on revenneet. "
Olen siis itsekin synnyttänyt ja ihmettelen, miksi minun pitäisi olla hiljaa näistä asioista? Miksi mä en sais puhua omista kokemuksista liittyen raskauteen, synnyttämiseen ja näiden haittoihin?
Ekan synnytyksen jälkeen riskit vasta itse tajusin, koska niistä ei missään juuri puhuttu. Olis ollu kiva, että ois puhuttu, ettei ois tarvinnut yksin miettiä asioita..
En ajatellut tehdä toista lasta, kun tässä vaikenemisen kulttuurissa.
- Se, jota kommentoit.
Tietysti saa ja pitää puhua. Huudetaan synnytystalkoita ja raskaudenaikainen ja ilmeisesti varsinkin -jälkeinen hoito on ajettu retuperälle. Ja oikeesti, ei kaikki uskalla raskautua kera sen ajatuksen että sairaalaan on satoja kilsoja, ja hoito on mitä sattuu, synnytyspelkoon ja kipuun suhtaudutaan vähätellen, ei saa sektiota halutessaan, kymmeniä syitä. Ja siis mä olen vela, mutta todella sympatiseeraan niitä joilla on esim. pelkoja ja pidän todella järkyttävänä sitä miten ilmeisen yleisesti noihin vaurioihin suhtaudutaan - varsinkin naiset taas tyypillisen epäsolidaarisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.
Sitten kannattaa elää niin,eikä täällä avautua.
Miksi tosiasioista puhuminen olisi muka avautumista? Miksi velaudesta puhuminen on avautumista?
Velaus on positiivinen asia velalle joten siitä puhuminen ei ole velalle avautumista vaan iloisesta elämänvalinnasta kertomista.
Nyt taisi kalikka kalahtaa jollain. 😇
Sellainen pointti tohon veronmaksuasiaan vielä, että vaikka suomalaiset alkais nyt yhtäkkiä lisääntymään ihan hullunaan, niin eihän se nyt vielä pelkästään takaa, että veronmaksajia olis tulevaisuudessa yhtään sen enempää. Kun eihän niitä työpaikkoja synny mitenkään automaatiolla lisää sen mukaan minkä verran populaa on.
Mitä jos työllisyystilanne on yhtä huono tai jopa surkeampi kuin nyt? Mistäs niitä veroja kertyy jos ei porukalle oo töitä, kauppa on edelleen jotain temutusta tai vastaavaa ja tekoäly vie vielä merkittävän osan työpaikoista? Voikin käydä niin, että yhä suurempi joukko kilpailee yhä pienemmästä määrästä työpaikkoja eikä tukijärjestelmiinkään oo enää varaa. Ei voi tietää...
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pointti tohon veronmaksuasiaan vielä, että vaikka suomalaiset alkais nyt yhtäkkiä lisääntymään ihan hullunaan, niin eihän se nyt vielä pelkästään takaa, että veronmaksajia olis tulevaisuudessa yhtään sen enempää. Kun eihän niitä työpaikkoja synny mitenkään automaatiolla lisää sen mukaan minkä verran populaa on.
Mitä jos työllisyystilanne on yhtä huono tai jopa surkeampi kuin nyt? Mistäs niitä veroja kertyy jos ei porukalle oo töitä, kauppa on edelleen jotain temutusta tai vastaavaa ja tekoäly vie vielä merkittävän osan työpaikoista? Voikin käydä niin, että yhä suurempi joukko kilpailee yhä pienemmästä määrästä työpaikkoja eikä tukijärjestelmiinkään oo enää varaa. Ei voi tietää...
Sitähän tässä onkin peräänkuulutettu. Jos lapsi syntyy, varmaa on, että julkisia varoja investoidaan todella paljon lapseen: koulut, sote, tuet, neuvolat yms. Nämä ovat varmoja asioita, koska ne perustuvat lakiin, eli kyseiset kulut voidaan ennustaa. Sen sijaan ei ole kuitenkaan varmaa, että jostain lapsesta X tulisi nettoveronmaksajaa, tai ylipäätään veronmaksajaa. Ihminen ei välttämättä pääse kouluihin, ei pääse töihin, syntyy terveyshaasteiden keskelle yms. Se on täyttä epävarmuutta, mitä elämässä voi tapahtua. Nyt kun robotisaatio/tekoäly tulee yhä enemmän tekemään tarpeettomaksi ihmisten töitä, tämä kysymys tulee yhä enemmän ajankohtaisemmaksi. Mitä lapset tekevät työkseen tulevaisuudessa, jos työtä ei ole kuin harvoille?
