IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (875)
Toivottavasti Venäjä valloittaa Suomen. Ei tee tippaakaan mieli puolustaa aseellisesti näitä lapsettomia vapaamatkustajia joiden tarkoitus on ilmeisesit ajaa Suomi sukupuuttoon ja se on jotenkin hienoa ja hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joku sitten puhui että lapsettomana minulla voisi olla enemmän rahaa jne."
Totta et lapsettomana voisi olla enemmän rahaa. Mut juurikin se, kun en ikinä vaihtaisi lapsiani miljardeihinkaan. Eli sikäli tuo myöhässä oleva mainospuhe ei vakuuta.
Tietenkin jos olisin tahattomasti lapseton voisin iloitakin siitä rahasta, eli varmaan sitten matkusteltais nykyistä enemmän, ostettais hulppeampi koti, upeita lomahuviloita ym. En epäile ettenkö keksisi ihanaa materialististakin sisältöä elämääni, jos lapsia ei olisi.
Silti väitän, että kaikki velat eivät ole rahanahneita, vaan kyllä monet heistäkin saavat sisältöänsä syvällisemmistäkin asioista.
Ihmiset ollaan erilaisia, eikä ainoa jakolinja mene siinä, onko lapsia vai ei.
Mä en oikeen ymmärrä näitä vertauksia.
Jos mun lapsi ei olisi koskaan syntynyt, niin en häntä tietenkään
Minä taas olen suunnilleen aina kaivannut lasta, eli rinnastus ei ole minusta ollenkaan vaikea ymmärtää, vaan päinvastoin oikein selkeä.
Näin me ajatellaan eri tavoin, eikä toisella tavalla ajattelevien mollaaminen ole kovin fiksua. En siis sano et sinä mollasit, mut aika moni täällä ei halua ymmärtää ketään muuta.
Jos elämän tarkoitus EI olisi lisääntyminen niin ihmistä tai mitään muitakaan eläimiä ei edes olisi olemassa. Että se siitä filosofiasta kun kyseessä on biologinen fakta. Älä yritä tehdä asiasta vaikeampaa kuin mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Biologisessa mielessä kaikkien eliöiden ainoa tarkoitus on lisääntyä ja sitä ne kaikki eläimet tuolla luonnossa koko ajan yrittävät tehdä. Tämä on 100% faktaa eikä mikään mielipideasia. Ei siellä muurahaiset päätä yhtäkkiä lopettaa lisääntymisen ja alkaa matkustella ja "nauttii elämäst".
Valtaosa muurahaisista ei lisäänny. Monilla muilla eläimillä järjestelmä on sama, vain harvat parittelevat eikä silloinkaan aina tule poikasia. Joten älä jauha sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologisessa mielessä kaikkien eliöiden ainoa tarkoitus on lisääntyä ja sitä ne kaikki eläimet tuolla luonnossa koko ajan yrittävät tehdä. Tämä on 100% faktaa eikä mikään mielipideasia. Ei siellä muurahaiset päätä yhtäkkiä lopettaa lisääntymisen ja alkaa matkustella ja "nauttii elämäst".
Valtaosa muurahaisista ei lisäänny. Monilla muilla eläimillä järjestelmä on sama, vain harvat parittelevat eikä silloinkaan aina tule poikasia. Joten älä jauha sontaa.
Se ei ole niillä muurahaisilla mikään valinta olla "lapseton" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä miksi lapsettomille pitäisi jakaa ilmaista rahaa. Lapsia tarvitaan tulevaisuuden kantajiksi, joten on perusteltua helpottaa lapsiperheiden taloudellisia edellytyksiä.
Kyse on tasa-arvosta. Ihmisiä ei pidä erotella esim. ihonvärin tai lapsiluvun perusteella ja antaa rangaistuksena vähemmän tukia, jos kuulut vaikka seksuaalivähemmistöön tai velavähemmistöön. Sellainen toiminta on väärin. Kaikille kuuluu samat oikeudet taustaan katsomatta.
Lapset ovat vapaaehtoinen valinta. Ei rangaistus tai uhriasema, vaan itse valittu ratkaisu. Siksi vanhempien pitää itse kantaa vastuuta lasten taloudellisista kustannuksista, koska se on heidän valintansa. Ei muiden. On kummallinen ajatus, ja hyvin itsekästä myös, että ensin hankitaan lapset ja vasta sen jälkeen aletaan miettiä että kukahan nämä ma
Eli voitaisiin asetella kysymys lapsen näkökulmasta katsottuna: onko syntyminen vapaaehtoinen valinta hänelle? No ei ole, joten miksi hänen pitäisi kärsiä ja jäädä vaille yhteiskunnan avustuksia, jos hänen vanhemmillaan ei syystä tai toisesta resurssit riitäkään hänen ruokkimisekseen?
(Joskus elämä yllättää ja tuleekin sairaus tms miksi ei enää pystykään huolehtimaan, vaikka aiemmissa olosuhteissa olis pystynyt.)
