Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (570)

Vierailija
521/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha, raha, raha. Veloille tuntuu tuo rahan satsaaminen omaan ainutlaatuiseen vapauteen olevan prioriteetti yksi. Olen äiti enkä väitä,  ettei elämä lapsien myötä olisi muuttunut. Se on muuttunut hurjasti. Vain ja ainoastaan positiivisuuteen päin.

Sano yksikin ihminen joka ei haluaisi rahaa? Kyllä se kaikille kelpaa ja kaikkien elämänlaatua se myös parantaa.

Rahalla maksetaan laskut. Jos on ylimääräistä, voi ehkä myös nauttia elämästä. Ei tarvitse syödä perunaa ja kaurapuuroa joka päivä.

Vierailija
522/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vanhempi vela 59v ja monilla kavereilla ja työkavereilla on lapsenlapsia, osa hoitaa heitä innoissaan ja osa taas haluaa vihdoin elää lapsivapaana lomat ja viikonloput. Itse olen onnellinen ettei tarvitse tuotakaan vaihetta kokea enkä myöskään jaksaisi edes aikuisia lapsia kyläilemässä ja kontaktoimsssa. 

Velaonnea! 🤩💫💯

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hyväksyn myös täysin lasteni päätökset, kun ovat täysi-ikäisiä. Tuen heitä aina.

Vierailija
524/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vapaaehtoisesti kissaton. Kaikki kyselee jatkuvasti miksi mulla ei ole kissaa. Ärsyttävää.

Ihan varmasti ärsyttäisi muakin jos siitä joku jankuttaisi jatkuvasti miten kissallisuus antaa elämälle tarkoituksen ja kissattomat eivät voi koskaan tuntea oikeaa rakkautta koska muiden kissat ei ole samoja kuin oma kissa!

Sulleko oikeasti tullaan töissä ja kaveripiirissä ja sukujuhlissa jankuttamaan noin? Jatkuvasti, vuodesta toiseen? 

Ihan en usko, tai jo on törpöt ihmiset ympärillä. Nettijankutiksia ei kannata päästää ihon alle, samaa sontaa jankuttavat velatkin, eri sanoin vain. 

Olen eri, mutta me velathan ihan vaan huvikseen keksitään satuja siitä, että meitä painostetaan hankkimaan lapsia...

En minä väittänyt teidän keksivän satuja. Ihmettelin vain. Itse olen kyllä kokenut myös kommentointia omista lapsistani, mutta kuten sanottu, se on minun elämäni, siinäpä puhuvat. 

Terveydenhuollossa naisia vähätellään monilla tavoin. Naisen kipua esimerkiksi vähätellään, tai väsymystä. Nainen on aina vain ahdistunut tai masentunut, lääkärien on tänäkin päivänä vaikea epäillä ensimmäisenä elimellistä syytä. 

Ymmärrän siis hyvin, että kokemukseksi kohdunpoistosta turhauttaa. Tietysti velana korvaasi särähtää pahiten ne vielä mieli ehtii muuttua-kommentit, mutta kyllähän sillä kohdulla on ihan oma tehtävänsä siellä elimistössä, tukemassa, silloinkin kun se ei koskaan raskautta koe. Lääkäri olisi tästäkin voinut puhua kanssasi. 

Sinä koet arvostelua ja typeriä kommentteja lapsettomuuspäätöksestäsi. En tarkoita vähätellä sitä, mutta ihmiset kommentoivat tökerösti myös monia muita asioita, ja jokaisella on asioita, joita muut kommentoivat miten sattuu.On turhauttavaa kun omia ratkaisuja ei ymmärretä, vaan tuputetaan omaa näkemystä. 

Vierailija
525/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa jokaisen velvollisuus omia vanhempia ja erityisesti yhteiskuntaa olisi saada vähintään neljä lasta, jos vain fyysisesti pystyy siihen.

Sitä paitsi, jos noudattaa samaa elämänkulkua kuin muut, välttyy monelta surulta eikä joudu syrjäytyneeksi.

Vierailija
526/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vanhempi vela 59v ja monilla kavereilla ja työkavereilla on lapsenlapsia, osa hoitaa heitä innoissaan ja osa taas haluaa vihdoin elää lapsivapaana lomat ja viikonloput. Itse olen onnellinen ettei tarvitse tuotakaan vaihetta kokea enkä myöskään jaksaisi edes aikuisia lapsia kyläilemässä ja kontaktoimsssa. 

