IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (571)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.
Siis oletko kuollut vela ja kerrot tuonpuoleisuudesta kokemuksiasi? Vai mitä hourit? 🤣
Ps. Jos kokee yksinäisyyttä, kannattaa hankkia ystäviä ja vaikka puoliso niin ei ole niin yksinäistä. Tai käydä terapiassa jos on yksinäisyysfobiaa eikä kestä elää itsekseen.
Kirjoittaja on varmaan nähnyt ja seurannut henkilöitä jossain osastolla kuolinvuoteellaan. Ehkä sairaanhoitaja.
Se vanhuuden ajan yksinäi
Älä perhana tule vänkäämään mitään lapsiperheiden porsasteluista. Ettekö te velat osaa puhua muusta kuin porsimisesta, porsastelusta, röh röh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha, raha, raha. Veloille tuntuu tuo rahan satsaaminen omaan ainutlaatuiseen vapauteen olevan prioriteetti yksi. Olen äiti enkä väitä, ettei elämä lapsien myötä olisi muuttunut. Se on muuttunut hurjasti. Vain ja ainoastaan positiivisuuteen päin.
Sano yksikin ihminen joka ei haluaisi rahaa? Kyllä se kaikille kelpaa ja kaikkien elämänlaatua se myös parantaa.
Rahalla maksetaan laskut. Jos on ylimääräistä, voi ehkä myös nauttia elämästä. Ei tarvitse syödä perunaa ja kaurapuuroa joka päivä.
Joo mutta jos laitetaan isompi raha tai elämä ilman lapsia ja pienempi raha ja lapset vaakakuppiin, niin silti moni valitsee ne lapset.
Et raha ei ole kaikki kaikessa kaikille. Toki on rahanahneita lapsellisiakin, jopa rikkaita, mut nyt oli valinnoista kyse. Eli mieluummin vähemmän rahaa ja lapset on minun valinta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on täysin turha miettiä noin huolella, miten lasten takia olisi niin hirveän paljon aikaa ja rahaa pois muusta. Lasten kanssa kun saa niin paljon lisää, kun ottaa heidät elämään mukaan.
Käyttäisitkö sinä 200 000€ rahaa esimerkiksi golfmailoihin ja postimerkkikokoelmiin, jos sinua ei voisi kiinnostaa yhtään golfaaminen tai postimerkit?
Samasta syystä vela ei halua kuluttaa aikaa ja rahaa lapsiin. Koska ei kiinnosta. Ne elämää rikastuttavat kokemukset ovat jossain muualla.
Kukin valitsee polkunsa, ja ymmärrän eri valintoja, sillä ihmisethän ovat niin erilaisia. Omalla kohdallani olen pohtinut, että ehkä olisin masentunut ilman lapsia. Ymmärrän hyvin, että lapsissa on iso työ (toki lapsen temperamentista ja tarpeista sekä tukiringeistä riippuen) ja kaikenlaiset säädöt ja uhmaiät väsyttävät joskus tosi paljon - mitäs sitä kiistämään. Sitten vastapainona kokee sitä suurta rakkautta ja välittämistä, ja mikä lie oksitosiinipiikki siitä tulee aivoille monta kertaa päivässä, kun pitelee sylissään pientä tai vähän isompaakin lasta. Niinpä olen elämässäni hurjasti paljon rasittuneempi pienten lasten kanssa, mutta silti koen enemmän onnea kuin ilman lapsia. Helppo elämähän ei tuo aina suurinta tyydytyksen tunnetta. Lapset siis sekä antavat ja ottavat - jokainen miettii omalla kohdallaan tätä balanssia, plussia ja miinuksia. Jos kokee onnea riennoissa ja harrastuksissa ilman lapsia, mikä ettei. Eikä kaikilla myöskään ole erityistä hoivaviettiä.
Itselläni ei ole yksinkertaisesti voimavaroja siihen, että jaksaisin kasvattaa ja huolehtia lapsista. Olen joutunut koko lapsuuden ja nuoruuden kantamaan huolta vanhemmista ja sisaruksista, en jaksa enää. Olen aivan puhki. Välillä on käynyt mielessä, että voisihan oma perhe olla ihana. Mutta en kuitenkaan jaksa, olen niin kuormittunut. Yksin on mukavaa olla. Teki mieli nyt purkaa ajatuksia tänne, anteeksi siitä.
