Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (944)

Vierailija
581/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, tuota lapsettoman kommentteja. Jos joku hänen lähipiiristään saa lapsen, niin minkä helevetin takia hänen tuollaisessa tilanteessa pitäisi nostaa esille sen, että hänhän on sitten muuten vapaaehtoisesti lapseton?! Eikö hän voisi olla vain onnellinen toisen puolesta?!

Jos meidän lähipiirissä joku saa lapsen, niin en minäkään nosta esille, että me ei lapsia enää hankita, koska niitä on jo kolme ja ollaan yli viisikymppisiä.

Siis mietin ihan samaa! Eikö voi vaan sanoa: Oi ihanaa, onnea!! 

Voi ja varmasti useimmat velat niin tekeekin, ainakin kunnes muu porukka ympärillä kääntää katseen siihen velaan ja alkaa utelemaan että koskas sitten on sinun vuorosi saada niitä lapsia?!

Tuollainen utelu on kyllä niin huonoa käytöstä että :( Ei luulisi että nykyään enää kukaan vähänkään ajatteleva ihminen sellaista töykeyttä harrastaa. 

Vierailija
582/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, tuota lapsettoman kommentteja. Jos joku hänen lähipiiristään saa lapsen, niin minkä helevetin takia hänen tuollaisessa tilanteessa pitäisi nostaa esille sen, että hänhän on sitten muuten vapaaehtoisesti lapseton?! Eikö hän voisi olla vain onnellinen toisen puolesta?!

Jos meidän lähipiirissä joku saa lapsen, niin en minäkään nosta esille, että me ei lapsia enää hankita, koska niitä on jo kolme ja ollaan yli viisikymppisiä.

Siis mietin ihan samaa! Eikö voi vaan sanoa: Oi ihanaa, onnea!! 

Voi ja varmasti useimmat velat niin tekeekin, ainakin kunnes muu porukka ympärillä kääntää katseen siihen velaan ja alkaa utelemaan että koskas sitten on sinun vuorosi saada niitä lapsia?!

Tuollain

Ei luulisi niin. Mutta silti sitä tapahtuu. Tervetuloa lapsettoman elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulle äitiyden kokeminen ei ole tärkeämpi, kuin varmistaminen, ettei omaan lapseeni koskaan satu. "

Nyt olen kahden vaiheilla. Oliko tämä kaunis rakkaudentunnustus, vai äitien syyllistämistä ja tuomitsemista? Haluan uskoa ensimmäiseen <3

Niin, sanoiko hän rivien välistä, että itseasiassa hän on kaikkein rakastavin äiti maan päällä, kun hänellä ei ole lapsia... Taisi pistää pienen piikin kaikille meille itsekkäille äideille. 

Minusta elämä on ihanaa, ja ihan hyvin lapsillakin menee, eli en kyllä ymmärrä katua heidän maailmaan saattamistaan.

Vierailija
584/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin harkita. Jos haluut alkaa pissiin housuun alle 3kymppisenä, lapsenteko nuorellaiällä suositus. Nää on juttuja, joista ei puhuta tai kuitataan kylläse siitä ja hanki tenoja. Synnytyksestä jää aina vaurioita jotka pitää naisen vaan sietää, esim.kaikenlaisen hyppelyliikunnan, juoksun, aivastelun voit unohtaa. Ei palaudu kymmenen vuodenjälkeenkään ne vauriot

Tämä. Yksi ystäväni iloitsi ettei hänelle jäänyt mitään vaivoja synnytyksistä (2), niin helppoja olivat ja ennalleen palautui kaikki. Parin vuoden päästä selvisi ettei hän voi hyppiä enää trampoliinilla kusematta housuun.

Jäin miettimään että mikä sitten on sitä huonoa palautumista..

Iän myötä virtsankarkailu lisääntyy myös synnyttämättömillä, et ehkä sinne trampalle pitää

Pidätkö sä itse normaalina että viiskymppiseltä naiselta lirahtelee, missään tilanteessa? Mä en pitäisi. 

Vierailija
585/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoinen lapsettomuus on itsekästä tyhmyyttä ja lapsia hankkineiden kustannuksella elämistä.

Tässäpä väite. Oikein mietin tässä että milläs tavalla mä nyt elän lapsia hankkineiden kustannuksella... en ole työelämässä, enkä eläkkeellä, en saa latiakaan mitään tukia. No joo voihan sen ajatella niin että elän omien vanhempieni kustannuksella kun heidän perinnöillään tässä elelen mutta ei liene keneltäkään muulta lapselliselta pois? 

Ei velat elä kenenkään kustannuksella. Tuo on vain projisointia ja manipulointia joilla yritetään kumota velojen ihmisoikeudet ja riistää heiltä yhä enemmän rahaa pois.

Suomessa ja länsimaissa ihmisoikeuksiin kuuluu että saa päättää lapsiluvustaan joka voi olla myös nolla. Jos yhteiskunta on rakentanut rahoituksensa korttitalon/ponzi-huijaukseen perustuen, se ei ole velojen vika. Se on äänestäjien vika että haluavat luoda järjestelmän jossa muut laitetaan maksamaan omat edut. Siitä on turha syyttää yhtään velaa. Veloilla on ihmisoikeudet riippumatta siitä, miten julkisten palveluiden rahoitus järjestetään.

