IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (571)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakin harkita. Jos haluut alkaa pissiin housuun alle 3kymppisenä, lapsenteko nuorellaiällä suositus. Nää on juttuja, joista ei puhuta tai kuitataan kylläse siitä ja hanki tenoja. Synnytyksestä jää aina vaurioita jotka pitää naisen vaan sietää, esim.kaikenlaisen hyppelyliikunnan, juoksun, aivastelun voit unohtaa. Ei palaudu kymmenen vuodenjälkeenkään ne vauriot
Tämä. Yksi ystäväni iloitsi ettei hänelle jäänyt mitään vaivoja synnytyksistä (2), niin helppoja olivat ja ennalleen palautui kaikki. Parin vuoden päästä selvisi ettei hän voi hyppiä enää trampoliinilla kusematta housuun.
Jäin miettimään että mikä sitten on sitä huonoa palautumista..
No mulla on 4 las
Ihan kuule on omasta takaa tiukka ja mehukas mätäs, peilillä sen näkis, milloin vain haluaa! 😂 💋
"Joku sitten puhui että lapsettomana minulla voisi olla enemmän rahaa jne."
Totta et lapsettomana voisi olla enemmän rahaa. Mut juurikin se, kun en ikinä vaihtaisi lapsiani miljardeihinkaan. Eli sikäli tuo myöhässä oleva mainospuhe ei vakuuta.
Tietenkin jos olisin tahattomasti lapseton voisin iloitakin siitä rahasta, eli varmaan sitten matkusteltais nykyistä enemmän, ostettais hulppeampi koti, upeita lomahuviloita ym. En epäile ettenkö keksisi ihanaa materialististakin sisältöä elämääni, jos lapsia ei olisi.
Silti väitän, että kaikki velat eivät ole rahanahneita, vaan kyllä monet heistäkin saavat sisältöänsä syvällisemmistäkin asioista.
Ihmiset ollaan erilaisia, eikä ainoa jakolinja mene siinä, onko lapsia vai ei.
En tiedä kuinka yleistä on nykyisin tuo lapsen tekemisestä jankuttaminen mutta aikanaan kuulin sitä ihan riittävästi. Itse tiesin jo pienenä tyttönä että lapsia ei tule koska se ei ole minulle mahdollista lääketieteellisesti. Aikani jaksoin kuunnella kunnes sitten ilmoitin kyselijöille ja tuputtajille asiat kuten ne ovat, en jaksanut enää kuunnella. En edes tiedä olenko varsinainen vela vai mikä olen mutta asian kanssa en ole voivotellut eikä koskaan ole tullut mitään vauvakuumetta että minulta puuttuu jotain. Adoptiokaan ei ole käynyt mielessä.
Eiköhän se ole jokaisen oma asia haluaako lapsia vai ei, eikä se kuulu muille. Jokainen valitsee itselleen parhaan tavan. Miksi tämä on ongelma suuntaan tai toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nyt kun lapset on nuoria aikuisia niin on taas vapautta liikaakin. Välillä pitää oikein miettiä, et mitä sitä tekisi ajalla :D Itse olen kyllä harrastanut sekä punttisalia että kuoroa heti kun vauvat söi kiinteitä eli n. 6kk ->. Ei ollut hankala juttu miehelle, olla lastensa kanssa tunti pari, täysin normaalia."
Muista kuitenkin, että virallisen velatotuuden mukaan sinä et kuitenkaan ole Koskaan Enää Vapaa, vaan elämäsi on hautaan saakka täynnä lasten aiheuttamia huolia. :D Oikeastaan se oma aikasikin on harhaa ja vaihetta, sen vela tietää. Olet vuosikymmenien väsyttämä kehäraakki, joka ei koskaan palaudu. :D :D
Virallinen velatotuus: jos on lapsia, ei ole Koskaan Enää Vapaa. Ja jatkoa, ettäs tiedät: oma aikasikin on vain harhaa ja valetta! Tämä tekstihän on kuin jostain woodoo-hommasta, elle
Juu, en tajunnut. Hyvin näpäytetty. Teksti sinällään on tosin just kuin velan aivoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nyt kun lapset on nuoria aikuisia niin on taas vapautta liikaakin. Välillä pitää oikein miettiä, et mitä sitä tekisi ajalla :D Itse olen kyllä harrastanut sekä punttisalia että kuoroa heti kun vauvat söi kiinteitä eli n. 6kk ->. Ei ollut hankala juttu miehelle, olla lastensa kanssa tunti pari, täysin normaalia."
