IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat niitä, jotka eniten arvostelevat muita ja ovat kateellisia. Onhan se säälittävää kun keski-ikäinen nainen elää unelmaansa jossain punk keikalla parikymppisten opiskelijoiden seassa! 🐵
Taidat olla itse kateellinen kun et pääse keikalle koska joudut kääntelemään kakkavaippoja yötä myöten. 😇
Olen liki neljä vuosikymmentä juossut keikoilla, baareissa, pippaloissa. Vaikka minulla ei nyt olisikaan lapsia, en todellakaan jaksaisi jatkaa sitä touhua. Aika aikaa kutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo naapurin yksinhuoltaja pesee pyykkituvassa löyhkäpesuineillaan tyynyjä ja pehmoleluja kun "täitä perheessä"🤢🤯.Työkaveri töissä päiväkodissa jossa "kihomatoja/täitä.En oo nähnyt yhtään vanhempaa mikä ei olisi puolikuolleen näköinen.Teinit vetää peukkua ja ne jotka ei pumppaa huuliin täytettä.Joo mukuloita mulle.
Upeata, että sinä olet ymmärtänyt, että jos olisit saanut lapsia, niin ainut tulevaisuus, mitä olisit voinut heille tarjota olisi tarkoittanut sitä,että lapsesi olisivat jo teininä peukkukoukussa ja ottaisivat huulitäytteitä. Kiiitos! Teit oikean päätöksen, kun et hanki lapsia!
Tätä tarkoitin, kun jossain vaiheessa kirjoitin, että se vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole usein vapaaehtoista, vaan se on olosuhteiden luoma pakko. Äiti tunnistaa itse, että hän ei pystyisi tarjoamaan lapsilleen turvallista lapsuutta ja tukea omien ongelmiensa tak
Itse en taas usko, että yksikään em. tilanteeseen joutunut on sen omalle kohdalleen arvannut. Se onkin se jännä juttu, että kelle se tapahtuu sitten. Pessimisti on aina oikeassa ja niin on optimistikin kun voi aina syyttää jotain itsen ulkopuolelta loppupeleissä. Hassuja ilmiöitä jos ei mieti inhimillistä kärsimystä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samasta syytä veloja kadehditaan kuin työttömiä kadehditaan. Eli kun omassa arjessa on välillä raskasta mennä töihin tai kasvattaa lapsia, kadehditaan näennäisesti vapaata ihmistä, joka "pääsee helpommalla". Miettimättä sitä kolikon toista puolta.
Itselleni ei lapsettomuus ole koskaan ollut valinta. Lasten saaminen/tekeminen ei ole koskaan ollut edes minkäänlainen vaihtoehto, koska ei ole koskaan ollut kumppania, jonka kanssa niitä lapsia olisi voinut tehdä. En siis edes voi kuvitella, että itselläni olisi lapsia, enkä sitä kyllä onneksi haluaisikaan. Lapsiperhearki on täysin oman maailmani ulkopuolella oleva asia. Mutta ei tämä varsinaisesti mikään valinta ole ollut.
Minä puolestani tiesin jo kerhoiässä etten halua lapsia. Nyt keski-ikäisenä edelleen tunnen tismalleen samoin. Tuossa osui viime vuonna kohdu
Kiitos! Olen kyllä aivan äärettömän iloinen, että kerrankin se kohdun menetys menee juuri sellaiselle henkilölle, joka tiedon saatuaan käveli sairaalasta suoraan kaupungin hienoimpaan kahvilaan juhlimaan, ja tilasi kohdunpoistopäivän kunniaksi konditoriosta kakun :D Ihan vain koska juhlapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.
Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.
Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.
Semantiikkaa.
Itse koen, että olin opiskeluaikani vapaaehtoisesti lapseton, koska en halunnut lapsia vielä silloin.
Tällä perusteella voisin sanoa, että koin olevani lesbo sinkkuna, kun en vielä ollut parisuhteessa miehen kanssa. Parisuhteen alettua miehen kanssa minusta tuli hetero. Samoin mieheni voi kertoa olleensa homo niin kauan, kun eli sinkkuna ilman naista, jolloin hänestä(kun) tuli hetero.
Perin kaukaa haettu vertaus. Ontuva sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄
Tietenkin on katkera kun toinen on pettänyt luottamuksen. Esitti olevansa vela, mutta olikin aidallaistuja/tahattomasti lapseton.
Tällaisten tuuliviirien takia deittimarkkinat ovat veloille hankalia.
Ei hän varmaa mikään
Silloin ei ole vela vaan on olosuhteiden vuoksi lapseton (ei rahaa, väärä kumppani, työttömyys, sairastava puoliso, väärä asuinpaikka, ei sopiva hetki vielä yvm).