Jokainen VELA on ollut itse lapsi. Jos vanhempanne olisivat ajatelleet niin kuin te, teitä ei olisi.
Yhteiskunta, joka ei lisäänny, tuhoutuu. Muslimeilla on lisääntymisnormi, siksi he ottavat Suomen haltuunsa, kun suomalaiset eivät lisäänny.
Jääkää vaan kaikki lapsettomat lapsettomiksi. Mutta saatana olkaa ees ihmisiksi.
Parempi kun ette lisäänny kun ootte noin tyhmiä ja itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta jos laitetaan isompi raha tai elämä ilman lapsia ja pienempi raha ja lapset vaakakuppiin, niin silti moni valitsee ne lapset.
Et raha ei ole kaikki kaikessa kaikille. Toki on rahanahneita lapsellisiakin, jopa rikkaita, mut nyt oli valinnoista kyse. Eli mieluummin vähemmän rahaa ja lapset on minun valinta.
Jos haluaa saada lapset, sitten haluaa saada lapset eikä rahaa. Veloilla toisin päin.
Ihminen tekee sitä mitä pitää hyödyllisenä/arvokkaana itselleen. Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nyt kun lapset on nuoria aikuisia niin on taas vapautta liikaakin. Välillä pitää oikein miettiä, et mitä sitä tekisi ajalla :D Itse olen kyllä harrastanut sekä punttisalia että kuoroa heti kun vauvat söi kiinteitä eli n. 6kk ->. Ei ollut hankala juttu miehelle, olla lastensa kanssa tunti pari, täysin normaalia."
Muista kuitenkin, että virallisen velatotuuden mukaan sinä et kuitenkaan ole Koskaan Enää Vapaa, vaan elämäsi on hautaan saakka täynnä lasten aiheuttamia huolia. :D Oikeastaan se oma aikasikin on harhaa ja vaihetta, sen vela tietää. Olet vuosikymmenien väsyttämä kehäraakki, joka ei koskaan palaudu. :D :D
Virallinen velatotuus: jos on lapsia, ei ole Koskaan Enää Vapaa. Ja jatkoa, ettäs tiedät: oma aikasikin on vain harhaa ja valetta! Tämä tekstihän on kuin jostain woodoo-hommasta, ellei olisi niin koominen. -----minulla on lapsia,
Ei luoja. :D Et sitten tajunnut että tuo lainaamasi ei ole vela, vaan joku neropatti joka luuli nokkelasti näpäyttävänsä veloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vanhempi vela 59v ja monilla kavereilla ja työkavereilla on lapsenlapsia, osa hoitaa heitä innoissaan ja osa taas haluaa vihdoin elää lapsivapaana lomat ja viikonloput. Itse olen onnellinen ettei tarvitse tuotakaan vaihetta kokea enkä myöskään jaksaisi edes aikuisia lapsia kyläilemässä ja kontaktoimsssa.
Velaonnea! 🤩💫💯
Et vaikuta ihan täysipäiseltä, trollipeikko.
Kyllähän ihmiset toivottaa myös onnea lapsiperheelle jne.
Joten mitä asiaa sinä tarkalleen tässä vastustat? 😃
🥱🥱🥱
Vierailija kirjoitti:
Jääkää vaan kaikki lapsettomat lapsettomiksi. Mutta saatana olkaa ees ihmisiksi.
Parempi kun ette lisäänny kun ootte noin tyhmiä ja itsekkäitä.
Kumpi on itsekkäämpää:
1) olla tekemättä lapsi, ja kukaan ei kärsi.
2) tehdä lapsi ja kohdella lasta kaltoin, jättää heitteille, ulkoistaa kasvatusvastuu toiselle puolisolle yms
Mietipä uusiksi tuo itsekkyyshöpötys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakin harkita. Jos haluut alkaa pissiin housuun alle 3kymppisenä, lapsenteko nuorellaiällä suositus. Nää on juttuja, joista ei puhuta tai kuitataan kylläse siitä ja hanki tenoja. Synnytyksestä jää aina vaurioita jotka pitää naisen vaan sietää, esim.kaikenlaisen hyppelyliikunnan, juoksun, aivastelun voit unohtaa. Ei palaudu kymmenen vuodenjälkeenkään ne vauriot
Tämä. Yksi ystäväni iloitsi ettei hänelle jäänyt mitään vaivoja synnytyksistä (2), niin helppoja olivat ja ennalleen palautui kaikki. Parin vuoden päästä selvisi ettei hän voi hyppiä enää trampoliinilla kusematta housuun.