Sen vuoksi on typerää syyllistää veloja siitä, että he eläisivät muiden kustannuksella, koska velat nimenomaan eivät tuota julkiselle sektorille kustannuksia, eli he säästävät yhteisiä varoja.
Se vaan sattuu olemaan niin että tämä länsimaisten ihmisten joukko alkaa olemaan katoava luonnonvara. Nyt on jo Euroopassa kansakuntia joissa maahan muuttajat määrää kaiken. Tähän ollaan menossa Suomessakin alkaa jostain pienestä kuten suvivirrestä mistä me kohteliaasti ollaan jo luovuttu. Jos itse saisin olla diktaattori määräisin että se lapsen teko on työntekoon verrattava asia josta pitäisi palkita. Ja vielä kunnolla eiköhän alkaisi lapsien teko kiinnostaa kun pottunokka suomalaiselle tuplattaisiin eläke kun tehnyt oikein kunnolla niitä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Milloin Suomen kielen tutkimuksessa on alettu tutkia yhteiskunnallisia kysymyksiä, jotka eivät liitty mitenkään välittömästi suomen kieleen?! Tutkimuksen otos on 17 henkilöä, siis joukko joka on voitu valita siten, että sen tulokset ovat varmasti sellaisia mitä "tutkija" haluaa. Metodina on diskurssianalyysi - kuinkas muuten.
Miten tällaista päästetään läpi väitöskirjaksi asti. Eikö Olun yliopiston Siuomen kielen laitoksella ole mitään vastuusta siitä, mitä tieteenä esitetään. Tämä on puheenvuoro tieteestä, ei velasta.
"Diskurssianalyysi on laadullinen tutkimusmenetelmä ja lähestymistapa, joka tutkii, miten kieltä käytetään ja miten se rakentaa sosiaalista todellisuutta, identiteettejä ja valtarakenteita."
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on puhuttu todella rumasti, kumminkin päin. Erityisesti äitinä häpeän äiti-ihmisten hirveitä juttuja. --- Mutta ei kaikki velatkaan täällä ole kauniisti puhuneet, vaan hyvin rumasti puhuttu porsimisesta ja haukuttu itsekkäiksi.
Voitaisko olla kunnolla, ihan kaikki?
Ei onnistu tällä vauva-palstalla, koska tänne on pesiytynyt muutama häirikkö. Esim. tämä joka toistuvasti muissakin ketjuissa nimittää synnyttämistä "porsimiseksi", mikä on tahallisen loukkaavaa. Kuka emakko lienee sen pikkusian äiti? Hän ei taida tajuta, että tuolla verbillä tekee omasta äidistään sian - ja itsestään. :)
Se voi olla sama henkilö, joka puhuu miesten kehollosuudesta ja peniksestä ja seksistä miehen kanssa todella neuroottisesti ja vihamielisesti.
Sitten on vielä venäläisiä vihaava kaikkia eri mieltä kanssaan olevia igoreiksi nimittävä.
Sitten on paljon isiään ja äite
No kyllä noissa riidan haastajissa on nimenomaan monet trolleja. Se on tiedossa oleva asia, että trollit työskentelevät tälläkin palstalla.
Kaikki äärimmäiset kommentit kannattais jättää noteeraamatta. Ne on tehty vain riidan haastamiseksi. Tekijät maksettuja tai muuten vain elämäänsä kyllästyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä miksi lapsettomille pitäisi jakaa ilmaista rahaa. Lapsia tarvitaan tulevaisuuden kantajiksi, joten on perusteltua helpottaa lapsiperheiden taloudellisia edellytyksiä.
Kyse on tasa-arvosta. Ihmisiä ei pidä erotella esim. ihonvärin tai lapsiluvun perusteella ja antaa rangaistuksena vähemmän tukia, jos kuulut vaikka seksuaalivähemmistöön tai velavähemmistöön. Sellainen toiminta on väärin. Kaikille kuuluu samat oikeudet taustaan katsomatta.