Jos ei tykkää ihmisoikeuksista, sitten Suomi ei ole ehkä sopiva paikka asua ja kannattaa harkita muuttoa vaikka Venäjälle. Siellä lapsivapaata elämäntapaa ei hyväksytä ja siitä saa sakkoa. Putin kannustaa naisia hankkimaan 8 lasta. Lapsiperheiden paratiisi siis kyseessä?

Vierailija
586/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.

On, mutta miksi siitä pitää muiden pahoittaa mieltään, kun lisääntyminen on vapaaehtoista eikä siihen ole pakkoa...? Miksei ihmiset pahoita samalla tavoin mieltä siitä että joku ei pelaa jalkapalloa tai ei harrasta hiihtoa?

"Lisääntyminen on vapaaehtoista"? Varmaan on vanhemmille, jotka päättävät lisääntyä, mutta onko se vapaaehtoista lapsille joiden suostumusta pahimmassa tapauksessa yli sadan vuoden elinkautiseen ei kysytä? Niin kauan kun ei voi saada tietoista suostumusta syntymättömältä lapselta tämän tuottamiseen, ainoa moraalisesti ja eettisesti kestävä valinta on olla tuottamatta uutta potentiaalisesti ja hyvin suurella todennäköisyydellä kärsivää elämää.

Vierailija
587/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin harkita. Jos haluut alkaa pissiin housuun alle 3kymppisenä, lapsenteko nuorellaiällä suositus. Nää on juttuja, joista ei puhuta tai kuitataan kylläse siitä ja hanki tenoja. Synnytyksestä jää aina vaurioita jotka pitää naisen vaan sietää, esim.kaikenlaisen hyppelyliikunnan, juoksun, aivastelun voit unohtaa. Ei palaudu kymmenen vuodenjälkeenkään ne vauriot

Tämä. Yksi ystäväni iloitsi ettei hänelle jäänyt mitään vaivoja synnytyksistä (2), niin helppoja olivat ja ennalleen palautui kaikki. Parin vuoden päästä selvisi ettei hän voi hyppiä enää trampoliinilla kusematta housuun.

Jäin miettimään että mikä sitten on sitä huonoa palautumista..

Iän myötä virtsankarkailu lisääntyy myös synny

Ja tuossa kommentissa mistä kaikki lähti, lirauttelija oli hädin tuskin 30 v.

Vierailija
588/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkää vaan kaikki lapsettomat lapsettomiksi. Mutta saatana olkaa ees ihmisiksi.

Parempi kun ette lisäänny kun ootte noin tyhmiä ja itsekkäitä.

Kumpi on itsekkäämpää:

1) olla tekemättä lapsi, ja kukaan ei kärsi.

2) tehdä lapsi ja kohdella lasta kaltoin, jättää heitteille, ulkoistaa kasvatusvastuu toiselle puolisolle yms

Mietipä uusiksi tuo itsekkyyshöpötys.

Ei nyt suoranaisesti tähän liity, mutta kauhistuin kun näin jutun kuinka paljon Suomessa syntyy FASD-lapsia. Ja varmaan enenevässä määrin muista päihteistä vaurioita saaneita. 

Vierailija
589/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi asiasta jauhaja.

?

Vierailija
590/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sitten löytämällä löysi lähes kolme vuotta vanhan artikkelin, päivätty 19.12.2022 19:35.

Vierailija
591/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo se, että näkee, mitä maailmalle on tapahtumassa on ihan normaali ja hyväksyttävä syy jättää lisääntymättä. Meitä on kuitenkin miljardi liikaa, ja joillekin lapsille ei enää riitä ruokaa eikä sotien keskellä rakkauttakaan.

Toivottavasti jokainen nainen saisi itse päättää lisääntymisestään. Ei se lapsen tekeminen tee heitä paremmiksi naisiksi eikä huonommiksikaan. Sukupuolivietti on hyvin voimakas vietti, samoin halu jatkaa sukuaan,  mutta onneksi nyt on monissa maissa mahdollisuus myös ehkäisyyn. Aikoinaan oli tärkeää tehdä lisää lapsia, että saadaan sotilaita lisää, kun tapellaan naapurimaan kanssa. Joissain paikoissa niin on vieläkin.

Naisten itsemääräämisoikeuttahan kavennetaan koko ajan. Ja ihan "sivistysvaltioissakin" - esim. Trumpin pakkomielteet aborteista, ehkäisystä, kehitysyhteistyöleikkauksista... 

+ tietysti tää "trendaava" naisvihamielisyys yleisesti ottaen. 

Vierailija
592/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta joku on ilmeisesti kertonut jonkun miehen jättäneen velanaisen? 