Jäin miettimään että mikä sitten on sitä huonoa palautumista..
No mulla on 4 las
Ohis, mutta minä ainakin tunnen empatiaa synnytysvaurioita saaneita ystäviäni kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.
Siis oletko kuollut vela ja kerrot tuonpuoleisuudesta kokemuksiasi? Vai mitä hourit? 🤣
Ps. Jos kokee yksinäisyyttä, kannattaa hankkia ystäviä ja vaikka puoliso niin ei ole niin yksinäistä. Tai käydä terapiassa jos on yksinäisyysfobiaa eikä kestä elää itsekseen.
Kirjoittaja on varmaan nähnyt ja seurannut henkilöitä jossain osastolla kuolinvuoteellaan. Ehkä
Sori mamma, sulla ei natsat riitä kertomaan mistä minä saan puhua ja mistä en.
Mene hukuttautumaan tolkuttoman kokoiseen hiilijalanjälkeesi, ja muista olla kiitollinen veloille jotka kustantavat lystin ja samalla suojelevat luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on täysin turha miettiä noin huolella, miten lasten takia olisi niin hirveän paljon aikaa ja rahaa pois muusta. Lasten kanssa kun saa niin paljon lisää, kun ottaa heidät elämään mukaan.
Käyttäisitkö sinä 200 000€ rahaa esimerkiksi golfmailoihin ja postimerkkikokoelmiin, jos sinua ei voisi kiinnostaa yhtään golfaaminen tai postimerkit?
Samasta syystä vela ei halua kuluttaa aikaa ja rahaa lapsiin. Koska ei kiinnosta. Ne elämää rikastuttavat kokemukset ovat jossain muualla.
Eihän kukaan ole tässä yhteydessä tässä keskustelussa velalle sanonutkaan että velan pitäisi käyttää rahaa lapsiin. Se, joka kirjoitti sen ensimmäisen kommentin, olin minä, muut on kommentoineet sen jälkeen. Kerroin vain omista ajatuksistani, eli tekisin vielä samat valinnat. Silloin se on ollut hyvä valinta MINULLE
Joku sitten puhui että lapsettomana minulla voisi olla enemmän rahaa jne. En ollut asiaa koskaan edes ajatellut noin. Ei varmaan kukaan jolla lapsia on, ajattele, eikä tarvitsekaan.
Se oli hänen kommenttinsa, ja sinällään hyvä kommentti, koska se avasi minulle sitä, miten ihminen, jolla lapsia ei ole eikä tule, ajattelee.
Tietysti hän ajattelee siten, koska ei halua lapsia, se ei ole edes vaihtoehto.
Olen kyllä usein laskenut hevoseeni menevää rahaa, ja mitä muuta sillä saisi. Silti olen päättänyt hevosen pitää. Se varmaan rinnastuu velalle lapseen, mutta kun se lapsi siinä on olemassa, ei asiaa ajattele siten.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen VELA on ollut itse lapsi. Jos vanhempanne olisivat ajatelleet niin kuin te, teitä ei olisi.
Yhteiskunta, joka ei lisäänny, tuhoutuu. Muslimeilla on lisääntymisnormi, siksi he ottavat Suomen haltuunsa, kun suomalaiset eivät lisäänny.
En minä olisi täällä asiaa murehtimassa, jos vanhempani olisivat veloja. :D
Ja minulle on myös aivan sama kuka tätä maaplänttiä asustaa kun olen kuollut. Sinä sen sijaan teit lapset tänne kärsimään todnäk pitkään oman elämäsi päättymisen jälkeen. Hieno valinta, hermanni.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole yksinkertaisesti voimavaroja siihen, että jaksaisin kasvattaa ja huolehtia lapsista. Olen joutunut koko lapsuuden ja nuoruuden kantamaan huolta vanhemmista ja sisaruksista, en jaksa enää. Olen aivan puhki. Välillä on käynyt mielessä, että voisihan oma perhe olla ihana. Mutta en kuitenkaan jaksa, olen niin kuormittunut. Yksin on mukavaa olla. Teki mieli nyt purkaa ajatuksia tänne, anteeksi siitä.