Lapset ovat vapaaehtoinen valinta. Ei rangaistus tai uhriasema, vaan itse valittu ratkaisu. Siksi vanhempien pitää itse kantaa vastuuta lasten taloudellisista kustannuksista, koska se on heidän valintansa. Ei muiden. On kummallinen ajatus, ja hyvin itsekästä myös, että ensin hankitaan lapset ja vasta sen jälkeen aletaan miettiä että kukahan nämä maksaa. Onko tämä aikuismaista toimintaa?
Lapsiperheiden tukeminen on poliittinen päätös. Se myös edesauttaa uusien kansalaisten syntymistä. Jos yhteiskunta ei Suomessa tue lapsiperheitä millään tavalla, kuihtuu suomalaisuus vieläkin nopeammin.
On laskettu, että jos kaikki suomalaiset, jotka lapsia haluaa, lapsen saisi, voisi väestö pysyä suht ok riittävänä. Ainakin kuihtuminen olis huomattavan paljon hitaanpaa. Sen tähden myös lapsettomuushoidot (hedelmöityshoidot) ovat perusteltuja.
Vierailija kirjoitti:
"Pidätkö sä itse normaalina että viiskymppiseltä naiselta lirahtelee, missään tilanteessa? Mä en pitäisi. "
Tästä huomaa miten vieraantuneita nuoriso on elämästä. Virtsankarkailu on ikävä mutta normaali vaiva, kun ikää tulee lisää.
Nyt luulet ja koet olevasi kuolematon, mutta se on harhaa vain."
Hmmm... mä kysyin tätä koska olen itse 61v eikä todellakaan lirahtele missään vaiheessa.
Mut sinä et ole kaikki muut. Ei minullakaan lirahtele, mutta toisilla sitten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei siis saa sanoa ettei aio itse hankkia lapsia?
Tämä tulee rivien välistä koko ajan läpi, eli velaus on asia jota pitäisi salailla ja vaieta siitä. Mutta raskaudesta ei tarvitse vaieta koska se on hyväksyttävämpi vaihtoehto. Näin siis joidenkin mielestä.
Ei, vaan kyse on siitä, missä tilanteessa itse siitä avautuu. Ja toisaalta, olen ymmärtänyt, et monetkaan velat eivät halua aiheesta puhua ollenkaan. Ainakaan siitä ei saa kysyä. Koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.
Mutta myös paljon tylsempää. 35-vuotiaaksi asti luulin etten halua lapsia. Nyt minulla on 12-vuotias poika ja olen ihan älyttömän onnellinen että hänet sain. Olen huomannut että nykypäivänä monet haluavat elää vain itselle, luoda uraa kivassa työpaikassa ilman mitään vastuita ja velvollisuuksia muita kuin itseään kohtaan. Materia, matkustelu ja harrastukset ovat perhettä tärkeämpiä.
Taas tämä sama.
Olit siis tahattomasti lapseton tai aidallaistuja 35-vuotiaaksi asti. Et ollut vapaaehtoisesti lapseton eli lapsivapaa.
Se että juuri sinun elämäsi tuntui niin tylsältä ilman lapsia, johtuu juuri siitä, että sinä halusit vanhemmaksi ja koit siksi tyhjyyden tunnetta. Mutta kun velalla ei ole tätä tyhjyyden ja
No eihän hän sanonut motiiviksi lapsen saamiselle, et elämänsä olis ollut tylsää. Tahallista väärinymmärrystä taas.
Oma elämäni ei ole ollut koskaan tylsää, mut ihan parasta silti omat lapset. Tämän voin sanoa vain siksi, että on kokemus niistä omista lapsista. Minä siis voin omasta puolesta sanoa niin. Hienoa, että vela kokee toisin. Ettei harmita.
Itsekkäitä on sekä vanhemmissa että lapsettomissa. Itse enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti lapsettomana katselen välillä eroperheen vanhempia ja mietin että oisko kannattanut olla vähän "itsekkäämpi" ja niiden lasten ympärillä hössöttämisen sijaan panostaa myös siihen parisuhteeseen ja intiimielämään yms mikä olisi auttanut pysymään tiiminä.
Onpa outoa. Meille Naistenklinikalla pidettiin tyyliin seminaaria aiheesta, sinne piti raahautua ja iso porukka oli kuuntelemassa, ja vähän treenattiinkin yhdessä :D
Aika moni oli niin väsy ettei aihe kiinnostanut, eikä itsekään tullut juuri tehtyä. Itsellä ei onnekkaasti olekaan karkailua.
kolmen äiti