Muista kuitenkin, että virallisen velatotuuden mukaan sinä et kuitenkaan ole Koskaan Enää Vapaa, vaan elämäsi on hautaan saakka täynnä lasten aiheuttamia huolia. :D Oikeastaan se oma aikasikin on harhaa ja vaihetta, sen vela tietää. Olet vuosikymmenien väsyttämä kehäraakki, joka ei koskaan palaudu. :D :D
Virallinen velatotuus: jos on lapsia, ei ole Koskaan Enää Vapaa. Ja jatkoa, ettäs tiedät: oma aikasikin on vain harhaa ja valetta! Tä
Veloja pilkkaavan ihmisen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puhumattakaan siitä, millaista vahinkoa tällainen aiheuttaa sille lapselle. Siitä lähtee erittäin helposti niin pitkä traumakierre, että se saattaa pahimmillaan jatkua sukupolvelta toiselle. Itse en uskaltaisi laittaa tällaista lumipalloefektiä liikkeelle, joten olen ihan tietoisesti päättänyt pysyä lapsettomana - ja koirattomana. Minusta on hyötä maapallolle jollain muulla tavalla kuin ihmiskunnan jatkuvuuden ylläpitäjänä."
Olet äärimmäisen viisas kun tiedostat, että lapsi tai koira ei olisi sinulle viisas "valinta"!
Mutta oletko vilpittömästi sitä mieltä, että kaikki ihmiset ajattelevat ja kokevat kuin sinä? Juttu lähti siitä, miten velan on usein vaikea ymmärtää vanhemman rakkautta lapseen. Siis kyse ei ole sinusta tai velojen rakkauden puutteesta, vaan sen lapsia haluavan ihmisen rakkaudesta lapsiin. Miksi se on vaikea ymmärtää tai myöntää?
Vai o
Tässä ketjussa on puhuttu todella rumasti, kumminkin päin. Erityisesti äitinä häpeän äiti-ihmisten hirveitä juttuja. Tosin uskon, että osa on mt-ongelmaisten tai pietarin ym trolleja ja provoja, mutta varmasti joukossa on myös inhottavia aitoja ihmisiä, jotka ajattelevat rumasti muista.
Mutta ei kaikki velatkaan täällä ole kauniisti puhuneet, vaan hyvin rumasti puhuttu porsimisesta ja haukuttu itsekkäiksi.
Voitaisko olla kunnolla, ihan kaikki?
"Minulle äitiyden kokeminen ei ole tärkeämpi, kuin varmistaminen, ettei omaan lapseeni koskaan satu. "
Nyt olen kahden vaiheilla. Oliko tämä kaunis rakkaudentunnustus, vai äitien syyllistämistä ja tuomitsemista? Haluan uskoa ensimmäiseen <3
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, tuota lapsettoman kommentteja. Jos joku hänen lähipiiristään saa lapsen, niin minkä helevetin takia hänen tuollaisessa tilanteessa pitäisi nostaa esille sen, että hänhän on sitten muuten vapaaehtoisesti lapseton?! Eikö hän voisi olla vain onnellinen toisen puolesta?!
Jos meidän lähipiirissä joku saa lapsen, niin en minäkään nosta esille, että me ei lapsia enää hankita, koska niitä on jo kolme ja ollaan yli viisikymppisiä.
Siis mietin ihan samaa! Eikö voi vaan sanoa: Oi ihanaa, onnea!!
Jo se, että näkee, mitä maailmalle on tapahtumassa on ihan normaali ja hyväksyttävä syy jättää lisääntymättä. Meitä on kuitenkin miljardi liikaa, ja joillekin lapsille ei enää riitä ruokaa eikä sotien keskellä rakkauttakaan.
Toivottavasti jokainen nainen saisi itse päättää lisääntymisestään. Ei se lapsen tekeminen tee heitä paremmiksi naisiksi eikä huonommiksikaan. Sukupuolivietti on hyvin voimakas vietti, samoin halu jatkaa sukuaan, mutta onneksi nyt on monissa maissa mahdollisuus myös ehkäisyyn. Aikoinaan oli tärkeää tehdä lisää lapsia, että saadaan sotilaita lisää, kun tapellaan naapurimaan kanssa. Joissain paikoissa niin on vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, tuota lapsettoman kommentteja. Jos joku hänen lähipiiristään saa lapsen, niin minkä helevetin takia hänen tuollaisessa tilanteessa pitäisi nostaa esille sen, että hänhän on sitten muuten vapaaehtoisesti lapseton?! Eikö hän voisi olla vain onnellinen toisen puolesta?!
Jos meidän lähipiirissä joku saa lapsen, niin en minäkään nosta esille, että me ei lapsia enää hankita, koska niitä on jo kolme ja ollaan yli viisikymppisiä.
Siis mietin ihan samaa! Eikö voi vaan sanoa: Oi ihanaa, onnea!!
Saako tuossa tilanteessa sanoa että ihanaa, onnea, minäkin olen paksuna?
Miksi ihmeessä hevonen rinnastuisi velan mielessä lapseen?
-Vela-heppatyttö peräkurikasta