Tämähän oli hyvä kommentti, asiallinen ja avasi lapsettoman puolen ajatuksia ja tunteita.
Eikös se ole keskustelun ideakin?
Paljon parempi kommentti tämä on, kuin nuo joutavat trollaamiset tässä ketjussa.
Surullista, että olet joutunut kantamaan jo niin paljon huolta ja vastuuta, ja olet nyt uupunut. Sinun on nyt aika elää itsellesi! Terve itsekkyys on ihan hyvästä!
Vierailija kirjoitti:
"Puhumattakaan siitä, millaista vahinkoa tällainen aiheuttaa sille lapselle. Siitä lähtee erittäin helposti niin pitkä traumakierre, että se saattaa pahimmillaan jatkua sukupolvelta toiselle. Itse en uskaltaisi laittaa tällaista lumipalloefektiä liikkeelle, joten olen ihan tietoisesti päättänyt pysyä lapsettomana - ja koirattomana. Minusta on hyötä maapallolle jollain muulla tavalla kuin ihmiskunnan jatkuvuuden ylläpitäjänä."
Olet äärimmäisen viisas kun tiedostat, että lapsi tai koira ei olisi sinulle viisas "valinta"!
Mutta oletko vilpittömästi sitä mieltä, että kaikki ihmiset ajattelevat ja kokevat kuin sinä? Juttu lähti siitä, miten velan on usein vaikea ymmärtää vanhemman rakkautta lapseen. Siis kyse ei ole sinusta tai velojen rakkauden puutteesta, vaan sen lapsia haluavan ihmisen rakkaudesta lapsiin. Miksi se on vaikea ymmärtää tai myöntää?
Vai olenko ymmärtänyt väärin? Pahoittelut jos en vain
Minä ainakin voin sanoa rakastavani potentiaalisia lapsiani niin paljon, että en haluaisi koskaan tuoda heitä tänne pallolle. Katso nyt vaikka, miten ihmiset ihan vain täällä mitättömässä viestiketjussa kohtelevat toisiaan! Vieläpä ÄIDIT, mukamas elämän suojelijat, sättivät toisella tavalla eläviä naisia. Aivan valkohehkuista vihaa, vaikka asia ei koske heitä millään tavalla.
Haluaisinko omien lasteni joutuvan kohtaamaan tuollaisia ihmisiä?!
Jos sanon, että en myöskään halua lapseni joutuvan koskaan kokemaan esimerkiksi kauhistuttavaa kuolemanpelkoa, vakavaa sairautta tai rakastetun kuolemaa, joku tulee pilkkaamaan mielenterveysongelmista.
Haluaisinko oman lapseni kohtaavan samanlaista empatiakyvyttömyyttä?
Jonkun lapsen kohdalle ne kamalimmatkin asiat kuitenkin sattuvat, tiedän sen, koska olen itsekin jonkun lapsi.
Ennemmin tai myöhemmin sattuu pahasti, eikä täältä selviä hengissä. Ennen pitkää tragedia osuu näihin palstan pilkkaajiinkin.
Minulle äitiyden kokeminen ei ole tärkeämpi, kuin varmistaminen, ettei omaan lapseeni koskaan satu.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta minä ainakin tunnen empatiaa synnytysvaurioita saaneita ystäviäni kohtaan
Synnytysvaurioista vaietaan, vaikka ongelma koskettaa todella monia. Miksi? Kuka hyötyy että naiset eivät saa tietää totuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa saada lapset, sitten haluaa saada lapset eikä rahaa. Veloilla toisin päin.
Ihminen tekee sitä mitä pitää hyödyllisenä/arvokkaana itselleen. Kukin tavallaan.
Et tunne raharikkaita lapsiperheitä? Eihän nämä nyt ole joko tai.
En jaksa uskoa, että kaikki velatkaan on rahan perään. Jotkut panostavat hiljaiseen, eettiseen ja ekologiseen elämään, ja antavat rahaa hyväntekeväisyyteen. Toki myös osalla lapsekkaista tällä tavalla, eli rahaa annetaan vähäosaisemmille.
Velat eivät käytä rajaa IVF-hoitoihin, koska velat eivät halua hankkia lapsia.