Jos joku olosuhde muodostuu suotuisaksi lapsen saamiselle ja hankkii lapsen, ei silloin ole ollut vela (vapaaehtoisesti lapseton) vaan tällä hetkellä lapseton (joka ei sulje pois lisääntymisen mahdollisuutta omalla kohdallaan).
Minua ei saisi lapsia hankkimaan mikään. Ei vaikka tuotaisiin eteen täysin unelmien puoliso, lapsen saisi sijaissynnyttäjällä, siitä maksettaisiin 20 miljardia ja joku muu hoitaisi lapsen 24/7 ilman, että minun tarvitsee osallistua siihen mitenkään.
Ihan kuin täysheterokaan ei vaan joku päivä pamahda lesboksi/homoksi, kun löytyy se oikea kumppani, paremmin maksava työpaikka, oikea koti tai vaan sopiva hetki poistua heteronormista :)
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei ole vela vaan on olosuhteiden vuoksi lapseton (ei rahaa, väärä kumppani, työttömyys, sairastava puoliso, väärä asuinpaikka, ei sopiva hetki vielä yvm).
Jos joku olosuhde muodostuu suotuisaksi lapsen saamiselle ja hankkii lapsen, ei silloin ole ollut vela (vapaaehtoisesti lapseton) vaan tällä hetkellä lapseton (joka ei sulje pois lisääntymisen mahdollisuutta omalla kohdallaan).
Minua ei saisi lapsia hankkimaan mikään. Ei vaikka tuotaisiin eteen täysin unelmien puoliso, lapsen saisi sijaissynnyttäjällä, siitä maksettaisiin 20 miljardia ja joku muu hoitaisi lapsen 24/7 ilman, että minun tarvitsee osallistua siihen mitenkään.
Ihan kuin täysheterokaan ei vaan joku päivä pamahda lesboksi/homoksi, kun löytyy se oikea kumppani, paremmin maksava työpaikka, oikea koti tai vaan sopiva hetki poistua heteronormista :)
Tämä 100%. 👌
Lapsivapaa = Vela = childfree = ei halua lapsia koskaan, vaikka olisi täydellinen maailma
Lapseton = childless = haluaisi saada lapsen, mutta jokin estää sen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat niitä, jotka eniten arvostelevat muita ja ovat kateellisia. Onhan se säälittävää kun keski-ikäinen nainen elää unelmaansa jossain punk keikalla parikymppisten opiskelijoiden seassa! 🐵
Taidat olla itse kateellinen kun et pääse keikalle koska joudut kääntelemään kakkavaippoja yötä myöten. 😇
Olen liki neljä vuosikymmentä juossut keikoilla, baareissa, pippaloissa. Vaikka minulla ei nyt olisikaan lapsia, en todellakaan jaksaisi jatkaa sitä touhua. Aika aikaa kutakin.
Luulisin, että keski-ikäistyminen liittyy myös psyykkisiä prosesseihin velvollisuuksien ja elämäntilanteiden lisäksi. Tekemiset on jotenkin hillitympiä koska itsetuntemuksen lisääntyessä ympäristön mielipiteet menettävät merkitystään, ei tarvitse validointia tutuilta, vierailta, päihteistä. Ei tule enää niin kiksejä näistä joten ei jaksa vaivautua näyttämään, näyttäytymään, jakamaan, kokemaan. Ensin koetaan ja sitten pohdiskellaan koettua, jotenkin näin. Ehkä vielä jokin spurtti eläkeiässä jos on jäänyt vajaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 vuotta on hyvä ikä adoptoida lapset ja asettua, nuoruutta ei kannata haaskata.
Puolihyvä provo, siksi tartun.
Harva saa lapsensa nuoruudessaan, vai eletäänkö nuoruutta vielä 35-vuotiaina nykyisin? Toisekseen, lapsien kanssa eläminenkin on Elämää, usein hyvinkin ihanaa ja täyteläistä. Ajatus että lapsien kanssa eläminen olisi elämän haaskaamista on aika defensiivinen. Siitä vain, jos tämä tekee itsestä onnellisemman. Toisia dumaamalla saatu onni on kyllä vähän kyseenalaista.
Mitä vikaa nuoruuden elämisessä muutenkaan on? Moni ikäihminen kaipailee takaisin nuoruuteen lauluissa ja puheissaan. Ikuisen nuoruuden lähdettä tiede jahtaa koko ajan, koska ihmiset haluavat pysyä nuorekkaina.