Velaonnea! 🤩💫💯

Et vaikuta ihan täysipäiseltä, trollipeikko.

Vierailija
527/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.

Siis oletko kuollut vela ja kerrot tuonpuoleisuudesta kokemuksiasi? Vai mitä hourit? 🤣

Ps. Jos kokee yksinäisyyttä, kannattaa hankkia ystäviä ja vaikka puoliso niin ei ole niin yksinäistä. Tai käydä terapiassa jos on yksinäisyysfobiaa eikä kestä elää itsekseen.

Kirjoittaja on varmaan nähnyt ja seurannut henkilöitä jossain osastolla kuolinvuoteellaan. Ehkä sairaanhoitaja.

Se vanhuuden ajan yksinäisyys on varmaan yksi valtava asia. Kun kukaan ei kä

Kyllä, elän mielelläni tämän elämän jota en itselleni valinnut. Lapsiperheiden porsastelua kun katselee niin pahaa tekee, mutta juuri siksi tiedän ettei itseni poistaminen olisi järkevä ratkaisu. Pidän vaan huolen etten jätä jälkeeni mitään.

Vierailija
528/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin harkita. Jos haluut alkaa pissiin housuun alle 3kymppisenä, lapsenteko nuorellaiällä suositus. Nää on juttuja, joista ei puhuta tai kuitataan kylläse siitä ja hanki tenoja. Synnytyksestä jää aina vaurioita jotka pitää naisen vaan sietää, esim.kaikenlaisen hyppelyliikunnan, juoksun, aivastelun voit unohtaa. Ei palaudu kymmenen vuodenjälkeenkään ne vauriot

Tämä. Yksi ystäväni iloitsi ettei hänelle jäänyt mitään vaivoja synnytyksistä (2), niin helppoja olivat ja ennalleen palautui kaikki. Parin vuoden päästä selvisi ettei hän voi hyppiä enää trampoliinilla kusematta housuun.

Jäin miettimään että mikä sitten on sitä huonoa palautumista..

No mulla on 4 lasta, 20-13 vuotiaita,  ja voin edelleen, 46 vuot

No vain väljävattu synnyttäjä kääntäisi tuonkin terveyskeskustelun   p illulla keulimiseksi! Taitaa olla arka paikka,  pun intended! 😂 

No, kyllähän miehet toisaalta tietää. Yksi isukki melkein itki, että oli unohtanut miten ihanalta oikea nainen tuntuu, kun sai pitkästä aikaa synnyttämätöntå. 

En tosiaan toivo, että tuota synnytysvaurioihin liittyvää vaikenemisen kulttuuria jatketaan, ja naiset vammautuvat! 

Sinä olet p.illun nähnyt viimeksi, kun olet äidistäsi ulos tullut  

Harmi, ettei äitisi ollut vela. 

Miksi synnytysvauriot kiinnostavat velaa, joka ei missään tapauksessa halua lapsia? 

Ei minuakaan kiinnosta eturauhasvaivat, koska minulla ei eturauhasta tule olemaan. 

Vierailija
529/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä halunnut lapsia  enkä ois saanutkaan sairauden takia

Vierailija
530/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelette , että velat maksavat enemmän veroja tai yleensä käyvät töissä ?

Mitenkäs lottoat jos on vaikka samassa työpaikassa kaksi naista samalla paikalla, mutta toinen heistä on edellisen kymmenen vuoden aikana ollut kuusi vuotta äitiys- ja hoitovapaalla kun taas toinen on tehnyt töitä koko kymmenen vuotta. Kumpi on maksanut enemmän veroja? 

Äitiys on kyllä ihan työtä myös ja yhteiskunnalle hyödyllistä työtä. En nyt sanoisi, että ihmisen hyödyllisyys yhteiskunnalle syntyy pelkkien verotulojen mukaan. Jos tuo äiti on ollut kuusi vuotta kotona, eli todennäköisesti kasvattaa kolme veronmaksajaa lisää ja palaa töihin, niin väittäisin, että tuo äiti-ihminen on yhteiskunnalle hyödyllidempi. Hän tuottaa enemmän verotuloja yhteiskunnalle pitkällä tähtäimellä. Sitä paitsi ihmiset

Äitiys ei ole työtä. Kotona pierunhajussa lasten kanssa pyöriminen on pelkkää vapaamatkustamista, sillä aikaa kun lapsettomat tekevät oikeat työt. 