Ihmisillä on sellainen jumalharha, että kuvittelevat hallitsevansa ihan kaikkea. Tekniikka ja lääketiede ovat kaikkivoipaisia?
Vierailija kirjoitti:
Jos elämän tarkoitus EI olisi lisääntyminen niin ihmistä tai mitään muitakaan eläimiä ei edes olisi olemassa. Että se siitä filosofiasta kun kyseessä on biologinen fakta. Älä yritä tehdä asiasta vaikeampaa kuin mitä se on.
Ei siihen mitään elämän tarkoitusta tarvita että panettaa. Ja panemalla tulee lapsia. Älä yritä tehdä asiasta filosofisempaa kuin se on.
Nyt syntyvyys on laskussa koska ihmiset saavat ehkäisyn myötä päättää itse panemisen lopputuloksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joku sitten puhui että lapsettomana minulla voisi olla enemmän rahaa jne."
Totta et lapsettomana voisi olla enemmän rahaa. Mut juurikin se, kun en ikinä vaihtaisi lapsiani miljardeihinkaan. Eli sikäli tuo myöhässä oleva mainospuhe ei vakuuta.
Tietenkin jos olisin tahattomasti lapseton voisin iloitakin siitä rahasta, eli varmaan sitten matkusteltais nykyistä enemmän, ostettais hulppeampi koti, upeita lomahuviloita ym. En epäile ettenkö keksisi ihanaa materialististakin sisältöä elämääni, jos lapsia ei olisi.
Silti väitän, että kaikki velat eivät ole rahanahneita, vaan kyllä monet heistäkin saavat sisältöänsä syvällisemmistäkin asioista.
Ihmiset ollaan erilaisia, eikä ainoa jakolinja mene siinä, onko lapsia vai ei.
Mä en oikeen ymmärrä näitä vertauksia.
Jos mun lapsi ei
Niin mä olen tullut raskaaksi niin nuorena, ettei ole ehtinyt tulla mitään biologisen kellon piinaavia tikityksiä päähän soimaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään elämän tarkoitusta tarvita että panettaa. Ja panemalla tulee lapsia. Älä yritä tehdä asiasta filosofisempaa kuin se on.
Nyt syntyvyys on laskussa koska ihmiset saavat ehkäisyn myötä päättää itse panemisen lopputuloksista.
Ei, vaan syntyvyys on laskussa sinun kaltaisten idioottien takia, jotka yrittävät tuhota koko Suomen sisältä päin.
Vierailija kirjoitti:
Ei myöskään ilman kuolemista. Onko elämän tarkoitus kuolema?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskään ilman vettä ja auringonvaloa ei olisi elämää. Onko siis vesi tai auringonvalo elämän tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologiassa yksi elämän päämääristä on välttää kuolemista ja sitä sinäkin sentään yrität suorittaa. Mutta totta kai kuolema on aina lopuksi väistämätön ja ilman sitä evoluutio ei toimisi. Sitä ennen kuitenkin täytyy lisääntyä. Ei kannata tappaa itseään ennen lisääntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan syntyvyys on laskussa sinun kaltaisten idioottien takia, jotka yrittävät tuhota koko Suomen sisältä päin.
Suojelen luontoa. Ole hyvä siis. Suomalaisilla ei ole mitään erityistä syytä olla olemassa. Kulutamme paljon luonnonvaroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panetus on toki lisääntymiseen johtava yllyke, mutta onko panetus sitten koko elämän tarkoitus.. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä huomaa miten vieraantuneita nuoriso on elämästä. Virtsankarkailu on ikävä mutta normaali vaiva, kun ikää tulee lisää.
Se ei poista tosiasiaa että synnyttämiset lisäävät tätä riskiä.
Totta. Mut elämä on, jopa silloinkin kun yrittää minimoida kaikki riskit.
Elämänpelkoa on paljon, syystä ja syyttä, kateeksi ei käy nuoria aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskään ilman vettä ja auringonvaloa ei olisi elämää. Onko siis vesi tai auringonvalo elämän tarkoitus?
Taidat kuulua Gaussin käyrällä vasempaan laitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Mistä sinä tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologiassa yksi elämän päämääristä on välttää kuolemista ja sitä sinäkin sentään yrität suorittaa. Mutta totta kai kuolema on aina lopuksi väistämätön ja ilman sitä evoluutio ei toimisi. Sitä ennen kuitenkin täytyy lisääntyä. Ei kannata tappaa itseään ennen lisääntymistä.
Mutta ei ole elämää ilman kuolemaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Mistä sinä tiedät?
Niin tai mistä tietää ettei takapihan kivillä ole salaista avaruusohjelmaa? Mistä sinä sen tiedät?
Filosofia (esimerkiksi kysymys siitä, mikä on elämän tarkoitus) on siitä hauska juttu, että siinä ei ole oikeita ja vääriä vastauksia.
Tuo on siis vain sinun näkemyksesi elämän tarkoituksesta.