Onko joillain ihmisillä kovinkin kiire keinutuoliin ja rakentamaan kulissia "aik
Eipä se velakaan ikuisesti nuori ole. Samanlailla vela vanhana vaivojaan valittaa. Ja mitäpä vela(kaan) vapaudellaan 80vuotiaana tekisi? Valitsisi rollaattorinsa värin vapaaasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄
Tuskin hän on kuitenkaan katkera lapsettomuudestaan vaan siitä, että tuhlasi yli 15v elämästään valehtelevaan paskaan.
Miksi tuon asian pitäisi millään tavalla häiritä tuota vela naista? Mieshän oli lapseton hänen kanssaan, kuten oli luvannut. Mitä se tälle vela naiselle enää kuuluu, että mitä mies jatkossa tekee.
Vela ei muuta mieltään, vaikka tapaisin 6 uuttta kumppania. Mies ei siis ollut vela, kuvitteli olevansa vela tai pahempaa, esitti olevansa vela. Minä lasken tämän kyllä ihan siihen samaan, jos puolison kanssa puhutaan vaikka siitä, että muutetaan maalle vuonna X ja sitten puoliso 15 vuoden päästä sanoo, etten ikinä halunnutkaan. Löysin uuden muijan ja muutan sen kanssa kaupunkiin. Sinun kanssa en ollut alunalkaenkaan lähdössä maaseudulle.
Siis sillä olettamuksella, että mies tiesi ettei halua lapsia. On yleisempää kuin ajatellaan, että mies vaan roikkuu suhteessa ja odottaa, että milloin se vaimo muuttaa mielensä, naisethan nyt tietysti haluaa lapsia - ja kun ei muuta, lähdetäänkin toisen naisen matkaan (ja syytetään naista, että kun ei muuttanut mieltään, vaikka minä niin odotin).
Vierailija kirjoitti:
Kateudestahan se johtuu. Kun joku toinen elää sellaista elämää kuin haluaa, eikä ole mennyt massan mukana.
Oletko ihminen, joka tuntee usein kateutta, kun argumenttisi on että kateus kateus.
Täytyy olla yksinkertainen ihminen, jos ei muuta syytä keksi kuin kateus.
Taidat itse olla kateellinen perheellisille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin tiedät?! Moni kuule on parisuhteen alkuaikoina vapaaehtoisesti lapseton! Suurin osa! He ovat vapaaehtoisesti lapsettomia niin pitkään kuin käyttävät ehkäisyä! Tyypillisissä suhteissa vuosia.
Vapaaehtoisesti lapsettomalla ei ole eikä hän koskaan saa lapsia.
Pitääkö vapaaehtoisesti lapsettoman pysyä vakaasti lapsettomana, vaikka vuosien vieriessä tahtoisikin lapsia? Muuttuuhan mieli monessa muussakin: joku vannoo, ettei kuunaan mene naimisiin, kunnes sitten löytää sen oikean ja meneekin avioon. Onko velana olo jote
Naimisiinmeno ei ole peruuttamaton (erhe?), lapsen hankkiminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateudestahan se johtuu. Kun joku toinen elää sellaista elämää kuin haluaa, eikä ole mennyt massan mukana.
Yleensä tätä kateusteoriaa kritisoidaan siksi että se on liian yksinkertainen selitys. Vastakysymyksenä voisi esittää, mikä muu motiivi selittää sen miksi veloihin kohdistetaan ennakkoluuloja ja öyhötystä. Jos omassa elämässä on kaikki hyvin, miksi sellaisella ihmisellä olisi energiaa mollata toisia?
Johtuisiko se velan omasra käytöksestä? Voisiko mitenkään olla mahdollista...
En ole itse vastaavaan törmännyt, mutta tunnelin vain järkeviä veloja, jotka eivät moiti muiden valintoja, kuten en minäkään heidän.
Velat ovat kuin joku seksuaalivähemmistö, joiden täytyy jokapaikassa ja kokoajan toitottaa omaa näkemystään ja tapaansa elää.
Vaikkei se olisi edes puheenaiheena, tai vaikuta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapseton omasta halusta. Halusin matkustella ja pyöriä baareissa. Onneksi mieli muuttui kolmikymppisenä. Nyt kolme lasta ja tämä on elämäni parasta aikaa!
Säälin näitä jotka todistelevat olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Lapsellista! 😀 itse en ollut salaisesti kateellinen lapsiperheille. Niinkuin nämä todistelijat.
Hyvä kommentti! Tällaista tekstiä velat suoltavat, käänteisesti vain. Jotenkin todella lapsellista ja keskenkasvuista. Miksi he ajattelevat että heidän tapqnsa elää kiinnostaisi muita?