Kaltaistesi takia joutuvat vapaaehtoisesti lapsettomatkin kärsimään ennakkoluuloista, joita työnantajilla on ns. synnytysikäisiä (yök mikä termi!) naisia kohtaan. 

Vierailija
531/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin lapsettomiin on kyllä selvästi uponnut kaikki pelottelu lapsiarjesta. Itsekin ennen lapsia pelkäsin vaikka mitä, mutta mikään ei pitänyt paikkaansa. Hyvin on nukuttu ja lapset ovat harvoin sairaita. On tämä kyllä ihme juttu, että niinkin tavallinen asia kuin lisääntyminen nähdään niin pelottavana asiana. 

Ei kyse ole siitä, vaan lapsiperhe-elämä ei vain houkuttele millään tavalla. En kerta kaikkiaan pidä lapsista enkä mistään niihin liittyvästä. 

En ole koskaan ollut tilanteessa, jossa olisin ajatellut, että lapsi tekisi tästä parempaa. 

Voisi myös käänteisesti sanoa että vanhemmaksi haluaviin on selvästi uponnut pelottelu vela-arjesta. Ei uskalleta elää itsekseen, itselle. Vaan pelätään.

Mutta auttaako tällainen "sinä pelkäät minä en pelkää" jankutus mitään puolin ja toisin? No ei auta.

Vierailija
532/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ikinä halunnut lapsia  enkä ois saanutkaan sairauden takia

Velaonnea! 😸💯

Vierailija
533/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsettomien täytyy aina oikein mainostaa sitä lapsettomuuttaan? Kyllä siinä haisee tietynlainen epävarmuus ja tyytymättömyys sitä turhaa elämäänsä kohtaan.

Miksi vanhemmat mainostavat lapsiaan?

Koska:

a) lapset on tärkeitä heille.

b) lapset tekevät heidät onnelliseksi.

Samasta syystä vela puhuu velaudestaan (kohdat a ja b)

Kummatkin ovat ok valintoja. Valitettavasti tuntuu että sinä hyväksyt vain toisen niistä.

Sinun vanhempiesi olisi pitänyt valita lapsettomuus.

Jos kenen tahansa potentiaalinen vanhempi valitsee lapsettomuuden, ei tämä syntymätön siitä mitään kärsi, että jää syntymättä. 

Sen sijaan jos kenen tahansa pot

Surullista lukea tekstiä ihmiseltä, jolle tämä ainutkertainen elämä, rakkaus ja kokemukset on noin vastenmielinen asia.

Vierailija
534/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että täällä nämä lapselliset ovat kovin onnellisia sitten kuitenkaan koska niin ärhäkästi puolustavat lapsellisuuttaan. Jos olisi, ei olisi mitään tarvetta.

Vierailija
535/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ymmärrä että jos haluaa vanhemmaksi, haluaa tehdä kaiken tuon.  elää noin. Miksi siis irvit? 

Mikä sinua siinä vanhemmuudessa noin hiertää? Miksi et usko, kun hän sanoo voivansa elää, kuten haluaa. 

Sekoitat nyt kaksi eri asiaa.

Ymmärrän täysin että vanhempi haluaa tuota elämää ja on onnellinen siitä.

Mutta siitä ei ollutkaan kyse.

Vaan siitä, kun väitetään ettei lapset ole olleet mistään pois ja että elämä ei ole muuttunut mitenkään. Sehän on ilmiselvä valhe, ja siihen tuolla kommentilla viitattiin. Itsestäänkö lapset syntyy, syötetään, kasvatetaan, viedään kouluun, tentataan läksyt, maksetaan, kuljetetaan harrastuksiin, saa säästötilit jne? No ei tietenkään. Se on aina jostain pois. Ajasta (esim. puolison kanssa), rahasta, vaihtoehtoisista v

Ei hyvänen aika, esitätkö nyt tahallaan tyhmempää kuin olet? AINA kaikki panostus johonkin asiaan ON KONKREETTISESTI poissa jostain toisesta asiasta. On vähemmän aikaa, rahaa, resursseja johonkin muuhun. 