No, niin ei käynyt minulle. Olen puolitoista kuukautta vaille 60-vuotias, mies on 62-vuotias. Olemme olleet yhdessä 36 vuotta, joista 33 naimisissa. Heti suhteemme aluksi ilmoitin, että minä en sitten lapsia tee, jos niitä haluat, voit ihan hyvin lähteä käpöttelemään nyt heti. Ei lähtenyt, on pysynyt. Aina silloin tällöin huokaisee, miten mukavaa on kun ei ole lapsia tai lastenlapsia, mies tykkää yhtä paljon hiljaisuudesta kuin minäkin. Ei ole ollut ongelmia uhmaiästä, ei teininuoren haistatteluista eikä poliisi ole tuonut kotiin huumeista tokkurassa olevaa yhteiskunnan nuorta toivoa. Eikä ole tarvinnut myöskään pelätä huumepsykoosissa riehuvaa lasta - yläasteen aikainen kaverini menetti sellaisessa päänsä ja henkikin lähti. 

Jännä, että minulla on kolme tas

Eli tämä 15-vuotias, joka 42-vuotiaan perheenisän surmasi, ei ole sinun poikasi? 

Jonkun erinomaisesti suoriutuneen vanhemman poika tämä on joka tapauksessa. Onnittelut hänelle/heille hyvästä kasvatustyöstä! 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011528836.html

Vierailija
593/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoinen lapsettomuus on itsekästä tyhmyyttä ja lapsia hankkineiden kustannuksella elämistä.

Tässäpä väite. Oikein mietin tässä että milläs tavalla mä nyt elän lapsia hankkineiden kustannuksella... en ole työelämässä, enkä eläkkeellä, en saa latiakaan mitään tukia. No joo voihan sen ajatella niin että elän omien vanhempieni kustannuksella kun heidän perinnöillään tässä elelen mutta ei liene keneltäkään muulta lapselliselta pois? 

Niin ja kun niitä lapsia ei ole pakko tehdä. Mitenkään voi olla kenenkään muun syy kuin sen joka on itselleen tehnyt : D

Vierailija
594/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä miksi lapsettomille pitäisi jakaa ilmaista rahaa. Lapsia tarvitaan tulevaisuuden kantajiksi, joten on perusteltua helpottaa lapsiperheiden taloudellisia edellytyksiä. 

Vierailija
595/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käytät elämiseesi minkäänlaista ihmistyövoimaa, elät niiden kustannuksella, jotka niitä ihmisiä tänne maailmaan on tuottanut. Jos et, eli ihan kaiken teet alusta loppuun itse , itse hoidat sairautesi jne. niin sitten et elä lapsia hankkineiden kustannuksella.

Vierailija
596/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tuo vapaaehtoista lapsettomuuttani aktiivisesti esiin. Ainoastaan, jos joku utelee aiheesta, vastaan, ettei lapsia ole, koska en niitä halua. En selittele mitenkään. 

Tästä johtuen minua ei kukaan ole aiheen tiimoilta ahdistellut, eikä veluuttani arvostellut. Tilanne olisi varmaan eri, jos pitäisin meteliä elämäntavastani. Kyllä itsekin saatan näpäyttää ihmiselle, joka valittaa lapsiperhe-elämän raskautta/yrittää myydä sitä minulle ainoana tai parhaana tapana elää. Jokainen tekee omat valintansa, eikä sen pitäisi kenenkään takapuolta hiertää, jos toinen on päätynyt erilaisiin ratkaisuihin kuin itse, muttei omia arvoja ja valintoja ole tarpeen myöskään tuoda esiin muuten kuin kysyttäessä ja jos niin päätyy tekemään, on oltava valmis ottamaan vastaan kritiikkiä.

Tämä mietityttää, et miksi osa veloista (palstan mukaan ainakin) joutuu usein törmäyskurssille tuon asian tiimoilta. Siskoni on vela, eikä ikinä ole tuollaisiin tilanteisiin joutunut. Ei vihaa lapsia, myötäelänyt lapsellisten ystävien elämiä lastenkin suhteen. 

Vierailija
597/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.

Ei ole, se on kurjaa ja sisällötöntä ilman lapsia.

Elämä ilman merkitystä.

Vierailija
598/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin artikkelissa kirjoitettiin, tästä on tulossa normi ja hyvä niin.

Tunnistin myös itseni tuosta artikkelista. Vapaus on velana olemisessa parasta. Itse olen parisuhteessa, mutta lapsia ei haluta. Haluamme vapauden tulla ja mennä miten yhdessä haluamme. Ihanan rauhallista ja mukavaa elämää.

Mistä voisitkaan tietää, millaista elämä oman lapsen kanssa on, kun olet velat. Ihan köpsä finanssialan termi, onkohan äärifeministeillä ollut näppinsä pelissä!?

Vierailija
599/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt ole kaikille parasta että nämä velat eivät tee lapsia, myös niille syntymättömille lapsiille? Miksi te moititte siitä heitä, tn neljän aikuisen lapsen äiti

Vierailija
600/944 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.

Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.

Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.

Voithan jankuttaa niinku haluat, mutta lapsia ei ole ennenku tehdään, ja ihan varmasti vapaaehtoisesti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi