Paljonko sinulla pitäisi olla sijoituksia/säästöjä että ostaisit 50k sähköauton?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista sähköautoa ei taida markkinoilla vielä olla, jonka ostaisin. Vaikka akkujen ajomatka alkaa olemaan hyvä, putoaa se puoleen talvipakkasilla. Jos ehdottomasti haluaisin sähköauton, ottaisin leasingilla kuten veljelläni. Ei tarvitse sitten miettiä mitä tehdä autolle parin vuoden päästä kun akku alkaa olemaan vanha.
Kuitenkin sivusta katsoneena, aikamoista säätöä näyttää tuo sähköautolla ajaminen vielä olla. Ihan ok jos käyttää lähinnä kaupunkiajoon. Ovat kyllä tosi hiljaisia sekä miellyttäviä ajaa mutta tankkaamisen hankaluus, tankin kestävyys pakkasilla ja akkujen epävarmuus ovat niin isoja miinuksia, että itseäni ei kiinnosta.
Harmi kun kukaan ei minulle tajunnut kertoa että matka putoaa puoleen talvipakkasilla. Olen nyt vahingossa ajellut 320 km matkoja päivittäin 2 talvea ja virallinen range autossani on 480, josta puolikas on 240 km..
Hymysi hyytyy siinä vaiheessa kun kippoosi pitää alkaa tekemään huoltoja. Sähköautot eivät nimittäin ole huoltovapaita vaikka sellaista harhakuvaa ihmisille annetaan. Toivo sydämesi pohjasta ettei siihen tarvitse alkaa vaihtamaan akustoa sillä se on kaikissa sähkökipoissa ja hybrideissä aivan tuhottoman kallis homma.
Vierailija kirjoitti:
En tule ikinä ostamaan sähköautoa enkä hybridiä. Ikää on 60+ joten markkinoilta löytyy polttomoottoriautoja loppuiäksi.
Palataan tähän kommenttiin kahden vuoden päästä, kun bensa maksaa 2,5€ litra.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, en olisi siltikään niin tyhmä että sähköauton ostaisin. Ei se rahan määrä minusta tyhmempää tee.
Et voi tyhmentyä enempää nykyisestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksen asettelu on väärä.
Pitää kysyä, paljonko minun pitää autoilla vuodessa että sähköauton hankkiminen on taloudellisesti kannattavaa.
Eihän auton vaihto ikinä kannata. Mutta ainakin omasta mielestäni sähköauton mukavuus on ylivoimainen polttikseen verrattuna.
Riippuu varmaan käytöstä. Minulle siihen mukavuuteen on ihan liian iso miinus, kun täytyy notkua jossain huoltamoilla odottamassa että akku latautuu. Ihan sama mitä muita hienouksia autosta löytyy, ne ei kompensoi sitä. Jos ajaa vain lyhyttä kaupunkiajoa niin sitten ehkä ok.
Ei tarvi notkua. On sitten jo omaa tyhmyyttä jos ei osaa organisoida menojaan sopivasti latausten yhteyteen, olettaen että kotilatausmahdollisuutta ei ole.
Omaa tyhmyyttä jos ajaa niin pitkää matkaa että siinä ei paljoa kotilataukset auta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ostin 70 k€ sähköauton VELALLA. Ja syy on yksinkertainen, näin minun kuukausittaiset menoni pienenivät verrattuna velattomaan ja vanhaan pieniruokaiseen (yksi markkinoiden pieniruokaisimmista) bensa-autoon nähden.
Eli käytännössä sain autoni "ilmaiseksi":
Haista nyt autokauppias vit tu. Auton arvosta lähtee joka vuosi 15% pois. 70k autosta lähtee arvosta 10k heti ensimmäisenä vuotena. Näin ilmaista se autoilu on!
Se HANKINTAHINTA on mikä KULUTUSTAVAROISSA merkitsee. Vai lasketko sinä PAISTINPANNUILLEKIN "arvonalenemisen"? Ja kyllä, autolainan lyhennys on mitoitettu niin että kun auton käyttöikä on MINULLA täynnä, sen oletusjäännösarvo on 0. Eli kyllä, tämä on kassavirtamielessä minulle HALVEMPI kuin vanhalla autolla ajaminen. Suomeksi, minulla menee auton lainan lyhennykseen ja autoilun kuluihin kuukaudessa VÄHEMMÄN rahaa kuin meni bensa-autollani. Minulla on kirjanpito sentilleen aivan kaikista kuluistani vuodesta 2016 kirjanpito-ohjelmassa joten olen sen sieltäkin voinut todentaa, autoilun kulut ovat vähentyneet.
Sinulla menee 10k ensimmäisenä vuotena pelkkään arvon alenemiseen. Siihen lisäksi kaikki muut autoilun kulut. Et sinä tuota muuksi saa väännettyä vaikka kuinka haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksen asettelu on väärä.
Pitää kysyä, paljonko minun pitää autoilla vuodessa että sähköauton hankkiminen on taloudellisesti kannattavaa.
Eihän auton vaihto ikinä kannata. Mutta ainakin omasta mielestäni sähköauton mukavuus on ylivoimainen polttikseen verrattuna.
Riippuu varmaan käytöstä. Minulle siihen mukavuuteen on ihan liian iso miinus, kun täytyy notkua jossain huoltamoilla odottamassa että akku latautuu. Ihan sama mitä muita hienouksia autosta löytyy, ne ei kompensoi sitä. Jos ajaa vain lyhyttä kaupunkiajoa niin sitten ehkä ok.
Ei tarvi notkua. On sitten jo omaa tyhmyyttä jos ei osaa organisoida menojaan sopivasti latausten yhteyteen, olettaen että kot
No ainakin organisoinnin puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista sähköautoa ei taida markkinoilla vielä olla, jonka ostaisin. Vaikka akkujen ajomatka alkaa olemaan hyvä, putoaa se puoleen talvipakkasilla. Jos ehdottomasti haluaisin sähköauton, ottaisin leasingilla kuten veljelläni. Ei tarvitse sitten miettiä mitä tehdä autolle parin vuoden päästä kun akku alkaa olemaan vanha.
Kuitenkin sivusta katsoneena, aikamoista säätöä näyttää tuo sähköautolla ajaminen vielä olla. Ihan ok jos käyttää lähinnä kaupunkiajoon. Ovat kyllä tosi hiljaisia sekä miellyttäviä ajaa mutta tankkaamisen hankaluus, tankin kestävyys pakkasilla ja akkujen epävarmuus ovat niin isoja miinuksia, että itseäni ei kiinnosta.
Millä putoaa millä ei. Omassa se puolittuu käytännössä 40 asteen pakkasella, kokeiltu on. 20 asteen pakkasella noin 2/3 siitä mitä vastaava matka kesällä. nollan yläpuolella käytännössä ei mitään eroa.
"Omaa tyhmyyttä jos ajaa niin pitkää matkaa että siinä ei paljoa kotilataukset auta?"
Taasko ajetaan kusematta 1000km Lappiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri ostamassa. Omaa rahaa on 30000. Otan lainaa 20000.
Otan osaa.
Hyvä sijoitus. Köh.
Ehkä voisin ostaa jos olisi miljoonan verran.
Sijoituksia on useampi satatuhatta. Taisi viimeksi näyttää salkkujen saldot n. 367 000€. Säästöjä joitain kymppitonneja, velaton talo ja muutama yhtälailla velaton sijoitusasunto löytyy. Eikä todellakaan ole koskaan käynyt pienessä mielessäkään hankkia pihaa mitään sähkövispilää. Ajan vain oikeita autoja.
~200k oli sijoituksia kun ostin 35k auton.
Kerropa herra mestarioganisoija, että miten sinä organisoit 700km ajomatkan pelkällä vessa/kahvinhakupaussilla jos ajat sellaisella töpseliautolla jolla on 300km range? Nykyinen polttikseni kun pystyy siihen.
"Tankkaaminen on hyvin nopeaa."
Lataaminen kotona vielä nopeampaa.
Ps. Sille joka sanoit että katsotaan mielipidettänne sitten kun bensa maksaa 2.5e. Juu katsotaan vaan, kun minulle on aivan saman tekevää vaikka se bensa maksaisi 10e litralta. Minä en hanki muovipulkkaa pihaani ja minulla on kyllä varaa täyttää jatkosaakin tankkini.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa herra mestarioganisoija, että miten sinä organisoit 700km ajomatkan pelkällä vessa/kahvinhakupaussilla jos ajat sellaisella töpseliautolla jolla on 300km range? Nykyinen polttikseni kun pystyy siihen.
Ensinnäkään kuka pakottaa hankkimaan vain 300 rangella varustetun auton, nykymittapuulla se on jo aika köpö. Toisekseen kahvitauko riittää nykyään vetämään akun täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla menee 10k ensimmäisenä vuotena pelkkään arvon alenemiseen. Siihen lisäksi kaikki muut autoilun kulut. Et sinä tuota muuksi saa väännettyä vaikka kuinka haluaisit.
Ei mene.
Minulla menee sen auton lainan LYHENTÄMISEN verran. Kun lyhennykset on tehty, on auton jäännösarvo kirjanpidossakin 0. Arvonalentuminen ei ole mikään "kulu" auton ostohinta on. Huomioit VAIN toisen. Tuo auton ostohintan kohdistetaan kuluiksi eri vuosille POISTOJEN kautta. Näin siitä arvonalentumisesta ei tarvitse välittää paskan vertaa, kuten ei paistinpannussakaan.
Yhä edelleen minun kuukausittaiset autoilun kustannukset OVAT pienemmät kuin bensa-autoni kuukausittaiset kulut oli.
Tässä on mukana polttoaineet, vakuutukset, huollot ja korjaukset, auton pesut, renkaat ja renkaiden vaihdot jne.
Vierailija kirjoitti:
"Omaa tyhmyyttä jos ajaa niin pitkää matkaa että siinä ei paljoa kotilataukset auta?"
Taasko ajetaan kusematta 1000km Lappiin?
Kumma kun teidän sähköuskovaisten älynlahjat ei kertakaikkiaan riitä ymmärtämään sitä, että tosiaan sellaiset ihmiset vastustaa eniten sähköautoja joiden käyttötottumuksiin se kaikkein huonoiten sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoituksia on useampi satatuhatta. Taisi viimeksi näyttää salkkujen saldot n. 367 000€. Säästöjä joitain kymppitonneja, velaton talo ja muutama yhtälailla velaton sijoitusasunto löytyy. Eikä todellakaan ole koskaan käynyt pienessä mielessäkään hankkia pihaa mitään sähkövispilää. Ajan vain oikeita autoja.
Semmoisia harhoja Teppo nähnyt taas tänään salkuista ja taloista.
Olen kylläkin 47 vuotias nainen. Ainakin ollutbsem viimeisem 47 vuotta, eikä ole tullut ajatusta lähteä sukupuolea vaihtamaan, vaikka se toki muotia onkin.
Ajat autolla 200 000 kilometria niin olet saanut 118 000 euroa kilometrikorvauksia. Sillä maksaa auton, korot, huollot, lataukset ja autolla on vielä jäännösarvo.