Argumentiksi ei käy, että kertovathan ihmiset vauvauutisistaan. Tietysti kertovat, kertovathan he vaikka naimisiin menostaankin. Miksi se häiritsee velaa ja pitää kertoa ettei halua lapsia?
Vastaava tilanne olisi, jos kerrottaisiin että olemme ajatelleet hankkia 2 lasta tai kolme. Ja siihen kommentoi, että ei halua lapsia, koskaan. Ehkä velat tuntevat itsensä ulkopuolisiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihminen, joka tuntee usein kateutta, kun argumenttisi on että kateus kateus.
Täytyy olla yksinkertainen ihminen, jos ei muuta syytä keksi kuin kateus.
Taidat itse olla kateellinen perheellisille
Mikä muu looginen selitys on olemassa sille että onnellinen lapsiperheen vanhempi valittaa velan elämäntavasta ja jopa painostaa lisääntymiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.
Millaisella kokemuksella puhut?
Itse olen työskennellyt vanhusten kanssa jotka itkevät sitä etteivät lapset käy tarpeeksi usein katsomassa. Velat ovat tottuneet pärjäämään enemmän ja vähemmän omillaan.
Olen keski-ikäinen vela ja vapaaehtoisesti sinkku. Ei minun luona nytkään käy kuin sisko kerran vuodessa. Muutoin olen yksin. Tuskin siis vanhainkodissakaan suren yksinäisyyttä. Todennäköisesti olen kuin mummoni, jota lähinnä viduddi ne muut siellä vanhainkodissa, kun ei saa olla rauhassa ja yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lapseton omasta halusta. Halusin matkustella ja pyöriä baareissa. Onneksi mieli muuttui kolmikymppisenä. Nyt kolme lasta ja tämä on elämäni parasta aikaa!
Säälin näitä jotka todistelevat olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Lapsellista! 😀 itse en ollut salaisesti kateellinen lapsiperheille. Niinkuin nämä todistelijat.
Hyvä kommentti! Tällaista tekstiä velat suoltavat, käänteisesti vain. Jotenkin todella lapsellista ja keskenkasvuista. Miksi he ajattelevat että heidän tapqnsa elää kiinnostaisi muita?
Argumentiksi ei käy, että kertovathan ihmiset vauvauutisistaan. Tietysti kertovat, kertovathan he vaikka naimisiin menostaankin. Miksi se häiritsee velaa ja pitää kertoa ettei halua lapsia?
Vastaava tilanne olisi, jos kerrottaisiin että olemme ajatelleet hankkia 2 lasta tai kolme. Ja siihen kommentoi, että ei halua lapsia, koskaan. E
Miksi on ok kertoa että haluaa lapsia tai odottaa lasta, mutta ei että ei hanki lapsia?
Katso sisimpääsi, mikä muiden lapsettomuudessa ärsyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin tiedät?! Moni kuule on parisuhteen alkuaikoina vapaaehtoisesti lapseton! Suurin osa! He ovat vapaaehtoisesti lapsettomia niin pitkään kuin käyttävät ehkäisyä! Tyypillisissä suhteissa vuosia.
Vapaaehtoisesti lapsettomalla ei ole eikä hän koskaan saa lapsia.
Pitääkö vapaaehtoisesti lapsettoman pysyä vakaasti lapsettomana, vaikka vuosien vieriessä tahtoisikin lapsia? Muuttuuhan mieli monessa muussakin: joku vannoo, ettei kuunaan mene naimisiin, kunnes sitten löytää sen oikean ja meneekin avioon. Onko velana olo jote
Oikean velan ei tarvitse pysyä velana "hampaat irvessä", koska sitä vaan on. Sinä taas julistit olevasi jotain mitä et oikeasti ollut, koska et tuntenut itseäsi tarpeeksi hyvin. Joillain on tarve niin varmana julistaa jotain, en tiedä miksi, kai etsivät identiteettiään ja ovat mustavalkoisia ihmisiä. Pitää olla "tätä" tai "tuota", siitä väliltä ei vaan voi olla! Eikä missään nimessä epävarma kannastaan, vaan pitää "valita puolensa", kun epävarmuuden myöntäminen on niin pelottavaa. Ja sitten kun oppii tuntemaan itsensä paremmin niin "muuttaakin mielensä", mutta sekin on noloa sille julistajalle, joten siksi päätyy väittämään kaikille että "minäkin olin tota mieltä nuorena mutta muutin mieleni, joten sinullekin tulee käymään samalla lailla".
Tinderissä näkee jo naamasta, että tämä on yh, niin paljon iloa ne lapset tuo, että näyttää kuvissa siltä kuin olisi darra päällä ja 5 vuotta enemmän ikää mitä lukee.
Meni mammalta pointti ohi niin että suhahti mennessään. :D