Ei se fakta miksikään muutu, vaikka sinulla nyt sattuu olemaan LAPSET, joiden takia sinulla on aikaa tai resursseja konkreettisesti vähemmän johonkin muuhun. 

Ehkä sinulla ei OLE mitään muuta, mihin käyttäisit resursseja. Sehän on tietysti aina mahdollista. 

Mutta jos sinulla olisi vaikka jokin kunnianhimoinen harrastus, on aivan fakta, että joutuisit allokoimaan aikasi ja resurssisi, eli jotain olisi jostain poissa. 

Vierailija
536/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaonnea! 🤩💫💯

Et vaikuta ihan täysipäiseltä, trollipeikko.

Kyllähän ihmiset toivottaa myös onnea lapsiperheelle jne.

Joten mitä asiaa sinä tarkalleen tässä vastustat? 😃

Vierailija
537/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on naiselle susi. Jos itsellä on raskasta lasten kanssa, niin aletaan sitten kadehtimaan lapsettomien vapautta ja vääntämään heitä joiksikin kelvottomiksi naisiksi, kun eivtä tämmöiseen maailmaan halua lisääntyä. 

Vierailija
538/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha, raha, raha. Veloille tuntuu tuo rahan satsaaminen omaan ainutlaatuiseen vapauteen olevan prioriteetti yksi. Olen äiti enkä väitä,  ettei elämä lapsien myötä olisi muuttunut. Se on muuttunut hurjasti. Vain ja ainoastaan positiivisuuteen päin.

Sano yksikin ihminen joka ei haluaisi rahaa? Kyllä se kaikille kelpaa ja kaikkien elämänlaatua se myös parantaa.

Rahalla maksetaan laskut. Jos on ylimääräistä, voi ehkä myös nauttia elämästä. Ei tarvitse syödä perunaa ja kaurapuuroa joka päivä.

Tottakai rahaa tarvitaan. Mutten minä niin setelinivaskoista pankissa välitä, kuin lapsista talossamme. Eikä meillä syödä pelkkää kaurapuuroa. Eikä mihinkään ryysyihin pukeuduta. ------monet käyttävät isoja säästöjään kalliisiin lapsettomuushoitoihinkin. 

Vierailija
539/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette tiedäkään miten hauskaa on ajella vintage-avoautolla lasten ja myöhemmin lapsenlasten kanssa, jutella mukavia, nauraa, käydä syömässä mutkateiden mielenkiintoisissa pikku ruokapaikoissa ja tutustua ihaniin maisemiin ja pittoreskeihin kyliin. Talvella voi yhdessä rempata kulkupeliä ja suunnitella seuraavan vuoden retkiä. Ja mikä makeampaa kuin kuskailla uutta rippilasta tai ylioppilasta avoautolla ympäriinsä.

Rakkaat perheenjäsenet maustaa ihan kaikkea elämää.

Mulle kyllä noi lapset pilasi koko skenaarion, sori nyt vaan! 😅 Mieluummin teen ihan yksin tai miehen kanssa kaikkia noita asioita, jotka eivät listallasi ole lasten kautta elämistä. 

Vierailija
540/570 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17 vastaajaa on niin pieni otos, että sillä ei ole minkäänlaista merkitsevyyttä. Ja miten tämä todennäköisesti feministinen tutkija valitsi otoksensa? Kaveripiiristään? :)

Lisäksi minua kummastuttaa otsikko: IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Miksi pitää hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen valintoihinsa? Se tuntuu turhan vakuuttelevalta. Miksi pitää myyskennellä omaa elämäntapaansa, kun ihmiset ovat yksilöitä ja saavat tyydytystä erilaisista asioista?

Miksi lisääntyneet hehkuttavat tässäkin ketjussa lapsiperheen auvoa? Ja kaverit, työkaverit, sukulaiset velan tavatessaan?

Miksi hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen v

Mitä kummaa? Heikkilahjainen ilmoittautui.

Kannattaa lukea kommentti uudestaan niin ymmärtää mitä siinä sanotaan. Tai voi olla että ei ymmärrä siltikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi